Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 8043
-
Unveiling Colonial Narratives and Amplifying Indigenous Voices: The Role of Kanak Women in Resisting Settler Colonialism in Kanaky/New Caledonia
(Master thesis, 2025)This thesis explores gender dynamics in Kanaky/New Caledonia, highlighting colonialism's enduring impact on Kanak women's lived experiences. In response to the gaps in research on how Indigenous women actively negotiate the tensions between custom, modernity and colonialism, this study examines their narratives and practices in cultural education and media activism. Mobilizing a theoretical approach ... -
Examining the educational and cultural context of the Dukha people: The impacts and limitations of compulsory education for nomadic reindeer herders’ children in northern Mongolia
(Master thesis, 2025)This thesis examines the educational and cultural experiences of the Dukha people, sometimes referred to as the Tsaatan, nomadic reindeer herders in northern Mongolia. Classified as an ethnic minority by the Mongolian government, many scholars consider them to be Indigenous peoples. Children must travel from their homes, ortz, a type of teepee, in the taiga on horseback, or by reindeer, to attend ... -
Å skape rom for språk: Transspråking som pedagogisk praksis i flerspråklige klasserom
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg ungdomsskolelærere reflekterer rundt pedagogisk transspråking i flerspråklige klasserom. Studien har et særlig fokus på hvordan lærere oppfatter og erfarer det å aktivere elevers ulike språkressurser i undervisningen, og hvordan de forstår transspråking som pedagogisk tilnærming. Undersøkelsen bygger på en kvalitativ, fenomenologisk tilnærming ... -
Funksjonell og utforskende skriving på første trinn
(Master thesis, 2025)Et sentralt område innen forskning på begynneropplæring er de ulike tilnærmingene til elevenes skriftspråkopplæring. Temaet for denne masteroppgaven er funksjonell og utforskende skriving på første trinn gjennom bruk av rammelek. Formålet med studien har vært å utvikle kunnskap om hvordan rammelek kan brukes som en pedagogisk tilnærming for å styrke elevenes skriveferdigheter, samt undersøke hvilke ... -
"Det er bedre enn lesestund"
(Master thesis, 2025)Resultater fra PISA-undersøkelsen i 2022 viser en nedgang i norske elevers lesekompetanse (Jensen et al., 2023). I skolen har norskfaget et særskilt ansvar for leseopplæringen (Kunnskapsdepartementet, 2024, s. 5), og ved å rette fokuset mot dette kan det bidra med å heve norske elevers lesekompetanse. Som fremtidige norsklærere er dette noe vi må være bevisste på og ta stilling til. Vi har begge ... -
Drømmen om samisk i norsklæreverkene
(Master thesis, 2025)I denne oppgaven presenterer jeg skisser for hvordan læremidlene i norskfaget kunne vært utforma for å speile læreplanverkets intensjoner om å inkludere samer i et mangfoldig «vi». Arbeidet gis form gjennom å bygge forståelse i tre deler. Hver del tar sikte på å svare på et forskningsspørsmål: Det første spørsmålet: Hva vi vet om samiske emner i læremidler for norskfaget svarer jeg på gjennom å ... -
Hvordan forholder utdanningssystemet seg til sosial reproduksjon?
(Master thesis, 2025)Denne studien undersøker hvordan utdanningssystemet forholder seg til sosial reproduksjon i norsk skole. Sosial reproduksjon omhandler koblingen mellom bakgrunn og videre muligheter for å oppnå sosiale goder. Dette er noe som påvirker elevers muligheter og prestasjoner i det norske utdanningssystemet. Studien setter søkelys på hvordan utdanningspolitiske dokumenter som Kunnskapsløftet 2020 ... -
Lærernes undervisningsstrategier i møte med programmering
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative studien tar for seg syv matematikklærere sine undervisningsstrategier i matematikk med programmering som verktøy. Hensikten er å få kunnskap om hvordan lærere jobber når de skal integrere programmering i matematikkundervisning for å kunne bruke det som et digitalt verktøy, på lik linje som en i dag bruker blant annet GeoGebra og Excel. Problemstillingen er Hvordan beskriver ... -
Hva kan man gjøre for å øke elevenes leseferdigheter?
