Now showing items 41-60 of 1889

    • Forhandling om lære- og tradisjonsforståelse, differensiering og avskalling (1990-2020) 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Sekulariserings- og globaliseringsprosesser påvirket det norske samfunnet fra 1960- og 1970-tallet og inn på 1990-tallet. Ny teknologi, økonomisk vekst og nye samfunnsimpulser påvirket skole- og utdanningssystemet. De læstadianske gruppene møtte stadig nye utfordringer når det gjaldt å holde fast på en identitet som kristen, som et «Guds barn», som læstadianer. For læstadianerne var et norsk samfunn ...
    • Hovedlinjer i læstadianismens historie 

      Andreassen, Bengt Ove (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Utviklingstrekkene til den læstadianske vekkelsesbevegelsen slik vi har fulgt den i denne boken, viser et fellestrekk med andre kristne vekkelsesbevegelser. Etter en intens første vekkelsesperiode kommer perioder der utviklingen preges av behov for organisering og formalisering. Vekkelsen og dens vekt på det levde liv som forberedelse til dommedag og evighet, og en distansering til samfunnet utenfor ...
    • Innledning 

      Larsen, Rolf Inge; Andreassen, Bengt Ove; Kristiansen, Roald Ernst (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Den læstadianske vekkelsesbevegelsen oppstod rundt presten Lars Levi Læstadius’ (1800–1861) virke i den svenske kirken. Den oppstod og spredte seg innenfor kirkelige rammer og kan derfor karakteriseres som en kirkelig vekkelse. Vekkelsen spredte seg blant tilhørere innenfor de evangelisk-lutherske statskirkene i Finland, Norge og Sverige. Kirken som institusjon og et luthersk bekjennelsesgrunnlag ...
    • Exploring Local Culture and Traditions Through Art Activities and Play in a Children’s Museum 

      Karlsen, Bente; Dardanou, Maria; Wiik, Miriam (Chapter; Bokkapittel, 2025-04-27)
      This chapter discusses how children’s museums can contribute to children’s play and their experience with local culture and traditions through art activities like “museum theatre” and drawing. Children’s agency is part of their way of exploring museums, framed as a cultural process within the society the child develops. Drawing on a sociocultural and an arts-based perspective, this study aims to ...
    • Innsikt i problemløsing og utforsking 

      Haavold, Per Øystein; Stenberg, Eirin Utsigt (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Beskrivelsen av kjerneelementet utforsking og problemløsing i LK20 er kort og overfladisk. I den matematikkdidaktiske faglitteraturen finner man mer hjelpsomme og utfyllende definisjoner, men disse definisjonene er på sin side omfattende og detaljerte. En rekke didaktiske modeller har derfor blitt utviklet for å redusere kompleksiteten ved å avgrense arbeidet til elever og lærere i distinkte faser ...
    • Utforskende undervisning og læringsmål: Taxicab-geometri 

      Haavold, Per Øystein; Pedersen, Ida Friestad (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      At det er en sammenheng mellom hva som står i læreplanen og det som skjer i klasserommet kan framstå som innlysende. Læreplanverket er jo tross alt forskrifter til opplæringsloven og skal styre innholdet i opplæringen. Men om vi ser litt nærmere på denne sammenhengen er det ikke bare innholdet i opplæringen som påvirkes. Selve undervisningsformen og hvordan elevene jobber med innholdet kan også ...
    • Implementering av utforskende undervisning i skolen: SUM - Sammenheng gjennom Utforskende Matematikkundervisning 

      Blomhøj, Kjeld Morten; Haavold, Per Øystein (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I dette kapitlet belyses vilkår, utfordringer og muligheter for samspill mellom teori og praksis i matematikkdidaktikk, der målet er å utvikle matematikkundervisningen i skolen. Dette gjøres ut fra analyser og erfaringer fra et større forsknings- og utviklingsprosjekt, SUM – Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning. Prosjektet omhandlet implementering av utforskende matematikkundervisning ...
    • Effekten av utforskende undervisning 

      Haavold, Per Øystein; Roksvold, Jan Nyquist (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Utforskende undervisning har fått en sentral plass læreplaner de siste årene. En viktig årsak til det er at utforskende undervisning skal kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i realfag (Rocard et al., 2007; Artigue & Blomhøj, 2013). I tillegg har det blitt påstått at utforsking kan dermed bidra til både verdiskapning på samfunnsnivå og livsmestring på individnivå ...
    • Utforskende undervisning - fra teori til praksis 

      Blomhøj, Kjeld Morten; Haavold, Per Øystein (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Det kan gis forskjellige læringsteoretiske begrunnelser for utforskende undervisning, som illustrert i kapittel 1. Men læreres forståelse for og bruk av utforskende undervisning i klasserommet kan ikke utledes utelukkende fra et læringsteoretisk grunnlag. Hvis utforskende undervisning skal fungere i klasserommet, så må undervisningspraksisen utvikles og tilpasses i tett samarbeid med lærere (Blomhøj, ...
    • Lytting i barnehagen 

      Nordli, Ingrid Cathrin; Skog, Kristian (Book; Bok, 2024)
    • Litteraturopplevelse som utgangspunkt for utforskende skriving i 1. klasse 

      Bjørkli, Siv Anita; Isaksen Finstad, Stina; Masdalen Bakken, Ann Kristin (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      I dette kapittelet ser vi på hvordan en estetisk tilnærming til ei bildebok stimulerer førsteklassinger til å utforske skriftspråket når de skaper egne tekster i etterkant av litteraturopplevelsen. Vi følger en gruppe førsteklassinger gjennom et undervisningsopplegg rundt boka Nils på Njukčagáisá, og ser på hvordan oppdagende skriving i sammenheng med arbeid med boka er en meningsfull og motiverende ...
    • Samene i Norge: Hvordan kan barnevernet ta hensyn til samiske barns særskilte rettigheter som urfolk? 

