Recent additions

  • Kjemi – en naturlig del av uteundervisning 

    Höper, Jan; Jegstad, Kirsti Marie; Remmen, Kari Beate (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025)
    Kjemi finner vi overalt i nærmiljøet. Ved å la elevene oppdage kjemi ute kan de få direkte erfaringer som motiverer og hjelper dem med å se relevansen av fagstoffet.
  • Mislykket kunnskapsledelse – case fra en liten organisasjon 

    Isaksen, Torbjørn (Chapter; Bokkapittel, 2025-02-27)
    Denne kvalitative casestudien fokuserer på en leder av en liten organisasjon som iverksatte organiserte refleksjonsmøter for sitt personale. Hensikten var å forbedre yrkespraksisen, og dermed kan dette forstås som et forsøk på kunnskapsledelse. Det overordnede forskningsspørsmålet er om innsikter og erfaringer fra refleksjonsmøtene ble nedfelt på organisatorisk nivå – og ikke bare manifesterte ...
  • Fem innlegg om ledelse og utviklingsarbeid i barnehagen 

    Isaksen, Torbjørn (Research report; Forskningsrapport, 2025)
    Tekstsamlingen består av fem originalskrevne faglige innlegg i samband med det treårige prosjektet "IBID-ledelse". Prosjektet er et samarbeid mellom ILP/UiT og 15 barnehager under stiftelsen "IBID SA". Tekstene inneholder fagstoff om lederskap, håndtering av oppgave- og arbeidspress, kommunikasjon, metoder i barnehagenes utviklingsarbeid samt valg av mål for utviklingsarbeid. Tekstsamlingen ...
  • Translanguaging roleplay in North Sámi and Norwegian – creating a world through exploiting all language resources 

    Kleemann, Carola (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-08-01)
    Roleplay is structured through stylised language practices. Children engaging in roleplay are aware of the various levels of reality distinguishing play from the real world. To mark these levels, they use signals, or metacommunication, to convey the meaning ‘this is play’. Within roleplay, these levels are expressed through distinct utterance types: directive utterances, role utterances, magical ...
  • Educational Transformation – A Failed Prediction? A Decennial Cross-Sectional Study Within Norwegian Teacher Education 

    Jørgensen, Karoline; Madsen, Siri Sollied; Thorvaldsen, Steinar (Chapter; Bokkapittel, 2025-07-15)
    In most industrialized countries, the use of information and communication technology in education has been an important area of focus and discussion for many years. Moreover, teaching with digital technology changed dramatically as COVID-19 became a global concern. The change was so dramatic that it was often referred to as an educational transformation. This study explores how this fluctuating ...
  • Involvement in Electronic Medicines Management Research: Professionals in Separate Worlds 

    Warth, Line Lundvoll; Dyb, Kari (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025)
    Focusing on electronic medicines management (eMM) within Norway’s healthcare system, we explore healthcare professionals’ involvement in qualitative research. The study employs interviews, observations, and community of practice as a method and involves interprofessional participation across levels of care. It uses Glouberman and Mintzberg’s framework of four distinct healthcare mindsets—community, ...
  • Unmasking autism: gender differences in diagnostic practices and challenges in Norway’s mental healthcare services for children and youth 

    Fredriksen, Katrine Lyngvær; Page, Alexander Gamst; Lindhardt, Celina; Chahboun, Sobh (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-06-30)
    Gender plays a critical role in the recognition, diagnosis, and support of children with Autism Spectrum Disorder (ASD). This qualitative study explores the perspectives of special education professionals, who are involved in both diagnosing and following up children with Autism, on how ASD manifests in girls and the diagnostic challenges that arise. Although boys are more frequently diagnosed—and ...
  • International Practices of Speech-Language Pathologists Working with Bilingual Speakers with Primary Progressive Aphasia 

    Grasso, Stephanie M.; Gallée, Jeanne; Cartwright, Jade; Jokel, Regina; Lavoie, Monica; McGowan, Ellen; Pozzebon, Margaret; Beber, Barbara Costa; Duboisdindien, Guillaume; Montagut, Núria; Norvik, Monica I.; Sugimoto, Taiki; Townsend, Rosemary; Unger, Nina; Winsnes, Ingvild Elisabeth; Volkmer, Anna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-01-09)
    Background - Although primary progressive aphasia (PPA) is considered a rarer form of dementia, individuals living with PPA are increasingly identified by healthcare professionals. Research investigating speech-language assessment and intervention in PPA has been conducted primarily in monolingual speakers and little is known about clinical decision-making of speech-language pathologists (SLPs) ...
  • "Så den fremmede ikke blir mer fremmed." Samisk lyrikk i norskfaget 

    Stokke, Ruth Seierstad; Karlsen, Silje Solheim (Chapter; Bokkapittel, 2021)
    <i>så den fremmede ikke blir mer fremmed</i>. Tittelen er den norske oversettinga av <i>amas amas amasmuvvat</i> (2013), den andre diktsamlinga til den samiske poeten og musikeren Niillas Holmberg (f. 1990). I Holmbergs tittel ligger det som et premiss både at noe eller noen kan være fremmed for en annen, men også at opplevelser av fremmedhet ikke er statisk, noe som er. Formuleringen får fram at ...
  • Context matters: adapting and validating the TEDS-instruct observation instrument assessing teaching quality for its use in Norwegian primary education 

