Norwegian Air Shuttle ASA. Strategisk analyse og anvendelse av teori om prisdiskriminering
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7841Dato
2015-05-26Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
An, WenSammendrag
De fleste markeder preges av konkurranse fra aktører som tilbyr et like produkt, og konkurranseintensiteten økes for mange bedrifter i samme marked. For å styrke sin konkurranseposisjon i markedet, er det avgjørende at bedrifter har klart formulerte strategier.
Denne utredningen tar utgangspunkt i en spesifikk bedrift, Norwegian Air Shuttle ASA (heretter kalt Norwegian), som er et norsk flyselskap som driver kommersielle ruteflygninger. Jeg kom over en interessant artikkel kalt ”NORWEGIAN AIR SHUTTLE - en aktør fra et høykostland i en lavkostbransje” (Moen, 2014), som gjorde meg interessert i et strategiperspektiv på konkurransemessig posisjonering i organisasjoner. Jeg valgte dermed å fordype meg i hvordan kostnadslederstrategi har fungert fra Norwegians implementering i 2003 fram til i dag, hvilke erfaringer selskapet har gjort seg på veien, og hvilke prisdiskriminerings-strategier selskapet har anvendt.
Tema for utredningen omhandler hvordan den valgte strategien gir selskapet et betydelig konkurransefortrinn. Gjennom studien har jeg hatt fokus på å finne Norwegians konkurransefortrinn sammenlignet med andre aktører i lavprisbransjen. Dette har jeg gjort både ved hjelp av relevant teori på området, og jeg har samlet inn og analysert informasjon om Norwegian sin virksomhet.
Nøkkelord: Norwegian, strategisk analyse, prisdiskriminering.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: