Blar i tittel Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere
Viser treff 20-39 av 400
-
Begrepsformidling i digitale læreverk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Denne studien har hatt som formål å undersøke hvordan digitale læreverk bidrar til elevenes varige begrepsforståelse. Dette ble gjort gjennom en lærebokanalyse av to digitale digitale læreverk i matematikk, hvor det ble undersøkt hvordan begreper formidles. Analysen tok utgangspunkt i et todelt analyseskjema som ga mulighet til å undersøke flere aspekter ved deres formidlinger. Av resultatene fremgikk ... -
Bevegelse i tegning. En studie av bevegelsesuttrykk i todimensjonal media
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-31)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i min personlig erfaring, der jeg har utviklet mening om at formspråk er en vesentlig komponent i flere områder av faget kunst og håndverk. Evnen til å utrykke seg slik at budskap blir forstått av betrakteren, er essensielt i visuell kommunikasjon, design og en stor del av mestring i kunst. Ro og bevegelse er to sider av formspråk, og jeg valgte derfor å fokusere ... -
Bevegelse og kroppslig læring: Tiltak rettet mot motorisk læring og utvikling i kroppsøvingsundervisningen. En kvantitativ studie om motorisk utvikling og læring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Hensikten med dette forskningsprosjektet er å se om enkle tiltak i kroppsøvingsundervisningen kan være med på å forbedre utvalgte motoriske ferdigheter hos elevene. I tillegg ønsker vi å drøfte tiltakene opp mot planlegging og gjennomføring av undervisningen. For å gjennomføre dette forskningsprosjektet har vi valgt å bruke et kontrollert casedesign. Her vil vi gjennomføre en pre- og post-test med ... -
Bevisproduksjon i ungdomsskolen. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers bevisprosess i arbeid med generaliserte aritmetiske påstander
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt hva som kjennetegner flinke ungdomsskoleelevers bevisprosess i arbeid med generaliserte aritmetiske påstander. Hensikten med prosjektet har vært å avdekke spesielle kjennetegn ved bevisprosessen, for å skaffe innsikt i ungdomsskoleelevers kjennskap til konseptet bevis. Bakgrunnen for prosjektet var et ønske om å aktualisere bevis i grunnskolen, for å ... -
Bokmåls- og talemålsavvik i nynorske elevtekstar. Ein kvantitativ studie om bokmåls- og talemålsavvik i tekstar skrivne av elevar med nynorsk som hovudmål.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Denne undersøkinga tek føre seg bokmåls- og talemålsavvik i tekstar skrivne av elevar med nynorsk som hovudmål. Datagrunnlaget er 44 tekstar skrivne av 44 elevar med nynorsk som hovudmål, fordelte på fem skular i Sogn. Det er ei kvantitativ undersøking der avvika i elevtekstane er registrerte i ulike avvikskategoriar og delte inn i om dei er bokmålssamanfall, talemålssamanfall, ikkje bokmåls- eller ... -
Bruk av digitale verktøy i begynneropplæringen i matematikk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)Hensikten med masteroppgaven har vært å lære mer om hvordan digitale verktøy kan brukes i begynneropplæringen i matematikk. Vi ønsket å finne mer ut av hvordan yrkesaktive læreres interesse, holdninger og kompetanse påvirker deres bruk av digitale verktøy, og har kommet frem til fem faktorer som har en påvirkning på lærerens bruk av digitale verktøy i matematikk. Disse er; tilgjengelighet, økonomiske ... -
Bruk av konkreter i matematikkundervisning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)Denne studien ser på hvor ofte det brukes konkreter i matematikkundervisningen og om det er noen sammenheng mellom bruken av konkreter og elevenes mestring. I tillegg tar den opp faktorer som kan påvirke elevenes mestring. Forskningsspørsmålet for oppgaver er: Hvor ofte og hvorfor bruker lærere konkreter i sin undervisning, og hvilke faktorer påvirker elevenes egen mestring? Teori viser kan konkreter ... -
Bruk av varierte læringsarenaer. En kvalitativ studie om funksjoner ved bruk av varierte læringsarenaer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)I januar 2018 ble det utgitt en studie som viser at økt motivasjon for læring kan oppstå underveis og i etterkant av en undervisningstime utenfor skolen (Kuo, Browning & Penner, 2018). Det fremstår at å variere omgivelsene der læring skjer kan være nyttig i henhold til å tilpasse undervisningen. Masteroppgaven utforsker dette tema, om variasjon i læringsarenaene har noen virkning for elevenes ... -
Bruken av konkretiseringsmateriell i divisjon i montessori
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)I min masteroppgave er fokuset bruken av konkretiseringsmateriell, i divisjon, på en montessoriskole. Målet med oppgaven er å få en dypere forståelse for hva montessoripedagoger legger i begrepet konkretiseringsmateriell, og hvilket læringsutbytte elevene har av konkretiseringsmateriellet. I oppgaven min fokuserer jeg på et spesifikt materiell kalt long-division. Problemstillingen er: Hvordan brukes ... -
Brøk på mellomtrinnet og dets plass i ny læreplan - En kvalitativ studie om sjettetrinn elevers kunnskap innen brøk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)Vår studie baserer seg på oppbyggingen av den nye læreplanen LK20 og brøkkunnskapen til elever på mellomtrinnet. Brøk blir sett på som et krevende emne både å undervise og å lære (Lamon, 2007), i tillegg til at det kreves god tid for å oppnå en relasjBonell forståelse for begrepet (Van de Walle et al., 2020). Den nye læreplanen LK20 har færre kompetansemål og baserer seg på at elevene skal få tid ... -
