Viser treff 261-280 av 433

    • Hvordan vurderer man egentlig i musikkfaget? En kvalitativ studie om ungdomsskolelæreres vurderingspraksiser i musikkfaget. 

      Nikolaisen, Tarald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-09)
      I denne kvalitative studien hvor temaet er vurdering i musikkfaget har problemstillingen vært «Hvilke vurderingspraksiser har musikklærere på ungdomsskolen og hvordan påvirkes vurderingspraksisene av ulike rammefaktorer?». For å svare på problemstillingen valgte jeg å gjennomføre semistrukturerte intervjuer av fem musikklærere som underviser i ungdomsskolen. I etterkant har jeg ved hjelp av ...
    • Elevposisjoner og matematisk kreativitet i problemløsning. En kvalitativ casestudie av elevers posisjonering og matematisk kreativitet i et Thinking Classroom 

      Birkeland, Maja; Stensvold, Maja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-27)
      I vårt mastergradsprosjekt har vi studert elevers posisjoner og matematiske kreativitet med utgangspunkt i deres utsagn og atferd i problemløsningssituasjoner. Dette gjorde vi innenfor rammene av undervisningsmetoden Thinking Classrooms. Teori og tidligere forskning som ligger til grunn for undersøkelsene er om problemløsning, undervisningsmetoden Thinking Classrooms, matematisk kreativitet og ...
    • Hensikten med matematikklekser på ungdomstrinnet. Flermetodisk studie – intervju av lærere og analyse av matematikklekser 

      Isaksen, Vilde Cecilie; Starheim, Anette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt hensikten med matematikklekser på ungdomstrinnet. Undervisning er en kulturell aktivitet som har utviklet seg over lengre tid sammen med tro og antagelser i kulturen (Stigler & Hiebert, 1999, s. 87). Ifølge Opplæringsloven er skolen ikke pliktig til å gi lekser, likevel er elevene pliktig til å gjennomføre leksene dersom læreren velger å gi det (Opplæringslova, ...
    • Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? 

      Øgsnes, Anders (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-04)
      Denne oppgaven studerer 72 elevers faglige besvarelser på spørreskjema om energi før og etter ei læringsøkt i Newton Engia – Equinor energirom – Ofoten. Hensikten er å kunne måle og tallfeste hvor mye kunnskap elevene tilegner seg i løpet av økta, når de selv kvitterer med ordet «masse» på spørsmål om de har lært noe. Vi ser 5,8% økning av korrekt bekreftede påstander fra pre- til posttest, og 6,5% ...
    • Vocational Orientation and Relevance in textbooks for the Upper Secondary Vocational Study Programme. A multimodal analysis of Vocationally Oriented Texts in the Subject English 

      Lockertsen, Monica Kronstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Hovedfokuset i denne masteroppgaven er yrkesrelevans i faget engelsk på det yrkesfaglige studiet i videregående opplæring. Forskningsspørsmålet jeg har utviklet i denne sammenhengen er hvordan legger læreverket SKILLS til rette for kravet om yrkesorientering i faget engelsk gjennom bruk av multimodale tekster. Metoden er en grundig kvalitativ multimodal analyse av fire utvalgte tekster fra det ...
    • På jakt etter dybdelæring i lesing av noveller. En kvalitativ studie med Lesson Study som metode. 

      Sørensen, Elisabeth Bruvold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I denne studien har jeg undersøkt om et valgt undervisningsopplegg i litteratur på ungdomskolen, kan fremme dybdelæring. Dette er en aktuell problemstilling i forbindelse med vektleggingen av dybdelæringsbegrepet i fagfornyelsen (LK20). Forskningsmetoden jeg brukte var kvalitativ, og jeg forsket på én klasse i gjennomførelsen av ett undervisningsopplegg. Funnene kan derfor ikke generaliseres til å ...
    • Digitale hjelpemidler i musikk på ungdomstrinnet. I takt med samfunnet? 

