Viser treff 1-20 av 608

    • Samarbeidslæring: En egnet tilnærming for mer inkluderende kroppsøving? 

      Furulund, Jens-Erik; Bjørke, Lars (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-09-30)
      Forskning viser at kroppsøvingsfaget ikke lykkes med å inkludere alle elever i like stor grad. For å lykkes med inkludering er det derfor nødvendig å utforske nye pedagogiske tilnærminger. Denne studien undersøker hvorvidt samarbeidslæring (SL) som pedagogisk modell kan bidra til å skape et mer inkluderende klassemiljø. Problemstillingen som undersøkes, er: Hvordan erfarer lærer og elever samarbeidslæring ...
    • Global perspectives on the management of primary progressive aphasia 

      Galée, Jeanne; Cartwright, Jade; Graso, Stephanie; Jokel, Regina; Lavoie, Monica; McGowan, Ellen; Pozzebon, Margaret Daniella; Beber, Barbara Costa; Duboisdindien, Guillaume; Montagut, Núria; Norvik, Monica I.; Sugimoto, Taiki; Townsend, Rosemary; Unger, Nina; Winsnes, Ingvild Elisabeth; Volkmer, Anna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-08-24)
      Speech-language therapists/pathologists (SLT/Ps) are key professionals in the management and treatment of primary progressive aphasia (PPA), however, there are gaps in education and training within the discipline, with implications for skills, confidence, and clinical decision-making. This survey aimed to explore the areas of need amongst SLT/Ps working with people living with PPA (PwPPA) internationally ...
    • Mixed methods som utgangspunkt for barnehagefaglig forskning 

      Madsen, Siri Sollied; Birkeland, Johanna; Borgen, Jorunn Spord (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-05)
      Kapittelet presenterer de mest sentrale elementene i et mixed methods-design, og det redegjøres for mangfoldet innenfor denne måten å arbeide på. Ut fra et pragmatisk ståsted gir kapittelet et innblikk i hvordan slike studier kan tilføre merverdi når man forsker på komplekse menneskelige fenomener som barnehage. Mixed methods-design innebærer at forskeren samler og analyserer data, sammenstiller ...
    • Mixed methods: det dynamiske og komplekse møtet mellom kvalitative og kvantitative perspektiver 

      Madsen, Siri Sollied; Bjørner, Thomas (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-05)
      Som mixed methods-forsker må man orientere seg i et komplekst metodeterreng når det gjelder valg av metoder og vitenskapsteoretisk ståsted. I dette kapittelet presenteres en tilgang til å forstå metodisk kompleksitet gjennom en utviklet modell som inkluderer både metodologisk eklektisisme og paradigmatisk pluralisme. I motsetning til kategoriske antagelser knyttet til metoders anvendelse i praksis ...
    • "Det er kvensk å tro/ at man ikke er kvensk" 

      Karlsen, Silje Solheim (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-04)
      I M. Seppola Simonsens diktsamling Syđänmettä (2022) tematiseres et tapt språk, tapt kultur og tapt identitet. De kvenske ordene blir ikke oversatt, og det er gjennom det kvenske blikket diktene posisjonerer seg. Diktjeget er flytende, grenser er flytende, språk, sted og natur er klangbunn. Med utgangspunkt i teori om blant annet språkets performativitet og perspektiver omkring sanseblanding vil jeg ...
    • Etisk design ved barns bruk av GoPro-teknologi i barnehageforskning 

      Kleemann, Carola Babette; Myrstad, Anne (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-05)
      I dette kapittelet argumenterer vi for hvordan barns bruk av GoPro-kamera kan frambringe verdifull tverrfaglig visuell og auditiv data, men også være et ledd i å anerkjenne barns egne «stemmer», blikk og kommunikasjonsuttrykk i forskning som angår deres liv. Barns bruk av GoPro – små, kroppsnære aksjonskameraer – er en intervenerende praksis. Slike praksiser fordrer at forskerne utvikler et etisk ...
    • NY KUNNSKAP OM LØPSK TALE MED TVERRFAGLIG FORSKNING: BETYDNINGEN AV Å KUNNE INKLUDERE SAMTALEANALYSE (CA) SOM VERKTØY I KUNNSKAPSUTVIKLINGEN 