Brøkundervisning i forskning og praksis. En kvalitativ studie om hva forskning sier er god brøkundervisning og på hvilke måter dette kommer til syne i praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)I denne masteroppgaven har vi sett på hvordan forskning beskriver god brøkundervisning og på hvilke måter dette kommer til syne i praksis. Hensikten er å danne eksempler på god brøkundervisning. Studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor datainnsamlingen baserte seg på observasjoner i to klasser på 6. trinn. Det ble i tillegg benyttet intervju for å underbygge observasjonene. I observasjonen ... -
Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Studien omhandler utvikling av et case-basert undervisningsopplegg, der målet var å få elever til å gjøre risikovurderinger før- og under praktisk arbeid på laboratoriet. I undervisningsopplegget fikk elevene presentert en fiktiv fortelling om noen sølte kjemikalier inne på laboratoriet. Elevenes oppgave var å finne ut hvilke kjemikalier som var sølt og hvilke sikkerhetstiltak som var nødvendig. To ... -
Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne studien handler om case-basert undervisning i naturfag på ungdomsskolen. Målet for studien var å studere elevenes motivasjon for denne typen undervisning og om de hadde læringsutbytte av den. Fire klasser på tre forskjellige skoler i Tromsø deltok i prosjektet. Studien har en kvantitativ tilnærming og tar utgangspunkt i spørreundersøkelser tilknyttet undervisningen. Elevene svarte på ... -
Critical thinking as part of digital skills in EFL education. A qualitative study of how teachers and their students understand the concept of critical thinking.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)This study investigates how teachers of English understand critical thinking, and how they act upon their understanding in their teaching. Additionally, this study also investigates how students experience their teachers practice of critical thinking in the EFL classroom. The current curriculum of LK06 is in a gradual change towards the subject renewal LK20, a change that is paralleled by the ... -
Dataskjermer og duppeditter i kroppsøvingsfaget? Hvis det fører til mer aktivitet – ja takk. Hvis ikke – aldri i verden. En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres oppfatninger av IKT-bruk i kroppsøvingsundervisninga på mellomtrinnet i barneskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Denne oppgaven tar for seg faget kroppsøving på mellomtrinnet i barneskolen, og hvorvidt kroppsøvingslærerne fokuserer på digital kompetanse/digitale ferdigheter i sin skolehverdag i dette faget. Opplæringsloven legger premissene for at all grunnopplæring i Norge gjøres i henhold til eksisterende læreplan – Kunnskapsløftet (K06). Den gjør læreplanen til en juridisk instruks fra skolemyndighetene ... -
Demokrati og medborgerskap, et dypdykk i begrepsforståelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Sammendrag Demokrati er et vanlig begrep i dagligtalen, og betydningen tas ofte for gitt. Begrepet knyttes ofte til folkestyre, og opprinnelsen er fra det greske demos=folk og kratos=styre. Det kan likevel ligge ulike betydninger i begrepet demokrati som kan si mye om hvordan en stat skal styres. Et begrep nært forbundet med demokrati er medborgerskap. Det viser til at folket, borgerne, skal være ... -
Demokratisk opplæring i samfunnsfag. En kvalitativ undersøkelse av et utvalg samfunnsfaglæreres forståelse av demokratiopplæring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålet: «Hvilket fokus har et utvalg samfunnsfaglærere på demokratisopplæring i skolen?» Bakgrunnen for undersøkelsen er at opplæringsloven og kunnskapsløftet fokuserer på at elevene skal utdannes til å bli demokratiske borgere. Jeg ønsket derfor å se nærmere på om dette realiseres i skolen eller om fokuset ikke er særlig sterkt. Undersøkelsen ... -
Den grunnleggende tallforståelsen - En kvalitativ innholdsanalyse av vektleggingen av grunnleggende tallforståelse i gjeldende læreplan og tre lærerveiledninger tilknyttet matematikk på første trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I masteroppgaven undersøker jeg hvordan grunnleggende tallforståelse vektlegges i læreplanen og tre lærerveiledninger i matematikk tilknyttet første trinn. Studien undersøker om det er samsvar mellom læreplanen og lærerveiledningenes vektlegging. Det finnes lite forskning på området, derfor er formålet med studien å bidra med ny kunnskap på feltet. Jeg har undersøkt vektleggingen av tallforståelse ... -
Den matematiske samtalen i tradisjonelle og virtuelle klasserom. En sammenligning av lærernes kommunikasjon i de to klasserommene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)Den matematiske samtalen i tradisjonelle og virtuelle klasserom er en kvalitativ studie hvor vi ser på lærernes bruk av samtaletrekk som redskap for å skape ei aktiv tilnærming til matematikkfaget i de to ulike klasseromsformene. Det teoretiske fundamentet for studien og datainnsamlingen tar utgangspunkt i Chapin et al. (2009) sine samtaletrekk (gjenta, repetere, resonnere, tilføye, vente, snu ... -
«Det bare passet med det jeg hadde tenkt i hodet …» - En kvalitativ studie om hvordan elever vurderer avsendere i tekster på internett
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Temaet for denne masteroppgaven er kritisk literacy. Oppgaven svarer på problemstillingen: «Hvordan vurderer ungdomsskoleelever ulike avsendere i tekster på internett?», og tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: «Hvilke internettkilder velger elevene å basere seg på i en argumenterende tekst om kropp, kroppspress, trening og helse – og hvordan bruker de disse kildene?», «Hvordan beskriver elevene ...