Viser treff 261-280 av 466

    • "Det er så vanskelig å begynne å skrive!" En kvalitativ studie av oppstarten av en skriveoppgave med bruk av noen førskrivingsaktiviteter på ungdomstrinnet. 

      Uteng, Hanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Sammendrag Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie av førskriving og hva som kan være med på å sette elever i stand til å skrive. Problemstillingen jeg har jobbet etter har vært: På hvilke måter fremmer førskrivingsaktiviteter skriving hos elever i en ungdomsskoleklasse? For å finne svaret på problemstillingen har jeg også hatt tre forskningsspørsmål: 1. På hvilke måter kommer idemyldring ...
    • Undervisningskunnskap i matematikk 

      Braaten, Vegard Båtnes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan matematikklærere oppfatter begrepet undervisningskunnskap. Studiet har en kvalitativ tilnærming, der jeg har intervjuet og observert to matematikklærere. Mitt teoretiske rammeverk for oppgaven tar utgangspunkt i Ball mfl. (2008), men jeg har også drøftet lærernes svar opp mot andre rammeverk. Kategoriene i rammeverket er allmenn ...
    • Lærere og elevers erfaringer med digital kompetanse og ulike digitale verktøy; Overgangen fra en «iPadskole» til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad 

      Hammari, Ann Charlott; Arnesen, Maria Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)
      Denne masteroppgaven handler om "Overgangen fra en iPadskole til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad". I den sammenhengen er formålet å belyse problemstillingen; Hvordan opplever/erfarer elever og lærere overgangen fra iPadskole til andre skoler uten kontinuerlig bruk av iPad, og hvordan kan dette påvirke undervisningen og den digitale kompetansen? I vår undersøkelse har vi benyttet en ...
    • Et øyeblikksbilde av en vurderingspraksis 

      Kulseng, Håkon Fagersand (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Denne masteroppgaven er en enkeltcasestudie i en hvordan en erfaren norsklærer gir skriftlige tilbakemeldinger på en skriveoppgave i nynorsk sidemål. Læreren tok bruk av egne formulerte skriftlige tilbakemeldinger og Gyldendal Norsk Forlag sine vurderingsskjemaer for fagartikkel, debattinnlegg og novelle. Hensikten var å ta et dypdykk i hva som var fokusområdene og hva som ble vektlagt av læreren i ...
    • Selvbestemmelse som grunnlag for læringslyst i kroppsøving - En litteraturstudie om hvordan lærerens kunnskap om selvbestemmelse kan påvirke elevens læringslyst 

      Hellberg, Øystein (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-17)
      Hensikten med denne oppgaven er å ta et dypdykk i litteraturen som er publisert på tematikken rundt selvbestemmelse og medbestemmelse i kroppsøvingsundervisning. Gjennom dette ønsker jeg å svare på problemstillingen «Hvordan er lærerens kunnskap om elevmedvirkning og selvbestemmelse viktig for å kunne tilrettelegge for elevers læringslyst i kroppsøvingsundervisningen?». Den metodiske tilnærmingen ...
    • Vurdering fra et elevperspektiv: En kvalitativ studie om hvordan elever på ungdomstrinnet forstår tilbakemeldinger på en skriveoppgave i norsk 

      Møller, Ina Helén (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)
      Hvordan forstår et utvalg elever på 9. trinn lærerens tilbakemeldinger på en skriveoppgave i norsk? Problemstillingen som danner utgangspunktet for denne studien, fokuserer på vurdering fra et elevperspektiv. Fordi vurdering er til for elevenes læring, er det viktig å forstå hvordan elevene selv forstår tilbakemeldinger de får. Det foreligger mye forskning omkring god responspraksis, men hvordan ...
    • Sammenhenger mellom representasjonsformer av rasjonale tall. 