      Saus, Merete (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Dette kapittelet handler om barnevernets arbeid med den samiske befolkning i Norge. Målsettingen med kapittelet er å vise rettighetene som samiske barn og samiske familier har som urfolk, og drøfte hvordan barnevernet kan ta hensyn til urfolksrettighetene i sitt arbeid.
    • Blinde flekker? Om læring i norsk universitets- og høgskolepedagogikk 

      Opdal, Pål Anders (Chapter; Bokkapittel, 2024-11-21)
      This article is an analysis of “the learning focus“ currently prevalent in Norwegian higher education pedagogy. Starting from the fact that learning plays a dominant role in the said context, the article investigates which problems, if any, this entails. The question asked in the paper is whether “the focus on learning“ implies blind spots and, if so, at what cost. Results in this connection are ...
    • Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. En utdanning som gir avtrykk i praksis. Sluttrapport. 78 sider 

      Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken; Vennebo, Kirsten Foshaug; Andersen, Fred Carlo (Research report; Forskningsrapport, 2024)
      Denne sluttrapporten fra prosjektet Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen (20202024), som er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, oppsummerer prosjektets resultater og fremmer anbefalinger til Utdanningsdirektoratet knyttet til videreutvikling av de eksisterende lederutdanningene og som kilde til utforming av fremtidige utdanninger, evalueringer og eventuelle andre tilbud.
    • Forskning på den nasjonale skolelederutdanningen. Delrapport 1 

      Aas, Marit; Andersen, Fred Carlo; Vennebo, Kirsten Foshaug; Dehlin, Erlend (Research report; Forskningsrapport, 2021)
      Denne kunnskapsoversikten er gjennomført som et svar på delprosjekt 1 innenfor forskningsprosjektet «Forskning på den nasjonale rektorutdanningen 2020–2024», et forskningsprosjekt på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, der hensikten er å skaffe økt kunnskap om den nasjonale rektorutdanningen. Arbeidet med kunnskapsoversikten har vært å besvare følgende to forskningsspørsmål: Hva kjennetegner ledelse ...
    • Omstilling i Statped - Delrapport 4: Kommuner og fylkeskommuners erfaringer 

      Andrews, Therese Marie; Hustad, Bent Cato; Bragtvedt, Stian (Research report; Forskningsrapport, 2024)
      Denne delrapporten belyser omstillingen i Statped sett fra kommunale og fylkeskommunale lederes side. Oppmerksomheten er i hovedsak konsentrert rundt ledere for PP-tjenestens erfaringer og vurderinger. Datamaterialet stammer fra to spørreskjemaundersøkelser med supplement av data fra kvalitative intervjuer og ulike registre.
    • Er universitetspedagogiske kurs relevante? Erfaringer fra et kurs om diskusjon som læringsaktivitet 

      Breivik, Jens; Ludvigsen, Kristine; Pilskog, Ingjald; Beisland, Elisabeth Grov; Lundervold, Alexander Selvikvåg (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      In this chapter, we discuss the development of a university pedagogy course about how to facilitate discussion as a learning activity in higher education. Some critics have claimed that courses in university pedagogy have low relevance for university teachers. We discuss how this course is experienced by academic staff as relevant for their professional development. To develop the course, we have ...
    • Master thesis as boundary crossing mediating artefacts 

      Larsen, Annelise Brox; Holmbukt, Tove Elinor; Jakhelln, Rachel Elise; Son, Minjeong (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      This chapter discusses improvements in the theory–practice integration in the five-year master’s programs in initial teacher education for grades 5–10 in the English subject. Based on the project, Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education, we exemplify and discuss the development of partnerships in our effort to integrate the domains of theory and practice in the master’s theses. ...
    • Relevance of the master's thesis for becoming a professional teacher 

      Sæther, Kari-Anne; Antonsen, Yngve; Drageset, Ove Gunnar (Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)
      The introduction of the master thesis into teacher education programs has the intention of providing a more research-based professional education for coming teachers. In this chapter, we analyze the focus and contribution of the master theses from graduates of the teacher education program at UiT The Arctic University of Norway (UiT). We present two studies: the first study analyzes the methods, ...
    • VR Technology in an Engaging Early Childhood Teacher Education 

      Tveiterås, Nils Christian; Bjørner, Thomas (Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)
      In this chapter we discuss and reflect on methodology in research into the use of Virtual Reality technology (VR) in early childhood teacher education and how this technology might influence the students’ learning environment and learning outcomes. The use of digital solutions for online teaching and collaboration is already common in higher education, but despite an increasing interest in VR, the ...