Viser treff 289-308 av 572

    • Lytte fram forundringsøyeblikk 

      Nordli, Ingrid C.; Skog, Kristian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-05)
      I denne artikkelen reflekterer vi over hvordan den lyttende pedagogen i gjensidig dialog med barn, ved hjelp av pedagogisk dokumentasjon, kan fange barns forundringsøyeblikk under tilegnelsen av trinn i lytteprosessen. Med utgangspunkt i en praksisfortelling med sang- og lytteaktiviteter, beskriver vi lyttetrinnene hos barn og reflekterer over deres forundringsresponser når de møter noe nytt. ...
    • Lærer-foreldre-relasjoner under press 

      Bæck, Unn-Doris K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-10-01)
      Tema for denne artikkelen er forholdet mellom lærere og foreldre. Sett fra foreldres synspunkt kan forholdet til lærere noen ganger oppleves som vanskelig. På samme måte kan det å forholde seg til foreldre oppleves som krevende og stressende for lærere og påvirke deres erfaring med og forståelse av egen profesjon. I ytterste konsekvens kan dette ha betydning for hvorvidt lærere blir i jobbene ...
    • Lærere i nye roller som oversettere: Hvilket handlingsrom har de for utvikling? 

      Furu, Eli Moksnes; Skrøvset, Siw; Slettbakk, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-10-07)
      <p>This article contributes to considerations about the development of the teaching profession. The study focuses on teachers in new roles – teachers who practice in the school while also being responsible for school development in their subject field. The empirical material in this longitudinal study includes interviews with three groups of teachers; from the project Matematikk i nord (2007–2011), ...
    • Lærerliv : sett med nordiske studentøyne 

      Brekke, Mary; Bjarnadóttir, Ragnhildur; Søndenå, Kari; Nielsen, Pauli; Karlefors, Inger (Book; Bok, 2008-05)
      Hvordan oppleves lærerlivet av lærerstudenter ved slutten av første året som lærerstudent? Hovedinntrykket fra en undersøkelse blant lærerstudenter i fire nordiske land er at studentene, etter sin første praksisperiode, opplever disiplinproblematikk og tilpasset opplæring som de to største utfordringene. Problemene og utfordringene de møter i praksis oppleves som nære og personlige av de fleste av ...
    • Lærerutdannere i praksisfeltet - veiledere for studenter i skole og barnehage 

      Hansen, Inger Merethe (Conference object; Konferansebidrag, 2016-12)
    • Læringsledelse 

      Buli-Holmberg, Jorun; Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapitlet gir en introduksjon til begrepet læringsledelse og veien frem mot en begrepsavklaring. Vi har gjennomført en analyse av hvordan læringsledelse og tilnærmede begreper omtales i utdanningspolitiske dokumenter relatert til faglitteratur og forskning, og anvender dette som utgangspunkt for å definere læringsledelse. Det har vært en utfordrende prosess å finne en tydelig og avgrenset ...
    • Læringsledelse gjennom strukturering av tid 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      En sentral oppgave for en lærer er å legge til rette for at elevene skal lære, også kalt læringsledelse. Å lede læring kan beskrives med utgangspunkt i tre momenter, ifølge Rasmussen (2005): 1) etablere og holde fast på fokus på undervisningens tema og oppgaver, 2) tilrettelegge undervisningen slik at den fremstår aktiverende og målrettet og 3) fremholde klare, eksplisitte standarder for elevenes ...
    • Læringspotensial 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      I dette kapitlet vil det bli diskutert hva læringspotensial er. Gjennom en litteraturstudie vil ulike sider ved læring og potensial for læring bli perspektivert. Det vil bli gjort en grenseoppgang mellom sentrale begreper knyttet til læringspotensial. Begrepet vil også bli diskutert med utgangspunkt i tilgrensende begreper som inkludering og en skole for alle.
    • Læstadiansk reaksjon på religion i offentligheten: Etablering av egne skoler 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-01-26)
      i 2014 finnes det to grunnskoler i regi av læstadianske<sup>1</sup> grupperinger i Nord-Norge. Straumfjordnes skole i Nordreisa kommune i Nord-Troms har forankring i den luthersk-læsta - dianske menighet, også kalt Lyngen-retningen.<sup>2</sup> Straumfjordnes skole<sup>3</sup> er en fådelt skole som har elever på 1.–10. trinn. Skoleåret 2013–2014 hadde skolen 62 elever og 11 lærere. Den andre ...
    • Læstadianske meldingsblader som kulturelt minne 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-06-02)
      læstadianismen framstår som en typisk evangelisk protestantisk bevegelse med tanke på dens store produksjon av bekjennelseslitteratur. læstadianismeforskningen har i liten grad rettet oppmerksomhet mot den store produksjonen av meldingsblad i bevegelsen. denne artikkelen søker å kaste lys over denne litteraturen ved hjelp av teoretiske perspektiver om kulturelt minne. det teoretiske utgangspunktet ...
    • Maggots and Language in Paul Muldoon's Maggot 

      Moi, Ruben (Chapter; Bokkapittel, 2020-01-13)
      ‘Like the whorl of an out-of-this-world ear…,’ (74) run the first words of the one-sentence, four-stanza sign-centered sonnet ‘@.’ The most fluorescent language poem in Maggot appears as a very apposite sign of what can be termed Muldoonian ‘p@stmodernism.’ The term signals mainly post-Madoc poems in Muldoon’s poetry, from e.g. ‘Crossing the Line’ and ‘The Plot’ to several in this volume, which ...
    • Making Cultural Heritage Online. Lars Levi Laestadius’ Work and its Relevance in the Arctic Region 

      Larsen, Rolf Inge; Thorvaldsen, Steinar; Conzett, Philipp (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-05-01)
    • Maori-musikk og kultur på New Zealand 

      Eriksson, Anitha (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • Markens liljer. Henriette Gislesen og kvinneidealet - hjemmets pryd eller aktiv samfunnsborger? 

      Larsen, Rolf Inge (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
      Norske misjonskvinner havnet på midten av 1800-tallet i et dilemma mellom det tradisjonelle kvinneidealet i det norske samfunnet slik det var beskrevet i «Hustavlen» i Luthers lille katekisme, og vekkelseskristendommens personlige tro og ansvaret for å bringe evangeliet videre slik det er beskrevet i «Misjonsbefalingen». En av de ledende misjonskvinnene var Henriette Gislesen, som virket i ...
    • Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? 

      Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W; Stølen, Gerd (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke ...
    • Masters Students’ Perceptions of Distance and Transport Options 

      Olsen, Mirjam Harkestad; Gunntorsdottir, Hermina (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-08-11)
      This article is situated within the Arctic Regions North Norway and North/East Iceland. It presents a study on what motivates adults in Arctic regions to apply for and complete a Master’s degree in Education. Motivation is examined in relation to distance, transport options and degree completion times, focusing on whether distance and transport options were significant motivation factors for students ...
    • Masterutdanning i naturfag for grunnskolelærere. Erfaringer fra pilotprosjektet i Tromsø 

      Thorvaldsen, Steinar (Conference object; Konferansebidrag, 2019-01-19)
    • Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen 

      Jakhelln, Rachel Elise; Lund, Torbjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-11)
      Denne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Studiens datamateriale er i hovedsak fra møter i et profesjonelt læringsfellesskap hvor lærerutdannerne diskuterte erfaringer fra egen veiledningspraksis. I studien trekker vi veksler på internasjonal lærerutdanningsforskning og profesjonsteori. Masterveiledningen var utfordrende for ...