Viser treff 1-20 av 663

    • Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill 

      Wang, Oskar Jensen; Varjola, Carita Elisabeth Eira; Fyhn, Anne Birgitte (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Følgende hendelse er hentet fra ei økt hvor en gruppe lærerstudenter prøvde spillet Sáhkku for første gang. Et stykke inn i økta presenterer lærer et bilde av en situasjon der seks Sáhkku-brikker står på brettet. Lærer: «Det er grønn-spillers tur. Hva er sannsynligheten for at blå-spiller mister dronninga i dette trekket?» To studenter nærmest «kaster seg» over dette Sáhkku-problemet. Øvrige studenter ...
    • Den tidlige vekkelsestiden i Norge (1845–1861) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Kirkehistorikeren Pekka Raittila skriver at selv om læstadianismen hører inn under svensk kirkehistorie, spredte vekkelsen seg så raskt over landegrensene at man kan si at det er Nordkalotten som er vekkelsens egentlige hjemland. <p> <p>Ut fra et slikt resonnement er det nordlige Norge en integrert del av læstadianismens «hjemland» fra begynnelsen av. Den læstadianske vekkelsens geografiske spredning ...
    • Lars Levi Læstadius 

      Larsen, Rolf Inge (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I februar 1861 døde mannen som i år 2000 ble stemt frem som årtusenets norrbottning i Sverige, Lars Levi Læstadius (1800–1861). En notis i Aftenposten viser at han ved sin død var kjent nok til å bli omtalt i norske aviser, men samtidig at han fortsatt befant seg i skyggen av sin yngre bror Petrus Læstadius (1802–1841) som hadde vært død i 20 år.
    • Forskning på og fortellinger om læstadianismen i Norge. 

      Larsen, Rolf Inge (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I lang tid foregikk forskningen på læstadianismen innenfor disiplinene teologi og kirkehistorie, men i de siste 50 årene har det kommet bidrag fra andre forskningsfelt som historie, filosofi, sosialantropologi, sosiologi, statsvitenskap og religionsvitenskap. I tillegg til vitenskapelig forskning finnes det en stor mengde avis- og tidsskriftartikler skrevet enten som opplysning om, angrep på eller ...
    • Etablering og oppbyggingsfase (1860–1890) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Da Læstadius lå på det siste i Pajala prestegård, kom Johan Raattamaa på besøk. Ifølge tradisjonen vendte Læstadius seg til sin arbeidskamerat og sa: <p> <p><i>Jag har här försökt att i Guds Ords ljus pröva mig själv och min undervisning, om de bestå inför Herrens dom. Jag har inte funnit något som är emot Skriften i min undervisning, den kan jag inte förändra. Men nog känner jag mig själv vara en ...
    • Ekspansjon, institusjonalisering og fragmentering (1890–1930) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Før 1890 ser man tydelige signaler på at den læstad ianske vekkelsesbevegelsen var i endring, men det var i tiden rundt 1900 at det ga seg store og synlige utslag.
    • Konsolidering i ulike grupperinger og tilpasning til det moderne samfunnet (1930-1960) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Splittelsene ved inngangen til 1900-tallet førte til at det rundt 1930 var tre store læstad ianske grupper i Norge: Alta-retningen, Lyngen-retningen og De førstefødte (også omtalt som Ofoten-retningen). Det er disse tre gruppene vi følger i de påfølgende kapitlene.
    • Sekulariseringsprosesser, læstadiansk ortodoksi og forsterket kritikk av kirke og skole (1960-1990) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      1960-tallet preges av de læstad ianske gruppenes arbeid med å opprettholde etablerte strukturer. De interne diskusjonene preges nå av hvorvidt man er lojal mot de interne strukturene som er etablert. Relativt nye interne forordninger tas raskt for gitt og fremstilles som etablert tradisjon eller læstad iansk tradisjon, selv om de er nokså nye. «Læstad iansk tradisjon» er nå en del av selvforståelsen ...
    • Forhandling om lære- og tradisjonsforståelse, differensiering og avskalling (1990-2020) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Sekulariserings- og globaliseringsprosesser påvirket det norske samfunnet fra 1960- og 1970-tallet og inn på 1990-tallet. Ny teknologi, økonomisk vekst og nye samfunnsimpulser påvirket skole- og utdanningssystemet. De læstadianske gruppene møtte stadig nye utfordringer når det gjaldt å holde fast på en identitet som kristen, som et «Guds barn», som læstadianer. For læstadianerne var et norsk samfunn ...
    • Hovedlinjer i læstadianismens historie 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Utviklingstrekkene til den læstadianske vekkelsesbevegelsen slik vi har fulgt den i denne boken, viser et fellestrekk med andre kristne vekkelsesbevegelser. Etter en intens første vekkelsesperiode kommer perioder der utviklingen preges av behov for organisering og formalisering. Vekkelsen og dens vekt på det levde liv som forberedelse til dommedag og evighet, og en distansering til samfunnet utenfor ...
    • Innledning 

