Viser treff 679-698 av 739

    • Trøstens stille stemme i helsesykepleiekonsultasjoner 

      Clancy, Anne Mary Gerard; Laholt, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-13)
      Å gi trøst er en integrert del av sykepleie, og å få trøst er et grunnleggende menneskelig behov. I dette vitenskapelige essayet ser vi nærmere på hvordan fenomenet trøst kommer til uttrykk i norsk helsesykepleiepraksis. Helsesykepleiere i Norge yter ikke pleietjenester, men tilbyr helsefremmende og forebyggende helsetjenester til barn og unge mellom 0 og 20 år. Deres omsorgspraksis har blitt beskrevet ...
    • Turnuslegers erfaringer med veiledning i turnustjenesten 

      Haugdahl, Hege Selnes; Vikan, Astri; Bjerkeset, Ottar; Hamran, Torunn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      Den nasjonale spørreundersøkelsen blant turnusleger fra 2007-2008 viste at veiledningen ved sykehuset Levanger var mangelfull. Formålet med denne kvalitative studien var derfor å få en bedre forståelse av turnuslegers erfaringer med veiledning i turnustjenesten. Kvalitative intervju av syv turnusleger som hadde gjennomført turnustjeneste ved sykehuset Levanger i 2007-2008. Erfaringene ble analysert ...
    • Tvangshjemler kan føre til mer tvang 

      Riley, Henriette; Storvik, Marius; Hansen, Thomas (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2023-03-03)
      En praksis med bruk av tepper, bandasjer, borrelåsstropper eller lignende for å sikre pasienter som motsetter seg under transport, kan være svært inngripende – og gir grunn til bekymring.
    • Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter 

      Norbye, Bente (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger. Prosjektet ble gjennomført i regi av Forskningsgruppa for profesjonsutdanning ved Institutt for helse ...
    • Tverrprofesjonell praksis, læring og samarbeid – forståelse av egen og andres rolle i læringsprosessen 

      Cheetham, Nina Bøhle (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Arbeidet med å implementere nye arenaer for tverrprofesjonell praksis er under stadig utvikling og gjenstand for omfattende forskning. I dette kapittelet diskuterer jeg tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) i utdanning av helsefagstudenter. Ved hjelp av datamateriale fra to tverrprofesjonelle prosjekter, ett i en barneavdeling og ett i to distriktskommuner, utforskes medisin- og sykepleierstudenters ...
    • Two interventions to treat pain disorders and post-traumatic symptoms among Syrian refugees: protocol for a randomized controlled trial 

      Hasha, Wegdan; Fadnes, Lars Thore; Igland, Jannicke; Vårdal, Rolf; Giusti, Line; Strømme, Elisabeth Marie; Haj Younes, Jasmin; Heltne, Unni Marie; Kumar, Bernadette Nirmal; Diaz, Esperanza (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-27)
      <i>Background</i> - There is a high prevalence of pain and post-traumatic symptoms among refugees and feasible interventions to manage these are needed. However, knowledge about the effect of physiotherapy and psychological group interventions among refugees is scarce. Our aim is to determine whether two different interventions, the Physiotherapy Activity and Awareness Intervention (PAAI) and ...
    • Two-year motor outcomes associated with the dose of NICU based physical therapy: The Noppi RCT 

      Øberg, Gunn Kristin; Handegård, Bjørn Helge; Campbell, Suzann K.; Ustad, Tordis; Fjørtoft, Toril Larsson; Kaaresen, Per Ivar; Girolami, Gay L. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-25)
      Background - Interventions involving both the parent and the preterm infant have demonstrated lasting effects on cognitive outcomes, but motor effects are less salient. It remains unclear when to commence early intervention and if dosages have impact on motor outcomes.<p> <p>Aims - To examine the effect on motor performance at 24-months corrected age following a parent-administered intervention ...
    • Ulik bruk av omsorgstjenester ved likt behov? 

      Skaalvik, Mari Wolff; Moholt, Jill-Marit (Chronicle; Kronikk, 2016-04-10)
    • Under the Same Sky: Connecting Students and Cultures through Circumpolar Nursing Education 

      Norbye, Bente; Butler, Lorna; Exner-Pirot, Heather (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-05-21)
      The recruitment and retention of health professionals in rural, remote, and northern regions is an ongoing challenge. The Northern Nursing Education Network brought together nursing students working in rural and remote regions of the circumpolar north in Innovative Learning Institute on Circumpolar Health (ILICH) events to create opportunities for shared learning and expose both students and faculty ...
    • Understanding Pain and Pain Management in Elderly Nursing Home Patients Applying an Interprofessional Learning Activity in Health Care Students: A Norwegian Pilot Study 

      Damsgård, Elin; Solgård, Hege; Johannessen, Karin; Wennevold, Katrine; Kvarstein, Gunnvald; Pettersen, Gunn; Garcia, Beate Hennie (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-05-18)
      <p><i>Background - </i>Pain is common among elderly patients in nursing homes. However, pain assessment and treatment are inadequate. Interprofessional treatment is recommended, and consequently interprofessional education in pain management is necessary. <p><i>Aims - </i>This pilot project aimed to describe how two interprofessional groups of students approached pain management in two nursing ...
    • Understanding the Experiences of Hearing Voices and Sounds Others Do Not Hear 

