• Faktorer med betydning for matematikkprestasjoner på 4. trinn. En kvantitativ analyse av data fra TIMSS. 

      Hætta, Kai Ante (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg sammenhengen mellom elevsvarene og matematikkskår i TIMSS for elever på 4.trinn i Norge. I dette arbeidet har jeg brukt de statistiske metodene; prinsipal minste kvadraters metode (PLS), korrelasjonsanalyser, prinsipal komponent analyse (PCA), kovariansanalyse og multippel lineær regresjon. Flere spørsmålsvariabler hadde sammenheng med matematikkskår og av ...
    • Flerspråklighet - en lite utvunnet ressurs. En kvalitativ studie av bruk av flerspråklighet som ressurs i undervisning, ved hjelp av drama som metode 

      Hansen, Silje; Nøkland Sollied, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      I skolens styringsdokumenter understrekes det at flerspråklige elever og mangfold har en plass i norsk skole. Utdanningen skal formidle kunnskap om dette mangfoldet, og gi alle elever kompetanse til å kunne delta i et multikulturelt samfunn. Den norske samfunnsdebatten har de siste 50 årene båret preg av en problemorientert tilnærming til flerspråklighet (Aarsæther, 2017, s. 65), hvor elevenes ...
    • «Fordi den er mer på strek enn de andre». En studie om begrepsutvikling 

      Steinsvik, Laila (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-21)
      Denne oppgaven handler om begrepsutvikling og begrepsforståelse hos elever på mellomtrinnet, med fokus på elevaktive metoder. Jeg har benyttet meg av kvalitative metoder for å få en dypere innsikt i arbeid med begrepsutvikling og begrepsforståelse, og har ved hjelp av disse metodene prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål: «Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for arbeid med begrepsforståelse ...
    • Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen 

      Sivertsen, Robin Hilmarsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-16)
      Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang. I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det vil si å være trygg og god, for å prøve å danne en forståelse for hvordan en trygg og god overgang kan ...
    • Fremtidens medborgere. En kvalitativ studie om læreres fokus på elevmedvirkning i klasserommet 

      Haaland, Elisabeth Vorin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne kvalitative studien har jeg hatt elevmedvirkning som tema, og problemstillingen min har vært: Hvilket fokus har lærere på elevmedvirkning i klasserommet? For å avgrense studien har jeg benyttet forskningsspørsmålene: a) Hvordan legger lærere opp til elevmedvirkning gjennom didaktiske grep i undervisningen? b) Hvilket utbytte fremheves av lærerne at elevene får av elevmedvirkning? Jeg ...
    • Fritidsklubbens hemmelighet. En studie av hva vi kan lære av fritidsklubben for å skape et mobbefritt miljø. 

      Simonsen, Christina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-14)
      Formålet med denne studien er å undersøke fritidsklubben som arena for mobbing, eller som mobbefri arena. Flere foreldre har gitt tilbakemelding til en fritidsklubb at deres barn opplever mobbing og krenkelser på skolen, men ikke på fritidsklubben. Dette til tross for at de samme barna oppholder seg på begge arenaene. Studien tar sikte på å belyse synspunktene til en av de ansatte i fritidsklubben. I ...
    • «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. 

      Lillemoen, Lise Bakkeby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-20)
      Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som tema. Studiens forskningsdesign er fenomenologisk hermeneutikk. Jeg ønsket gjennom fenomenologien innsyn ...
    • Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" 

      Pedersen, Sissel-Merete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Fra mine tidligere arbeidserfaringer med barn og dyr, har jeg sett gleden og verdien barn har av å være sammen med dyr. På bakgrunn av denne erfaringen, ville jeg se nærmere på temaet Inn på tunet og hvilke muligheter dette kan gi i skolesammenheng. Formålet med dette prosjektet var at jeg ønsket å få en dypere forståelse om hva samarbeidet med Inn på tunet-gårder går ut på, og å lære om hvordan ...
    • Helt OK. En kvantitativ studie av hvordan foreldrene oppfatter arbeidsplanen 

      Angell, Lisa Arvida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-06)
      I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvantitativ undersøkelse i form av en survey. Jeg har undersøkt hvordan 110 foreldre oppfatter og bruker arbeidsplanen som elvene får fra skolen, og hva arbeidsplanene inneholder. For å finne svar på problemstillinga måtte jeg gå inn i teorien og undersøke hvor arbeidsplanene kom fra, hva som var intensjonen da de ble innført, og se dette i sammenheng ...
    • "Her er rom for alle, men ikke for alt". En kvalitativ studie om organisering av undervisning til det beste for flerspråklige elever. 

      Li, Anette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Utgangspunktet for mitt prosjekt er det økende mangfoldet i skolen, og jeg synes derfor det er viktig å sette fokus på de flerspråklige elevene. I denne masteroppgaven ønsker jeg å få et nærmere innblikk i skolehverdagen til de flerspråklige elevene i begynneropplæringen. Jeg har sett nærmere på hvordan lærerne organiserer undervisningen, og problemstillingen har som mål å søke svar på om de ...
    • Hva er digital kompetanse? En empirisk og teoretisk undersøkelse om digital kompetanse i skolen. 

      Skogli, Silje Anneth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Denne masteroppgaven omhandler hva digital kompetanse betyr i skolen. Det innebærer hvordan digital kompetanse er definert, hvilke intensjoner læreplanverket har og hvordan lærere opplever dette. Gjennom teoretisk undersøkelse har jeg definert digital kompetanse i skolen til å omfatte det å ha operative ferdigheter, evnen til å vurdere når ulike digitale verktøy og ressurser er hensiktsmessige å ...
    • "Hva tenker du når du hører ordet lekse?". En kvalitativ studie som gir innsikt i elevers og foresattes erfaringer med lekse, og som vurderer hvilke konsekvenser dette kan ha for vår praktisering. 

