Browsing Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere by Issue Date
Now showing items 101-120 of 403
-
Lærerstudenters oppfatninger. En kvalitativ studie av lærerstudenters oppfatninger om matematikk, læring og undervisning i matematikk, før og etter bruk av problemløsning i egen undervisningspraksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Hvilke oppfatninger en har, blir innenfor litteraturen sett på det som forklarer ens undervisningspraksis. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hvilke oppfatninger et utvalg lærerstudenter har om matematikk, læring og undervisning i matematikk. Samtidig å undersøke om disse oppfatningene endrer seg etter at lærerstudentene har gjennomført et undervisningsopplegg som fokuserer på ... -
Dataskjermer og duppeditter i kroppsøvingsfaget? Hvis det fører til mer aktivitet – ja takk. Hvis ikke – aldri i verden. En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres oppfatninger av IKT-bruk i kroppsøvingsundervisninga på mellomtrinnet i barneskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Denne oppgaven tar for seg faget kroppsøving på mellomtrinnet i barneskolen, og hvorvidt kroppsøvingslærerne fokuserer på digital kompetanse/digitale ferdigheter i sin skolehverdag i dette faget. Opplæringsloven legger premissene for at all grunnopplæring i Norge gjøres i henhold til eksisterende læreplan – Kunnskapsløftet (K06). Den gjør læreplanen til en juridisk instruks fra skolemyndighetene ... -
Kognitive utfordringer i to norske lærebokserier fra ungdomsskolen – en mixed methods studie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk undersøker vi de kognitive utfordringene i oppgavene i to norske lærebokserier for ungdomsskolen. Norske matematikklærere benytter seg i stor grad av læreboka i undervisningen (Mullis, Martin, Foy & Arora, 2012), samt at en rekke studier hevder at det er læreboka og oppgavene i dem som i stor grad legger til rette for hva elevene lærer seg (Fan, Miao & ... -
Assessment for Learning of Oral Skills in the English Subject
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)This study investigates how teachers of English understand 'assessment for learning' and how they apply that knowledge in their practice with oral skills in the English subject. The Norwegian Directorate for Education and Training (2014, pp.2-3) found that the assessment practice in basic training was in need for development and aimed to manage this by increasing the competence and understanding of ... -
Styrking av matematiske samtaler. En kvalitativ studie av hvilke grep to engasjerte matematikklærere tar for å styrke de matematiske samtalene i klasserommet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ casestudie som undersøker følgende forskningsspørsmål: «Hvilke grep gjør to engasjerte lærere på mellomtrinnet knyttet til de matematiske samtalene i klasserommet, og hvordan styrker grepene samtalene?». Studien retter fokus mot tre undersøkelsesfaktorer som ble oppdaget i datainnsamlingen: 1) oppgaver, 2) samtalegrep og 3) undervisningso ... -
Rike, matematiske helklassekommunikasjoner. En kvalitativ forskningsstudie av lærerens og normers betydning for matematiske helklassekommunikasjoner, hvor læring, samhandling og deltakelse vektlegges
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Kommunikasjon og samhandling mellom lærer-elev og elev-elev i helklassesituasjoner, blir innenfor litteraturen sett som sentral for elevenes læring. Ulike forskere i det matematikkdidaktiske forskningsfeltet har beskrevet hva matematiske helklassekommunikasjoner bør inneholde, for å utvikle matematisk kompetanse hos elevene. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hva som påvirker ... -
Bevisproduksjon i ungdomsskolen. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers bevisprosess i arbeid med generaliserte aritmetiske påstander
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt hva som kjennetegner flinke ungdomsskoleelevers bevisprosess i arbeid med generaliserte aritmetiske påstander. Hensikten med prosjektet har vært å avdekke spesielle kjennetegn ved bevisprosessen, for å skaffe innsikt i ungdomsskoleelevers kjennskap til konseptet bevis. Bakgrunnen for prosjektet var et ønske om å aktualisere bevis i grunnskolen, for å ... -
Teaching English at multi-graded schools. A qualitative study on the effects that the school structure has on the English teachers
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)About 30 per cent of the Norwegian schools have less than 100 pupils attending to them. These schools are naturally organized in several ways. Multi-graded schools are however used as a method for teaching, especially in smaller schools where the pupils would benefit from being in larger groups than their original grade can provide them with. There are little information and rules to how the teachers ... -
English vs. music. A study of teachers’ perceptions of the status of the English and music subject in Norway
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Today, English and music enjoy a very different status in schools. English is a prioritized subject, as evident in the demands of qualification of teachers of English. Music is a subject that continuously has to justify its place in Norwegian schools. The aim of the study was to examine the status of the English and music subject as it is perceived today, and how structural factors may affect the ... -
Sometimes I think I will faint. A study on introvert proficient language learners’ experiences on oral activity in English lessons
