• Barnehagelæreres språkarbeid med suksessivt tospråklige barn i barnehagen 

      Alstadsæter, Tove (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)
      Sammendrag Denne masteroppgaven retter søkelyset på hvordan barnehagelærere arbeider med språk og suksessivt tospråklige barn. Problemstillingen er som følgende: Hvilke muligheter og utfordringer møter barnehagelærere i sitt språkarbeid med suksessivt tospråklige barn i barnehagen Til problemstillingen er det knyttet fire hovedpunkt som grunnlag for utdyping. Det er punktene; språkarbeid, ...
    • Barns opplevelser i krig. Skolen i møte med barn som har opplevd livstruende hendelser 

      Engen, Trudy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne undersøkelsen dreier seg om barns opplevelser i krig, og hvordan skolen kan ivareta og bidra til læring for barn som har opplevd livstruende hendelser i krig. Problemstillingen og tema blir belyst av eldre informanter som var barn under 2.verdenskrig. Som teoretisk fundament presenteres teori om traumer og utvikling av PTSD. Videre trekkes det inn teori om regulering, selvregulering og indre ...
    • Bedre læringsmiljø! Hvordan? En studie av hvordan lærere tenker at de arbeider for å skape god relasjon til sine elever. 

      Sandberg, Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      En studie av tre læreres subjektive oppfattelse av hvordan de arbeider med lærer-elev relasjon begrenset til; lærers syn på relasjon i forhold til god klasseledelse, lærers støtte av elever, lærers oppfattelse av sin rolle i forhold til elevenes trygghet og tillit, elevenes motivasjon og engasjement i egen læring, og om lærere/skolen har relasjon som tema på felles arbeid. Studien er kvalitativ ...
    • Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen 

      Bjørnstad, Jon (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-10-31)
      Forfatteren har i denne avhandlingen forsøkt å analysere et skolemeglingsprosjekt ved Breivang videregående skole i Tromsø-regionen i perioden 2009-2011. Erfaringer fra prosjektet forsøkes analysert gjennom intervjuer av ulike respondenter fra ulike nivåer på skolen og en uformell observasjon i en klasse. Dette relateres til Einar og Sidsel Skaalviks ideer om hva som kjennetegner et godt læringsmiljø ...
    • Bobler i blodet. Betydningen av fysisk aktivitet for unge voksne med ADHD. 

      Hatlen, Ole Nerum (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-06)
      Sammendrag Bakgrunn og formål: ADHD er en av de mest vanlige psykiatriske forstyrrelsene hos barn, som vedvarer inn i voksen alder i de fleste tilfeller. Oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet og impulsivitet utgjør kjernesymptomene for ADHD-diagnosen. Forskning viser at fysisk inaktivitet har økt blant barn og ungdom. Inaktiv atferd kan føre til dårligere selvbilde, svekkede familierelasjoner og ...
    • "Dem må være i min verden". En kvalitativ studie om veiledning mellom PP-rådgiver og lærere 

      Hansen, Bente Renate Rasmussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)
      Bakgrunn og formål: Tema for dette studiet er hvordan veiledning kan bidra til læring for lærere. Lite visste jeg om spesialpedagogikk da jeg startet på studie, master i spesialpedagogikk. Jeg begynte på min videreutdanning straks jeg var ferdig med grunnskolelærerutdanningen 1-7 klasse. Underveis i grunnutdanningen fikk vi så vidt innblikk i spesialpedagogikk, svært lite, men nok til at jeg så ...
    • Den betydningsfulle voksen-barn relasjonen. En kvalitativ studie av hvordan deltakelse i ICDP-veiledning har påvirket barnehagelæreres relasjonskompetanse 

      Bakke, Karen Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)
      Tema for oppgaven er voksen-barn relasjonen, og den betydningen den har for barns trygghet, trivsel og utvikling. Bakgrunn for forskningsfokus er egen erfaring med deltakelse i ICDP-veiledning (International Child Development Programme), kombinert med det jeg opplever som en utbredt usikkerhet for hvordan forholde seg til barn som sees som utfordrende. Synet på barn, det gjensidige samspillet mellom ...
    • Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden 