      Åsheim, Lisa Strand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Målet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hva matematikklærere på 7. trinn anser som viktige faktorer i undervisningen om sammenhenger mellom de ulike representasjonsformene av rasjonale tall; brøk, prosent og desimaltall. Kvalitative data ble samlet inn gjennom intervju av fire lærere, ved hjelp av intervjutypen ”Interview guide approach” av Patton (Cohen, Manion & Morrison, 2011). Ved ...
    • Masteroppgave i matematikkdidaktikk: Super:bits overføringsverdi til matematikk. En studie angående læreres tanker og erfaringer rundt Super:bits eventuelle overføringsverdi for elever på 5-10.trinn 

      Bårdgard Jakobsen, Bente Nina; Parken, Mia Hammari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      Med utgangspunkt i fagfornyelsen (LK20, Utdanningsdirektoratet, 2020a) der programmering og tilknyttede begreper nå har fått en vesentlig plass, ønsker vi å undersøke hvilke tanker og erfaringer lærere har rundt Super:bit. Super:bit-oppdraget er en satsing i regi av Vitensenteret for å få programmering inn i alle skoler, og vi retter derfor denne oppgaven mot lærere som har vært deltakende på ...
    • Kritisk tenkning i læreplanen fra 1974 til og med 2020 

      Antonsen, Villiam (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-12)
      Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan har innholdsforståelsen av kritisk tenkning utviklet seg i samfunnsfaglige læreplaner, og hvilken funksjon og posisjon har begrepet hatt i samfunnsvitenskapelige læreplaner på ungdomstrinnet? Formålet med studien har vært å undersøke hvordan kritisk tenkning kommer frem i læreplanenes generelle/overordnete ...
    • Elevers lesepreferanser - Lesepreferanser i sammenheng med kjønns- og aldersforskjeller i leseprestasjoner 

      Riise, Anette; Vaeng, Anita Brovoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      SAMMENDRAG Tema for denne oppgaven er elevers lesepreferanser. Vi ser på lesepreferansene i sammenheng med kjønns- og aldersforskjeller i leseprestasjoner. Resultatene fra flere store internasjonale og nasjonale leseundersøkelser viser at det er relativt store kjønnsforskjeller i jentenes favør. Vi har benyttet oss av kvantitativ metode ved bruk av en digitalt survey etterfulgt av en statistisk ...
    • Lesing hos voksne minoritetsspråklige i grunnopplæring En kvalitativ studie av hva vektlegging av førlesefasen kan bety for elever med mangelfull skolebakgrunn 

      Fjærvoll, Sissel (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-06-01)
      Tema for oppgaven er å undersøke leseprosessen til minoritetsspråklige elever i grunnskole for voksne. Gjennom oppgaven ser jeg på hvilken betydning førlesefasen har for minoritetsspråklige elever med liten eller ingen skolebakgrunn. Temaet er sentralt, fordi det er en svært viktig oppgave for skolen å lære elever å lese med forståelse, og fordi det ser ut til at minoritetsspråklige elever skårer ...
    • Vocabulary development in the English classroom 

      Løkke, Eskil (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-06-01)
      This thesis investigates the following research question: How do teachers work with vocabulary development in the English subject and why? The study examines how a sample of English teachers approach vocabulary teaching, and why they have chosen their respective approaches. In order to answer the main research question, I formulated two additional questions: what are teachers’ cognition towards the ...
    • Hvordan få ned prestasjonspresset i skolen. Fokus på autonomi og vurdering for læring 

      Rystad, Lill Veronica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-01)
      Elevundersøkelser viser at elever i stor grad opplever prestasjonspress i skolen. Fokuset på å oppnå gode karakterer – for å komme inn på høyere utdanning, for å tilfredsstille foreldre, venner eller seg selv, kan medføre psykisk uhelse, frafall i VGS og i verste fall samfunnsfaglig utenforskap. Forskningen min prøver ut to tiltak som kan redusere elevenes opplevelse av prestasjonspress i skolen: ...
    • "To find yourself, think for yourself". The concept of autonomy and its manifestation: a qualitative documentary study of the Norwegian national core curriculum and the English subject curriculum 