      Alexandersen, Ingunn Mella; Indbjør, Tone-Mette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)
      Formålet med denne masteravhandlingen er å belyse elevers og foresattes erfaringer med lekser i skolen, og gjennom dette forsøke å utvikle en større forståelse for temaet. Ønsket er at funnene i denne oppgaven vil kunne hjelpe oss i vårt arbeid som lærere, da det er et tema vi opplever å ha begrenset kunnskap om. Kan det å få en innsikt i intervjudeltakernes erfaringer og tanker være til hjelp når ...
    • Hvilke krav og føringer til arbeidsmetode finnes i LK-06? - En kvalitativ analyse av kompetansemål 

      Madsen, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      I denne oppgaven har jeg utforsket forskningsspørsmålet "Hvilke krav stilles og hvilke føringer legges for bruk av arbeidsmetoder i ulike kompetansemål i LK-06?". For å svare på forskningsspørsmålet har jeg valgt å stille to underspørsmål: "På hvilken måte påvirker kompetansemålene i LK-06 valg av arbeidsmetoder?" og "På hvilken måte kan ulik forståelse og tolkning av begreper i kompetansemål påvirke ...
    • «Hvis tale er sølv, så er lytting gull». En kvalitativ dokumentanalyse om lyttebegrepet i Fagfornyelsen 

      Halvorsen, Christine; Jenssen, Julianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-20)
      Denne studien baserer seg på en kvalitativ dokumentanalyse av Fagfornyelsen. Formålet har vært å belyse lytting som en muntlig ferdighet i et læreplanperspektiv. Vi har undersøkt hvordan Fagfornyelsen legger føringer for, og gir muligheter til arbeid med lytting i klasserommet. Spørsmålene som stilles er hvordan lyttebegrepet kommer til syne i kompetansemålene, og hvordan lyttebegrepet kan knyttes ...
    • Hvordan lærere opplever bruk av lærebrett i begynneropplæringen i lesing og skriving. En masteroppgave om bruk av lærebrett i begynneropplæringen. 

      Fritzon, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Fokuset i denne masteroppgaven er bruk av lærebrett i begynneropplæringen, og hvordan lærebrett blir sett på av lærerne som en ressurs i forhold til lese og skriveopplæringa. Jeg har tatt utgangspunkt i småtrinnet da det er her begynneropplæringen i lesing og skriving foregår. Det jeg har funnet ut er at lærerne som deltok i studien så på a) lærebrett i begynneropplæringen som en ressurs i ...
    • Hvordan skal vi møte framtiden? Pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte 

      Tunset, Bendik Mikko (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Målet med min forskning er å se hvordan pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte kan bidra til mer meningsfylt læring for elever på en distriktskole med bruk av lokalsamfunn som tema. Entreprenørskap har lenge vært sett på som en måte å fornye norsk skole i møtet med det postmoderne samfunn. Likevel tyder forskning og egne erfaringer på at entreprenørskap ikke er blitt implementert i den daglige ...
    • «I barnehagen leker man mest, og i skolen lærer man masse» En fenomenologisk studie om hvordan barn opplever overgangen til å begynne på skole. 

      Malmo, Lisa (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Formålet med denne studien var å forstå barnas opplevelser av overgangen fra å gå i barnehage til å begynne på skole. I tillegg var det ønskelig å se på om lek og uteskole kunne ha noen betydning for barnas opplevelser i overgangen. Problemstillingen for studien ble formulert slik: Hvordan opplever barn overgangen fra barnehage til skole, og hvordan kan uteskole og lek bidra i overgangen? For å svare ...
    • Innagerende atferd i skolen - ansatte i skoletjenestens kunnskap og erfaring. 

      Kvanmo, Hanne Falkman (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Gjennom litteratur og forskning kommer det fram at de stille og forsiktige barna får lite fokus i skolen. Jeg ønsket derfor å undersøke hvilken kunnskap og erfaring ansatte i skoletjenesten har til elever som viser en innagerende atferd i skolen. I tillegg har jeg sett på hva som anses som nødvendige tilpasninger i forhold til disse elevene. Dette undersøkte jeg gjennom en kvalitativ tilnærming til ...
    • ”Ja, det er mye morsommere og da lærer man mye mer”. En studie om læringseffekt av lekser i engelskfaget 

      Røssland, Rikke Holta (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan en kan arbeide med leksene i engelskfaget for å øke elevenes læringsutbytte på 7. trinn. Dette har jeg undersøkt ved å benytte meg av en kvalitativ metode med intervju av elever og samtale med engelsklærer. I tillegg har jeg benyttet meg av en aksjon, som ble planlagt med bakgrunn i elevintervjuene. Studiet tar utgangspunkt i tidligere ...
    • «Jeg trodde ikke tekstanalyse var noe for småtrinnet». En litteraturdidaktisk modell for arbeid med skjønnlitteratur 

      Ingilæ, Anne-Kari; Isaksen, Kristin Elisabeth Bakkehaug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      I forbindelse med masterarbeidet vårt utviklet vi en modell for arbeid med skjønnlitteratur. Den skal fungere som et verktøy for læreren i arbeidet med å utvikle elevenes litterære kompetanse. Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke modellens funksjonalitet for både lærers bruk og elevens læring. Som forskningsdesign har vi benyttet aksjonsforskning, som er et forskende partnerskap med ...