Now showing items 41-60 of 403

    • Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap 

      Lindvåg, Anders Gjerstad (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Samisk tradisjon og kultur har lenge vært lite fokusert på i skolen. Flere lærere har utfordringer med å undervise om samisk tradisjonskunnskap på grunn av mangel og tilgjengelighet på kvalitetssikret kunnskap. Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elevers engasjement blir påvirket av introduksjon av samisk tradisjonskunnskap, hvor den samiske tradisjonskunnskapen blir innført ...
    • Samisk kultur og historie i svenske og norske læreplaner. Samme urfolk, ulike praksiser i skolens samfunnsfag? 

      Vándar, Ole-Fredrik Ivar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne oppgavens formål er å analysere og undersøke læreplanenes innhold hva gjelder samisk historie og kultur og urbefolkningsbegrepet, samt forståelsen av samisk identitet knyttet opp mot majoritetens felles nasjonale identitet. Det er en komparativ, kvalitativ dokumentanalyse som tar utgangspunkt i norske og svenske læreplaner. Læreplanene som er undersøkt er i samfunnsfag (o-fag, historie, geografi ...
    • Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket 

      Lund, Lea Marie Mikkelsdatter; Enoksen, Marie Gamst (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne masteroppgaven i norskdidaktikk tar utgangspunkt i hvordan Kunnskapsløftet 2020 og Overordnet del inkluderer samisk innhold, med spesielt fokus på læreplan i norsk. I studiet har vi sett på hvordan to lærere i Sápmi arbeider for å inkludere samisk kultur og språk i norskfaget etter hva Kunnskapsløftet 2020 sier. I tillegg vil det belyses hvordan to primary schools på Aotearoa New Zealand ...
    • "En gang blir jeg kanskje som Pappa" 

      Johansen, Jenny; Jerijärvi, Oda Nilsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan man kan arbeide med livsmestring i begynneropplæringen. Problemstillingen er «Hvordan kan lærere i begynneropplæringen, gjennom litterær samtale, anvende bildeboka Sinna Mann i et livsmestringsperspektiv?». For å besvare denne har vi gjennomført en kvalitativ studie der vi har latt oss inspirere av designforskning. Studien presenterer perspektiver på ...
    • Bruk av digitale verktøy i begynneropplæringen i matematikk 

      Ljosland, Maylinn; Rokkones, Helene Holthe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Hensikten med masteroppgaven har vært å lære mer om hvordan digitale verktøy kan brukes i begynneropplæringen i matematikk. Vi ønsket å finne mer ut av hvordan yrkesaktive læreres interesse, holdninger og kompetanse påvirker deres bruk av digitale verktøy, og har kommet frem til fem faktorer som har en påvirkning på lærerens bruk av digitale verktøy i matematikk. Disse er; tilgjengelighet, økonomiske ...
    • «Det er nok ikke noe jeg sitter og lurer veldig på lenger» En studie om didaktiske tilnærminger for begrepslæring i flerspråklige klasser på ungdomstrinnet. 

      Christensen, Emilie Wikhaug (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Begreper er en sentral del av samfunnsfaget og for at elevene skal lære begreper må de arbeide med dem. Arbeidsmåtene som finnes i faget er mange, og ulike faktorer påvirker hvilke metoder som passer best for den gitte undervisningssituasjonen. Jeg ønsket å undersøke hvordan lærerne jobber med begrepslæring, og særlig om hvordan de forholdt seg til elever med flerspråklig bakgrunn. Problemstillingen ...
    • Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag 

      Bjørkmann, Hege Christin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut på hvilken måte alternative læringsarenaer i naturfag kan bidra til kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene. Underveis i utdanningen har jeg fått erfare at varierte undervisningsmetoder og undervisning utenfor klasserommet, gir elevene virkelighetsnære erfaringer og forståelse for samfunnsaktuelle problemstillinger. Etter ...
    • Elevenes perspektiv på seksualitetsundervisning 

      Søsveen, Maja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-10)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie om seksualitetsundervisning som har blitt gjennomført blant 242 elever fra åttende til tiende trinn på fire forskjellige ungdomsskoler. Jeg har på bakgrunn av litteratur om seksualitetsundervisning laget en spørreundersøkelse som har som mål å undersøke problemstillingen: «Hvilke holdninger, erfaringer og ønsker har ungdomsskoleelever til ...
    • Læreren som ble koko - En kvalitativ studie av hvordan et utvalg norsklærere bruker estetiske arbeidsmetoder i undervisningen 

      Kristensen, Emilie; Vuolab, Connie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-10)
      I denne masteroppgaven har vi tatt for oss temaet estetiske arbeidsformer. Bakgrunnen for studien er forskning som forteller at dette har mye å bidra med i klasserommet, da det kan engasjere og motivere elevene til faglig innsats i større grad enn hva tradisjonelle undervisningsmetoder klarer. I tillegg har vi gjennom praksis fått en oppfatning av at mange elever synes norskfaget er kjedelig. ...
    • Kultur i matematikkopplæringen? En diskursanalyse av styringsdokumenter 