      Rajala, Tim André (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-10-16)
      This study is based on a qualitative document analysis of the core curriculum and English subject curriculum. The motivation of this study was to contribute to the field of autonomy in language learning in Norway. As such, the aim was to gain insight into the curricula’s promotion of learner autonomy. Consequently, two research questions emerged: how does autonomy materialise and what characteristics ...
    • Vurdering i norsk muntlig. En kvalitativ studie om læreres vurderingspraksis på ungdomstrinnet 

      Jenssen, Hanna Åsali; Nilssen, Julija Eline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-01)
      Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av muntlige ferdigheter i norskfaget på ungdomstrinnet. Denne oppgaven gir innblikk i et utvalg læreres vurderingspraksis i norsk muntlig, gjennom å undersøke vurderingsgrunnlaget for terminkarakter. Oppgaven besvarer problemstillingen: Hvilke oppgaver og vurderingssituasjoner legger et utvalg lærere til grunn for terminkarakter i norsk muntlig, og ...
    • "Jeg forstår ikke helt. Kan du forklare på en annen måte?" 

      Nybakk, Oddbjørg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-11-02)
      Gjennom å sette meg inn i teori, tidligere forskning og egen erfaring på blant annet hvilket kraftfullt pedagogisk verktøy multimodal teknologi kan være, har min undring kommet. Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke sammenhenger er det mellom multimodal samfunnsfagundervisning i videregående skole, og elevenes opplevde læring? Teorien jeg har anvendt er ...
    • A Qualitative Study of Teachers’ Attitudes Towards Drama-Based Activities in the English Classroom 

      Berntsen, Maja; Riis, Marikken Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)
      This study aims to explore Norwegian EFL- teachers’ attitudes towards drama-based activities as a method in teaching English as a foreign language. It also investigates the teachers’ thoughts and experiences on drama-based activities in TEFL. The following research question was thus formed: “How do upper primary level and lower secondary level teachers experience drama as a teaching method in ...
    • Undervisningsopplegget Åstedet- kreativitet og motivasjon i et skriveforløp. En kvalitativ studie om elevers opplevelse av et undervisningsopplegg i norskfaget 

      Erichsen, Morten; Mjøen, Hege Storflor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen: På hvilke måter kan undervisningsopplegget Åstedet fremme kreativitet og motivasjon for skriving i en ungdomsskoleklasse? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan et undervisningsopplegg kan stimulere til kreativitet og motivasjon for skriving. Dette har vi gjort ved å være deltagende observatører i ...
    • Man skal ikke ta alt for god fisk - En studie om hvordan elever utøver kritisk literacy i møte med nye tekster på internett. 

      Eliassen, Maja Nordheim; Nordgård, Kamilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-13)
      Dette er en masteroppgave som er en kvalitativ studie hvor problemstillingen lyder som følgende: «Hvordan utøver elevene kritisk literacy i møte med nye tekster?». Vi har avgrenset studien ved å fokusere på hvordan elevene vurderer avsenderen av en tekst, og om de kan reflektere rundt underliggende motiv. Vi har gjennomført fire undervisningsøkter i en klasse på tiende årstrinn, der fokuset har vært ...
    • Bokmåls- og talemålsavvik i nynorske elevtekstar. Ein kvantitativ studie om bokmåls-­ og talemålsavvik i tekstar skrivne av elevar med nynorsk som hovudmål. 

      Røhme, Thea Øvregard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Denne undersøkinga tek føre seg bokmåls- og talemålsavvik i tekstar skrivne av elevar med nynorsk som hovudmål. Datagrunnlaget er 44 tekstar skrivne av 44 elevar med nynorsk som hovudmål, fordelte på fem skular i Sogn. Det er ei kvantitativ undersøking der avvika i elevtekstane er registrerte i ulike avvikskategoriar og delte inn i om dei er bokmålssamanfall, talemålssamanfall, ikkje bokmåls- eller ...