Viser treff 452-471 av 572

    • Solformørkelsen i USA 2017 

      Thorvaldsen, Steinar (Conference object; Konferansebidrag, 2017)
    • Solo, collaborative or collective? Newly qualified teachers’ experiences of being stirred into induction practices 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Aspfors, Jessica; Bjørndahl, Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-06-22)
      This study investigated newly qualified primary and lower secondary school teachers with a master’s degree in Norway and how they experienced being stirred into induction practices in their school. The theory of practice architectures was the theoretical framework used in the analysis, and the term ‘stirred into’ refers to the dynamics of entering and becoming a practitioner of a specific practice. ...
    • Some Frontiers in Open and Distance Learning in the North 

      Thorvaldsen, Steinar; Richards, Griff (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
    • Spatial maneuvering in education. Educational experiences and local opportunity structures among rural youth in Norway 

      Bæck, Unn-Doris K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-12)
      Based on an interview study of upper secondary school pupils in a county in Northern Norway and against a backdrop of spatial differences in dropout rates in upper secondary education in Norway, this article explores the significance of space for understanding the experiences of young people in the transition from lower to upper secondary education. The situation of rural youth is particularly ...
    • Special eduaction in a comparative perspective. Report no 2. 

      Stangvik, Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • Special Issue Editorial Some Frontiers in Open and Distance Learning in the North 

      Thorvaldsen, Steinar; Richards, Griff (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
    • Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen – analyse av retningslinjer 1889–1992 

      Moe, Harald Eivind (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-29)
      I dag bestemmer den enkelte kommune hvordan spesialrom skal utformes ut fra gjeldende læreplan for grunnskolen og innenfor rammene av opplæringsloven, plan og bygningsloven samt byggetekniske for­skrifter. Før 1983 fantes det imidlertid nasjonale retningslinjer for utforming av spesialrom i den nor­ske grunn­skolen. Jeg har anvendt kritisk diskursanalyse og analysert slike retningslinjer fra 1889 ...
    • Spilt kunnskap på lektorutdanninga. Førsteårsstudentenes erfaringer med «Kunnskapsspillet» 

      Strandbu, Astrid; Weines, Jørn; Esaiassen, Margrethe (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-16)
      Forskning viser at læringsmetoder som engasjerer studentene kan bidra til økt læringslyst og læringsutbytte. Et eksempel er bruk av spill som pedagogisk virkemiddel. Ved lektorutdanninga 8-13 ved UiT har Kunnskapsspillet stått sentralt i kvalitetsutviklingen av et førstesemesteremne i pedagogikk hvor formålet var å styrke profesjonsrelevans og økte studentenes trivsel og trygghet. I artikkelen ...
    • A Sporting Nation: Creating Sámi Identity through Sport 

      Pedersen, Helge Christian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-24)
      Sport and identity are closely interrelated; sport creates identity and identity creates sport. This is also the case in the development of Sámi sport, as the Indigenous Sámi population in the north of Finland, Sweden and Norway has used sport to contribute to (re)building Sámi identity for over 40 years. This sporting identity has been based on an essentialized past, portraying Sámi culture and ...
    • Språk og kommunikasjonsvansker : språkvitenskapelig tenkning i det spesialpedagogiske fagfeltet 

      Kjølaas, Jorun Høier (Book; Bok, 2001)
      Arbeidet med dette prosjektet har sin rot i et ønske om å skape en relevant spesialpedagogisk utdanning. Dette forutsetter at utdanningsinstitusjonen kjenner de problemstillingene praksisfeltet er opptatt av, og hvordan de handler i forhold til dette. Utdanningsinstitusjonens viktigste oppgave er å bidra med relevant teori. Teori er velegnet til å ”se” og ”begripe”. Men skal teorigrunnlaget være ...
    • Språk på tomgang? Om "læringsutbytte" i norsk høyere utdanning 

      Opdal, Pål anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-05)
      I artikkelen analyseres <i>læringsutbytte</i> i et semantisk perspektiv, som ord, begrep og fenomen. Med utgangspunkt i bruken av «læringsutbytte» i <i>Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk</i>, leder analysen i retning av at ordet «læringsutbytte» er tvetydig og uttrykker to distinkte begreper, nemlig «læringsmål» og «læringsresultat». Det argumenteres for at disse betydningene bør holdes fra hverandre ...
    • Språkfagenes fremtid i et organisasjonsteoretisk perspektiv : er det liv laga for fremmedspråk? 

