Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 1948
-
«Du er den einaste som stoler på meg på denne skulen, og den einaste som blir glad for å sjå meg». Ein kvalitativ intervjustudie om å nytte skulehund i arbeid med elevar med skulefråvær
(Master thesis, 2025)Samandrag Eit ekstra par labbar er til hjelp i ein hektisk skulekvardag med for få hender og utfordringar med å få tida til å strekke til, skreiv NRK hausten 2024 i ein artikkel om skulehundar. Nokre skular nyttar nettopp skulehundar i arbeidet med elevane sine. Erfaringar som blir rapportert om, er blant anna betre skulemiljø, at relasjonsbygginga går raskare og at elevar får auka motivasjon til ... -
"Buorre Beibi"
(Master thesis, 2025)Samisk språk har historisk sett vært marginalisert i det norske utdanningssystemet, men nå ønsker politikere og pedagoger å styrke samiske språk gjennom revitalisering og større tilstedeværelse av språket skolen. For å klare å dette, må man ha kunnskap om hvordan det å bruke samiske språk i skolen fungerer i praksis. Tidligere forskning har i stor grad satt søkelys på samiske temaer og språkundervisning ... -
Inkludering av barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative studien har undersøkt hvordan pedagoger fremmer inkludering av barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen. Formålet med studien er å få en dypere forståelse og økt kunnskap om inkludering av barn med behov for ASK. Masteroppgaven belyser følgende problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan fremmer pedagoger inkludering av barn med behov for ... -
Utforsking på læreplanen: En kvalitativ studie av fem læreres perspektiver på utforsking i matematikkfaget
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative studien undersøker hvordan fem ulike matematikklærere forstår begrepet utforske og hva det innebærer i matematikkfaget i skolen. Begge begrepene har vi fått kunnskap om og kjennskap til gjennom vårt studieløp, samtidig som vi begge har erfart at begrepene har vært utfordrende å definere. Utforsking i seg selv kunne vi umiddelbart koble til hvordan barn utforsker omstendighetene ... -
Elevenes opplevelse og forståelse av isbreer og deres rolle i klimaendringer
(Master thesis, 2025)Læring utenfor klasserommet kan bidra til dypere og mer langvarig forståelse av vitenskapelige sammenhenger, samt bidra til økt forståelse av naturen som system (Ayotte-Beaudet et al., 2017). Samtidig har virtual reality (VR) vist seg å kunne ha positiv innvirkning på elevers motivasjon og forståelse av komplekse faglige tema (Rojas-Sánchez et al., 2023). Det finnes imidlertid begrenset forskning ... -
Undersøkende undervisning og tilpasset opplæring for alle elever - også de med stort læringspotensial
(Master thesis, 2025)Tilpasset opplæring innebærer at alle elever skal få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, uavhengig av hvilke forutsetninger de har. Alle skal også få utnyttet og utviklet sine evner, noe som tilsier at prinsippet om tilpasset opplæring også skal gjelde for elever med stort læringspotensial. Undervisningen skal i tillegg legge vekt på at elevene skal ha kompetanse i utforsking og problemløsing. ... -
"Kanskje det ikke er aktiv mobbing for den som gjør det, men det betyr ikke at opplevelsen av å bli mobba ikke er der"
(Master thesis, 2025)I 2020 innførte barnehageloven et nytt kapittel som skal sikre barnehagebarn et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Loven fastslår at barnehagen ikke skal godta krenkelser, som for eksempel mobbing (Barnehageloven, 2005, §41-43). Tradisjonelt sett har mobbing blitt forbundet med noe som foregår i skolen. Nyere forskning på området, samt innføring av kapittel VIII, kan ha ført til økt oppmerksomhet ... -
Det (u)synlige samiske i Nord-Troms - En studie av lærernes arbeid med samiske temaer i norskfaget
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan samiske temaer planlegges og praktiseres i henhold til læreplanens krav i norskfaget i Nord-Troms, og hvordan undervisningen kan ivareta en helhetlig tilnærming til temaet. Studien kombinerer en dokumentanalyse av LK20 med en kvantitativ spørreundersøkelse rette mot norsklærere på 5-10. trinn i regionen. Funnene viser at selv om læreplanen åpner for integrering ... -
"Vi kan jo ikke akkurat snakke om livet midt i en runde volleyball liksom". Friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen: En kvalitativ studie av elevers opplevelser med bålet som læringsplattform
(Master thesis, 2025)Det overordnede temaet for vår masteroppgave er friluftsliv. Hensikten med studien er å undersøke elevers opplevelser av et undervisningsopplegg i skolens nærmiljø, med bålet som læringsplattform. Vi ønsket samtidig å utforske hvilke muligheter for læring et slikt opplegg kan gi for elever i ungdomsskolen. Studiens teoretiske rammeverk er hentet fra friluftslivspedagogikk, sosiokulturell læringsteori ... -
"Vannet går over til vanndamp fordi det varmes opp" En videostudie av elevers fagsamtaler på barne- og ungdomstrinnet når det gjennomføres kjemieksperimenter
(Master thesis, 2025)Eksperimenter har alltid vært en viktig del av naturvitenskapen, og læreplanen i naturfag fremhever at elevene skal forstå verden i et naturfaglig perspektiv gjennom undring, opplevelser og erfaring ved å jobbe praktisk. Med bakgrunn i dette, var det interessant for oss å undersøke hvordan de faglige samtalene mellom elevene varierer når de gjennomfører kjemieksperimenter, og hvordan lærerens ... -