      Sønsterud, Hilda; Landmark, Anne Marie; Sikveland, Rein Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024)
      Selv om løpsk tale sammen med stamming utgjør en spesifikk diagnose i ICD-11, er løpsk tale fortsatt en ukjent vanske i befolkningen generelt. Med vårt tverrfaglige forskningssamarbeid ønsker vi å bidra til utformingen av en mer kontekstsensitiv forståelsesramme i møte med og i kunnskapen om løpsk tale. Ny kunnskap om løpsk tale, og hvordan vi best kan støtte personer med løpsk tale, vil bidra til ...
    • Pre-service teachers’ perceptions of teaching trials: Developing pedagogical content knowledge in EFL grammar through university-school collaboration 

      Holmbukt, Tove Elinor (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-20)
      This study explored how ‘teaching trials’ within initial teacher education (ITE) for English can contribute to the development of pre-service teachers’ (PSTs’) pedagogical content knowledge (PCK), specifically in the teaching of grammar in English as a foreign language (EFL). The research incorporated self-reporting methods to gather insights from PSTs about their experiences and development through ...
    • Transition space: navigating dilemmas between mainstream and minority language classrooms 

      Kosner, Lukas Espenes (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-15)
      From policymaking to classroom practices, educational language policy implementation is a complex process filled with a cacophony of voices. This article examines policy implementation as it unfolds in micro-level transitions between mainstream classrooms and lessons in Sámi, Kven, or Finnish as a second language (SKF) in Norway. In such situations, SKF pupils need to leave their mainstream classes ...
    • Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagelærerutdanningene – oversettelser fra nasjonale styringsdokumenter til lokale studieplaner. Ctrl+C, Ctrl+V? 

      Tveiterås, Nils Christian; Madsen, Siri Sollied; Unstad, Torstein; Dardanou, Maria; Habbestad, Helge (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-14)
      Det norske utdanningssystemet strekker seg fra barnehage til universitet og har et samfunnsoppdrag i å tilrettelegge for danning, utvikling og læring. Gjennom flere styringsdokumenter stilles det krav og forventninger til innhold og måloppnåelse på ulike nivåer i systemet. Innholdet og arbeidsmåtene i utdanningene har gjennom historien blitt påvirket av teknologiutvikling, ikke minst i den digitale ...
    • Primary School Students’ Relations to Physical Education in Northern Norway: Why Do Some Find the Subject Problematic? 

      Johansen, Linda Hjemgård; Nilsen, Tor-Egil; Madsen, Siri Sollied; Andreassen, Svein-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-08)
      A global discourse surrounding physical education (PE) is shifting towards a stronger emphasis on inclusive practises, but research shows that some students still find the subject problematic. This study explores the relationship between students’ dread of physical education (PE) and overall school satisfaction among sixth graders in Tromsø Municipality, Norway, and identifies factors that might ...
    • Braiding Sámi Diversity and Sámi Pedagogy into Early Childhood Teacher Education: An Example from Norway 

      Heim, Greta; Bergan, Veronica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-11-04)
      The framework plan for kindergartens in Norway emphasizes knowledge of Indigenous Sámi culture among the core values of pedagogical practice. Preservice students in early childhood teacher education (ECTE) are thus obliged to learn about Sámi culture. We explored and developed collaborative teaching interventions for Sámi topics. We aimed to “braid” Sámi diversity into our teaching and make the ...
    • What types of insight do expert students gain during work with ill-structured problems in mathematics? 