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)This study investigates how proficient, but introvert language learners experience speaking English in the classroom and addresses factors that affect their reluctance to speak. Introvert behaviour involves individuals who abstain from speaking, who put more consideration on what they chose to say, tend to listen more than they speak and struggle to show their skills in public (Lund, 2012; Skyggebjerg, ... -
Et utvalg ungdomsskoleelevers bruk av lesestrategier. Hvordan vurderer elever i ungdomsskolen bruk og nytteverdi av lesestrategier i møte med tekst?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Problemstilling Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om lesing som en strategisk ferdighet som undersøker elever i ungdomsskolens forhold til og bruk av lesestrategier. Problemstillingen er Hvordan vurderer elever i ungdomsskolen bruk og nytte av lesestrategier i møte med tekst i skolen? Problemstillingen utdypes med forskningsspørsmålene - Hva skal til for at elevene opplever bruk av ... -
Elevposisjoner i gruppearbeid. En kvalitativ casestudie av elevposisjoner og elevutsagn i arbeid med problemløsningsoppgaver i grupper
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Gjennom masterforberedende fag ved lærerskolen, fikk vi en interesse for problemløsning og kommunikasjon i matematikk. Vi ønsket dermed å undersøke hvordan elever kommuniserer når de arbeider med problemløsningsoppgaver i grupper, og utviklet forskningsspørsmålet; Hvilke elevposisjoner har elever når de arbeider med problemløsningsoppgaver i grupper, og hvilke typer elevutsagn forekommer hos de ulike ... -
Motivation in Language Learning. A qualitative study of teachers’ views on the importance of including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)This study investigates a sample of teachers’ experiences and opinions about including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English. The intent of the study is to investigate the importance of choice of topics, teaching methods and learning context in order to enhance pupils’ motivation in language learning. The research question is as follows: To what extent do English teachers ... -
Undervisning i lokalsamfunnet – ressurs eller byrde for lærer? En kvalitativ studie av hvordan samfunnsfaglærere forholder seg til læreplanens oppfordring til bruk av lokalsamfunnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Utgangspunktet for dette prosjektet var en læreplananalyse for å avdekke det kompetansemålet som mest direkte går på bruk av lokalsamfunnet i geografidelen i samfunnsfagundervisningen. Denne masteroppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvordan forholder samfunnsfaglærere i ungdomsskolen seg til kompetansemålet om at elevene skal kunne utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet ... -
Bruk av varierte læringsarenaer. En kvalitativ studie om funksjoner ved bruk av varierte læringsarenaer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)I januar 2018 ble det utgitt en studie som viser at økt motivasjon for læring kan oppstå underveis og i etterkant av en undervisningstime utenfor skolen (Kuo, Browning & Penner, 2018). Det fremstår at å variere omgivelsene der læring skjer kan være nyttig i henhold til å tilpasse undervisningen. Masteroppgaven utforsker dette tema, om variasjon i læringsarenaene har noen virkning for elevenes ... -
Sammenligning av norske lærebøker i matematikk og matematikkoppgaver i TIMSS. En komparativ studie av matematikkoppgaver i to norske læreverk og matematikkoppgaver i TIMSS 2015
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Dette er en matematikkdidaktisk masteravhandling som sammenligner oppgaver fra fire norske lærebøker og TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2015 på 8. og 9.trinn. Oppgaven begrenser seg til å inkludere algebra og statistikk som emneområder, da norske elever presterer dårlig i algebra og godt i statistikk i TIMSS. På bakgrunn av dette ønsket jeg å undersøke problemstillin ... -
Matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. En kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk rapporterer fra en kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. Vi ønsket i denne studien å finne ut hvilke oppfatninger disse matematikklærerne hadde av relasjonell forståelse, og hvilke oppfatninger og erfaringer de hadde med utviklingen av denne forståelsen. I tillegg ønsket vi å finne ut hvilke ... -
Fremtidens skole er snart en realitet. Er kommende lærere klare for å møte den? En kvalitativ studie om lærerstudenters forståelse av matematiske resonnement
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Bakgrunn for prosjektet er rapporten Norsk offentlig utredning (NOU) 2015:8 (2015) hvor det foreslås en ny strukturering av dagens skolematematikk. I henhold til rapportens forslag om dybdelæring har masteroppgavens fokus vært på lærerstudenters forståelse av matematiske resonnement. I denne masteroppgaven har jeg prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål: - Hva legger lærerstudenter i begrepet ... -
Fagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-23)Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra ... -
Tekstilets tekstur som utgangspunkt for maleriske uttrykk. Ulike tilnærmingsmåter til figurativt og non-figurativt maleri, med utgangspunkt i tekstilets tekstur, og med overføringsverdi til bruk i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-26)Denne masteroppgaven fokuser på hvordan ulike tilnærmingsmåter for maleri med utgangspunkt i underlagets tekstur kan påvirke motivasjonen og gi føringer i arbeid med figurative og non-figurative motiver. Tilegnelse av forståelse for dette har jeg gjort med utgangspunkt i en kvalitativ studie der innhenting av data er gjort gjennom notater, refleksjonslogg og fotodokumentasjon som grunnlag for analyse. ...