Viser treff 117-136 av 181

    • Maigret et l´élève/détective 

      Kosowski, Luc Alain (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-29)
      Ce mémoire nous offre l’opportunité de nous évader dans un monde où le rêve se confond à la réalité. C’est le monde du roman policier. Avec l’aide de la silhouette réputée de Georges Simenon : l’inspecteur Maigret, nous découvrons le rôle de détective. Être aux côtés de Maigret tout au long de cette nouvelle enquête intitulée Maigret et le client du samedi nous permet de nous arrêter de temps en ...
    • Mammalivet som en dus drøm 

      Henriksen, Hanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-07-07)
      Temaet for denne masteroppgaven er influencers fremstilling av mammaliv på sosiale medier. Formålet med å skrive om dette teamet er å belyse hvordan influencere viser mammalivet sitt på blogg og instagram, og forsøke å skape en forståelse rundt det. Mammablogging har eksistert i flere år, og i løpet av de siste årene har mammalivet også blitt populært å vise fram på instagram. Mange av influencere ...
    • Man skal være dannet skjønt det er forbannet - Dannelsessyn i religionsundervisningen i lys av Charles Taylor 

      Simonsen, Jarl-Roar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-19)
      I denne oppgaven skal jeg ta for meg endringene rundt forståelsen av dannelse i religionsfaget i norsk skole, og belyse dette med utgangspunkt i tankene til den kanadiske filosofen Charles Taylor. Jeg vil særlig se nærmere på utviklingen av religionsfaget i norsk skole fra 1990 til i dag og stille meg spørsmål om hvilke endringer i forståelsen av dannelse man kan spore i relevante offentlige dokumenter ...
    • Maternal mortality in Trondheim between 1830 and 1907 

      Haugseth, Elias (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-23)
      Maternal healthcare emerged as a significant concern in Norway during the 19th century, leading to the implementation of laws that aimed to establish a more centralized and professionalized midwifery service. In Trondheim, efforts were made to increase the education of midwives in response to these developments. However, it was not until 1908 that the city established its first dedicated maternity ...
    • Matsvinn: ambivalente studenter. En kvalitativ sosiologisk studie av studenters holdninger og handlinger knyttet til matsvinn 

      Hauge, Andreas Jørgensen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Denne masteroppgaven handler om studenter og deres forhold til kasting av mat. I forbrukersamfunnet kastes det store mengder spiselig mat, og som en konsekvens av alt matsvinnet følger betydelige klimagassutslipp. Målet med oppgaven er derfor både å belyse enkeltindividers ansvar for å begrense sitt matsvinn, men også å se på hvordan sosiale strukturer kan virke muliggjørende og begrensende. Jeg ser ...
    • Målreising i Nord-Noreg 1898-1940. Organisering av målstriden og striden for skolemålet 

      Lockertsen, Roger (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1984)
      <p>Hovudoppgåva er ein analyse av utviklinga av skolemålet i Nord-Noreg – nynorsk eller bokmål som første opplæringsmål i grunnskolen – fram til 1940. Etter rettskrivingsendringane av 1917 og 1938 måtte skolebøkene kjøpast i ny rettskriving. Særleg i Nordland og Troms vedtok mange skolestyre å skifte målform til nynorsk. Etter lova skulle det vere folkerøysting først, men oppmøtet var ofte lågt, ...
    • «Med lempe og føye» En komparativ analyse av superintendentene i Bergen og Trondheim stifts embetstid, i tråd med kirkeordinansen av 1537 

      Carlsen, Johannes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne oppgaven tar for seg hvordan de to første superintendentene i Bergen og Trondheim stift jobbet med reformasjonsinnføringen i Norge fra 1537-1582. Superintendentene som havner under lupen er: Geble Pederssøn, Jens Pederssøn Skjelderup, Torbjørn Olavsson Bratt og Hans Gaas. Det blir i oppgaven lagt stort fokus på kontrasten mellom det normative, representert gjennom kirkeordinansen av 1537, og ...
    • Medaljens bakside. Hvilken rolle har innlæringen av kritisk tenkning i den digitaliserte skolen? 

      Johansen, Eline Sørdahl (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-31)
      Denne oppgaven omhandler en navngitt empirisk observasjon, som angår et spenningsforhold i skolen. Spenningsforholdet dreier seg om hvordan innlæringen av kritisk tenkning blir en forutsetning i en digitalisert opplæring. Digitale verktøy har medført en omfattende reform av norsk skole, som har ført med seg utilsiktede konsekvenser. På grunnlag av dette har jeg navngitt observasjonen min «medaljens ...
    • Media habits vs. English proficiency: A study of L1 Norwegian primary school children 

      Bakkevoll, Audun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      This thesis compares the media habits of 148 Norwegian children with their English proficiency. The goal is to investigate how much of an effect, if any, their media habits, such as listening to music, watching TV/video, reading books and playing video games have towards improving their English. The 148 participants were between 10 and 13 years old, and answered a survey where they specified the ...
    • Melbo IL som samfunnsskaper og identitetsskaper 1915 - 2000 

      Dahl, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      På starten av 1900-tallet ble idrettslag dannet rundt omkring i hele Norge. Hvilken betydning fikk idretten og idrettslagene for lokalsamfunnene de ble en del av? Denne masteroppgaven går inn på forholdet mellom idrett og samfunn i et lokalt perspektiv ved å se på Melbo Idrettslags betydning på Melbu. Dette blir gjort gjennom tre ulike perioder. Første periode omhandler etableringen av idrettsklubben ...
    • "Men hva med været?" En studie av hvordan medisinere i Norsk Magazin for Lægevidenskaben ga uttrykk for smitteforståelse under den fjerde kolerapandemi 1863-1873. 