      Kalhovde, Anne Martha; Elstad, Ingunn; Talseth, Anne-Grethe (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-10-11)
      In this article, we aim to contribute to the understanding of how people with mental illness experience hearing voices and sounds that others do not hear in daily life. We conducted in-depth interviews with 14 people and analyzed the interviews using a hermeneutic phenomenological approach. The themes we arrived at included the following: hearing someone else or myself, am I losing my mind?, and ...
    • Undersøkelse og samhandling : intervjustudie fra psykiatrisk barnefysioterapipraksis 

      Ytreberg, Beate; Thornquist, Eline; Aars, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      Hensikt: Hensikten med artikkelen er å bidra til kunnskap om betydningen av den relasjonelle kvaliteten i fysioterapiundersøkelse av barn. <p> <p>Design: Kvalitativ intervjuundersøkelse. <p> Materiale og metode: Studien undersøker den fysioterapeutiske vurderingen av et barn i psykiatrisk praksis. En strategisk valgt barnefysioterapeut med daglig arbeid innenfor psykiatrisk helsetjeneste ble ...
    • Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag 

      Tingvoll, Wivi-Ann; Fredriksen, Sven-Tore Dreyer; Kassah, Bente Lind (Journal article; Peer reviewed; Tidsskriftartikkel, 2011)
    • Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag 

      Fredriksen, Sven-Tore Dreyer; Kassah, Bente Lind; Tingvoll, Wivi-Ann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-02-11)
      Hensikten med denne studien er å studere hvordan bruk av kvalitative forskningsmetoder kan skape faglig forståelse og innsikt hos studenter i helsefaglige videreutdanninger. Med utgangspunkt i en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming og et sosiokulturelt perspektiv, blir det diskutert hvordan det kan etableres en læringssituasjon der undervisning i kvalitative forskningsmetoder kan knyttes til ...
    • Undervisning til jordmorstudenter i kunnskapsbasert praksis 

      Skogheim, Gry; Kongslien, Sigrun; Hanssen, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-07)
      Det er nasjonale og internasjonale føringer for at all helsetjeneste skal være kunnskapsbasert. Her beskriver vi vår erfaring med å undervise i kunnskapsbasert praksis (KBP) i jordmorutdanningen. Jordmorstudenter opplever at det kan være krevende for dem å prioritere læringsaktiviteter i KBP. En årsak er jordmorutdanningens omfattende læringsmål, herunder krav i form av EØS-direktiver, som er ...
    • Undesirable financial effects of head and neck cancer radiotherapy during the initial treatment period 

      Egestad, Helen; Nieder, Carsten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-01-22)
      Background. Healthcare cost and reforms are at the forefront of international debates. One of the current discussion themes in oncology is whether and how patients’ life changes due to costs of cancer care. In Norway, the main part of the treatment costs is supported by general taxpayer revenues. <p>Objectives. The objective of this study was to clarify whether head and neck cancer patients (n67) ...
    • Unpacking the Public Health Triad of Social Inequality in Health, Health Literacy, and Quality of Life—A Scoping Review of Research Characteristics 

      Holmen, Heidi; Flølo, Tone Nygaard; Tørris, Christine; Løyland, Borghild; Almendingen, Kari; Bjørnnes, Ann Kristin; Albertini Früh, Elena; Grov, Ellen Karine; Helseth, Sølvi; Kvarme, Lisbeth Gravdal; Malambo, Rosah; Misvær, Nina; Rasalingam, Anurajee; Riiser, Kirsti; Sandbekken, Ida Hellum; Schippert, Ana Carla Soares Portugal; Sparboe-Nilsen, Bente; Bigum Sundar, Turid Kristin; Sæterstrand, Torill Margaret; Winger, Anette; Valla, Lisbeth; Torbjørnsen, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-27)
      Social inequalities in health, health literacy, and quality of life serve as distinct public health indicators, but it remains unclear how and to what extent they are applied and combined in the literature. Thus, the characteristics of the research have yet to be established, and we aim to identify and describe the characteristics of research that intersects social inequality in health, health ...
    • Unsung heroes, flying blind - A metasynthesis of parents' experiences of caring for children with special health care needs at home 

      Nygård, Carina; Clancy, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-05-13)
      <i>Aims and objectives</i>: To aggregate, synthesise and interpret qualitative research studies of parents’ experiences of caring for a child with special health‐care needs at home.<p> <p><i>Background</i>: Advances in the field of medical and nursing science have ensured better survival rates for children with chronic illnesses. Many of these children have significant special health‐care needs. ...
    • Urban–Rural Differences in Hip Fracture Mortality: A Nationwide NOREPOS Study 

      Solbakken, Siri Marie; Magnus, Jeanette H.; Meyer, Haakon E; Dahl, Cecilie; Stigum, Hein; Søgaard, Anne-Johanne; Holvik, Kristin; Tell, Grethe S.; Emaus, Nina; Forsmo, Siri; Gjesdal, Clara Gram; Schei, Berit; Vestergaard, Peter; Omsland, Tone Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-09)
      Higher hip fracture incidence in urban than in rural areas has been demonstrated, but urban–rural differences in posthip fracture mortality have been less investigated, and the results are disparate. Hence, the aims of the present register‐based cohort study were to examine possible urban–rural differences in short‐ and long‐term mortality in Norwegian hip fracture patients and their potential ...
    • Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? 

      Eriksen, Liss Trine; Bongo, Berit Andersdatter; Mehus, Grete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Bakgrunn: <br> Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av sykepleiere i Norge. <br>Metode:<br> I studien deltar 25 av de 26 norske sykepleierutdanninger. Det ble gjennomført en dokumentanalyse som er en kvalitativ innholdsanalyse av fagplan for hver enkelt utdanning, der samiske ...