      Stenberg, Eirin Utsigt; Haavold, Per Øystein; Sriraman, Bharath (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-10-21)
      In our study, we explored how two high-performing mathematics students gained insight while working on ill-structured problems. We followed their problem-solving process through taskbased interviews and observed a similar sequence of insights in both participants’ work- (1) Spontaneous insight, (2) Passive gradual insight, (3) Sudden insight, and (4) Active gradual insight. An impasse occurred ...
    • Mind the Gap Between Chemistry and Outdoor Education: Primary and Lower Secondary Preservice Teachers’ Beliefs During an Outdoor-Based Introduction to Chemistry in Science Education 

      Höper, Jan (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-10-14)
      Outdoor education is rarely used to teach chemistry, despite its potential benefits for students. This paper investigates preservice teachers’ (PSTs) beliefs about the domain of chemistry in science education. Sixteen primary and lower secondary PSTs were asked to draw their perception of chemistry in science education and mind maps about outdoor education before being exposed to a novel, student-active ...
    • Det er sytten år siden sist vi kunne se en stor komet, men nå skjer det igjen 

      Thorvaldsen, Steinar; Irgens, Børge (Chronicle; Kronikk, 2024-10-08)
      Få himmelfenomener får like mye oppmerksomhet som store kome­ter når de en sjelden gang dukker opp på stjerne­himmelen. For første gang på 17 år er muligheten her igjen, når kometen Tsuchinshan-ATLAS snart gjør en visitt.
    • Tromsø Astronomiforening og oppgraderinger av Skibotn-teleskopet etter 2004 

      Thorvaldsen, Steinar (Research report; Forskningsrapport, 2024)
      Skibotn-teleskopet var i mange år det eneste «profesjonelle» teleskopet i Norge – og ble primært brukt til å undervise studenter i observasjonsteknikker og for innsamling av observasjoner til mastergrader ved universitetet. Ved observatoriet ble det prøvd ut instrumenter og gjort observasjoner av forskjellige typer stjerner. Skibotn-observatoriet består av et bygg med kuppel. Inne i kuppelen står ...
    • Pathway Analysis of the Dynamics of Teacher Educators’ Professional Digital Competence 

      Madsen, Siri Sollied; Saure, Heidi Iren; Lie, Marit Helene; Janeš, Aleksander; Klančar, Andreja; Brito, Rita; Thorvaldsen, Steinar (Chapter; Bokkapittel, 2024-07-01)
      Institutions offering teacher education have generally been criticized for giving pre-service teachers an insufficient education regarding the pedagogical use of digital technology. In this study we investigate the dynamics of professional digital competence (PDC) among teacher educators (in primary, secondary and early childhood teacher education programmes) in Norway, Slovenia, and Portugal. A ...
    • Children and adolescents weathering the storm: Resilience in the presence of bullying victimization, harassment, and pandemic lockdown in northern Norway 

      Thorvaldsen, Steinar; Hansen, Karl Tobias; Forsberg, June Thorvaldsen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-04-04)
      Resilience is a concept of growing interest because it can systematically inform prevention measures and psychosocial interventions for children and adolescents. The aim of this study was to explore resilience factors among young people who are victims of bullying and harassment (age 9 to 16 years old). In 2021 the burden of the pandemic lockdown became an additional adversity. The study used a ...
    • «Veiledninga fra praksislærer sluttet liksom ikke den dagen vi var ferdige i praksis» En studie av trepartssamarbeid rundt lærerstudenters FoU-oppgave 

      Killengreen, Siw Turid; Unhjem, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-07-09)
      I denne studien har vi undersøkt hvordan lærerstudentene opplevde arbeidet med FoUoppgaven på 3. studieår når praksislærer ble frikjøpt fra skolen én dag i uka og kunne være mer til stede i veiledningsprosessen. Data ble samlet inn gjennom spørreskjema til alle studentene og i tillegg gjennom fokusgruppeintervju med studentene som hadde utvidet samarbeid med praksislærer. Resultatene viser at den ...
    • Approaches to spatial inequalities in a Nordic welfare state – the case of Norway 

      Bæck, Unn-Doris Karlsen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-03-29)
      In this article, the position of the core ideas of equity and equal opportunities within the Nordic model of education today is problematized, using Norway as the case of interest and spatial dividing lines as the main variable in question. I am specifically preoccupied with geographical education differences as part of the ‘unequal opportunity problem’ in Nordic education. Focusing on spatial ...