Viser treff 278-297 av 572

    • Lektorstudenters oppfatninger av induktive arbeidsformer i matematikk og fremmedspråk 

      Fyhn, Anne Birgitte; Jensen, Tove Beate (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-04-13)
      Artikkelen redegjør først for induktive arbeidsformer i de to fagfeltene matematikk og fremmedspråk. Deretter presenterer forfatterne lektorstudenters oppfatning av induktive arbeidsformer i sitt fagfelt. Dagens norske læreplaner vektlegger elevenes evne til å stille spørsmål, utforske og eksperimentere. Utforsking er en form for induktivt arbeid, og forfatterne ser induktivt arbeid som svært relevant ...
    • Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv 

      Høier, Jorun (Book; Bok, 2007-04)
      Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. ...
    • Leseferdigheter blant grunnskoleelever i Finnmark. Kartlegging 2000-2002 

      Johansen, Ole Martin (Research report; Forskningsrapport, 2004)
    • Let us explain everything: pupils’ perspectives of the affordances of mobile technology during primary science inquiry 

      Blackmore, Karen; Rønningsbakk, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-19)
      This three-year longitudinal case study focused on the deployment of mobile technology in the form of tablet computers (iPads), during Inquiry Based Science Education (IBSE). The research took place in a larger than average primary school in the West Midlands, UK, which showed a strong commitment to Technology Enhanced Learning (TEL) resulting in iPads being used as an integral learning tool, across ...
    • Lexical and grammatical development in children at family risk of dyslexia from early childhood to school entry: a cross-lagged analysis 

      Caglar-Ryeng, Ømur; Eklund, Kenneth; Nergård-Nilssen, Trude (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-07-18)
      The aim of this study was to examine (a) the development of vocabulary and grammar in children with family-risk (FR) of dyslexia and their peers with no such risk (NoFR) between ages 1;6 and 6;0, and (b) whether FR-status exerted an effect on the direction of temporal relationships between these two constructs. Groups were assessed at seven time-points using standardised tests and parental reports. ...
    • Likestillingsarbeid i barnehagen = Menn i barnehagen? 

      Frenning, Ingrid; Pettersen, Geir Olaf (Research report; Forskningsrapport, 2012)
      Fylkesmannen i Troms utfordret Førskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP), fakultet for Humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) ved Universitetet i Tromsø, til å gjøre et prosjekt på tema likestilling i barnehagen våren 2010. Prosjektperioden varte et godt år, og den ble avsluttet med konferansen “Likestillingskonferanse for barnehagesektoren i Troms ...
    • Lines in the snow; minor paths in the search for early childhood education for planatary wellbeing 

      Myrstad, Anne; Hackett, Abigail; Bartnæs, Pernille Elisabeth (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-28)
      This paper explores what place means for early childhood education at a time of global environmental precarity. We draw on fieldwork in Arctic Norway, where kindergarten children spend time with snow for more than half of the year. Children’s movement attunes to the nuances and diversity of the snow, as seasons, temperature, light, wind and weather change the consistency of snow and the possibilities ...
    • Listening Circle - a path to better listening skills 

      Nordli, Ingrid Cathrin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024)
      “What do you mean, listen?” Listening is an essential part of language and communication skills. It is crucial for teachers, as it is for students. However, students have demonstrated low listening comprehension and reported that learning how to listen was not part of their school curriculum.
    • Literature and Data-driven Learning 

      Krogh, Ida Margrethe Rask; Moi, Ruben (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-03-23)
      This article aims to examine how and why we can use digital storytelling (DST) to teach literature in the upper secondary classroom, and makes use of Mark Haddon’s complex, multimodal novel The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2004) as an example. DST is a powerful tool for the 21st century classroom, with the potential to help pupils to become empathetic, creative, inquisitive ...
    • Livsmestring i den samiske barnehagen 

      Bjerklund, Monica; Åmot, Ingvild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-28)
      Faktorer som påvirker hvordan miljøet kan fremme barns livsmestring utgjør ofte en kompleks sammenheng. Med utgangspunkt i Antonovskys teorier om opplevelse av sammenheng og salutogenese diskuterer vi betydningsfulle faktorer for at den samiske barnehagen kan fremme livsmestring i sitt pedagogiske arbeid. Vi argumenterer for at disse teoriene kan bidra til en bred forståelse av livs mestring i ...
    • Lovverket for barnehagene må endres 