(Master thesis, 2025)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan én skole har arbeidet med å øke elevenes leseferdigheter i utviklingsarbeidet Leseløftet. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål for å belyse lærernes erfaringer og opplevelser ved innføringen og gjennomføringen av utviklingsarbeidet. Studien tar utgangspunkt i datamaterialet som består av tre semi-strukturerte ... -
Stedet etter Naturen
(Master thesis, 2025)Jeg foreslår i denne oppgaven at vi bør legge naturbegrepet på hylla til fordel for stedet. Jeg bruker Steven Vogels argumenter for å vise at naturbegrepet gjør mer skade enn gagn. Stedet forstår jeg som et rom som sentrerer praksis, tradisjon, og mening i kraft av kroppens utstrekning. Denne sentreringen forstår jeg i kraft av Albert Borgmanns teori om fokalitet. Jeg supplerer fokalitet med Norton ... -
Imperial Sunset: A Study of the Decline and Demise of the British Empire, 1901-1926
(Master thesis, 2025)This master’s thesis analyses how the British Empire fared politically and militarily from 1901 to 1926, and what role the First World War played in the decline and later demise of the British Empire. The master’s thesis follows the empire from the end of British isolation at the dawn of the 20th century until the rise of the British Commonwealth in 1926. Throughout the period, the master’s thesis ... -
Peace Gone Rogue: The Politics of Resistance among UNWRA’s Workers
(Master thesis, 2025)This thesis explores the politics of resistance among the humanitarian and development workers involved in UNWRA’s (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) peace operations across the Levant. Such research highlights a phenomenon labelled ‘peace gone rogue,’ a constructive resistance experienced among these workers, catalysed by ontological insecurity expressed ... -
The Impact of Political Narratives on Effective Policy Making: The case of German climate policies under the Ampelkoalition
(Master thesis, 2025)In the context of ever-increasing gaps between climate targets and climate action, this thesis studies the role of narratives in political discourse on climate change and climate policy making. It uses the German government during the legislative period from 2021 - 2024, the so-called Ampelkoalition [traffic light coalition], and examines how politicians from the governing parties used narratives ... -
The linguistic construction of Swedish Arctic security strategy and how it reflects a neutral state identity: An analysis of how the wording in official documents constructs and positions Swedish Arctic security strategy before and after NATO membership
(Master thesis, 2025)There is benefit for both decisionmakers and the field of peace and conflict studies as a whole to investigate the interplay between state identities and security strategies, in contrast to assuming the authority of self-help and anarchy in shaping state behaviour on the international arena. The growing importance of the Arctic region in world politics and the increasing prevalence of unilateral ... -
Internal Community Engagement and Impact Benefit Agreements: Pathways to Community-Driven Outcomes
(Master thesis, 2025)Impact benefit agreements (IBAs) between Indigenous communities and mining companies have become a key instrument through which these communities engage with mineral development on their traditional lands. IBAs offer the potential to generate substantial benefits and improve quality of life for signatory communities; however, research has demonstrated that outcomes vary widely. Strong internal ... -
«Du er den einaste som stoler på meg på denne skulen, og den einaste som blir glad for å sjå meg». Ein kvalitativ intervjustudie om å nytte skulehund i arbeid med elevar med skulefråvær
(Master thesis, 2025)Samandrag Eit ekstra par labbar er til hjelp i ein hektisk skulekvardag med for få hender og utfordringar med å få tida til å strekke til, skreiv NRK hausten 2024 i ein artikkel om skulehundar. Nokre skular nyttar nettopp skulehundar i arbeidet med elevane sine. Erfaringar som blir rapportert om, er blant anna betre skulemiljø, at relasjonsbygginga går raskare og at elevar får auka motivasjon til ... -
"Buorre Beibi"
(Master thesis, 2025)Samisk språk har historisk sett vært marginalisert i det norske utdanningssystemet, men nå ønsker politikere og pedagoger å styrke samiske språk gjennom revitalisering og større tilstedeværelse av språket skolen. For å klare å dette, må man ha kunnskap om hvordan det å bruke samiske språk i skolen fungerer i praksis. Tidligere forskning har i stor grad satt søkelys på samiske temaer og språkundervisning ... -
Inkludering av barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative studien har undersøkt hvordan pedagoger fremmer inkludering av barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen. Formålet med studien er å få en dypere forståelse og økt kunnskap om inkludering av barn med behov for ASK. Masteroppgaven belyser følgende problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan fremmer pedagoger inkludering av barn med behov for ... -
Elevenes opplevelse og forståelse av isbreer og deres rolle i klimaendringer
(Master thesis, 2025)Læring utenfor klasserommet kan bidra til dypere og mer langvarig forståelse av vitenskapelige sammenhenger, samt bidra til økt forståelse av naturen som system (Ayotte-Beaudet et al., 2017). Samtidig har virtual reality (VR) vist seg å kunne ha positiv innvirkning på elevers motivasjon og forståelse av komplekse faglige tema (Rojas-Sánchez et al., 2023). Det finnes imidlertid begrenset forskning ... -
Utforsking på læreplanen: En kvalitativ studie av fem læreres perspektiver på utforsking i matematikkfaget
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative studien undersøker hvordan fem ulike matematikklærere forstår begrepet utforske og hva det innebærer i matematikkfaget i skolen. Begge begrepene har vi fått kunnskap om og kjennskap til gjennom vårt studieløp, samtidig som vi begge har erfart at begrepene har vært utfordrende å definere. Utforsking i seg selv kunne vi umiddelbart koble til hvordan barn utforsker omstendighetene ...