Viser treff 161-180 av 181

    • Spenningsfohold og krysspress. En kvalitativ studie av forholdet mellom teori og praksis i lektorutdanningen 

      Strømnes, Maren-Sofie Jansdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-19)
      Dette prosjektet ser på hvordan lektorstudenter opplever forholdet mellom disiplinfag, profesjonsfag og skolehverdag i lektorutdanningen. Den empiriske undersøkelsen er basert på ni kvalitative intervjuer av studenter, nyutdannede lektorer og fagansatt ved lektorutdanningen. Oppgaven ser på hvordan identiteten utvikles og påvirkes, hvordan den synlige og usynlige pedagogikken brukes i lektorutdanningen ...
    • Storytelling – in our minds and in the classroom : a narratological and didactic analysis of Sherman Alexie’s The Lone Ranger and Tonto fistfight in heaven (1993). 

      Dromnes, Tanja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-04-30)
      Once upon a time, in a secondary world, long, or not so long ago… This might have been an appropriate introduction to this thesis, reflecting its main concern, namely storytelling. Atlantic Monthly Press claims on the cover of The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven (1993) that Sherman Alexie is a modern mythmaker, and I strongly agree; he is a storyteller with a firm belief in the power of ...
    • Synet på Sovjetunionen i norske lærebøker 

      Sørensen, Tommy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-02)
      En avhandling om synet på Sovjetunionen i norske lærebøker. Belyst gjennom lærebøker fra 1950-, 1970-, 1990-, og 2000-tallet.
    • Sørstatenes minnepolitikk om Den amerikanske borgerkrigen. Hyllest av asken eller bevarelse av ilden? 

      Nilsen, Stein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Den amerikanske borgerkrigen er en krig som blir stadig mer relevant for å kunne forstå hva som foregår i USA. Når borgerkrigen er over, starter en langtekkelig og mislykket gjenoppbyggingsprosess. Gjenoppbyggingsprosessen er i praksis en militærokkupasjon av sørstatene hvor militæret skulle sørge for lov og orden mens statene ble gjenoppbygd både i form av infrastruktur og statsapparat. Denne ...
    • Teaching the Gothic Novels Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde by Robert Louis Stevenson and The Picture of Dorian Gray by Oscar Wilde 

      Bremseth, Linn Martinsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      This master’s thesis discusses the importance of teaching English literature in an upper secondary class according to curricular aims, with examples from the novels Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde by Robert Louis Stevenson and The Picture of Dorian Gray by Oscar Wilde. The reason for choosing these two novels is because they contain psychological themes which are interesting to analyze. The ...
    • Teaching the short story to Norwegian high school students : a window into multicultural America 

      Kolbeinsen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-11-15)
      The focus of my thesis is on the cultural and historical aspects the short story can offer. Choosing short stories by authors such as Leslie Marmon Silko, Alice Walker and Raymond Carver provides a unique insight into multicultural America. Silko’s stories offer an insight to a part of Native American culture, the Laguna Pueblo. Alice Walker’s short stories portray characters with and African ...
    • Tekstens utfordring. Hvordan kan videregående skoler organisere leseopplæringen til minoritetsspråklige elever? 

      Johansen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-14)
      I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan videregående skoler kan organisere leseopplæringen til minoritetsspråklige elever. Flere ulike rapporter, blant annet PISA og PIRLS, viser sammenfallende funn rundt de minoritetsspråklige elevenes skoleprestasjoner. Resultatene viser at de minoritetsspråklige elevene skårer svakere enn de majoritetsspråklige elevene og at flere ligger på et så lavt ...
    • Tidsskriftet Håløygminne (1920-2019). Nordnorsk kulturreising gjennom hundre år. 

      Remen, Søgni Gjerløw (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-21)
      I 2019 feirar tidsskriftet Håløygminne 100 år. Gjennom denne tida har tidsskriftet vore ein sentral aktør i det lokalhistoriske arbeidet i den nordnorske regionen, og har såleis bidratt til å bygge opp bevisstheita om og stoltheita over Nord-Noreg og nordlendingen. No er det Håløygminne sin tur til å få ein plass i historieforskinga. Hensikta med denne avhandlinga har nettopp vore å kaste lys over ...
    • "Til glede for alle beiarværinger". En studie av den lokalhistoriske litteraturen i Beiarn 

      Solstad, Gløer Gjelsvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Som de fleste andre kommuner i Norge har Beiarn i Nordland en rik lokalhistorisk tradisjon. Denne litteraturen har utviklet seg over tid siden de første verkene ble publisert midt på 1900-tallet. Det som begynte som et enmannsarbeid utført av presten Erling Vegusdal, som mellom 1949 og 1980 skrev fem bøker om Beiarns lokalhistorie og kulturtradisjon, ble på 1980-tallet overført til et større samarbeid ...
    • Tradisjonelle valg i et utradisjonelt utdanningsprogram - En kvalitativ studie av gutter som velger jentedominerte yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring 

      Østerås, Kamilla (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteroppgaven er hvordan gutter opplever å velge utradisjonelle yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring. Jeg har gjennomført 8 semistrukturerte dybdeintervjuer på to videregående skoler i to bykommuner i Norge for å svare på problemstillingen: Hvordan opplever gutter å velge et jentedominert yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring, og hvilke faktorer ...
    • Trolldom i Senjen fogderi. En kartlegging av enkeltskjebner og drøfting av trolldomsforestillinger i 1600-tallets Senjen fogderi 