      Larsen, Rolf Inge; Andreassen, Bengt Ove; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Den læstadianske vekkelsesbevegelsen oppstod rundt presten Lars Levi Læstadius’ (1800–1861) virke i den svenske kirken. Den oppstod og spredte seg innenfor kirkelige rammer og kan derfor karakteriseres som en kirkelig vekkelse. Vekkelsen spredte seg blant tilhørere innenfor de evangelisk-lutherske statskirkene i Finland, Norge og Sverige. Kirken som institusjon og et luthersk bekjennelsesgrunnlag ...
    • Exploring Local Culture and Traditions Through Art Activities and Play in a Children’s Museum 

      Karlsen, Bente; Dardanou, Maria; Wiik, Miriam (Chapter; Bokkapittel, 2025-04-27)
      This chapter discusses how children’s museums can contribute to children’s play and their experience with local culture and traditions through art activities like “museum theatre” and drawing. Children’s agency is part of their way of exploring museums, framed as a cultural process within the society the child develops. Drawing on a sociocultural and an arts-based perspective, this study aims to ...
    • Innsikt i problemløsing og utforsking 

      Haavold, Per Øystein; Stenberg, Eirin Utsigt (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Beskrivelsen av kjerneelementet utforsking og problemløsing i LK20 er kort og overfladisk. I den matematikkdidaktiske faglitteraturen finner man mer hjelpsomme og utfyllende definisjoner, men disse definisjonene er på sin side omfattende og detaljerte. En rekke didaktiske modeller har derfor blitt utviklet for å redusere kompleksiteten ved å avgrense arbeidet til elever og lærere i distinkte faser ...
    • Utforskende undervisning og læringsmål: Taxicab-geometri 

      Haavold, Per Øystein; Pedersen, Ida Friestad (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      At det er en sammenheng mellom hva som står i læreplanen og det som skjer i klasserommet kan framstå som innlysende. Læreplanverket er jo tross alt forskrifter til opplæringsloven og skal styre innholdet i opplæringen. Men om vi ser litt nærmere på denne sammenhengen er det ikke bare innholdet i opplæringen som påvirkes. Selve undervisningsformen og hvordan elevene jobber med innholdet kan også ...
    • Implementering av utforskende undervisning i skolen: SUM - Sammenheng gjennom Utforskende Matematikkundervisning 

      Blomhøj, Kjeld Morten; Haavold, Per Øystein (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I dette kapitlet belyses vilkår, utfordringer og muligheter for samspill mellom teori og praksis i matematikkdidaktikk, der målet er å utvikle matematikkundervisningen i skolen. Dette gjøres ut fra analyser og erfaringer fra et større forsknings- og utviklingsprosjekt, SUM – Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning. Prosjektet omhandlet implementering av utforskende matematikkundervisning ...
    • Effekten av utforskende undervisning 

      Haavold, Per Øystein; Roksvold, Jan Nyquist (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Utforskende undervisning har fått en sentral plass læreplaner de siste årene. En viktig årsak til det er at utforskende undervisning skal kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i realfag (Rocard et al., 2007; Artigue & Blomhøj, 2013). I tillegg har det blitt påstått at utforsking kan dermed bidra til både verdiskapning på samfunnsnivå og livsmestring på individnivå ...
    • Utforskende undervisning - fra teori til praksis 

      Blomhøj, Kjeld Morten; Haavold, Per Øystein (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Det kan gis forskjellige læringsteoretiske begrunnelser for utforskende undervisning, som illustrert i kapittel 1. Men læreres forståelse for og bruk av utforskende undervisning i klasserommet kan ikke utledes utelukkende fra et læringsteoretisk grunnlag. Hvis utforskende undervisning skal fungere i klasserommet, så må undervisningspraksisen utvikles og tilpasses i tett samarbeid med lærere (Blomhøj, ...
    • Lytting i barnehagen 

      Nordli, Ingrid Cathrin; Skog, Kristian (Book; Bok, 2024)
    • Litteraturopplevelse som utgangspunkt for utforskende skriving i 1. klasse 

      Bjørkli, Siv Anita; Isaksen Finstad, Stina; Masdalen Bakken, Ann Kristin (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I dette kapittelet ser vi på hvordan en estetisk tilnærming til ei bildebok stimulerer førsteklassinger til å utforske skriftspråket når de skaper egne tekster i etterkant av litteraturopplevelsen. Vi følger en gruppe førsteklassinger gjennom et undervisningsopplegg rundt boka Nils på Njukčagáisá, og ser på hvordan oppdagende skriving i sammenheng med arbeid med boka er en meningsfull og motiverende ...
    • Samene i Norge: Hvordan kan barnevernet ta hensyn til samiske barns særskilte rettigheter som urfolk? 

      Saus, Merete (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Dette kapittelet handler om barnevernets arbeid med den samiske befolkning i Norge. Målsettingen med kapittelet er å vise rettighetene som samiske barn og samiske familier har som urfolk, og drøfte hvordan barnevernet kan ta hensyn til urfolksrettighetene i sitt arbeid.