Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 470
-
En lærer å svømme innendørs, men drukner utendørs: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse av begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, og hvordan de kommer til syne i undervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Forskningen i dette masterprosjektet er gjort med en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført fokusgruppeintervju med 6 lærere, hvor målet har vært å få innsyn i deres forståelse rundt begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, samt hvordan disse begrepene kommer til syne i deres undervisning og i planlegging av undervisning. Lærernes forståelse av begrepet svømmedyktig varierte. Noen argumenterte ... -
Inkludering eller assimilering?: En kvalitativ studie om tilpasninger i læringsmiljøet for flerspråklige elever på 1. trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne studien har som formål å undersøke hvordan tre lærere på 1. trinn tilpasser læringsmiljøet for flerspråklige elever. Med ønske om å løfte frem lærernes praksis, erfaringer og holdninger tar studien utgangspunkt i en kvalitativ metode og en mikroetnografisk tilnærming. Datamaterialet er samlet inn gjennom to uker feltarbeid ved to skoler i ulike kommuner. Dette består av i to intervjusamtaler ... -
Demokratisk deltakelse i samfunnsfag
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteroppgaven handler om demokratiopplæring i samfunnsfag. Formålet med studien er å undersøke hvordan samfunnsfagslærere på ungdomskolen underviser og tenker rundt det å forberede elever på å delta demokratisk. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan vektlegger et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomsskolen det å motivere elevene til demokratisk deltakelse? For å besvare ... -
«Jeg hadde tatt imot maten om jeg hadde vært fange!» En kvantitativ undersøkelse om bruk av tegneserie og utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinn.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)I denne masteroppgaven har jeg sett på om bruk av tegneserie kan være med på å utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. Problemstillingen for oppgaven er: I hvilken grad kan tegneserie brukes til å utvikle historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. For å kunne svare på problemstillingen har jeg følgende forskningsspørsmål: Hvordan kan man måle historisk empati blant elever ... -
Norsk som estetisk fag En læreverksanalyse av elevoppgaver i læreverket Salto for 5. trinn for å utforske norskfagets estetiske mulighetsrom
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)Utdanningspolitikken og Fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017) legger stor vekt på estetiske læringsprosesser og metoder som en integrert del av elevenes dybdelæring, og for å støtte deres kognitive, praktiske, sosiale og emosjonelle utvikling gjennom skapende og kreative aktiviteter. Imidlertid reflekterer ikke kompetansemålene i norsk etter 7. trinn denne vektleggingen av estetiske arbeidsmetoder ... -
Lærernes arbeid med elevenes motivasjon i kroppsøving; En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Hensikten med forskningsprosjektet har vært å skaffe et innblikk i hvordan seks ulike kroppsøvingslærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen. For å samle inn data har forskningsprosjektet hatt en kvalitativ tilnærming og det har blitt gjennomført seks semi-strukturerte intervju. Dataene som intervjuene genererte ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Videre har ... -
«Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-09)Hvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begynner på skolen (2017). For å svare på hvordan boka kan fungere som overgangsobjekt tar studien ... -
Fra tradisjonell til utforskende tilnærming
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie som har som mål å utforske hvordan lærernes holdninger og oppfatninger endrer seg gjennom deltakelse i et utviklingsprosjekt. For å gjennomføre denne studien, ble jeg en del av SUM-prosjektet, hvor jeg fikk tilgang til datamateriale som var samlet inn fra lærerne som deltok i prosjektet. Dette datamaterialet besto av spørreskjemaer før ... -
Historiebevissthet om samisk historiske tema En kvalitativ studie om hvordan historiebevissthet om samisk historiske tema kan aktualiseres i samfunnsfag på ungdomsskolen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-10-31)I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere som arbeider på ungdomstrinnet i grunnskolen i tre kommuner. Undersøkelsen har som formål å belyse hvordan det undervises for at historiebevissthet om samisk historiske tema i samfunnsfag kan aktualiseres på ungdomstrinnet. ... -
Bærekraftig utvikling i harmoni og konflikt En kritisk diskursanalyse av utvalgte samfunnsfagbøker på 8-10.trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)Oppgaven hadde som hovedanliggende å identifisere hvilke diskurser for bærekraftig utvikling er hegemonisk i samfunnsfagslærebøker for 8-10 trinn? Oppgaven bygger på det diskursive arbeid til Pedersen (2021) som viser at med utgangspunkt i den overordnede delen og fagplan for samfunnsfag og naturfag har grønn vekst diskurs den mest fremtreden rollen. Diskursene grønn vekst, nedvekst og rettferdighet ... -
Lek på barns egne premisser? En studie av lek i norskfagets begynneropplæring
