Now showing items 141-160 of 7559

    • Inkludering, tilhørighet og identitet: En kvalitativ undersøkelse av hvordan det er å vokse opp som norsk ungdom i dagens samfunn 

      Olsen, Ingrid Hals (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Ungdomstiden er en sårbar periode i livet. Dette er tiden for å forene barndommen med det som er i ferd med å bli en ung voksen, samtidig som en prøver å mestre de ulike utfordringene som kommer på løpende bånd. Dette er en kvalitativ studie hvor det er gjort intervju av åtte elever i videregående skole om hvordan det er å vokse opp som norsk ungdom i dagens samfunn på ulike sosiale arenaer. Den tar ...
    • Sosiale medier og ungdommers identitet 

      Eliassen, Sebastian Alfredsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan sosiale medier kan påvirke ungdommers identitet. Den belyser hvordan ungdommer utspiller sin identitet på sosiale medier. Gjennom de siste årene har det skjedd en stor digital utvikling. Med den store digitale utviklingen i samfunnet har også sosiale medier hatt sin fremvekst. Med sosiale mediers økende rolle i ungdommers liv har vi også gjennom de ...
    • «Så vi er på en måte miniforskere som skal bestemme hvordan undervannshagen skal bli?» 

      Lindberg, Celine Holten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Som en del av den nye læreplanen har bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema det skal jobbes med i alle skolens fag, hvor målet er handlingskompetanse. Det finnes flere studier som svarer på hvorfor handlingskompetanse bør være en del av bærekraftsundervisning, men hvordan dette skal fremmes gjennom undervisningen trengs det mer forskning på. Gjennom dette masterprosjektet har jeg derfor ...
    • "Og kanskje er det nettopp det kroppsøving er, en pause fra livet" 

      Liljebakk, Caroline Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Hensikten med denne studien er å belyse hvordan kroppsøvingslærere forstår og reflekterer om psykisk helse i tråd med læreplanens inkludering av begrepet. Dette skal jeg gjøre ved å ta for meg hvordan et utvalg kroppsøvingslærere forstår og vektlegger læreplanen i kroppsøving, samt gjennom hvordan de inkluderer psykisk helse i deres kroppsøvingsundervisning. Av teori for å støtte oppgavens hovedfunn ...
    • Uteskole som intervensjon for elever med sosiale og emosjonelle vansker 

      Hansten, Ann Therese (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Hensikten med denne masteroppgaven har vært å finne ut om uteskole kan kombineres med undervisning for elever med sosiale og emosjonelle vansker. Med tradisjonell litteraturstudie som metode, ble problemstillingen: Hvilke effekter av uteundervisning som intervensjon er beskrevet for elever med sosio-emosjonelle vansker? Fagfellevurderte artikler ble selektert etter gitte inklusjons- og ekslusjonskriterier, ...
    • Foreldres opplevelse av skolens tilrettelegging for deres barn med stort læringspotensial 

      Eliassen, Anette Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne kvalitative studien omhandler elever med stort læringspotensial, og ved bruk av intervju med en fenomenologisk tilnærming ønsket jeg å få foreldres opplevelser av skolens tilrettelegging for deres barns behov. Disse elevene har i lang tid måtte klare seg selv i skolen, og det å utvikle elevens potensial har blitt sett på som elitisme. Formålet med denne studien er å belyse dette temaet gjennom ...
    • "Kan vi ikke ha mer utesvømming?" 

      Olsen, Oscar; Karde Valdermo, Vegar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Forskningsprosjektet vårt utforsker bruken av utendørsarenaen for svømmeundervisning og selvberging i havet blant elever på 7. trinn. Bakgrunnen for prosjektet er statistikk som viser at kun omtrent 50% av femteklassingene i Norge er svømmedyktige, sammenlignet med over 90% i land som Sverige og Island. Gjennom forskningsprosjektet ønsket vi å undersøke hvilke erfaringer elevene gjorde seg ved ...
    • Å snakke om kropp - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres perspektiver på kroppen 

      Strandli, Vanja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Hensikten med denne studien er å utforske hvordan kroppsøvingslærere snakker om kropp og kroppslig læring i kroppsøvingsfaget. Gjennom deres refleksjoner og erfaringer har jeg fått et innblikk i hvilke teoretiske perspektiver de har på kroppen. Datagrunnlaget for denne studien ble utarbeidet gjennom en kvalitativ tilnærming, hvor seks kroppsøvingslærere ble intervjuet ved bruk av ...
    • Erfaringer fra kontaktlæreres møte med psykiske helseutfordringer hos elever i den videregående opplæring 

      Heggen, Madelene Cecilia (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «hvilke erfaringer har kontaktlærere i den videregående opplæring med å tilrettelegge for elever med psykiske helseutfordringer i den ordinære opplæringen?» og utforsker følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilken rolle har kontaktlærer i møte med elever med psykiske helseutfordringer? 2. Hva vektlegger kontaktlærer i tilretteleggingen for elever med ...
    • Å bygge en fortelling: Mastergradsoppgave i norsk begynneropplæring 

      Gillund-Paulsen, Kasper (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Ved å bruke enkeltcasestudie som består av videotranskripsjon, intervju og narrativ analyse, vil jeg forsøke å svare på hvordan historiefortelling gjennom bygging av LEGO kan fremme 2. trinns elevers læring.
    • Jenter med ADHD og deres opplevde livskvalitet - En kvantitativ studie om jenters opplevde livskvalitet før og etter diagnostisering av ADHD 

