Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere: Nye registreringer
Viser treff 241-260 av 433
-
"To find yourself, think for yourself". The concept of autonomy and its manifestation: a qualitative documentary study of the Norwegian national core curriculum and the English subject curriculum
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-10-16)This study is based on a qualitative document analysis of the core curriculum and English subject curriculum. The motivation of this study was to contribute to the field of autonomy in language learning in Norway. As such, the aim was to gain insight into the curricula’s promotion of learner autonomy. Consequently, two research questions emerged: how does autonomy materialise and what characteristics ... -
Vurdering i norsk muntlig. En kvalitativ studie om læreres vurderingspraksis på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-01)Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av muntlige ferdigheter i norskfaget på ungdomstrinnet. Denne oppgaven gir innblikk i et utvalg læreres vurderingspraksis i norsk muntlig, gjennom å undersøke vurderingsgrunnlaget for terminkarakter. Oppgaven besvarer problemstillingen: Hvilke oppgaver og vurderingssituasjoner legger et utvalg lærere til grunn for terminkarakter i norsk muntlig, og ... -
"Jeg forstår ikke helt. Kan du forklare på en annen måte?"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-11-02)Gjennom å sette meg inn i teori, tidligere forskning og egen erfaring på blant annet hvilket kraftfullt pedagogisk verktøy multimodal teknologi kan være, har min undring kommet. Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke sammenhenger er det mellom multimodal samfunnsfagundervisning i videregående skole, og elevenes opplevde læring? Teorien jeg har anvendt er ... -
A Qualitative Study of Teachers’ Attitudes Towards Drama-Based Activities in the English Classroom
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)This study aims to explore Norwegian EFL- teachers’ attitudes towards drama-based activities as a method in teaching English as a foreign language. It also investigates the teachers’ thoughts and experiences on drama-based activities in TEFL. The following research question was thus formed: “How do upper primary level and lower secondary level teachers experience drama as a teaching method in ... -
Undervisningsopplegget Åstedet- kreativitet og motivasjon i et skriveforløp. En kvalitativ studie om elevers opplevelse av et undervisningsopplegg i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen: På hvilke måter kan undervisningsopplegget Åstedet fremme kreativitet og motivasjon for skriving i en ungdomsskoleklasse? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan et undervisningsopplegg kan stimulere til kreativitet og motivasjon for skriving. Dette har vi gjort ved å være deltagende observatører i ... -
Man skal ikke ta alt for god fisk - En studie om hvordan elever utøver kritisk literacy i møte med nye tekster på internett.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-13)Dette er en masteroppgave som er en kvalitativ studie hvor problemstillingen lyder som følgende: «Hvordan utøver elevene kritisk literacy i møte med nye tekster?». Vi har avgrenset studien ved å fokusere på hvordan elevene vurderer avsenderen av en tekst, og om de kan reflektere rundt underliggende motiv. Vi har gjennomført fire undervisningsøkter i en klasse på tiende årstrinn, der fokuset har vært ... -
Bokmåls- og talemålsavvik i nynorske elevtekstar. Ein kvantitativ studie om bokmåls- og talemålsavvik i tekstar skrivne av elevar med nynorsk som hovudmål.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Denne undersøkinga tek føre seg bokmåls- og talemålsavvik i tekstar skrivne av elevar med nynorsk som hovudmål. Datagrunnlaget er 44 tekstar skrivne av 44 elevar med nynorsk som hovudmål, fordelte på fem skular i Sogn. Det er ei kvantitativ undersøking der avvika i elevtekstane er registrerte i ulike avvikskategoriar og delte inn i om dei er bokmålssamanfall, talemålssamanfall, ikkje bokmåls- eller ... -
Elevenes opplevelse av oppgaver i matematikk. En mixed methods studie om elevers opplevelse av undersøkende oppgaver og tradisjonelle oppgaver på en skriftlig prøve i matematikk.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I mitt mastergradsprosjekt har jeg sett på hvordan elever opplever undersøkende oppgaver og tradisjonelle oppgaver på en skriftlig prøve. I 2020 innføres gradvis en ny læreplan i matematikk med større fokus på undersøking. Tradisjonelle oppgaver og undersøkende oppgaver stiller forskjellige kognitive krav, og det vil derfor være spennende å se hvordan elever opplever de forskjellige oppgavene. Studiet ... -
Teachers’ views and methods for motivating students to write in English.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Both learning to write and motivation are central themes in Norwegian education and motivation is an important factor in learning to write in English. Yet, little research has been done on what knowledge teachers have of motivation for writing and how they practice it. The purpose of this study is to examine individual teachers’ views on motivation and how they experience motivating students for ... -
Elevers resonnering i modellering. En kvalitativ studie av elevers resonnementer i arbeid med modelleringsoppgaver
