Viser treff 337-356 av 400

    • Språkmangfold og nyere flerspråklighet i et utvalg norsklærebøker En kvalitativ innholdsanalyse av lærebøker i norsk produsert for ungdomstrinnet, i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 

      Haugli, Marte Lisedatter; Simonsen, Susann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      I denne mastergradsoppgaven har vi ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse undersøkt språkkapitler og tekstutvalg i fire læreverk, som er produsert for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Utvalget består av totalt åtte bøker fra forlagene Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal forlag. Den overordnede problemstillingen for ...
    • Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag 

      Bjørkås, Lasse Joakim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål klasseromsdialogen i naturfag?". Studiet er en kvalitativ videostudie som ser på to lærere i tre klasser ...
    • Stillelesing på ungdomstrinnet 

      Pleym, Ane Therese; Storvoll Steinkjær, Susanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Stillelesing er en arbeidsmetode med lang tradisjon i skolen. Samtidig er det gjort relativt lite forskning på dette feltet i norsk sammenheng. Hensikten med denne studien er å undersøke hva et utvalg på ni elever og tre lærere på ungdomstrinnet gjør under stille leseøkter, og hvilke forventninger de har til utbyttet av stillelesing. Med utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming søker vi svar på ...
    • Styrking av matematiske samtaler. En kvalitativ studie av hvilke grep to engasjerte matematikklærere tar for å styrke de matematiske samtalene i klasserommet 

      Ottesen, Håkon; Figenschau Pedersen, Ådne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ casestudie som undersøker følgende forskningsspørsmål: «Hvilke grep gjør to engasjerte lærere på mellomtrinnet knyttet til de matematiske samtalene i klasserommet, og hvordan styrker grepene samtalene?». Studien retter fokus mot tre undersøkelsesfaktorer som ble oppdaget i datainnsamlingen: 1) oppgaver, 2) samtalegrep og 3) undervisningso ...
    • Støtte i undersøkende matematikkundervisning. En kvalitativ studie av læreres støtte i undersøkende undervisning 

      Nergård, Marte; Hustad, Petter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)
      Masteroppgaven vår er et resultat av en kvalitativ studie, hvor formålet er å finne ut hvilke faktorer som spiller inn for hvilken støtte som blir gitt i den undersøkende fasen i en undersøkende undervisningssekvens, ved bruk av interaksjonsskalaen til Knutsen og Ittelin (2021). Interaksjonsskalaen til Knutsen og Ittelin (2021) bestod av fem ulike nivåer av interaksjoner, men vi har i vår oppgave ...
    • Subtraksjon gjennom problemløsning og godt samarbeid. En kvalitativ studie om hvordan elever på 2.trinn jobber med subtraksjon gjennom problemløsning 

      Solheim, Signe Elise Isaksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan elever på 2.trinn jobber med subtraksjonsoppgaver i problemløsning. Studien undersøker hvilke strategier elevene bruker når de løser ulike subtraksjonsoppgaver og hvordan elevene samarbeider og kommuniserer under problemløsning. Det er gjort en del forskning på dette feltet, men lite om hvilke strategier norske elever bruker under subtraksjon, samt hvordan ...
    • Summativ vurdering i matematikk på ungdomsskolen 

      Skårvik, Mathilde Ingilæ; Skårvik, Victoria Carolin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Etter inntredelsen av den nye læreplanen LK20 er det i matematikkfaget større fokus på problemløsning og utforskende arbeid. Når undervisningen skal fokusere i stor grad på disse ferdighetene, vil det være naturlig at de summative vurderingsmetodene lærere velger speile seg i samme retning, da summativ vurdering brukes for å bekrefte hva elevene kan sett i sammenheng med definerte læringsmål. ...
    • Teachers textbook use in English. Newly qualified teachers’ use of textbooks in planning and execution of English lessons 

      Molværsmyr, Torgeir (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      This thesis will look at the use of textbooks in both planning and in lessons, specifically in English. The thesis encompasses teachers that have a background from the University of Tromsø Department of Education and the pilot MA-program that was started in 2010. The thesis want to reflect upon the effects the competence gained from the pilot program have had on textbook use. Other factors that the ...
    • Teachers’ Knowledge and Classroom Practices of Pronunciation in Lower Secondary School in Norway 

      Fallang, Ingrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      This study investigates English pronunciation teaching among Norwegian teachers with regards to classroom practices and knowledge of this subject matter. In addition, the research aims to find out the role that formal education has when it comes to teaching pronunciation. This includes the amount of formal education in teaching and in English that the teachers have, and additionally what it could ...
    • Teachers’ views and methods for motivating students to write in English. 