      Habbestad, Helge; Steinsvik, Betty; Bergan, Veronica; Myrstad, Anne; Madsen, Siri Sollied; Sundelin, Marit; Ludvigsen, Henriette (Chronicle; Kronikk, 2022-11-07)
      Undersøkelser viser at få barnehager har gjennomført tiltak for å rekruttere barnehagelærere med masterutdanning, skriver sju ansatte ved UiT Norges arktiske universitet.
    • Lytte fram forundringsøyeblikk 

      Nordli, Ingrid C.; Skog, Kristian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-05)
      I denne artikkelen reflekterer vi over hvordan den lyttende pedagogen i gjensidig dialog med barn, ved hjelp av pedagogisk dokumentasjon, kan fange barns forundringsøyeblikk under tilegnelsen av trinn i lytteprosessen. Med utgangspunkt i en praksisfortelling med sang- og lytteaktiviteter, beskriver vi lyttetrinnene hos barn og reflekterer over deres forundringsresponser når de møter noe nytt. ...
    • Lærer-foreldre-relasjoner under press 

      Bæck, Unn-Doris K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-10-01)
      Tema for denne artikkelen er forholdet mellom lærere og foreldre. Sett fra foreldres synspunkt kan forholdet til lærere noen ganger oppleves som vanskelig. På samme måte kan det å forholde seg til foreldre oppleves som krevende og stressende for lærere og påvirke deres erfaring med og forståelse av egen profesjon. I ytterste konsekvens kan dette ha betydning for hvorvidt lærere blir i jobbene ...
    • Lærere i nye roller som oversettere: Hvilket handlingsrom har de for utvikling? 

      Furu, Eli Moksnes; Skrøvset, Siw; Slettbakk, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-10-07)
      <p>This article contributes to considerations about the development of the teaching profession. The study focuses on teachers in new roles – teachers who practice in the school while also being responsible for school development in their subject field. The empirical material in this longitudinal study includes interviews with three groups of teachers; from the project Matematikk i nord (2007–2011), ...
    • Lærerliv : sett med nordiske studentøyne 

      Brekke, Mary; Bjarnadóttir, Ragnhildur; Søndenå, Kari; Nielsen, Pauli; Karlefors, Inger (Book; Bok, 2008-05)
      Hvordan oppleves lærerlivet av lærerstudenter ved slutten av første året som lærerstudent? Hovedinntrykket fra en undersøkelse blant lærerstudenter i fire nordiske land er at studentene, etter sin første praksisperiode, opplever disiplinproblematikk og tilpasset opplæring som de to største utfordringene. Problemene og utfordringene de møter i praksis oppleves som nære og personlige av de fleste av ...
    • Lærerutdannere i praksisfeltet - veiledere for studenter i skole og barnehage 

      Hansen, Inger Merethe (Conference object; Konferansebidrag, 2016-12)
    • Læringsledelse 

      Buli-Holmberg, Jorun; Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapitlet gir en introduksjon til begrepet læringsledelse og veien frem mot en begrepsavklaring. Vi har gjennomført en analyse av hvordan læringsledelse og tilnærmede begreper omtales i utdanningspolitiske dokumenter relatert til faglitteratur og forskning, og anvender dette som utgangspunkt for å definere læringsledelse. Det har vært en utfordrende prosess å finne en tydelig og avgrenset ...
    • Læringsledelse gjennom strukturering av tid 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      En sentral oppgave for en lærer er å legge til rette for at elevene skal lære, også kalt læringsledelse. Å lede læring kan beskrives med utgangspunkt i tre momenter, ifølge Rasmussen (2005): 1) etablere og holde fast på fokus på undervisningens tema og oppgaver, 2) tilrettelegge undervisningen slik at den fremstår aktiverende og målrettet og 3) fremholde klare, eksplisitte standarder for elevenes ...
    • Læringspotensial 

      Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      I dette kapitlet vil det bli diskutert hva læringspotensial er. Gjennom en litteraturstudie vil ulike sider ved læring og potensial for læring bli perspektivert. Det vil bli gjort en grenseoppgang mellom sentrale begreper knyttet til læringspotensial. Begrepet vil også bli diskutert med utgangspunkt i tilgrensende begreper som inkludering og en skole for alle.
    • Læstadiansk reaksjon på religion i offentligheten: Etablering av egne skoler 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-01-26)
      i 2014 finnes det to grunnskoler i regi av læstadianske<sup>1</sup> grupperinger i Nord-Norge. Straumfjordnes skole i Nordreisa kommune i Nord-Troms har forankring i den luthersk-læsta - dianske menighet, også kalt Lyngen-retningen.<sup>2</sup> Straumfjordnes skole<sup>3</sup> er en fådelt skole som har elever på 1.–10. trinn. Skoleåret 2013–2014 hadde skolen 62 elever og 11 lærere. Den andre ...