    Senden, Bas; Jentsch, Armin; Teig, Nani; Nilsen, Trude; Fauskanger, Janne; Frågåt, Thomas; Maugesten, Marianne; Mork, Sonja Merethe; Mosvold, Reidar; Nortvedt, Guri A.; Olufsen, Magne; Sjøberg, Mari; Staberg, Ragnhild Lyngved; Selling, Alexander Jonas Viktor; Stovner, Roar Bakken; Ødegaard, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-02-13)
    The current investigation aims to adapt and validate the Teacher Education and Development Study-Instruct observation instrument for assessing teaching quality in new contexts: Norwegian Grade 6 mathematics and science lessons. More specifically, the article examines content validity and reliability in the new contexts using a multi-methods approach, involving the Delphi technique and ...
  • Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill 

    Wang, Oskar Jensen; Varjola, Carita Elisabeth Eira; Fyhn, Anne Birgitte (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    Følgende hendelse er hentet fra ei økt hvor en gruppe lærerstudenter prøvde spillet Sáhkku for første gang. Et stykke inn i økta presenterer lærer et bilde av en situasjon der seks Sáhkku-brikker står på brettet. Lærer: «Det er grønn-spillers tur. Hva er sannsynligheten for at blå-spiller mister dronninga i dette trekket?» To studenter nærmest «kaster seg» over dette Sáhkku-problemet. Øvrige studenter ...
  • Den tidlige vekkelsestiden i Norge (1845–1861) 

    Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    Kirkehistorikeren Pekka Raittila skriver at selv om læstadianismen hører inn under svensk kirkehistorie, spredte vekkelsen seg så raskt over landegrensene at man kan si at det er Nordkalotten som er vekkelsens egentlige hjemland. <p> <p>Ut fra et slikt resonnement er det nordlige Norge en integrert del av læstadianismens «hjemland» fra begynnelsen av. Den læstadianske vekkelsens geografiske spredning ...
  • Lars Levi Læstadius 

    Larsen, Rolf Inge (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    I februar 1861 døde mannen som i år 2000 ble stemt frem som årtusenets norrbottning i Sverige, Lars Levi Læstadius (1800–1861). En notis i Aftenposten viser at han ved sin død var kjent nok til å bli omtalt i norske aviser, men samtidig at han fortsatt befant seg i skyggen av sin yngre bror Petrus Læstadius (1802–1841) som hadde vært død i 20 år.
  • Forskning på og fortellinger om læstadianismen i Norge. 

    Larsen, Rolf Inge (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    I lang tid foregikk forskningen på læstadianismen innenfor disiplinene teologi og kirkehistorie, men i de siste 50 årene har det kommet bidrag fra andre forskningsfelt som historie, filosofi, sosialantropologi, sosiologi, statsvitenskap og religionsvitenskap. I tillegg til vitenskapelig forskning finnes det en stor mengde avis- og tidsskriftartikler skrevet enten som opplysning om, angrep på eller ...
  • Etablering og oppbyggingsfase (1860–1890) 

    Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    Da Læstadius lå på det siste i Pajala prestegård, kom Johan Raattamaa på besøk. Ifølge tradisjonen vendte Læstadius seg til sin arbeidskamerat og sa: <p> <p><i>Jag har här försökt att i Guds Ords ljus pröva mig själv och min undervisning, om de bestå inför Herrens dom. Jag har inte funnit något som är emot Skriften i min undervisning, den kan jag inte förändra. Men nog känner jag mig själv vara en ...
  • Ekspansjon, institusjonalisering og fragmentering (1890–1930) 

    Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    Før 1890 ser man tydelige signaler på at den læstad ianske vekkelsesbevegelsen var i endring, men det var i tiden rundt 1900 at det ga seg store og synlige utslag.
  • Konsolidering i ulike grupperinger og tilpasning til det moderne samfunnet (1930-1960) 

    Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    Splittelsene ved inngangen til 1900-tallet førte til at det rundt 1930 var tre store læstad ianske grupper i Norge: Alta-retningen, Lyngen-retningen og De førstefødte (også omtalt som Ofoten-retningen). Det er disse tre gruppene vi følger i de påfølgende kapitlene.
  • Sekulariseringsprosesser, læstadiansk ortodoksi og forsterket kritikk av kirke og skole (1960-1990) 

    Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    1960-tallet preges av de læstad ianske gruppenes arbeid med å opprettholde etablerte strukturer. De interne diskusjonene preges nå av hvorvidt man er lojal mot de interne strukturene som er etablert. Relativt nye interne forordninger tas raskt for gitt og fremstilles som etablert tradisjon eller læstad iansk tradisjon, selv om de er nokså nye. «Læstad iansk tradisjon» er nå en del av selvforståelsen ...
  • Forhandling om lære- og tradisjonsforståelse, differensiering og avskalling (1990-2020) 

    Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    Sekulariserings- og globaliseringsprosesser påvirket det norske samfunnet fra 1960- og 1970-tallet og inn på 1990-tallet. Ny teknologi, økonomisk vekst og nye samfunnsimpulser påvirket skole- og utdanningssystemet. De læstadianske gruppene møtte stadig nye utfordringer når det gjaldt å holde fast på en identitet som kristen, som et «Guds barn», som læstadianer. For læstadianerne var et norsk samfunn ...
  • Hovedlinjer i læstadianismens historie 

    Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    Utviklingstrekkene til den læstadianske vekkelsesbevegelsen slik vi har fulgt den i denne boken, viser et fellestrekk med andre kristne vekkelsesbevegelser. Etter en intens første vekkelsesperiode kommer perioder der utviklingen preges av behov for organisering og formalisering. Vekkelsen og dens vekt på det levde liv som forberedelse til dommedag og evighet, og en distansering til samfunnet utenfor ...

View more