Now showing items 432-451 of 572

    • Samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse utvider praksisfellesskapet og læring om samvirke 

      Antonsen, Yngve; Ellingsen, May-Britt (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-28)
      Casestudien undersøker hvordan samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse påvirker læring og utvikling av transaksjonsminnesystem (TMS) på operativt nivå horisontalt mellom etater. Datamaterialet er innhentet fra ni norske nødmeldingssentraler med ulike samarbeidsbetingelser og geografi og er kategorisert i modellene SAMLOK, SPREDT og NÆR. Analysen av kvalitative ...
    • Sammenheng: Om et diskursivt knutepunkt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 

      Bartnæs, Morten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-21)
      Denne artikkelen er en diskursanalytisk orientert undersøkelse av noen trekk ved språkbruken i tekster rundt innføringen av den norske læreplanreformen, LK20. Artikkelen argumenterer for at sammenheng (med Laclau og Mouffes uttrykk) er et diskursivt knutepunkt i tekstene, og for at språket i tekster som «Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen» preges av ekvivalenskjeder der ...
    • Sámi Cultural Properties of the Numbers Three and Four 

      Keskitalo, Jan Henry; Fyhn, Anne Birgitte; Nystad, Kristine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-12)
      <i>English abstract</i>: The mathematics curriculum for Sámi students in Norway is a mere translation of the national curriculum text. This article aims to contribute to the discussion of the need for a Sámi mathematics curriculum. The study identified cultural properties of numbers in Sámi traditional knowledge. Traditional school mathematics and the national mathematics curriculum do not discuss ...
    • Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs 

      Allern, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-02-09)
      De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få større status blitt stadig sterkere de siste ti-årene, og med det også anerkjennelsen av Scholarship of ...
    • School performance after experiencing trauma: a longitudinal study of school functioning in survivors of the Utøya shootings in 2011 

      Strøm, Ida Frugård; Schultz, Jon-Håkon; Wentzel-Larsen, Tore; Dyb, Grete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-05-10)
      Background:<br>The psychological impact on survivors of terrorism has been well documented. However, studies on adolescent survivors and the academic performance of high school students following a terrorist attack are lacking.<br> Objective:<br>This study investigated academic performance, absenteeism, and school support amongst survivors of a terrorist attack in Norway.<br> Method:<br>Data from ...
    • School‐entry language outcomes in late talkers with and without a family risk of dyslexia 

      Caglar-Ryeng, Ømur; Eklund, Kenneth; Nergård-Nilssen, Trude (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-17)
      Children with familial risk (FR) of dyslexia and children with early language delay are known to be at risk for later language and literacy difficulties. However, research addressing long‐term outcomes in children with both risk factors is scarce. This study tracked FR and No‐FR children identified as late talkers at 2 years of age and reports development from 4;6 through 6 years. We examined the ...
    • The Scientific Study of Parents and Caregivers of Children with ASD: A Flourishing Field but Still Work to be Done 

      Nordahl-Hansen, Anders; Hart, Logan; Øien, Roald A (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-03-03)
      There is a long history of research on parents and caregivers of individuals within autism. Parents and other primary caregivers typically play the most important part in the lives of persons with ASD although the need for support as the child becomes of age varies widely. This special issue includes 30 articles on central areas related to parenting and caregiving for people with ASD. Some of the ...
    • Seasonal variations in physical activity among Norwegian elementary school children in Arctic regions 

      Danielsen, Karin Helene; Vårnes, Thilde Kleppe; Sagelv, Edvard Hamnvik; Heitmann, Kim Arne; Mathisen, Gunnar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-21)
      The aim of this study was to measure seasonal variations in physical activity (PA) during Polar Nights (PN) and Polar Days (PD) among elementary school children in the Arctic regions of Norway. One hundred and seventy-eight schoolchildren from 1<sup>st</sup>, 3<sup>rd</sup>, 5<sup>th</sup> and 7<sup>th</sup> grade participated in the study. Physical activity was measured for seven consecutive days ...
    • "Second time round": Recent Northern Irish history in For all we know and Ciaran Carson's Written arts 

      Moi, Ruben; Larsen, Annelise Brox (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-09-20)
      This paper analyses how Ciaran Carson’s For All We Know (2008) adds to other disciplinary approaches to the challenges of re-presenting the past. The representation of history is a controversial field, as much of the radical tradition of history debates in Marx, Derrida, Foucault and Kristeva indicates. Controversies over history are also prevalent in Belfast and Northern Ireland where history ...
    • Seeking a Strength-Based Approach to Assessment in a Multicultural Context: A Participator Approach 