      Strømmesen, Ann-Jorun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-06)
      Barn som lever under forhold preget av politisk konflikt og vold har økt risiko for å utvikle posttraumatisk stresslidelse, depresjon, angstlidelser, og reduserte læreforutsetninger. Som et tiltak for å avhjelpe situasjonen for skoleelever i krisepregede samfunn har Norwegian Refugee Council i samarbeid med Universitetet i Tromsø og Norsk Kompetansesenter for Vold og Traumatisk Stress siden 2007 ...
    • Den sosiale lekens betydning i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse av pedagogers tanker om og erfaringer med hvordan sosial lek brukes i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen 

      Westgård, Stine Bjørkli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne studien tar for seg følgende problemstilling: Hvordan brukes sosial lek i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen? Grunnlaget for å svare på denne problemstillingen tar utgangspunkt i en kvalitativ metode med bruk av et intervjudesign. Det er blitt gjennomført sju semistrukturerte intervju med sju pedagoger som arbeider spesialpedagogisk i sju ulike barnehager. Dette for å få en dybdeforståelse ...
    • "Den største gaven jeg kan gi mine elever, er at jeg ser, hører og forstår dem". Lærerens rolleforståelse av krisehåndtering innenfor en pedagogisk kontekst 

      Gudmundsen, Anja Merete Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-01-17)
      Denne avhandlingen omhandler pedagogers arbeid med kriserammede elever. På skolen oppholder det seg til en hver tid elever som har opplevd kriser i livet. De dramatiske hendelsene kan skape negative reaksjoner hos eleven, noe som endrer elevens læringsforutsetninger ved at elevens kapasitet til å lære reduseres. Slike pedagogiske konsekvenser må lærerne forholde seg til og legge opp undervisningen ...
    • Det er du som har lært meg å lese. En kvalitativ studie om hvilke tiltak som settes i gang på småskoletrinnet når resultatene på Carlsten leseprøve er lav 

      Hausner, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne oppgaven er en kvalitativ studie som handler om tiltak som settes i gang på småskoletrinnet når lesehastighet og leseforståelse hos en elev er lav på Carlsten leseprøve. I denne studien er det fokusert på lærere som har tatt Carlsten leseprøve på 3.trinn. Formålet med studien var å finne ut hvilke tiltak som ble satt i gang på de ulike trinnene etter at Carlsten leseprøve var tatt. Studien ble ...
    • "Det er fint å bli spurt". En kvantitativ studie av sammenhengen mellom psykisk helse og mobbing hos barn og ungdom. 

      Westgren, Bodil Bakkelund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Problemstilling og forskningsspørsmål belyser sammenhengen mellom mobbing og psykiske helse hos barn og unge. Forskjeller mellom kjønnene er sentral, søkelyset settes på psykiske vansker. En kvantitativ studie med kritisk realistisk tilnærming. Utvalget er elever (4.-10-trinn) fra fem skoler i en nord-norsk by. Studien er en tverrsnittstudie. Spørreskjema: SDQ og ˮOpplevelser av å bli mobbetˮ. ...
    • Det er ikke i ørene språket sitter. En fokusgruppestudie med tegnspråklige elever med nedsatt hørsel, om språklige betingelser i skolen. 

      Halvorsen, Lena (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Tegnspråklige elever med nedsatt hørsel er en liten gruppe elever med rett til to likeverdige opplæringsspråk: Norsk tegnspråk og norsk (talespråk). Når de er den eneste eleven i sin klasse om å være tegnspråklig og å ha nedsatt hørsel, gir dette en kompleks opplæringssituasjon hvor det er helt avgjørende at skolen legger godt til rette for både språklig, faglig og sosial samhandling. Denne kvalitative ...
    • «Det finnes ikke vanskelige barn, det finnes barn som har det vanskelig». En kvalitativ intervjustudie om læreres erfaringer med å håndtere elever med eksternaliserende atferdsvansker. 

