Now showing items 1-20 of 7764

    • Den tidlige vekkelsestiden i Norge (1845–1861) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Kirkehistorikeren Pekka Raittila skriver at selv om læstadianismen hører inn under svensk kirkehistorie, spredte vekkelsen seg så raskt over landegrensene at man kan si at det er Nordkalotten som er vekkelsens egentlige hjemland. <p> <p>Ut fra et slikt resonnement er det nordlige Norge en integrert del av læstadianismens «hjemland» fra begynnelsen av. Den læstadianske vekkelsens geografiske spredning ...
    • Lars Levi Læstadius 

      Larsen, Rolf Inge (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I februar 1861 døde mannen som i år 2000 ble stemt frem som årtusenets norrbottning i Sverige, Lars Levi Læstadius (1800–1861). En notis i Aftenposten viser at han ved sin død var kjent nok til å bli omtalt i norske aviser, men samtidig at han fortsatt befant seg i skyggen av sin yngre bror Petrus Læstadius (1802–1841) som hadde vært død i 20 år.
    • Forskning på og fortellinger om læstadianismen i Norge. 

      Larsen, Rolf Inge (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I lang tid foregikk forskningen på læstadianismen innenfor disiplinene teologi og kirkehistorie, men i de siste 50 årene har det kommet bidrag fra andre forskningsfelt som historie, filosofi, sosialantropologi, sosiologi, statsvitenskap og religionsvitenskap. I tillegg til vitenskapelig forskning finnes det en stor mengde avis- og tidsskriftartikler skrevet enten som opplysning om, angrep på eller ...
    • Etablering og oppbyggingsfase (1860–1890) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Da Læstadius lå på det siste i Pajala prestegård, kom Johan Raattamaa på besøk. Ifølge tradisjonen vendte Læstadius seg til sin arbeidskamerat og sa: <p> <p><i>Jag har här försökt att i Guds Ords ljus pröva mig själv och min undervisning, om de bestå inför Herrens dom. Jag har inte funnit något som är emot Skriften i min undervisning, den kan jag inte förändra. Men nog känner jag mig själv vara en ...
    • Ekspansjon, institusjonalisering og fragmentering (1890–1930) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Før 1890 ser man tydelige signaler på at den læstad ianske vekkelsesbevegelsen var i endring, men det var i tiden rundt 1900 at det ga seg store og synlige utslag.
    • Konsolidering i ulike grupperinger og tilpasning til det moderne samfunnet (1930-1960) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Splittelsene ved inngangen til 1900-tallet førte til at det rundt 1930 var tre store læstad ianske grupper i Norge: Alta-retningen, Lyngen-retningen og De førstefødte (også omtalt som Ofoten-retningen). Det er disse tre gruppene vi følger i de påfølgende kapitlene.
    • Sekulariseringsprosesser, læstadiansk ortodoksi og forsterket kritikk av kirke og skole (1960-1990) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      1960-tallet preges av de læstad ianske gruppenes arbeid med å opprettholde etablerte strukturer. De interne diskusjonene preges nå av hvorvidt man er lojal mot de interne strukturene som er etablert. Relativt nye interne forordninger tas raskt for gitt og fremstilles som etablert tradisjon eller læstad iansk tradisjon, selv om de er nokså nye. «Læstad iansk tradisjon» er nå en del av selvforståelsen ...
    • Forhandling om lære- og tradisjonsforståelse, differensiering og avskalling (1990-2020) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Sekulariserings- og globaliseringsprosesser påvirket det norske samfunnet fra 1960- og 1970-tallet og inn på 1990-tallet. Ny teknologi, økonomisk vekst og nye samfunnsimpulser påvirket skole- og utdanningssystemet. De læstadianske gruppene møtte stadig nye utfordringer når det gjaldt å holde fast på en identitet som kristen, som et «Guds barn», som læstadianer. For læstadianerne var et norsk samfunn ...
    • Hovedlinjer i læstadianismens historie 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Utviklingstrekkene til den læstadianske vekkelsesbevegelsen slik vi har fulgt den i denne boken, viser et fellestrekk med andre kristne vekkelsesbevegelser. Etter en intens første vekkelsesperiode kommer perioder der utviklingen preges av behov for organisering og formalisering. Vekkelsen og dens vekt på det levde liv som forberedelse til dommedag og evighet, og en distansering til samfunnet utenfor ...
    • Innledning 

      Larsen, Rolf Inge; Andreassen, Bengt Ove; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Den læstadianske vekkelsesbevegelsen oppstod rundt presten Lars Levi Læstadius’ (1800–1861) virke i den svenske kirken. Den oppstod og spredte seg innenfor kirkelige rammer og kan derfor karakteriseres som en kirkelig vekkelse. Vekkelsen spredte seg blant tilhørere innenfor de evangelisk-lutherske statskirkene i Finland, Norge og Sverige. Kirken som institusjon og et luthersk bekjennelsesgrunnlag ...
    • On Clare´s Translation of Perception into Poetry 