      Simensen, Anita Movik; Johannessen, Ane Marthe; Huru, Hilja Lisa (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2023-06)
      In this paper we present our reflections on collaborative tests in mathematics as a strength-based approach to assessment in upper secondary school. Our reflections are based on analysis of studentstudent interactions during collaborative test situations and post-test interviews with the students. The participating students are from a town in Northern Norway and the surrounding areas, where the ...
    • Semiotic landscapes as constructions of multilingualism – a case study of two kindergartens 

      Pesch, Anja Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-20)
      This article explores the construction of multilingualism in the semiotic landscapes of two kindergartens, one in Norway and one in Germany. <i>Semiotic landscape</i> is here understood as the visual linguistic environment, including various semiotic resources, such as texts, symbols, drawings or pictures. In kindergarten, semiotic landscapes construct and transform views on languages and multilingualism ...
    • Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling – en systematisk forskningsgjennomgang (2005–2020) 

      Sørensen, Yvonne; Bjørndal, Kristin Emilie W (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-20)
      Denne artikkelen presenterer en systematisk forskningsgjennomgang som retter oppmerksomheten mot praksisopplæring i lærerutdanning som arena for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Totalt 84 empiriske nasjonale og internasjonale studier, publisert i tidsrommet 2005–2020, inngår i studien og er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Forskningsspørsmålet vi besvarer, er: Hvilke områder i ...
    • Seriously, where do illocutionary adverbs come from? 

      Haumann, Dagmar; Killie, Kristin (Chapter; Bokkapittel, 2023-12-22)
      This chapter reports on a corpus-based reappraisal of the two main hypotheses about the development of (content-related) illocutionary adverbs from lexically related narrow-scope readings: The reanalysis hypothesis, which relies on contexts in which the adverb is ambiguous between a narrow-scope and an illocutionary reading (bridging contexts), and the ellipsis analysis, which relies on structural ...
    • Sex- and sex hormone-related variations in energy-metabolic frontal brain asymmetries: A magnetic resonance spectroscopy study 

      Hjelmervik, Helene; Hausmann, Markus; Craven, Alexander R.; Hirnstein, Marco; Hugdahl, Kenneth; Specht, Karsten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-01-31)
      Creatine is a key regulator of brain energy homeostasis, and well-balanced creatine metabolism is central in healthy brain functioning. Still, the variability of brain creatine metabolism is largely unattended in magnetic resonance spectroscopy (MRS) research. In the human brain, marginal sex differences in creatine levels have been found in the prefrontal cortex. It is however not known to ...
    • Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      I dette kapitlet bruker vi teorien om praksisarkitekturer som en linse for å undersøke hvordan nyutdannede lærere med en femårig integrert masterutdanning erfarer å inkluderes og få støtte gjennom skolens læringspraksis det første året i yrket. Kapitlet gir innsikt i hvordan individuelle og sosiale læringspraksiser i skolen får konsekvenser for nyutdannede læreres videre læring og utvikling og deres ...
    • Skolevandring : et nytt verktøy for ledelse og læring 

      Skrøvset, Siw (Book; Bok, 2008-11)
      Ledelsesverktøyet Skolevandring er et relativt nytt konsept som mer eller mindre systematisk er tatt i bruk ved en del skoler i Norge. I boka beskrives og drøftes hvordan skolevandring ble drevet ved en grunnskole gjennom et år og hva som kom ut av det, for lærere og rektor. Ideen til prosjektet som boka bygger på, kom fra rektor selv; skolevandring var et verktøy i tiden. Hun ønsket å styrke sin ...
    • Skoleverket og de tre stammers møte 

      Jensen, Eivind Bråstad (Book; Bok, 2005)
      Hensynet til den samiske befolkning var viktigste drivkraft bak norske myndigheters tidligste satsing på opplysningsarbeid i det nordlige Norge. Skoleverket skulle få en sentral rolle i vårt lands politikk overfor den samiske og etter hvert også den kvenske befolkning. Behovet for lærere til samene var den direkte foranledning til at landets første offentlige lærerutdanningsinstitusjon etter 1814 ...
    • Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess 

      Vedeler, Gørill Warvik; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-13)
      I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk praksis i videregående skole. Resultatene avdekket en ambivalens i opplevelsen av skole–hjem-samarbeid, der elevene uttrykker at de ønsker å være selvstendige samtidig som de har behov ...
    • SMARTSTIEN – Hvordan lage en moderne natursti med begrensede ressurser? 

      Höper, Jan; Nylund, Per helge (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2015)