      Svendsen, Solveig Azar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      Atferdsvansker er blant de mest utfordrende problemene i skolen og blant vanskene som forekommer oftest. Atferdsvansker er et ettertraktet tema som berører lærernes daglige utøvelse av deres yrkesprofesjon, og krever en sammensatt forståelse, kunnskaper og handlingskompetanse for å imøtekomme skolens verdigrunnlag og prinsipper som skal ivareta elevene. Masterprosjektets søkelys rettes mot læreres ...
    • Det må være matnyttig : aksjonslæring som redskap i implementering av Early Years Literacy Program (EYLP) 

      Aukland, Marit Sollie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Tema for denne masteroppgaven er aksjonslæring som redskap i pedagogisk utviklingsarbeid ved implementering av lese- og skriveopplæringsprogrammet Early Years Literacy Program (EYLP). Siktemålet er å undersøke om aksjonslæringa bidrar positivt i implementeringa, eventuelle forbedringer og i tilfelle endringer hvordan aksjonslæringa bidro i implementeringa og hvilke forbedringer den bidro til? ...
    • "Det var ikke noe for meg". En kvalitativ studie om elever som avbryter videregående skole 

      Nordstrand, May-Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-23)
      Hensikten med denne studien er å finne ut hvordan ungdommer som avbryter den videregående skole opplever deres situasjon. Det er brukt en hermeneutisk tilnærming til problemstillingen «Hvordan fremstår valget om å avbryte videregående skole, og hva er alternativene for de som velger å gjøre det?». For å finne svar på dette ble masteroppgaven avgrenset til å bruke et kvalitativt forskningsintervju. ...
    • Dyrebar relasjon. Hvordan kan dyreassistert pedagogikk forbedre relasjoner i skolen 

      Evensen, Sigrid Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Sammendrag av «Dyrebar Relasjon» Dyreassistert pedagogikk (DAP) er systematisk og pedagogisk bruk av tiltak med dyr. I denne oppgaven er det undersøkt hvordan skolehunder kan benyttes som et pedagogisk verktøy i relasjonsarbeid gjennom å beskrive hvordan informanter benytter skolehunder til å utvikle sosiale ferdigheter og relasjoner i skolen. Oppgavens formål er å illustrere hvordan skolehunder ...
    • Dysleksi - en spesifikk lese- og skrivevanske? : en gjenomgang og drøfting av ulike teoretiske modeller 

      Johansen, Kristina; Ballovarre, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Dysleksi er et begrep som har hatt et visst troverdighetsproblem gjennom tidene. En av grunnene er at alt av lese- og skrivevansker til tider har blitt kalt dysleksi. The International Dyslexia Associations (IDAs) definerer dysleksi som en spesifikk lærevanske med nevrobiologisk base og manifesterer seg ved vansker med skriftspråkferdigheter. Vanskene skyldes en svikt på det fonologiske nivå. Å ...
    • Dysleksitilpasset tilrettelegging i skolen 

      Nordheim, Linn Eirin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Bakgrunnen for undersøkelsen i denne masteroppgaven var å få innsikt i elevers og læreres erfaringer med en dysleksitilpasset lese- og skriveopplæring. Det ble gjennomført kvalitativt intervju med et utvalg elever (med dysleksi) og lærere på to ulike dysleksivennlige skoler. Resultatene viser at skolene brukte evidensbaserte intervensjoner som helhetslesing og lesekurs, og dette ble av både elever ...
    • Effekt av et intensivt lesetreningstiltak 

      Lie, Morten H. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      I denne masteroppgaven har et lesetreningstiltak bygget på Helhetslesingsmetoden blitt gjennomført med en gruppe på tre elever med lesevansker, på 2. klassetrinn. Temaet ble valgt fordi vi i dagens samfunn ser at det er nødvendig å kunne beherske skriftspråket på et funksjonelt nivå for å kunne fungere godt. Det ble benyttet et kvasi-eksperimentelt design. Lesetreningstiltaket innebar undervisning ...