      Richardsen, Trond Helge; Stark, Remi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Den teknologiske utviklingen medfører nye muligheter for innhold og arbeidsmetoder i musikkfaget. I disse dager er ny læreplan ferdigstilt og i ferd med å bli innført i skolen. Denne planen har blant annet utvidet og spesifisert innholdet i grunnleggende digitale ferdigheter og hvordan man bør jobbe med disse i fag. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med fokusgruppeintervju som handler om hva ...
    • Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen 

      Talberg, Marit Gjendemsjø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for ...
    • Den matematiske samtalen i tradisjonelle og virtuelle klasserom. En sammenligning av lærernes kommunikasjon i de to klasserommene 

      Skoglund, Julie-Kathrine; Nerdal, Trine-Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)
      Den matematiske samtalen i tradisjonelle og virtuelle klasserom er en kvalitativ studie hvor vi ser på lærernes bruk av samtaletrekk som redskap for å skape ei aktiv tilnærming til matematikkfaget i de to ulike klasseromsformene. Det teoretiske fundamentet for studien og datainnsamlingen tar utgangspunkt i Chapin et al. (2009) sine samtaletrekk (gjenta, repetere, resonnere, tilføye, vente, snu ...
    • Hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn. En kvalitativ studie av hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn. 

      Johnsen, Lars-Gunnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)
      Denne kvalitative masteroppgaven i matematikkdidaktikk har følgende problemstilling med tilhørende forskningsspørsmål: «Hvilke strategier og undervisningsformer mener matematikklærere det er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra på 8. trinn?», 1) «Hvilke tanker har matematikklæreren omkring tilpasset opplæring innenfor algebra på 8. trinn?», 2) «Hvilke erfaringer med bruk av læreverk har lærere ...
    • “It’s svorsk, but only between English and Norwegian”. En kasusstudie av arbeidsplassen som arena for norskopplæring 

      Watterud, Susanne Katarina Ellisiv (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-05)
      Formålet med denne studien har vært å hente inn mer kunnskap om språkpraksisen i arbeidshverdagen hos to arbeidsinnvandrere som jobber ved et større overnatting- og konferansehotell i Norge. Hensikt er å få mer kunnskap om hvordan en bedre kan arbeidsrette språkopplæring. Jeg ser på faktorer som ser ut til å være styrende for kollegiets språkvalg og drøfter hvordan språkpraksisen påvirker mulighet ...
    • Hvor er fokuset? Innholdsanalyse av skriveoppgaver i læremidler brukt av noen lærere i dag 

      Hansen, Julie; Bellika, Marte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Denne masteroppgaven handler om skriveoppgaver i norskfaget. Vi har sett på skriveoppgaver fra læremidler brukt i skolen i dag og ønsket å finne ut hvilket fokus disse skriveoppgavene har. For å finne ut av dette gjennomførte vi først et kort strukturert intervju med åtte lærere for å finne ut hvor de finner skriveoppgaver til sine elever og for å få høre litt om deres tanker om hva en god skriveoppgave ...
    • Hvilken skrivepedagogikk ligger til grunn ved skriveløp hos elever med norsk som andrespråk? En kasusstudie i en setting med særskilt norskundervisning 

      Johnsen, Ruben (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)
      I denne studien har jeg ønsket å belyse hvilke skrivepedagogikker som ligger til grunn ved et skriveløp for elever med norsk som andrespråk. Studien er designet som en kasusstudie ved en utvalgt byskole i Nord-Norge. Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av et skriveløp på en skoleuke, i tillegg til intervju av læreren i etterkant av skriveløpet. Før jeg dro ut for å samle data leste ...
    • "Men det e nu bærre mi meining..". En kvalitativ studie av læreres oppfatning av undervisningskunnskap og god undervisning i matematikk. 