      Vassdal, Kristin Raanes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Den fjerde kolerapandemi (1863-1873), hadde to utbrudd i Norge, i 1866, og 1873. Tidligere forskning har vist hvordan det foregikk et smitteskifte fra kontagionismen til miasmatisk teori fra 1865, og spesielt inn i 1870-årene. Smitteskiftet, er også omtalt som et paradigmeskifte, som ble fullbyrdet i 1874. Denne oppgaven er en nærstudie av legetidsskriftet «Norsk Magazin for Lægevidenskaben», der ...
    • Mer enn bare pressesjef. Peder Lind-Solstad som nazifiseringsagent i Harstad og i Troms fylke under okkupasjonen 

      Hakvåg, Ida-Annie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Nordmenns frivillige kollaborasjon med okkupasjonsmakten under andre verdenskrig er et av de mest kontroversielle og vanskelige aspektene ved norsk krigshistorie. Det norske landssvikoppgjøret etter andre verdenskrig var en særegen begivenhet i norsk historie, og få andre tyskokkuperte land etterforsket og dømte flere i etterkrigstida enn Norge. Over 92 000 saker ble undersøkt som landssvik her til ...
    • Minnet om Narviks krigshistorie 1940 «Krigshistorisk landskap-Narvik 1940» i et minnepolitisk perspektiv 

      Hangeland, Marcus Celius (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-02-15)
      I denne masteroppgaven går jeg gjennom "Krigshistorisk landskap Narvik 1940" i et minnepolitisk perspektiv. "Krigshistorisk landskap Narvik 1940" er en serie monumenter som er reist på veien mellom Bardufoss og Narvik. Oppgaven tar for seg hvem som har vært sentrale minneaktører i etableringen av dette prosjektet. Oppgaven kommer også til å se prosjektet "krigshistorisk landskap-Narvik 19040" i ...
    • Minnet om unionstida i Danmark og Noreg. Ein analyse av framstillingar av den dansk-norske unionen i danske og norske lærebøker og historieundervising 

      Dyrstad, Emilie Flølo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne masteroppgåva viser at minnet av unionstida innehar ulike plassar i dansk og norsk vidaregåande skule, både i lærebøker og i historieundervisinga. Eg har gjennomført ein narrativ analyse av tre danske og to norske lærebøker (2011-2015), samtidig som eg har intervjua både norske og danske lærarar. Perioden er avgrensa til hendingane rundt reformasjonen, innføringa av eineveldet, og unionsoppløysinga. ...
    • Mobbeforståelser i NOU 2015:2 Å høre til. En Bacchi-inspirert analyse av Djupedalutvalgets utredning 

      Kristoffersen, Ludvig Mortensvik; Silsand, Kenneth Myrli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      18.03.2015 avga Djupedalutvalget sin utredning NOU 2015:2 Å høre til Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø til Kunnskapsdepartementet. I sin over 400 lange utredning presenterer Djupedalutvalget over 100 tiltak i kampen mot krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering. Dette dokumentet har vært analyseobjektet i denne oppgaven. Vi har forholdt oss til Carrol L. Bacchis (1999 ...
    • Morphological awareness skills of Norwegian adolescent dyslexics acquiring English as a second language 

      Caglar-Ryeng, Ömür (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-25)
      The aim of this study was twofold: (a) to investigate the morphological and phonological awareness skills of a group of Norwegian high school students with dyslexia, and (b) to examine the relationship of these two linguistic abilities to students’ reading comprehension skills. To this end, we compared the performance of a dyslexic sample to that of a chronological-age matched control group on three ...
    • Moskédebatt i Tromsø : en studie av holdninger og argumenter 

      Rehnlund, Ine Susann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Mosque debate in Tromsø. A study of attitudes and arguments. This thesis is a case study of a debate that started as a result of the publishing of plans about building a new mosque in Tromsø. In November 2006 the newspapers Nordlys and Bladet Tromsø wrote about plans to build a 1000 m² mosque for the approximate 1000 Muslims in Tromsø. The papers told that this planned mosque would cost between ...
    • Mørketiden er en årstid, ikke en sykdom 

      Setekleiv, Simen Halvor (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne masteroppgaven har forsøkt å skape mer forståelse, og gå i dybden på opplevelser man kan ha under mørketiden. Problemstillingen som har blitt besvart i denne oppgaven er: «Hvordan opplever en gruppe mennesker som har bodd nord for polarsirkelen fenomenet mørketiden?». Problemstillingen ble videre snevret ned ved hjelp av fire forskningsspørsmål. Disse fokuserte på om opplevelsene kan forståes ...
    • Møtet mellom digitale ferdigheter og kildekritikk 

      Sortland, Lars-Petter Nordby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-16)
      Denne masteroppgaven tar for seg digitale ferdigheter i historiefaget. Det jeg ønsket å finne ut av, var om det ble undervist i det som er vedtatt at det skal undervises i. Med andre ord om kompetansemålene om digitale ferdigheter blir fokusert på. Dette ønsket jeg å finne ut ved å gjennomføre spørreundersøkelser i skolen, ikke av lærerne, men elevene. Hadde dette vært en større oppgave, ville jeg ...
    • "No er det berre oss att". Ei etisk lesing av Jon Fosses Andvake 

      Edvardsen, Andreas Aaslid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      I denne oppgåva er det gjort ei etisk lesing av Jon Fosses roman Andvake (2007). Fokuset er særleg på tre stader i handlinga der det skjer drap. Drapa er delvis skjulte i teksten, og elliptisk skildra. Derfor blir det sett på korleis det likevel er hint om drapa i teksten, og kva slags verkemiddel som er brukt for å skildre drapa. Samstundes blir det sett på korleis ein kan forstå drapa i ein etisk ...