Viser treff 1-20 av 7774

    • Elever med synsnedsettelser sine opplevelser av inkludering i skolen 

      Abrahamsen, Natalie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Formålet med denne kvalitative studien var å undersøke hvordan blinde og svaksynte elever opplevde inkludering i grunnskolen. Jeg ønsket å få innsikt i elevenes subjektive beskrivelser. Problemstillingen for denne studier var: Hvordan opplevde blinde og svaksynte elever inkludering i grunnskolen? Videre valgt jeg å avgrense og spisse oppgaven, og formulerte derfor to forskningsspørsmål: 1. Hvordan ...
    • Elevers matematiske læringsmuligheter i smågruppearbeid med åpne oppgaver. En flerkasusstudie av kjennetegn på læringsmulighetene til lavtpresterende ungdomsskoleelever. 

      Frantzen, Linda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Gjennom denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på følgende problemstilling: Hva kjennetegner læringsmulighetene som viser seg når lavtpresterende elever arbeider med åpne oppgaver i heterogene smågrupper. For å belyse to aspekter ved problemstillingen, ble følgende forskningsspørsmål benyttet: 1. Hva kjennetegner aktualiseringen til de lavtpresterende elevene i arbeidet med den åpne oppgaven ...
    • «Lærere må gi innholdsrike tilbakemeldinger, slik at det ikke bare blir tomme ord uten en mening bak». Et førstepersons aksjonsforskningsprosjekt om egen utvikling som lærer, ved bruk av samtalegrep i tilbakemeldinger 

      Heggås, Hanna Elisabeth; Fotland, Annelise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Dette prosjektet har som formål å utvikle vår formative vurdering med hjelp av samtalegrep. Vi har gjennom prosjektet sett nærmere på hvordan samtalegrep kan hjelpe oss til å gi nyttige tilbakemeldinger. Vi har valgt å forske på egen praksis da vi har opplevd utfordringer ved å gi innholdsrike tilbakemeldinger i kroppsøvingsfaget. Prosjektet har en kvalitativ forskningsmetode, hvor forskningsdesignet ...
    • "Seductores og turbatores": En analyse av hvordan kongemakten håndterte zionittene i Danmark-Norge på 1740-tallet 

      Gudbrandsrud, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan konventikkelplakaten og Christian den femtes norske lov av 1687 påvirket håndteringen av zionittene i det norske samfunnet på 1740-tallet. Zionittene var en radikalpietistisk vekkelsesbevegelse som oppsto i Drammensområdet på 1740-tallet. Bevegelsen, som ble ledet av den danske teologistudenten Søren Bølle, skapte betydelig uro og konflikt i Drammensområdet, ...
    • «Det hadde vært artig om vi kunne lest iblant, for da får man litt avkobling fra å bruke skjerm». En kvantitativ og kvalitativ studie om leselyst og holdninger til lesing på mellomtrinnet 

      Lund, Vårin Hillestad; Henriksen, Henriette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      I denne masteravhandlingen har vi undersøkt holdninger til lesing og leselyst på mellomtrinnet. Dette er gjort med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke holdninger har elever på mellomtrinnet til lesing og hva er elevenes tanker om hva som gir dem lyst til å lese? Bakgrunnen for denne forskningen begrunnes med våre praksiserfaringer om negative holdninger til lesing og lite leselyst blant elever ...
    • Contextually determined or semantically distinct? The competition between instrumental, long form nominative and short form nominative in Russian predicate adjectives 

      Nesset, Tore; Janda, Laura Alexis (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-03-19)
      Based on data from the syntactic subcorpus of the Russian National Corpus, we undertake a quantitative analysis of the competition between Russian predicate adjectives in the instru- mental (e.g., pustym ‘empty’), the long form nominative (e.g., pustoj ‘empty’), and the short form nominative (e.g., pust ‘empty’). It is argued that the choice of adjective form is partly determined by the context. ...
    • Comparative analysis of optical character recognition methods for Sámi texts from the National Library of Norway 

      Enstad, Tita Ranveig; Trosterud, Trond; Røsok, Marie Iversdatter; Beyer, Yngvil Nesheim; Roald, Marie (Chapter; Bokkapittel, 2025-03)
      Optical Character Recognition (OCR) is crucial to the National Library of Norway’s (NLN)digitisation process as it converts scanned documents into machinereadable text. However, for the Sámi documents in NLN’s collection, the OCR accuracy is insufficient. Given that OCR quality affects downstream processes, evaluating and improving OCR for text written in Sámi languages is necessary to make these ...
    • Hvordan undervisningen tilrettelegges for elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) 

      Arnesen, Hanne Guri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-01)
      I følge Rouse (2008) sitert av Glasby et al. (2022, s. 3) vil det arbeidet som foregår i klasserommet være avgjørende for om elever inkluderes eller ekskluderes. Jeg ønsket derfor å finne ut hvordan det kan arbeides i og utenfor klasserommet, for at elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) skal oppleve å bli inkludert. I tillegg ville jeg se på hvordan dette arbeidet kan oppleves av eleven ...
    • Utvandring til Sverige på 1800-tallet 

      Thorvaldsen, Gunnar; Erikstad, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2007)
      Med utvandring i det nittende hundreåret tenker vi gjerne på emigrasjonen til Amerika, som dominerer vår vandringshistorie siden den omfattet ca en million utvandrere. I verket Norsk innvandringshistorie blir innvandringen av svensker fram mot unionsoppløsningen framstilt som den første store bølgen av innflytting til Norge, ifølge folketellinga år 1900 bodde om lag femti tusen svenskfødte her i ...
    • Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill 