      Falke, Cassandra Marie (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-14)
      This chapter explores the perceptual acts modelled by John Clare’s poetry, especially in encounters with the more-than-human world. Rather than foregrounding the ways a perceiving ego shapes a landscape, Clare details situations and perspectives readers can imaginatively enter and emphasizes the ways that the situations themselves invite receptivity. He normalizes ecologically attuned modes of ...
    • The Invisibility of Working-Class Self-Representation in Literary Classrooms, with a Focus on the Romantic-Period 

      Falke, Cassandra Marie (Chapter; Bokkapittel, 2025)
      This chapter offers an overview of the representation of working-class life in the most-used teaching anthologies of the last sixty years, focusing especially on the British Romantic period. Falke reads the underrepresentation of working-class writing in this crucial period as a particularly egregious example of a pervasive trend: in the academy working people are spoken about more than listened to, ...
    • Analogy and contrast at the morphology-syntax interface: A case study of new Russian [N[N]] compounds 

      Sokolova, Svetlana (Chapter; Bokkapittel, 2022-10-27)
      This chapter brings together the issues of analogy and contrast through a perspective of linguistic borrowing. We analyze the integration of new [N[N]] compounds, borrowed from English into Russian (e.g. top-igrok ‘top player’). By discussing two corpus studies and two small experiments, we show that Russian new [N[N]] compounds reflect both “levelling” and “extension”. There are at least three ...
    • My Russian Journey: Rethinking Teaching Russian to Beginners 

      Sokolova, Svetlana; Kosheleva, Daria; Bjørgve, Elena; Nesset, Tore; Zhamaletdinova, Elmira; Janda, Laura Alexis (Chapter; Bokkapittel, 2022-12-30)
      This chapter discusses essential issues in teaching elementary Russian as a Foreign Language (RFL) and analyzes the process of creating a digital curriculum along with ways to integrate it into the classroom. The chapter provides insight into recently emerged research-based methods of language analysis based on corpus research and builds corresponding teaching practices. It also looks into whether ...
    • Fellesskap på norsk: Frihetens demokratisering og den norske modellen 

      Aakvaag, Gunnar Colbjørnsen (Chapter; Bokkapittel, 2024-06-25)
      I Norge står fellesskap sterkt som ideal. Når norske samfunnsmedlemmer møter utfordringer som koronaepidemi, finanskrise, eldrebølge, økende sosial ulikhet og miljøtrusler, er det «fellesskapet» som er truet. Og når de skal løse problemer, er det gjerne «fellesskapet» som skal stille opp. Men hva med fellesskap som realitet. Finnes det et norsk fellesskap? Eller er det bare ideologisk retorikk og ...
    • Exploring Local Culture and Traditions Through Art Activities and Play in a Children’s Museum 

      Karlsen, Bente; Dardanou, Maria; Wiik, Miriam (Chapter; Bokkapittel, 2025-04-27)
      This chapter discusses how children’s museums can contribute to children’s play and their experience with local culture and traditions through art activities like “museum theatre” and drawing. Children’s agency is part of their way of exploring museums, framed as a cultural process within the society the child develops. Drawing on a sociocultural and an arts-based perspective, this study aims to ...
    • The Lesson of Khaufpur and Morichjhãpi: Temporal Finitude and the Urgency of Environmental Justice in Indra Sinha's Animal's People and Amitav Ghosh's The Hungry Tide 

      Lia, Edvard (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      This essay examines how two contemporary novels written by Indian authors, Amitav Ghosh’s The Hungry Tide (2004) and Indra Sinha’s Animal’s People (2007), elucidate the temporal dimension of environmental justice—through both the incremental aspect of environmental degradation and the urgency of trying to remedy such processes of slow violence. The novels use two environmental atrocities—the Morichjhãpi ...
    • Innsikt i problemløsing og utforsking 

      Haavold, Per Øystein; Stenberg, Eirin Utsigt (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Beskrivelsen av kjerneelementet utforsking og problemløsing i LK20 er kort og overfladisk. I den matematikkdidaktiske faglitteraturen finner man mer hjelpsomme og utfyllende definisjoner, men disse definisjonene er på sin side omfattende og detaljerte. En rekke didaktiske modeller har derfor blitt utviklet for å redusere kompleksiteten ved å avgrense arbeidet til elever og lærere i distinkte faser ...
    • Utforskende undervisning og læringsmål: Taxicab-geometri 

      Haavold, Per Øystein; Pedersen, Ida Friestad (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      At det er en sammenheng mellom hva som står i læreplanen og det som skjer i klasserommet kan framstå som innlysende. Læreplanverket er jo tross alt forskrifter til opplæringsloven og skal styre innholdet i opplæringen. Men om vi ser litt nærmere på denne sammenhengen er det ikke bare innholdet i opplæringen som påvirkes. Selve undervisningsformen og hvordan elevene jobber med innholdet kan også ...
    • Implementering av utforskende undervisning i skolen: SUM - Sammenheng gjennom Utforskende Matematikkundervisning 

      Blomhøj, Kjeld Morten; Haavold, Per Øystein (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I dette kapitlet belyses vilkår, utfordringer og muligheter for samspill mellom teori og praksis i matematikkdidaktikk, der målet er å utvikle matematikkundervisningen i skolen. Dette gjøres ut fra analyser og erfaringer fra et større forsknings- og utviklingsprosjekt, SUM – Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning. Prosjektet omhandlet implementering av utforskende matematikkundervisning ...