      Skårnes, Knut Markus Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Both learning to write and motivation are central themes in Norwegian education and motivation is an important factor in learning to write in English. Yet, little research has been done on what knowledge teachers have of motivation for writing and how they practice it. The purpose of this study is to examine individual teachers’ views on motivation and how they experience motivating students for ...
    • Teaching English at multi-graded schools. A qualitative study on the effects that the school structure has on the English teachers 

      Bartholdsen, Tonje Kiil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      About 30 per cent of the Norwegian schools have less than 100 pupils attending to them. These schools are naturally organized in several ways. Multi-graded schools are however used as a method for teaching, especially in smaller schools where the pupils would benefit from being in larger groups than their original grade can provide them with. There are little information and rules to how the teachers ...
    • Teaching English in introduction classes. A case study of challenges and facilitating factors for teachers who teach English in introduction classes 

      Sørensen, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-11)
      The aim of this study was to get more knowledge about how teachers teach English in introduction classes, and to gain more insight into the challenges and facilitating factors teachers meet in this particular teaching situation. The research project was designed as a particularistic observational case study. Both qualitative and quantitative methods were used to collect data in an introduction class ...
    • «Teksten sa mye mer enn det stod, på en måte» 

      Mikalsen, Anita Ihlang; Killi, Ingeborg Emilie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      I denne studien har vi undersøkt hvordan fire utvalgte ungdomsskoleelever viser litterær kompetanse og engasjement i møte med en kognitivt utfordrende bildebok. Dette har vi gjort gjennom en kvalitativ kasusstudie, basert på elevers lesninger av bildeboka Dragen (Dahle & Nyhus, 2018). Vi støtter oss til Torell (2001, s. 377-378) sitt begrep om litterær kompetanse, som en kombinasjon av analytiske ...
    • Tekstilets tekstur som utgangspunkt for maleriske uttrykk. Ulike tilnærmingsmåter til figurativt og non-figurativt maleri, med utgangspunkt i tekstilets tekstur, og med overføringsverdi til bruk i skolen 

      Stokkedal, Ann-Cathrin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-26)
      Denne masteroppgaven fokuser på hvordan ulike tilnærmingsmåter for maleri med utgangspunkt i underlagets tekstur kan påvirke motivasjonen og gi føringer i arbeid med figurative og non-figurative motiver. Tilegnelse av forståelse for dette har jeg gjort med utgangspunkt i en kvalitativ studie der innhenting av data er gjort gjennom notater, refleksjonslogg og fotodokumentasjon som grunnlag for analyse. ...
    • Teksturer i betongfigurer. En a/r/tografisk undersøkelse med sement som skulpturelt materiale 

      Kirkvik, Nina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
      Bakgrunnen for valg av tema i masteroppgaven var et ønske om å vinne ny innsikt innen fagfeltet kunst og håndverk, hvor hovedvekten var praktisk skapende arbeid innenfor materialet betong. Jeg ville finne ut hvordan betong egnet seg til å lage skulpturer, og hvordan jeg kunne skape teksturer i betongen ved hjelp av ulike tekstiler og tilsetninger. Jeg forsket i betong med tre ulike materialtilsetninger; ...
    • Tenk utenfor stolen: Implementering av Thinking Classroom 

      Hurlen, Sirianna; Bøyum, Mari (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Forskningen vår er en kvalitativ studie, hvor vi har undersøkt problemstillingen implementering av undervisningsmetoden Thinking Classroom i en sjette klasse. Forskningsspørsmålene for å belyse problemstillingen vår er: 1) Hva tenker elevene om undervisningsmetoden Thinking Classroom? og 2) Hvordan har elevenes arbeid endret seg i Thinking Classroom? Vi har benyttet elementer fra aksjonsforskning ...
    • Tidlig algebra. Kjennetegn på 3. trinnselevers tilnærming til mønstergeneralisering 

      Nilssen, Mette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-16)
      Tidlig algebra – Kjennetegn på tilnærminger 3.trinnselever har til mønstergeneralisering, er en deskriptiv kvalitativ case-studie om yngre elevers prosess mot algebraisk generalisering gjennom oppgavebasert intervju. Elevene fikk oppgaver med voksende mønster satt i en kontekst de kunne kjenne igjen, der en plante vokser med to blader hver dag. Elevene ble invitert først til å finne antall blader ...
    • "Tilbakemeldinger, noe mer enn bare 'bra'". En casestudie av læreres underveisvurdering av elevtekster 

      Frydenlund, Erlend (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan et utvalg norsklærere på mellomtrinnet benytter tilbakemelding og underveisvurdering i et prosessorientert skriveløp for å utvikle elevens skrivekompetanse. Studien er gjennomført som en casestudie. To lærere ble intervjuet og observert i klasserommet. I tillegg ble til sammen 32 elevtekster med lærerens kommentarer samlet inn og analysert ved hjelp ...
    • Tilpasset matematikkundervisning for minoritetsspråklige elever. En kvalitativ studie av hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter 

      Thipjaroen-Sjåvik, Dai Jiraporn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-22)
      Norge er blitt et flerkulturelt samfunn som stadig er i endring, og skolen har et stort mangfold av elever som kommer fra forskjellige land. Disse elevene skal også, uavhengig av språkkompetanse, kunne få opplæring som er til deres beste. Tilpasset opplæring i en norsk skole beskrives som å legge til rette undervisningen for alle elever uansett kjønn, kognitivnivå, etnisitet, geografi, økonomi samt ...
    • Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i matematikk 

      Henriksen, Samuline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Hensikt og bakgrunn: Hensikten med studien var å presentere et utvalg matematikklæreres tanker og erfaringer med tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Tilpasset opplæring er en lovfestet rettighet elevene har, men hvordan lærere forstår begrepet vil ha innvirkning på forståelse av egen praksis. Elever med stort læringspotensial er bare et av de mange navnene som tillegges denne ...