Now showing items 202-221 of 403

    • Kortreist inspirasjon. Om å la seg inspirera av nærmiljøet til skapande arbeid. 

      Aarvik, Ivar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-02)
      Denne undersøkinga handlar om korleis ein kan nytta nærmiljøet i Kroken som kjelde til inspirasjon i skapande arbeid. Ved å koma tett på alt det som omgjev oss, kan det opna seg enorme moglegheiter. Oppgåva har to problemstillingar: Korleis kan fotomotiv frå nærmiljøet nyttast som kjelde til inspirasjon i eige skapande arbeid innafor ulike visuelle uttrykk? Korleis kan fotomotiv frå nærmiljøet rundt ...
    • Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler 

      Dørum, Robin Forsgren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Tittel: Kortreist Kunnskap. Formål og Problemstilling: Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og distriktskolers vektlegging av lokale læremidler ?” Metode På bakgrunn av problemstillingen ...
    • Kritisk blikk på politisk reklame En kvalitativ studie om hvilken rolle politisk reklame kan ha i arbeid med kritisk literacy i ungdomsskolen 

      Lockert, Maja Sandvik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-18)
      I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvilken rolle politisk reklame kan ha i arbeid med kritisk literacy i ungdomsskolen. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i tre ulike diskursordener; en juridisk diskursorden, en politisk-retorisk diskursorden og en elevdiskursorden. Studien baserer seg på et datamateriale bestående av sentrale plandokumenter tilknyttet læreplanverket, ...
    • Kritisk literacy i norskfaget på mellomtrinnet 

      Karlsen, Charlotte Ekse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven baserer seg på hvordan innholdet i to lærebøker i norsk for 5.trinn legger opp til å øve elevenes kompetanse i kritisk literacy. Det kritiske perspektivet er forsterket i læreplanverket LK20, og kritisk tilnærming til tekst er fremhevet som ett av kjerneelementene i læreplanen for norskfaget. Med bakgrunn i det komplekse tekstmangfoldet i samfunnet er det viktigere enn noen gang ...
    • Kritisk literacy i norskfaget. En kvalitativ studie om hvilke spørsmål et utvalg lærere stiller i undervisning, og deres refleksjoner knyttet til egen undervisningspraksis 

      Samuelsen, Marius Riise; Simonsen, Sandra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteroppgaven er kritisk literacy. Hensikten med studien er å undersøke hvordan et utvalg på tre lærere underviser for å utvikle kritisk literacy som kompetanse og ferdighet. For å undersøke dette, har det blitt sett på hvilke spørsmål lærerne stiller i undervisning. Refleksjoner rundt deres egen undervisningspraksis som kan utvikle kritisk literacy har også blitt undersøkt. Den ...
    • Kritisk tenkning i læreplanen fra 1974 til og med 2020 

      Antonsen, Villiam (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-12)
      Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan har innholdsforståelsen av kritisk tenkning utviklet seg i samfunnsfaglige læreplaner, og hvilken funksjon og posisjon har begrepet hatt i samfunnsvitenskapelige læreplaner på ungdomstrinnet? Formålet med studien har vært å undersøke hvordan kritisk tenkning kommer frem i læreplanenes generelle/overordnete ...
    • Kritisk tenkning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreplanenes utvikling av begrepet kritisk tenkning og læreres forståelse av begrepet 

      Holmer, Svein R. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Temaet for denne masteroppgaven har vært kritisk tenkning, med et søkelys på utviklingen av begrepet fra Kunnskapsløftet (2006) til Fagfornyelsen (2020), og hvordan begrepet forstås av lærere. Kritisk tenkning er særs dagsaktuelt ettersom elevene trenger ferdigheter for å imøtekomme et samfunn hvor falske nyheter preger mediebildet. Videre implementeres kritisk tenkning inn som en kjernekompetanse ...
    • Kritisk vurdering av argumentasjon i naturfag 

      Mo, Jonas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Gjennom media, internett, og i hverdagen generelt forholder vi oss stadig til hverandres og egne tanker og meninger om hvordan verden er og burde være, i et stadig mer mangfoldig samfunn. Det å kunne vurdere argumentasjon kritisk er viktig for å kunne ta gode valg og avgjørelser, og viktig for et velfungerende demokrati. I fagfornyelsen har kritisk tenkning fått større plass, men det er enda lite ...
    • Kroppsøving: Et fag elevene både gleder og gruer seg til. En tverrsnittsundersøkelse av 6.trinnselever i Tromsø kommune. 