      Johansen, Mariell Iselin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne masteravhandlingen er todelt, og fokuserer både på trolldomsforestillingene i Senjen fogderi, og skjebnene til personer fra området som ble anklaget for å være trolldomskyndig på 1600-tallet. Forskjellige forestillinger rundt trolldom eksisterte på 1600-tallet både blant den lærde eliten og i allmuens forestillingsverden. Hvilke forestillinger som var levende i 1600-tallets Senjen vil jeg ...
    • Trolldomskriminalitet og barn. En komparativ undersøkelse av den rettslige behandlingen av barn involvert i trolldomsprosessene i Øst-Finnmark (1662-63) og Älvdalen-Mora (1668-69) 

      Andreassen, Martine Ahlet (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      De brutale trolldomsprosessene i tidlig nytid involverte store deler av Europas befolkning, og etterhvert involverte de også barn. Denne masteravhandlingen er en komparativ undersøkelse av den rettslige behandlingen av involverte barn i trolldomsprosessene i Øst-Finnmark (1662-63) og Älvdalen-Mora (1668-69). Målet har vært å avdekke likhetstrekk mellom to geografiske og samfunnsmessige ulike områder, ...
    • «Trotsky» i et minnepolitisk perspektiv. Framstillingen av Trotskij og Den russiske revolusjon på russisk TV 

      Lysfjord, Christian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Denne oppgaven tar for seg det historiske dramaet «Trotsky». Målet med oppgaven har vært å gi svar på hvordan framstillingen av Trotskij og Den russiske revolusjonen i serien henger sammen med det russiske regimets bruk av minnepolitikk. Regimets kontroll over den offentlige sfæren har gradvis økt etter Putin kom til makten i 2000, og regimet har på forskjellige måter forsøkt å påvirke befolkningens ...
    • Ulike beskrivelser av landgangen i Bjerkvik og 2. bergkompanis opphold i Sør-Varanger under andre verdenskrig 

      Norland, Ådne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne masteroppgaven gir et innblikk i hvordan landgangen i Bjerkvik og 2. bergkompanis opphold i Sør-Varanger har blitt beskrevet ut fra et militært syn, i forhold til et sivilt syn innen sakprosa. Problemstillingen gjør seg relevant da disse hendelsene har blitt fremstilt på svært ulike måter. Før analysen av de ulike verkene blir gjort, trekkes tidligere forskning, situasjonen rund krigshistorieskriving ...
    • UNESCOs framstilling av indigeniteter, religiøsiteter og religion - En dokumentanalyse av UNESCOs nettside av verdensarvstedet Historic Centre of Oaxaca and Archaeological Site of Monte Albán 

      Ottesen, Tiril Othelie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-19)
      This thesis explores how UNESCO presents indigeneities, religiosities and religion on their webpage of one of their world heritages sites, the Historic Centre of Oaxaca and Archaeological Site of Monte Albán. It analyses how and in which degree indigeneities, religiosities and religion are presented, produced and contextualized on this webpage and on related UNESCO webpages. My readings of these ...
    • Ungdom mot bøteterror. Ungdommens perspektiv på kampen for opprettelsen av Ungdommens Hus i Tromsø, 1982-1984 

      Brodahl, Thomas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-10)
      Tredje mars 1984 åpnet Ungdommens Hus på brygga i Tromsø. Åpningen kom først etter omlag tolv år med krav fra ungdommens side om et eget hus å utfolde seg i. Tromsøungdommen hadde da blitt møtt med motvilje fra kommunalt hold helt siden begynnelsen av 1970-tallet, da ungdommen i byen først fremmet sine krav om et sted å være. Endelig hadde de fått et ungdomshus i Tromsø sentrum. Et hus som skulle ...
    • Ungdom og frivillig arbeid : Forståelse av ungdommers deltakelse i frivillig arbeid 

      Nordman, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)
      Temaet for denne masteroppgaven er ungdom og frivillig arbeid. Den empiriske undersøkelsen tar for seg 10 frivillige ungdom som er medlem av ungdomsorganisasjonen RØFF til Norges Røde Kors. Oppgaven tar tak i spørsmålet hvorfor ungdommene valgte å starte som frivillige, og hva som skulle til for at de skal fortsette med det frivillige arbeidet. Jeg er kommet fram til at de jevnaldrende og læringsprosessene ...
    • Utformingen av de nye kjerneelementene for historiefaget i videregående opplæring. En historiedidaktisk studie 

      Ytrebø, Anna Obstfelder (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Med forslaget om å fornye alle fagene i grunnskolen og de gjennomgående fagene i videregående opplæring, ble det lagt opp til at fagene skulle ha kjerneelementer. Kjerneelementer er et fags kunnskapsområder, metoder, begreper, tenkemåter og uttrykksformer. Disse elementene skal være det mest sentrale som elevene skal lære i fagene, samtidig som de er retningslinjer for utarbeidelsen av nye læreplaner ...
    • Winnie the Pooh in the classroom 

      Knudsen, Elisabeth M. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      In this master’s thesis, I have chosen to write about Winnie the Pooh, and the main characters of four children’s books written by Alan Alexander Milne and illustrated by E.H. Sheppard. The statement of hypothesis is: Can the characters in Winnie the Pooh be argued to be personifications of the various traits of Christopher Robin? And what can these traits tell us, when shown, in a pupil? To answer ...
    • "Æ klare ikke å høre mæ sjøl tenke!" : en observasjonsstudie av kjønn og læringsmiljø i ungdomsskolen 

      Storås, Nina Benum (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-12-07)
      Denne oppgaven handler om ungdomsskoleelever og sosiale relasjoner i klasserommet. Disse problemstillingene belyses i oppgaven: Er kjønn en relevant faktor i vår forståelse av det som skjer i klasserommet? Hva er forskjellen mellom jenter og gutters atferd? Forskjellsbehandler lærerne gutter og jenter? Hvilke faktorer ligger til grunn for at noen skoletimer blir sett på som mer vellykket enn andre? ...