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Sammendrag Lek har gjennom historien hatt en sentral plass i den norske skolen, men graden av vektlegging har variert over tid. Med de nye læreplanene (LK20) har leken fått en mer framtredende posisjon sammenlignet med tidligere læreplaner som for eksempel LK06. Imidlertid har lek og lekbasert tilnærming vært et underbelyst tema i masteremnet norsk. Våre observasjoner, i tillegg til egne erfaringer ... -
"å lese bok er som en ferie i hodet mitt"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om hvordan aktiv elevmedvirkning i design og bruk av en lesekrok kan påvirke elevenes leselyst. Målet med studien er å undersøke om leselysten til en 3.klasse ble påvirket ved at de aktivt fikk delta i design og bruk av en lesekrok under lesestunden. Problemstillingen stiller følgende spørsmål: På hvilken måte kan aktiv elevmedvirkning i design av ... -
The English teacher in the Sámi speaking classroom
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)This master's thesis explores the multilingual teaching situation as seen in Norway’s northernmost county Finnmark, with a special focus on Sámi-speaking classrooms. The study aims to investigate how English teachers consider their bilingual Sámi-Norwegian students' backgrounds in their teaching, and what challenges they face. The study is based on qualitative interviews with four English teachers ... -
Tverrfaglig prosjekt i norsk og matematikk om et samisk opphavssagn: elevers opplevelse av prosjektarbeid om nærmiljøet og tradisjonskunnskap sett i lys av samisk pedagogikk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan mellomtrinnselever ved en fådelt sjøsamisk skole har opplevd vårt egendesignede, dekoloniserende, tverrfaglige prosjektarbeid i norsk og matematikk om et lokalt samisk opphavssagn, ved bruk av samisk pedagogikk. Bakgrunnen er at samiske tema står sterkere i læreplanen LK 20 og at Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og flere samiske forskere, ... -
"Hvorfor skal vi lære dette?" En kvalitativ studie av matematikklæreres erfaring om bruk av relevans
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Masteroppgavens tema er læreres erfaring med relevans. Besvarelsens formål er å få innsikt i hvordan lærere forstår relevans og hvilke erfaringer de har med å skape relevans. I tillegg studerer jeg utfordringer lærerne mener relevans kan by på, og hvordan lærere kan respondere når elever uttrykker opplevelsen av manglende relevans. Problemstillingen er "Hva tenker lærere om bruk av relevans i ... -
Problemløsende matematikkundervisning som utviklingsarbeid
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteroppgaven er en kvalitativ aksjonsforskning hvor formålet er å undersøke problemstillingen "Hvordan vil læreren reflektere rundt og eventuelt endre sin tilnærming til å undervise problemløsende etter deltakelse i et utviklingsarbeid?". I lærerutdanningen og LK20 er utforskning og problemløsning sentralt. Jeg som lærerstudent har savnet praktisk erfaring i å undervise problemløsende og ... -
Implementering av det tenkende klasserommet - En casestudie om virkninger implementering av det tenkende klasserommet kan få på
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteren tar for seg implementeringen av undervisningsmetoden «å bygge tenkende klasserom i matematikk» av Peter Liljedahl (2023), og hvordan denne påvirker kommunikasjonsmønstrene i en klasse på småtrinnet og ungdomstrinnet. Bakgrunnen for oppgaven vår er basert på LK20, og dens økte fokus på samarbeid og kommunikasjon. Videre ønsker vi å få et mer nyansert bilde av metoden, da den spesielt ... -
Med blikk på inkludering: Samtaletrekk og læringsmuligheter i den matematiske samtalen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)Sammendrag Vårt fokus i masteroppgaven er hvordan læreres bruk av samtaletrekk i matematikksamtalen kan bidra til læringsmuligheter for alle. Vi ser på hva som kjennetegner elevenes læringsmuligheter og undersøker elevenes opplevelse av å være inkludert i matematikksamtalen når samtaletrekk benyttes. I det teoretiske rammeverket presenterer vi teori om matematiske samtaler og samtaletrekk, samt ... -
GenAI in the English subject – from the pupils’ perspective. A mixed method study on pupils’ actual and wanted use of generative artificial intelligence in the English subject
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)This Master’s thesis aims to explore how pupils use generative artificial intelligence (GenAI) in the English subject and how pupils would like to use the technology in the future. This research objective was based on the lack of research into both the pupils’ perspectives on using GenAI, as well as subject-specific research on the use of the technology. The thesis is based on the findings ... -
«Jeg leste for å huske teksten». En kvalitativ studie om elevers strategibruk i arbeid med multiple tekster på iPad
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan høytpresterende elever på 6. trinn- arbeider med multiple tekster på iPad, hvor formålet var å undersøke strategier elevene anvendte. På bakgrunn av dette utformet vi følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg elever med multiple tekster på iPad, og hvordan reflekterer de over strategiene de bruker? For å svare på problemstillingen gjennomførte ...