      Sandmo, Nora Marie Ollila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-08)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan kultur er skrevet frem i styringsdokumentene for matematikkopplæringen, med følgende problemstilling: «Hva er den diskursive praksisen relatert til kultur i matematikkopplæringen?». Studien er en kritisk diskursanalyse, og tar for seg styringsdokumenter. Analysen består av Nilsen et al. (2017) fire-stegs-analyse med følgende forskningsspørsmål knyttet til ...
    • «Teksten sa mye mer enn det stod, på en måte» 

      Mikalsen, Anita Ihlang; Killi, Ingeborg Emilie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      I denne studien har vi undersøkt hvordan fire utvalgte ungdomsskoleelever viser litterær kompetanse og engasjement i møte med en kognitivt utfordrende bildebok. Dette har vi gjort gjennom en kvalitativ kasusstudie, basert på elevers lesninger av bildeboka Dragen (Dahle & Nyhus, 2018). Vi støtter oss til Torell (2001, s. 377-378) sitt begrep om litterær kompetanse, som en kombinasjon av analytiske ...
    • Qualitative action research on how pupils in a lower secondary school can develop intercultural communicative competence through picturebooks 

      Kaarby, Hanna (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates how pupils at a lower secondary school can develop intercultural communicative competence (ICC) through picturebooks within the theme of everyday life. To answer the thesis question, three research questions were formulated; how pupils’ picturebook dialogues can foster intercultural learning, what are the possibilities and challenges when developing ICC through picturebooks, ...
    • Kognitive krav i norske læreverk 

      Jensberg, Inger-Ann (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven ser nærmere på utforskende preg i et norsk læreverk for matematikk for 10.trinn. Læreplanen pålegger lærere å drive utforskende matematikk, og på bakgrunn av dette var hensikten med studien å avdekke i hvor stor grad oppgavene i læreverket ivaretar Fagfornyelsens krav til utforsking i matematikkundervisningen. I tillegg var målet å avdekke hvilke kognitive krav de gitte ...
    • Young film critics 

      Seljeseth, Even Torbergsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This thesis explores whether teaching a group of 9th grade pupils basic film-related theory and vocabulary has any impact on their written reflections about films. The thesis question is “Does pupil reflection of visual narratives evolve with short-term teaching?”. To answer this question, I initiated a qualitative intervention in a classroom, where I conducted three lessons about various ...
    • Leselyst på 7. trinn - Estetisk arbeid med en ungdomsroman 

      Johansen, Adrian Skogli; Nilsen, Eivind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne kvalitative studien har vi undersøkt et utvalg av elever på 7. trinn sin leselyst og prøvd å påvirke leselysten positivt. For å gjøre dette tok vi i bruk lesson study, og gjennomførte lesson study-syklusen for å skape et undervisningsopplegg som vi gjennomførte i to ulike klasser på 7. trinn. Undervisningsopplegget er en introduksjon til ungdomsromanen Den sommeren pappa ble homo av Endre ...
    • I kastet me down on the sofa: A dive into lexical errors and Norwegian influence in the English of pupils in Norway 

      Fagerås Hansen, Frode; Schløpke, Sondre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Abstract This study aims to find the distribution between interlingual and intralingual influence among pupils in Norway, in addition, we want to observe to what extent the lexical errors among the pupils are influenced by Norwegian. We also observed which lexical errors influenced by Norwegian were the most common. In order to answer our thesis and research questions, we used a quantitative ...
    • ''Man trenger jo heller ikke være spesielt naiv før man har gått i fella'' 

      Karlsen, Karl Martin Myrvoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres refleksjoner rundt kritisk tenking i norskfaget. Dette har jeg gjort ved å intervjue lærerne og videre gjennom tre forskningsspørsmål svart på oppgavens problemstilling. Forskningsspørsmålene omhandler lærernes refleksjoner i tre forskjellige områder; hvordan de tolker kritisk tenking i LK20, hvordan de ...
    • En surveyundersøkelse av elevers motivasjon i utforskende matematikkundervisning 

      Lien, Jørgen Iversen; Crogh, August (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteravhandlingen er en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse med formål om å undersøke om det er sammenheng mellom elevers opplevelse av egen motivasjon og deres eksponering for utforskende matematikkundervisning. I tillegg undersøkte også studien forskningsspørsmål som er relevante for studiens formål. Det teoretiske rammeverket og operasjonaliseringen av variablene som inngår i studien er ...
    • Et rammeverk for å identifisere kreative krav i lærebøker 

      Harlund, Sander; Reppen Samuelsen, Magnus (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven har som hensikt å bruke et rammeverk for å undersøke kravet for kreativitet og type svar læreverket Matemagisk 8-10 krever av elevene. Rammeverket som blir brukt i kategoriseringen av oppgaver er inspirert av Lithner (2008), Bergqvist (2007) og Charalambous et al. (2010). Ved å bruke rammeverkene av Lithner (2008) og Bergqvist (2007) for å se på grad av matematisk kreativitet ...
    • What Even is Oracy? 

      Mauset, Malin; Teisnes, Agnes Katrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates how oracy and communicative competence is present in a selection of Year 4 textbooks from the English subject. The motivation for this study was to gain greater knowledge about evaluating and choosing learning materials in relation to oracy. Our research question is as follows: How are pupils in early primary education introduced to oracy through English subject textbooks, ...