Dybdelæring i personlig økonomi- en tverrfaglig studie lærebøker i matematikk og samfunnsfag
(Master thesis, 2025)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke tverrfaglige muligheter et utvalg lærebøker i matematikk og samfunnsfag kan gi for dybdelæring i personlig økonomi. Bakgrunnen for studien er SIFO- og PISA- rapporter som peker på at norsk skole gir barn og unge for lite og for dårlig undervisning om temaet, samt at det finnes lite forskning på området. Studien tar utgangspunkt i to forskningsspørsmål: ... -
Fictional novels as a social educator
(Master thesis, 2025)Learning through reading books has been a strategy in our educational systems for as long as education itself has existed, although the focus has primarily been on reading factual books. However, there has not been much focus on reading fictional books, all be it for understandable reasons. On the other hand, reading fictional novels has a potential for learning, socializing, influence and development ... -
Hvilken effekt har Number Talks på elevengasjementet på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvilken effekt undervisningsmetoden «Number Talks» har på elevers engasjement i matematikkfaget på mellomtrinnet». Formålet med studien er å undersøke hvordan en samtalebasert undervisningsmetode kan påvirke elevenes atferdsmessige, emosjonelle og kognitive engasjement i matematikkundervisningen. Oppgaven er forankret i eksisterende forskning på ... -
Forventninger til elevenes utvikling i læreplanens - En idéanalyse av læreplanens overordnede del og tverrfaglig tema
(Master thesis, 2025)Målet med denne undersøkelsen er å utforske hvordan læreplanen formidler normative føringer for elevenes utvikling, fra et pedagogisk-filosofisk perspektiv. Problemstillingen er: «Hvordan kan en forstå forholdet mellom læreplanens forventninger til elevenes egenutvikling og forventninger om tilpasning?». Studien søker å gjøre rede for eksplisitte og avdekke implisitte forventninger som ligger til ... -
Digital veiledning i pedagogisk-psykologisk tjeneste : En kvalitativ intervjustudie av PP-rådgiveres erfaringer med bruk av digital veiledning i PPT
(Master thesis, 2025)Denne studien undersøker hvilke erfaringer pedagogisk-psykologiske rådgivere har med digital veiledning i PPT. Formålet har vært å belyse både fordeler og ulemper ved digital veiledning, samt hvilke muligheter det kan gi for å effektivisere tjenesten. Tidligere forskning har vist positive resultater ved økt bruk av digitale verktøy i samarbeid med skoler og barnehager, blant annet gjennom hyppigere ... -
Kunstig intelligens (KI) i norskfaget - læreres og elevers perspektiver
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvilke perspektiver lærere og elever har på bruken av kunstig intelligens (KI) i norskundervisningen. For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode for å samle empiri. Analysen viser at en betydelig andel ungdomsskoleelever bruker KI-verktøy daglig. Blant de intervjuede lærerne varierer graden av egen KI-bruk, ... -
«Hvorfor tror jeg at dette er en sånn holder som har liksom hull oppi seg?»: Elevens bruk av talespråket i arbeid med fonologisk oppmerksomhet i begynneropplæringen
(Master thesis, 2025)Dette masterprosjektet tar for seg temaet fonologisk bevissthet, og hvordan elever på 1.trinn benytter seg av fonologisk kunnskap og erfaringer, i aktiviteter med ukjente språklige fenomen. Problemstillingen lyder som følgende: Hvordan kan lytte-og sangleker bidra til fonologisk oppmerksomhet hos elever på 1.trinn? Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av elevgrupper som gjennomførte tre ... -
POV: Eleven som utforsker
(Master thesis, 2025)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker hvordan pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi, gjennom SMART-prosjektet «Livet i havet» som undervisningsdesign, gir elevene muligheter for tverrfaglig problemløsning og kritisk literacy og numeracy-kunnskaper. Studien tar utgangspunkt i Kunnskapsløftet LK20 og Stortingsmelding 2024:34, som begge fremhever behov for en mer praktisk, variert og ... -
Kunnskapspakker som verktøy for lærere i norsk brøkundervisning: hva, hvorfor, hvordan - går det an?
(Master thesis, 2025)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan kunnskapspakker kan fungere i norske klasserom. Kunnskapspakker er en helhetlig tenkemåte rundt matematikk som har til hensikt å tilrettelegge for dyp matematisk forståelse for elevene. Kunnskapspakker tar for seg et bestemt matematisk tema der matematiske sammenhenger konkretiseres og tydeliggjøres i en gjennomtenkt progresjon. Bakgrunnen for avhandlingen ... -
Potensielt ikke farlig å drive med?
(Master thesis, 2025)I vårt masterprosjekt har vi undersøkt hvilket potensiale problem posing-oppgaver i lærebøker i matematikk på ungdomstrinnet kan ha til kognitiv tenkning, kreativitet og dybdelæring. For å undersøke dette har vi utarbeidet et rammeverk med utgangspunkt i teori fra forskningsfeltet og empiri fra lærebøkene. Gjennom rammeverket har vi fått mulighet til å se de ulike strukturene til problem posing-oppgavene ...