      Hansen, Monica Nymoen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      Matematikk som skolefag er i stadig utvikling. Med den nye lærerplanen som er under utvikling er det større fokus på en utforskende undervisning hvor elevene skal være aktive i egen læringsprosess. Dette stiller noen krav til den kunnskapen som en lærer har for å kunne tilrettelegge for dette i undervisningssituasjoner. I denne kvalitative studien har jeg intervjuet fem lærere med videreutdanning ...
    • Audiobooks to improve reading enjoyment 

      Sætrum, Marius Brasøy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Sammendrag Denne studien undersøkte hvordan elever responderte til å lese en bok på engelsk mens de hørte på lydboken samtidig. Gjennom diskusjoner og opphetede debatter, var elevene veldig begeistret for boken. Men, det er mulig at det var mer boken enn lydboken som førte til at elevene var så engasjerte. Forskingsspørsmålene er som følger: Vil bruken av lydbøker mens man leser ha en positiv ...
    • Tidlig algebra. Kjennetegn på 3. trinnselevers tilnærming til mønstergeneralisering 

      Nilssen, Mette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-16)
      Tidlig algebra – Kjennetegn på tilnærminger 3.trinnselever har til mønstergeneralisering, er en deskriptiv kvalitativ case-studie om yngre elevers prosess mot algebraisk generalisering gjennom oppgavebasert intervju. Elevene fikk oppgaver med voksende mønster satt i en kontekst de kunne kjenne igjen, der en plante vokser med to blader hver dag. Elevene ble invitert først til å finne antall blader ...
    • Læreres oppfatninger av problemløsing. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av problemløsing. 

      Ryel, Hans Christian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-22)
      I forslag til ny læreplan i matematikk er utforsking og problemløsing blitt et av kjerneelementene i faget. Andre kjerneelementer er modellering, resonnering, argumentasjon og kommunikasjon, noe som er sentralt i problemløsing. I dette forslaget er verbet «utforske» nå et av de mest brukte i kompetansemålene, og det kan ikke lenger være tvil om at problemløsing skal mer inn i undervisningen. Derfor ...
    • Matematiske forklaringstyper. Kjennetegn på matematiske forklaringstyper til 1. trinnselever med stort læringspotensial 

      Moe, Guro Mariann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Problemstillingen i denne oppgaven er " Hva kjennetegner de matematiske forklaringstypene til 1. trinnselever med stort læringspotensial i matematikk". Hensikten med prosjektet er å beskrive og kategorisere kjennetegn ved matematiske forklaringer gitt av 1. trinnselever med stort læringspotensial for å få en bedre forståelse av hva slags matematiske forklaringer disse elevene bruker og hvilke ...
    • Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune. 

      Johansen, Linda Hjemgård; Nilsen, Tor-Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Hensikt: Tema for masterstudien vår er elevers opplevelse til kroppsøvingsfaget på 6.årstrinn i Tromsø kommune. Hensikten har vært å undersøke hvilke årsaksfaktorer som påvirker elevenes opplevelser i kroppsøvingsfaget. Metode: Vi har benyttet kvantitativ metode og digitalt spørreskjema. Datainnsamlingen ble gjennomført februar 2019 på 6.trinnselever (N=338) og tolv kroppsøvingslærere (N=12) på ...
    • Utdanning for bærekraftig utvikling i møte med elever og grafikk. En undersøkelse i hvordan arbeide med gjenbruksmaterialer og trykk. 

      Underhaug, Rigmor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-06)
      I denne mastergradsoppgaven ønsker jeg å finne ut hvordan eget arbeid med kollografi i et UBU-perspektiv (utdanning for bærekraftig utvikling) kan implementeres i undervisning av elever i grunnskolen. Valg av tema var motivert utfra egen interesse i arbeid med kollografi med fokus på miljø og gjenbruk. Jeg var nysgjerrig på hvordan dette ville fungere i undervisningssammenheng. Skolen skal utdanne ...