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Bakgrunn for studien kom til høsten 2019 i forbindelse med fordypning i matematikkdidaktikk. Her fikk jeg bedre kjennskap til modellering og fagfornyelsen. Modellering og problemløsning har i tillegg vært et område innenfor matematikken som jeg har funnet interessant i lang tid. Basert på den nye fagfornyelsen og hvordan den skal implementeres formulerte jeg følgende problemstilling for min ... -
Kommunikasjonsmønster i undersøkende matematikkundervisning. En casestudie av hva som kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)I min masteroppgave er fokuset på kommunikasjon mellom elever og lærere i en undersøkende matematikkundervisning, hvor målet er å få en dypere innsikt i hva som kjennetegner de ulike dialogene som oppstår. Forskningsspørsmålet er: Hva kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning? Forskningsprosjektet er en kvalitativ casestudie, ... -
Problemløsing individuelt og i grupper. En kvalitativ casestudie av hvordan elever arbeider med problemløsing individuelt og i grupper
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Hva som er mest hensiktsmessig av gruppearbeid og individuelt arbeid innen problemløsing er et tema flere har forsket på, og som det er uenighet rundt. Denne studien har til hensikt å undersøke forskjeller og likheter i hvordan elever arbeider i problemløsing individuelt og i små grupper. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datainnsamlingen tok utgangspunkt i observasjoner og lydopptak ... -
Critical thinking as part of digital skills in EFL education. A qualitative study of how teachers and their students understand the concept of critical thinking.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)This study investigates how teachers of English understand critical thinking, and how they act upon their understanding in their teaching. Additionally, this study also investigates how students experience their teachers practice of critical thinking in the EFL classroom. The current curriculum of LK06 is in a gradual change towards the subject renewal LK20, a change that is paralleled by the ... -
"Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-27)Denne masteroppgaven tar for seg tematikken vurdering for læring, med særlig vekt på den formative vurderingen og en lærers vurderingspraksis i norskfaget. Opplæringsloven (2006, § 3-2) slår fast at formålet med vurdering i fag er å fremme læring både underveis og ved avslutning av opplæringen i faget. Tidligere forskning viser at vurdering i form av karaktersetting har liten effekt på videre læring, ... -
Muntligopplæring i norskfaget – sett fra et elevperspektiv. «Det e jo en øvesak, hvis man øve, blir det bedre!»
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært min brennende interesse for betydningen av muntlige ferdigheter i dagens samfunn. Muntlighet er flyktig og situasjonsbestemt, og evnen til å gripe øyeblikket er av stor betydning for hvorvidt man når fram med sitt budskap. Temaet for prosjektet har vært muntligopplæringen i den norske skole. Dagens samfunn stiller stadig økende krav til retoriske ferdigheter ... -
Intercultural competence in English language textbooks. A qualitative study of the promotion of intercultural competence in two English language textbooks for upper primary level in Norway.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)This study investigates and compares how two English language textbooks for upper primary level in Norway (one old and one new) support intercultural competence. The old textbook is adapted for LK06 and the new textbook is adapted for LK20, and will be implemented this August. The research questions are as follows: To what extent do texts and images in English upper primary level textbooks from LK06 ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreplanenes utvikling av begrepet kritisk tenkning og læreres forståelse av begrepet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Temaet for denne masteroppgaven har vært kritisk tenkning, med et søkelys på utviklingen av begrepet fra Kunnskapsløftet (2006) til Fagfornyelsen (2020), og hvordan begrepet forstås av lærere. Kritisk tenkning er særs dagsaktuelt ettersom elevene trenger ferdigheter for å imøtekomme et samfunn hvor falske nyheter preger mediebildet. Videre implementeres kritisk tenkning inn som en kjernekompetanse ... -
Utformingen av kjerneelementene for matematikkfaget i grunnskolen. En kvalitativ dokumentanalyse med fokus på utforsking
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I bestillingen av ny læreplan, stortingsmelding 28 legges det vekt på at utforske og skape bør bli en større del av fagene. Verbet «utforske» er mye brukt i stortingsmeldingen og i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget på grunnskolen. Dermed er det viktig å vite hva som legges i begrepet og hvordan bruken er forventet å fungere i skolen. Formålet med denne studien er å få bedre ... -
Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet resonnerer i et undersøkende undervisningsopplegg i geometri. Vår hensikt har vært å analysere elevenes tilnærming til oppgaven de møtte og identifisere geometriske tenkevaner i elevenes resonnementer. Bakgrunnen for studien er resultatene fra TIMSS som viser at norske elever presterer dårligere enn elever fra andre ... -
Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I denne studien har jeg sett nærmere på hva som bidrar og hindrer uteundervisning i naturfag. Forskningsspørsmålet for oppgaven er Hvilke faktorer påvirker naturfaglærere i å ta klassen med ut i nærmiljøet i undervisningen? Det finnes flere internasjonale og nasjonale studier og rapporter på de mange godene uteundervisningen tilfører utdanningen. Likevel ser vi en tendens til at uteundervisning ...