      Johansen, Linda Hjemgård; Nilsen, Tor-Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Hensikt: Tema for masterstudien vår er elevers opplevelse til kroppsøvingsfaget på 6.årstrinn i Tromsø kommune. Hensikten har vært å undersøke hvilke årsaksfaktorer som påvirker elevenes opplevelser i kroppsøvingsfaget. Metode: Vi har benyttet kvantitativ metode og digitalt spørreskjema. Datainnsamlingen ble gjennomført februar 2019 på 6.trinnselever (N=338) og tolv kroppsøvingslærere (N=12) på ...
    • Kultur i matematikkopplæringen? En diskursanalyse av styringsdokumenter 

      Sandmo, Nora Marie Ollila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-08)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan kultur er skrevet frem i styringsdokumentene for matematikkopplæringen, med følgende problemstilling: «Hva er den diskursive praksisen relatert til kultur i matematikkopplæringen?». Studien er en kritisk diskursanalyse, og tar for seg styringsdokumenter. Analysen består av Nilsen et al. (2017) fire-stegs-analyse med følgende forskningsspørsmål knyttet til ...
    • Kulturarv og nyskaping i skolen. Avstiving av hekleduker til hulform 

      Norrie, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
      Mastergradsoppgaven presenterer og fremmer affeksjonsverdi og viktigheten av å ivareta vår kulturarv. Jeg introduserer en mulighet for å bringe nytt liv i gamle hekleduker, som holder på å bli avglemt eller bortgjemt. Arbeidet fungerer godt fagdidaktisk, og nyskaping i skolen er et viktig element. Jeg beskriver, analysere og reflektere rundt forskningsspørsmålet og arbeidet mitt, hvor jeg har ...
    • "Kulturelle ulikheter gjør livet mer verdifullt." En kasusstudie om flerkulturelle perspektiver i norskfaget 

      Carlsen, Ida Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive det flerkulturelle perspektivet i norskfaget gjennom en kasusstudie hvor et variert utvalg kvalitative metoder tas i bruk: dokumentanalyser, utforskende samtaler, klasseromsobservasjon og kvalitativt intervju. Studien har hatt et spesielt fokus på arbeid med tekster som kan tematisere kulturelt mangfold på ulike måter, og den avgrenser seg ...
    • Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold 

      Norberg, Vegard; Utvåg Paulsen, Erling (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-11)
      Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms og Nordland. Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen ...
    • Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen 

      Talberg, Marit Gjendemsjø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for ...
    • Kulturens innvirkning på elevers mulighet for læring i matematikkfaget - Kritisk studie på Finnmark elevers storylines 

      Wirkola, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Formålet med denne masteroppgaven var med støtte av posisjonsteori å bidra til å belyse hvordan en forstår og legger til rette for matematikklæring/glede/vegring hos elever i kulturer som (historisk) ikke vektlegger akademisk utdannelse. Jeg har utforsket hvilke muligheter elever har for læring gjennom storylines formet fra tidligere Finnmarks elever sine narrativer og drøftet fortellingene i lys ...
    • Kyss, klapp og skam. Om seksualitet i norskfaget 

      Amundsen, Kirsti Wester (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-15)
      Denne oppgaven prøver ut en norskfaglig og språklig orientert tilnærming til emnene seksualitet og skam. Seksualitet og skam er vanligvis ikke noe man knytter til norskfaget. Målet er da å finne ut hvordan man kan trekke temaene inn og gjøre dem faglig relevante. Skam knyttes her hovedsakelig til vår verbale og nonverbale kommunikasjon, og anerkjennes som beskyttelse av sosiale bånd, altså en sunn ...
    • Lek med matematisk tilnærming 

      Antonsen, Irene Mikalsen; Hjemly Hagensen, Hans-Oddvar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-24)
      I denne studien har vi forsket på lekens muligheter for matematisk tilnærming, og hvordan lærere i både barnehage og skole benytter den. Gjennom studien har vi benyttes oss av en kvalitativ forskning, med et sosiokulturelt vitenskapssyn og en fenomenologisk tilnærming. Vi har samlet inn våre data ved bruk av observasjon, etterfulgt av intervju med en kontaktlærer på første trinn, og en barnehagelærer ...
    • Leseglede på ungdomstrinnet. En kvalitativ undersøkelse om leseglede i norskfaget 

      Holand, Lena Johanna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      I denne undersøkelsen ønsker jeg å se nærmere på hvordan norsklærere arbeider med leseglede i skolen. Lesing som grunnleggende ferdighet er sentralt i skolen, men jeg vil forsøke å se om det er fokus på å skape leseglade elever i den praktiske hverdagen. Leseglede henger tett sammen med motivasjon og engasjement. Uten dette kan det være utfordrende å utvikle leseglede, dette fordi disse faktorene ...
    • Lesekvart i skolen En kvalitativ studie av et utvalg læreres begrunnelse av lesekvart som arbeidsmetode i leseundervisning 

      Larsen, Håvard Lemika (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om bruken av lesekvart som arbeidsmetode i leseundervisning. Målet med studien er å belyse hvordan et utvalg lærere begrunner sine valg, og forstår sin egen rolle i undervisningsmetoden. Problemstillingen stiller følgende spørsmål: Hvilket syn på lesing og leseundervisning ligger til grunn for et utvalg læreres valg av lesekvart som arbeidsmetode? Metoden ...
    • Leselyst på 6. trinn 

      Langaas, Kristine Holten; Fredriksen, Cathrin Sjøveian (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Vi har gjennomført et aksjonslæringsprosjekt, med mål å belyse på hvilke måter en litterær samtale og samtaler om litteratur kan bidra leselyst på mellomtrinnet. Vi har utført en litterær samtale, der vi benyttet deler av boken Ishavspirater (2017) skrevet av Frida Nilsson. Aksjonslæringen ble observert, og supplert med intervjuer før og etter aksjonen. Hovedteoriene vi har benyttet for å besvare ...