      Wang, Oskar Jensen; Varjola, Carita Elisabeth Eira; Fyhn, Anne Birgitte (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Følgende hendelse er hentet fra ei økt hvor en gruppe lærerstudenter prøvde spillet Sáhkku for første gang. Et stykke inn i økta presenterer lærer et bilde av en situasjon der seks Sáhkku-brikker står på brettet. Lærer: «Det er grønn-spillers tur. Hva er sannsynligheten for at blå-spiller mister dronninga i dette trekket?» To studenter nærmest «kaster seg» over dette Sáhkku-problemet. Øvrige studenter ...
    • Ideelle velferdsorganisasjoners særtrekk, merverdi og impact (SMI) 

      Espedal, Gry; Wæraas, Arild; Stene, Eleni Maria; Hellevik, Øystein Bjarte; Steindorsdottir, Bryndis Dogg (Research report; Forskningsrapport, 2025)
      Denne forskningsrapporten presenterer funnene fra en omfattende studie av ideelle organisasjoners særtrekk, merverdi og impact (samfunnseffekt) innen helse- og sosialsektoren.<p> <p>Forskningsprosjektet har tatt utgangspunkt i to hovedspørsmål: <ol> <li> Hva er ideelle tjenesteleverandører på helse- og sosialfeltet sine særtrekk, merverdi og impact?</li> <li> Hvordan forske på ideelle tjenesteleverandører ...
    • Den tidlige vekkelsestiden i Norge (1845–1861) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Kirkehistorikeren Pekka Raittila skriver at selv om læstadianismen hører inn under svensk kirkehistorie, spredte vekkelsen seg så raskt over landegrensene at man kan si at det er Nordkalotten som er vekkelsens egentlige hjemland. <p> <p>Ut fra et slikt resonnement er det nordlige Norge en integrert del av læstadianismens «hjemland» fra begynnelsen av. Den læstadianske vekkelsens geografiske spredning ...
    • Lars Levi Læstadius 

      Larsen, Rolf Inge (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I februar 1861 døde mannen som i år 2000 ble stemt frem som årtusenets norrbottning i Sverige, Lars Levi Læstadius (1800–1861). En notis i Aftenposten viser at han ved sin død var kjent nok til å bli omtalt i norske aviser, men samtidig at han fortsatt befant seg i skyggen av sin yngre bror Petrus Læstadius (1802–1841) som hadde vært død i 20 år.
    • Forskning på og fortellinger om læstadianismen i Norge. 

      Larsen, Rolf Inge (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I lang tid foregikk forskningen på læstadianismen innenfor disiplinene teologi og kirkehistorie, men i de siste 50 årene har det kommet bidrag fra andre forskningsfelt som historie, filosofi, sosialantropologi, sosiologi, statsvitenskap og religionsvitenskap. I tillegg til vitenskapelig forskning finnes det en stor mengde avis- og tidsskriftartikler skrevet enten som opplysning om, angrep på eller ...
    • Etablering og oppbyggingsfase (1860–1890) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Da Læstadius lå på det siste i Pajala prestegård, kom Johan Raattamaa på besøk. Ifølge tradisjonen vendte Læstadius seg til sin arbeidskamerat og sa: <p> <p><i>Jag har här försökt att i Guds Ords ljus pröva mig själv och min undervisning, om de bestå inför Herrens dom. Jag har inte funnit något som är emot Skriften i min undervisning, den kan jag inte förändra. Men nog känner jag mig själv vara en ...
    • Ekspansjon, institusjonalisering og fragmentering (1890–1930) 

      Larsen, Rolf Inge; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Før 1890 ser man tydelige signaler på at den læstad ianske vekkelsesbevegelsen var i endring, men det var i tiden rundt 1900 at det ga seg store og synlige utslag.
    • Konsolidering i ulike grupperinger og tilpasning til det moderne samfunnet (1930-1960) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Splittelsene ved inngangen til 1900-tallet førte til at det rundt 1930 var tre store læstad ianske grupper i Norge: Alta-retningen, Lyngen-retningen og De førstefødte (også omtalt som Ofoten-retningen). Det er disse tre gruppene vi følger i de påfølgende kapitlene.
    • Sekulariseringsprosesser, læstadiansk ortodoksi og forsterket kritikk av kirke og skole (1960-1990) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      1960-tallet preges av de læstad ianske gruppenes arbeid med å opprettholde etablerte strukturer. De interne diskusjonene preges nå av hvorvidt man er lojal mot de interne strukturene som er etablert. Relativt nye interne forordninger tas raskt for gitt og fremstilles som etablert tradisjon eller læstad iansk tradisjon, selv om de er nokså nye. «Læstad iansk tradisjon» er nå en del av selvforståelsen ...
    • Forhandling om lære- og tradisjonsforståelse, differensiering og avskalling (1990-2020) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Sekulariserings- og globaliseringsprosesser påvirket det norske samfunnet fra 1960- og 1970-tallet og inn på 1990-tallet. Ny teknologi, økonomisk vekst og nye samfunnsimpulser påvirket skole- og utdanningssystemet. De læstadianske gruppene møtte stadig nye utfordringer når det gjaldt å holde fast på en identitet som kristen, som et «Guds barn», som læstadianer. For læstadianerne var et norsk samfunn ...
    • Hovedlinjer i læstadianismens historie 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Utviklingstrekkene til den læstadianske vekkelsesbevegelsen slik vi har fulgt den i denne boken, viser et fellestrekk med andre kristne vekkelsesbevegelser. Etter en intens første vekkelsesperiode kommer perioder der utviklingen preges av behov for organisering og formalisering. Vekkelsen og dens vekt på det levde liv som forberedelse til dommedag og evighet, og en distansering til samfunnet utenfor ...