      Leirbakk, June (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse om ADHD hos jenter og deres opplevde livskvalitet før og etter diagnostisering. Innsamling av datamaterialet ble gjort gjennom bruk av kvantitativ metode i form av en spørreundersøkelse. Datamaterialet er basert på N=400 jenter og kvinner med ADHD. Det ble benyttet deskriptiv statistikk, frekvensanalyser og prosentfordeling, og korrelasjonsanalyser. ...
    • Motorisk utvikling i kroppsøvingsundervisning: En kvalitativ studie om tilrettelegging av undervisning for motorisk utvikling 

      Kristoffersen, Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Hensikten med masteroppgaven har vært å utforske hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger kroppsøvingsundervisningen med å utvikle elevers motoriske kompetanse. For å undersøke dette spørsmålet er det brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, gjennom semi-strukturerte individuelle intervjuer. Fem kroppsøvingslærere som jobber på barneskole, har delt sin innsikt i deres tilnærminger til å ...
    • En lærer å svømme innendørs, men drukner utendørs: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse av begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, og hvordan de kommer til syne i undervisning 

      Weber, Marthe Bertheussen; Skjevik, Gry Hammer (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Forskningen i dette masterprosjektet er gjort med en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført fokusgruppeintervju med 6 lærere, hvor målet har vært å få innsyn i deres forståelse rundt begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, samt hvordan disse begrepene kommer til syne i deres undervisning og i planlegging av undervisning. Lærernes forståelse av begrepet svømmedyktig varierte. Noen argumenterte ...
    • Inkludering eller assimilering?: En kvalitativ studie om tilpasninger i læringsmiljøet for flerspråklige elever på 1. trinn 

      Jerijærvi, Frida Nilsen; Foss, Sunniva Amalie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne studien har som formål å undersøke hvordan tre lærere på 1. trinn tilpasser læringsmiljøet for flerspråklige elever. Med ønske om å løfte frem lærernes praksis, erfaringer og holdninger tar studien utgangspunkt i en kvalitativ metode og en mikroetnografisk tilnærming. Datamaterialet er samlet inn gjennom to uker feltarbeid ved to skoler i ulike kommuner. Dette består av i to intervjusamtaler ...
    • Demokratisk deltakelse i samfunnsfag 

      Meløy, Sverre Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven handler om demokratiopplæring i samfunnsfag. Formålet med studien er å undersøke hvordan samfunnsfagslærere på ungdomskolen underviser og tenker rundt det å forberede elever på å delta demokratisk. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan vektlegger et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomsskolen det å motivere elevene til demokratisk deltakelse? For å besvare ...
    • «Jeg hadde tatt imot maten om jeg hadde vært fange!» En kvantitativ undersøkelse om bruk av tegneserie og utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinn. 

      Kjær, June Mari (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      I denne masteroppgaven har jeg sett på om bruk av tegneserie kan være med på å utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. Problemstillingen for oppgaven er: I hvilken grad kan tegneserie brukes til å utvikle historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. For å kunne svare på problemstillingen har jeg følgende forskningsspørsmål: Hvordan kan man måle historisk empati blant elever ...
    • Eksternalisert atferd i skolehverdagen - En kvalitativ studie av læreres empiriske forebygging og håndtering av eksternalisert atferd i skolehverdagen 

      Helin, Henrik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Eksternalisert atferd beskrives som et av skolehverdagens største utfordringer, og innvirker negativt på klassens lærings- og psykososiale miljø. Å inneha en kompetanse om hvilke tiltak lærere opplever som effektive i forebyggingen og håndteringen av problematferd og atferdsvansker kan være essensielt for å redusere prevalensen av fenomenet og forhindre en videre negativ utvikling. Gjennom en ...
    • «Tidlig identifisering av autismespekterforstyrrelser – En kvantitativ studie av forholdet mellom foreldrenes bekymring, barnehagens bekymring og typiske kjennetegn som er mest predikerende for en autismediagnose.» 

      Ostrowska, Kamila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Bakgrunn og forskningsspørsmål Bakgrunnen for denne studien var å belyse viktigheten av tidlig identifisering av autisme. Problemstillingen for denne mastergradsoppgaven ble som følger: «Hvorfor er tidlig identifisering avgjørende for barn med autisme?» For å prøve å kaste lys over viktigheten av tidlig identifisering av ASD og for å belyse problemstillingen ytterligere ble følgende ...
    • Norsk som estetisk fag En læreverksanalyse av elevoppgaver i læreverket Salto for 5. trinn for å utforske norskfagets estetiske mulighetsrom 

      Pelkonen, Kristiina (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)
      Utdanningspolitikken og Fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017) legger stor vekt på estetiske læringsprosesser og metoder som en integrert del av elevenes dybdelæring, og for å støtte deres kognitive, praktiske, sosiale og emosjonelle utvikling gjennom skapende og kreative aktiviteter. Imidlertid reflekterer ikke kompetansemålene i norsk etter 7. trinn denne vektleggingen av estetiske arbeidsmetoder ...
    • Validering av kartleggingsverktøyet Dyslexia Marker Test for Children (Dysmate-C). 

      Kristiansen, Camilla Charlotte Kaaby (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Forskning har vist at det er en mangel på standardiserte og normerte kartleggingsverktøy av god kvalitet (Andresen & Monsrud, 2022; Arnesen et al., 2019). Denne studien har undersøkt om screeningtesten til Dyslexia Marker test for Children (Dysmate-C) er et presist kartleggingsverktøy for å identifisere barn i risiko for å utvikle lese- og skrivevansker. Studien har basert seg på data hentet fra ...