      Larsen, Annelise Brox (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-10-06)
      I vår globaliserte verden, hvor internasjonaliseringen av stadig flere samfunnsområder krever høy språkkompetanse av innbyggerne, er språkundervisningen i skolen stadig i søkelyset. At man både som barn, som elev på skolen, som student og som voksen arbeidstaker og samfunnsborger lærer fremmede språk og er åpen for fremmede kulturer er nærmest blitt en forutsetning for å kunne ta del i samfunnslivets ...
    • Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet 

      Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-19)
      Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter ...
    • Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes 

      Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      Tema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene henger sammen med språkpolitiske og språkideologiske prosesser både lokalt og nasjonalt. I tillegg vil ...
    • Spørsmål om tid og sted. Mulighetsrom og kvalifiseringsbaner blant ungdom utenfor videregående opplæring i Finnmark 

      Lødding, Berit; Paulgaard, Gry (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2019-12-11)
      Based on individual interviews with young people in Finnmark who have quit or taken a break from upper secondary education, this article addresses the relationship between attachment to place and perception of time. Finnmark is the largest and least populated county in Norway, located in the far North, with only 10 upper secondary schools. The article’s theoretical basis is a criticism of two different ...
    • Spørsmål om tid og sted: Mulighetsrom og kvalifiseringsbaner blant ungdom utenfor videregående opplæring i Finnmark 

      Lødding, Berit; Paulgaard, Gry (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-11)
      Based on individual interviews with young people in Finnmark who have quit or taken a break from upper secondary education, this article addresses the relationship between attachment to place and perception of time. Finnmark is the largest and least populated county in Norway, located in the far North, with only 10 upper secondary schools. The article’s theoretical basis is a criticism of two different ...
    • Statped – en etat i omstilling 

      Johnson, Ragnhild; Lindeløv, Bjarne; Hustad, Bent-Cato (Research report; Forskningsrapport, 2017)
      Rapporten er en gjennomgang og vurdering av omstillingen i Statped 2012-2016, og vurderer i hvilken grad styringsverkets intensjoner og føringer er innfridd etter at Statped ble organisert som egen etat.
    • Staying in school, not dropping out - pupils' voices 

      Bjøru, Anne-Mette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-08-21)
      This article asks: <i>What can highly motivated pupils in upper secondary school tell us about dropout and relations?</i> Bauman’s concepts: ‘liquid identity’ (2011) and ‘instant living’ (2012), as well as literature on ‘relations’ (Spurkeland, 2011; Drugli, 2012) provide the theoretical backdrop for the study. The findings are based on nine individual interviews with pupils, each lasted ...
    • Store sprik. Ei gransking av modulen «RLEi PEL» i grunnskulelærarutdanninga 

      Fuglseth, Kåre Sigvald; Straum, Olav Kansgar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-06-02)
      Artikkelen presenterer resultat frå ei gransking av modulen religion, livssyn og etikk i den nye, norske femårige grunnskulelærarutdanninga frå 2017. Modulen er fastlagt i forskrifta for utdanninga og er obligatorisk for alle studentar. Undersøkinga byggjer først og fremst på materiale frå emne- og studieplanar, og viser store sprik mellom dei tolv lærarutdannings- institusjonane i den lokale ...
    • Storylines in Voices of Frustration: Implications for Mathematics Teacher Education in Changing Times 

      Andersson, Annica; Foyn, Trine Mette; Simensen, Anita Movik; Wagner, David Richard (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-08-09)
      We have interviewed becoming mathematics teachers, in the last semester of their education, asking how they experience their time as teacher students with the focus on inclusive teaching. In their forthcoming daily work, they will be responsible for arranging for inclusive teaching that addresses all the learners’ needs in mathematics. We believe the voices of future teachers are important to include ...