dc.contributor.advisor | Sæther, Kari-Anne | |
dc.contributor.author | Prestbakk, Ingrid Helen Evensen | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T14:14:04Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T14:14:04Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på følgende temaer; hva muntlige presentasjoner er, mål med presentasjonene, utfordringer, forventninger og forståelse for det muntlige. Studien har et kvalitativt forskningsdesign der semistrukturert intervju er brukt som metode. Fire norsklærere har blitt intervjuet om deres tanker rundt det aktuelle temaet.
Sentrale funn i prosjektet viser til at norsklærerne ikke har et tydelig og etablert begrepsapparat om muntlige presentasjoner. Noe som gjør det vanskelig å snakke om presentasjoner. Et fokus som framtrer i lærernes eksempler på muntlige presentasjoner, er innholdet som skal formidles. Det muntlige i presentasjonene tillegges lite mål og læring når man ser det i lys av mål om muntlig kompetanse og danning. Samtidig er ikke funnene i datamaterialet entydig, de viser heller til et sammensatt bilde. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9553 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9110 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Muntlige ferdigheter | en_US |
dc.subject | Muntlig kompetanse | en_US |
dc.subject | Muntlige presentasjoner | en_US |
dc.subject | Literacy | en_US |
dc.subject | Formål med muntlige presentasjoner | en_US |
dc.subject | Metaspråk | en_US |
dc.title | Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |