Mastergradsoppgaver ILP: Recent submissions
Now showing items 241-260 of 538
-
“Det er liksom det første man tenker, kritisk tenkning = kildekritikk.” En kvalitativ undersøkelse om tre samfunnsfaglæreres forståelse av hvordan de realiserer kritisk tenkning i egen undervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Sammendrag Masteroppgaven belyser temaet kritisk tenkning i samfunnsfag, med fokus på hvordan lærere realiserer det i klasserommet. For å få et innblikk i hvordan lærere jobber med kritisk tenkning i klasserommet, har vi gjennomført en kvalitativ forskningsmetode. Vi gjennomførte tre individuelle intervjuer med samfunnsfaglærere som har jobbet eller jobber med samfunnsfag på 5-10.trinn. Ut fra ... -
Identifisering av arter i fjæra med digitale verktøy. En mixed methods undersøkelse om hvordan elever bruker og lærer arter i fjæra med Artsapp og Artsorakelet.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-27)Denne studien hadde to formål. Det første var å videreutvikle en app slik at den kunne brukes av ungdomsskoleelever til å identifisere de vanligste artene i fjæra. Det andre formålet var å undersøke hvordan elever brukte forskjellige apper i identifikasjonsarbeidet. Det ble gjennomført en 60 min undervisningsøkt med 17 elever i 10. årstrinn om arter i fjæra. Økten inkluderte en førtest og spørreskjema, ... -
Kritisk vurdering av argumentasjon i naturfag
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Gjennom media, internett, og i hverdagen generelt forholder vi oss stadig til hverandres og egne tanker og meninger om hvordan verden er og burde være, i et stadig mer mangfoldig samfunn. Det å kunne vurdere argumentasjon kritisk er viktig for å kunne ta gode valg og avgjørelser, og viktig for et velfungerende demokrati. I fagfornyelsen har kritisk tenkning fått større plass, men det er enda lite ... -
Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytning til naturfagundervisning, og fikk blant annet delta i praktiske oppgaver, spise tradisjonell ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i matematikk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Hensikt og bakgrunn: Hensikten med studien var å presentere et utvalg matematikklæreres tanker og erfaringer med tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Tilpasset opplæring er en lovfestet rettighet elevene har, men hvordan lærere forstår begrepet vil ha innvirkning på forståelse av egen praksis. Elever med stort læringspotensial er bare et av de mange navnene som tillegges denne ... -
Matematiske samtaler på førstetrinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne masteroppgaven i begynneropplæring er en kvalitativ flercasestudie som undersøker følgende problemstilling: «Hvordan fasiliterer to matematikklærere en matematisk samtale på førstetrinn?». Denne masteroppgaven har rettet fokus på hvordan to matematikklærere har planlagt og gjennomført en matematisk samtale med sine førsteklasser og hvorfor det er blitt fasilitert slik. Formålet med dette ... -
"Men jeg må jo lære dem noe" Om å ha tillit til at elever kan konstruere kunnskap på egenhånd
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Gjennom dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan en lærer kan lede en produktiv matematisk helklassesamtale i etterkant av problemløsning. Vi undersøkte dette fra to vinkler: Hva som kunne hindre og hva som kunne fremme produktive samtaler. Teorien i oppgaven tar utgangspunkt i et konstruktivistisk læringssyn, og dreier seg om kommunikasjon i matematikk og problembasert undervisning. I tillegg ... -
Forsknings- og utviklingsarbeid med mål om en førsteklasses skriveopplæring
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne masteroppgaven tematiserer en lærers utvikling av skriveopplæringen på første trinn. Skriving er en av fem grunnleggende ferdigheter, og har derfor stor betydning for videre utdanning og danning. Problemstillingen er: Hvordan utvikler en lærer sitt syn på skrive-opplæring i løpet av et FoU-arbeid om realisering av metoden oppdagende skriving? Jeg og én lærer har gjennomført et forsknings- ... -
Utforskende matematikkundervisning i offentlig norsk skole sammenlignet med en internasjonal friskole
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne masteroppgaven handler om forskjeller og likheter i matematikkundervisningen ved én internasjonal skole og to offentlige skoler. Fokuset er rettet mot utforskende arbeid, som er en interessant tematikk med tanke på i hvor stor grad Kunnskapsløftet 2020 inkluderer denne arbeidsformen. Vår problemstilling er: Hvordan arbeides det med utforskende aktiviteter i matematikkfaget i en utvalgt ... -
Det matematiske klasserommet - Et sted elevene ser læreren jobbe, eller et sted for aktiv deltakelse?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I denne masteroppgaven har jeg satt fokus på hva som kjennetegner en lærers interaksjoner i matematikk, og hvordan læreren begrunner bruken av disse. Formålet med studien har vært å undersøke hva en lærer sier og gjør for å fremme matematiske samtaler i helklassediskusjoner. Jeg ønsker å få en dypere innsikt i lærerens grep i samtalene, og hvordan læreren selv begrunner bruken av dem. Oppgavens ... -
«Vi har jo lite kjennskap til samer ...»
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne masteroppgaven omhandler samisk tematikk i lærebøker og undervisning. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke forestillinger om det samiske formidler lærebøker gjennom tekst og bilder, og hvordan forholder et utvalg lærere seg til samisk tematikk? I tilknytning til problemstillingen, søker studien å svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå ... -
“Det er liksom det første man tenker, kritisk tenkning = kildekritikk.” - En kvalitativ undersøkelse om tre samfunnsfaglæreres forståelse av hvordan de realiserer kritisk tenkning i egen undervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Masteroppgaven belyser temaet kritisk tenkning i samfunnsfag, med fokus på hvordan lærere realiserer det i klasserommet. For å få et innblikk i hvordan lærere jobber med kritisk tenkning i klasserommet, har vi gjennomført en kvalitativ forskningsmetode. Vi gjennomførte tre individuelle intervjuer med samfunnsfaglærere som har jobbet eller jobber med samfunnsfag på 5-10.trinn. Ut fra svarene fra ... -
Hvorfor sitte inne, når man kan være ute?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne masteroppgaven handler om bruk av uteskole på første trinn innenfor det matematiske temaet måling. Hensikten med studien var å bidra til å tette det vi etter hvert kom til å anse som et hull i forskningsfeltet, i tillegg til at vi ønsket å øke vår kompetanse på feltet. Målet med studien var å undersøke på hvilken måte uteskole kunne påvirke læringsprosessen til førsteklassinger tilknyttet ... -
Matematikk, motivasjon og matlaging
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)Hensikten med studien var å finne ut hvordan man kan fremme elevers motivasjon i matematikk. Med utgangspunkt i motivasjonsteori planla jeg et undervisningsopplegg i måling av vekt der elevene skulle utforske og brukte kunnskapen sin om måling av vekt på skolekjøkkenet. Studiens problemstilling er: Hvordan kan elevenes motivasjon for matematikk fremmes gjennom et praktisk undervisningsopplegg i mat ... -
«Det er mange spørsmål mange sitter igjen med, men aldri får svar på siden undervisningen er dårlig» En studie av ulike aspekter ved samfunnsfaglig seksualitetsundervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)Problemstillingen og forskerspørsmålene for masteroppgaven er: «Seksualitetsundervisning i samfunnsfag gjennom grunnskolens periode: skiftende tematikk og relevans?» 1. Hvordan har innhold og fokus på seksualitetsundervisning i samfunnsfaglige læreplaner endret seg fra mønsterplanen 1974 til kunnskapsløftet 2020? 2. Hvordan vektlegger et utvalg lærere seksualitetsundervisningen i samfunnsfag? ... -
Hvordan påvirkes elever og lærere av variert undervisning i naturfag? En kvalitativ studie av variert undervisning i naturfag på ungdomstrinnet
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)Flere trekker frem variert undervisning som et godt virkemiddel for å tilpasse opplæringen i klasserommet. Elever sier at de ønsker en mer variert undervisning, og at de tror dette kan gi økt motivasjon for å gå på skolen. Gjennom litteratursøk fant vi lite om hva variert undervisning er og hvordan det brukes i naturfag. Dette gjorde oss mer nysgjerrig på hvordan naturfagundervisningen på ungdomstrinnet ... -
Matematiske samtaler ved hjelp av DragonBox skole
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)Målet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreverket DragonBox skole kan støtte en lærer i gjennomføringen av matematiske samtaler. Dette ble gjennomført ved en begrenset analyse av læreverket med søkelys på matematiske samtaler. Deretter ble det gjennomført en kvalitativ case-studie. Empiri ble innsamlet ved å anvende metodene observasjon og intervju i en 3. klasse. Funnene viser at ... -
Oppdagende skriving: En tilnærming til den første lese- og skriveopplæringa
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I Rammeplan for grunnskolelærerutdanninga 1.-7. trinn blir utviklingsarbeid vektlagt i større grad enn tidligere (Forskrift om plan for grunnskolelærerutdanning, trinn 1–7, 2016, § 2). Denne studien bygger videre på et dansk utviklingsprosjekt gjennomført av Korsgaard, Hannibal og Vitger (2011), som er presentert i boka Oppdagende skriving – en vei inn i lesingen. I dette prosjektet viser de hvordan ... -
Den grunnleggende tallforståelsen - En kvalitativ innholdsanalyse av vektleggingen av grunnleggende tallforståelse i gjeldende læreplan og tre lærerveiledninger tilknyttet matematikk på første trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I masteroppgaven undersøker jeg hvordan grunnleggende tallforståelse vektlegges i læreplanen og tre lærerveiledninger i matematikk tilknyttet første trinn. Studien undersøker om det er samsvar mellom læreplanen og lærerveiledningenes vektlegging. Det finnes lite forskning på området, derfor er formålet med studien å bidra med ny kunnskap på feltet. Jeg har undersøkt vektleggingen av tallforståelse ... -
Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ...