Mastergradsoppgaver ILP: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 542
-
I midten av kjønnsdebatten: Ei kvalitativ undersøking av samfunnsfaglærarar si oppleving av kjønnsinkongruens
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)Formålet med denne masteroppgåva har vært å undersøke korleis samfunnsfaglærarar opplever møtet med temaet kjønnsinkongruens i klasserommet. På bakgrunn av spenninga den pågåande kjønnsdebatten skapar i samfunnet, og sosiale medias spreiingskraft av informasjon, har ulike haldningar, perspektiv og verdiar omkring kjønn kome tydeleg fram i søkjelyset. Ungdommars auka bruk av sosiale media har gjort ... -
«Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka»
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)Sammendrag Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området, særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til forskningsfeltet innenfor samisk innhold i begynneropplæringen. Samisk innhold er fundamentert i samenes rett til å utvikle ... -
Tverrfaglig prosjekt i norsk og matematikk om et samisk opphavssagn: Elevers opplevelse av prosjektarbeid om nærmiljøet og tradisjonskunnskap sett i lys av samisk pedagogikk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan mellomtrinnselever ved en fådelt sjøsamisk skole har opplevd vårt egendesignede, dekoloniserende, tverrfaglige prosjektarbeid i norsk og matematikk om et lokalt samisk opphavssagn, ved bruk av samisk pedagogikk. Bakgrunnen er at samiske tema står sterkere i læreplanen LK 20 og at Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og flere samiske forskere, ... -
Kunstig intelligens i samfunnsfag. Bare utfordringer?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)Da ChatGPT, en kunstig intelligent chatbot, ble introdusert, vakte den oppsikt og debatt i skolemiljøet. Teknologien ble kritisert av rekke fagfolk, men samtidig var det enkelte som kunne se positive sider med utviklingen. Denne masteroppgaven utforsker hvordan et utvalg samfunnsfagslærere forholder seg til denne teknologien og hvordan den påvirker deres undervisning og vurderingspraksis. Dermed er ... -
Innføring av samarbeidslæring på 3. og 4. trinn i kroppsøving
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Sammendrag: Hensikten med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan innføringen av samarbeidslæring fungerer på barneskolen. Tidligere forskning på kroppsøvingsfaget indikerer at læreres undervisningspraksis i stor grad er preget av instruksjonsmetoden. I tråd med forskningen erkjenner jeg at instruksjonsmetoden også står sentralt i min undervisningspraksis. Med sikte på å variere mine metodiske ... -
Lek, kreativitet og uteskole i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om hvordan arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole kommer til syne på et utvalg ukeplaner til 2.trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne studien undersøker arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole og hvordan de kommer fram i et utvalg ukeplaner for 2.trinn. Analysen omfatter 12 ukeplaner fra tre strategisk utvalgte skolers 2.trinn over en fireukersperiode. Ukeplanene innholdsanalyseres gjennom fem analyseprosesser som tar for seg de tre arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole, med særlig fokus innenfor norskfaget. ... -
«Så vi er på en måte miniforskere som skal bestemme hvordan undervannshagen skal bli?»
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Som en del av den nye læreplanen har bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema det skal jobbes med i alle skolens fag, hvor målet er handlingskompetanse. Det finnes flere studier som svarer på hvorfor handlingskompetanse bør være en del av bærekraftsundervisning, men hvordan dette skal fremmes gjennom undervisningen trengs det mer forskning på. Gjennom dette masterprosjektet har jeg derfor ... -
"Og kanskje er det nettopp det kroppsøving er, en pause fra livet"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Hensikten med denne studien er å belyse hvordan kroppsøvingslærere forstår og reflekterer om psykisk helse i tråd med læreplanens inkludering av begrepet. Dette skal jeg gjøre ved å ta for meg hvordan et utvalg kroppsøvingslærere forstår og vektlegger læreplanen i kroppsøving, samt gjennom hvordan de inkluderer psykisk helse i deres kroppsøvingsundervisning. Av teori for å støtte oppgavens hovedfunn ... -
"Kan vi ikke ha mer utesvømming?"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Forskningsprosjektet vårt utforsker bruken av utendørsarenaen for svømmeundervisning og selvberging i havet blant elever på 7. trinn. Bakgrunnen for prosjektet er statistikk som viser at kun omtrent 50% av femteklassingene i Norge er svømmedyktige, sammenlignet med over 90% i land som Sverige og Island. Gjennom forskningsprosjektet ønsket vi å undersøke hvilke erfaringer elevene gjorde seg ved ... -
Å snakke om kropp - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres perspektiver på kroppen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Hensikten med denne studien er å utforske hvordan kroppsøvingslærere snakker om kropp og kroppslig læring i kroppsøvingsfaget. Gjennom deres refleksjoner og erfaringer har jeg fått et innblikk i hvilke teoretiske perspektiver de har på kroppen. Datagrunnlaget for denne studien ble utarbeidet gjennom en kvalitativ tilnærming, hvor seks kroppsøvingslærere ble intervjuet ved bruk av ... -
Å bygge en fortelling: Mastergradsoppgave i norsk begynneropplæring
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Ved å bruke enkeltcasestudie som består av videotranskripsjon, intervju og narrativ analyse, vil jeg forsøke å svare på hvordan historiefortelling gjennom bygging av LEGO kan fremme 2. trinns elevers læring. -
Motorisk utvikling i kroppsøvingsundervisning: En kvalitativ studie om tilrettelegging av undervisning for motorisk utvikling
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Hensikten med masteroppgaven har vært å utforske hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger kroppsøvingsundervisningen med å utvikle elevers motoriske kompetanse. For å undersøke dette spørsmålet er det brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, gjennom semi-strukturerte individuelle intervjuer. Fem kroppsøvingslærere som jobber på barneskole, har delt sin innsikt i deres tilnærminger til å ... -
En lærer å svømme innendørs, men drukner utendørs: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse av begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, og hvordan de kommer til syne i undervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Forskningen i dette masterprosjektet er gjort med en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført fokusgruppeintervju med 6 lærere, hvor målet har vært å få innsyn i deres forståelse rundt begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, samt hvordan disse begrepene kommer til syne i deres undervisning og i planlegging av undervisning. Lærernes forståelse av begrepet svømmedyktig varierte. Noen argumenterte ... -
Inkludering eller assimilering?: En kvalitativ studie om tilpasninger i læringsmiljøet for flerspråklige elever på 1. trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne studien har som formål å undersøke hvordan tre lærere på 1. trinn tilpasser læringsmiljøet for flerspråklige elever. Med ønske om å løfte frem lærernes praksis, erfaringer og holdninger tar studien utgangspunkt i en kvalitativ metode og en mikroetnografisk tilnærming. Datamaterialet er samlet inn gjennom to uker feltarbeid ved to skoler i ulike kommuner. Dette består av i to intervjusamtaler ... -
Demokratisk deltakelse i samfunnsfag
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Denne masteroppgaven handler om demokratiopplæring i samfunnsfag. Formålet med studien er å undersøke hvordan samfunnsfagslærere på ungdomskolen underviser og tenker rundt det å forberede elever på å delta demokratisk. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan vektlegger et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomsskolen det å motivere elevene til demokratisk deltakelse? For å besvare ... -
«Jeg hadde tatt imot maten om jeg hadde vært fange!» En kvantitativ undersøkelse om bruk av tegneserie og utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinn.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)I denne masteroppgaven har jeg sett på om bruk av tegneserie kan være med på å utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. Problemstillingen for oppgaven er: I hvilken grad kan tegneserie brukes til å utvikle historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. For å kunne svare på problemstillingen har jeg følgende forskningsspørsmål: Hvordan kan man måle historisk empati blant elever ... -
Norsk som estetisk fag En læreverksanalyse av elevoppgaver i læreverket Salto for 5. trinn for å utforske norskfagets estetiske mulighetsrom
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)Utdanningspolitikken og Fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017) legger stor vekt på estetiske læringsprosesser og metoder som en integrert del av elevenes dybdelæring, og for å støtte deres kognitive, praktiske, sosiale og emosjonelle utvikling gjennom skapende og kreative aktiviteter. Imidlertid reflekterer ikke kompetansemålene i norsk etter 7. trinn denne vektleggingen av estetiske arbeidsmetoder ... -
Lærernes arbeid med elevenes motivasjon i kroppsøving; En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Hensikten med forskningsprosjektet har vært å skaffe et innblikk i hvordan seks ulike kroppsøvingslærere arbeider med elevenes motivasjon i kroppsøvingsundervisningen. For å samle inn data har forskningsprosjektet hatt en kvalitativ tilnærming og det har blitt gjennomført seks semi-strukturerte intervju. Dataene som intervjuene genererte ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Videre har ... -
«Det er bare den minste bukken Bruse som skal til rektor og få kjeft»
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-09)Hvordan kan overgangsobjekter bidra til at barn kan oppleve sammenheng i overgangen fra barnehage til skole, og hva definerer et godt overgangsobjekt? Formålet med dette masterprosjektet er å avdekke hvordan et overgangsobjekt kan bidra som støttende, gjennom å analysere bildeboka Bukkene Bruse begynner på skolen (2017). For å svare på hvordan boka kan fungere som overgangsobjekt tar studien ... -
Fra tradisjonell til utforskende tilnærming
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie som har som mål å utforske hvordan lærernes holdninger og oppfatninger endrer seg gjennom deltakelse i et utviklingsprosjekt. For å gjennomføre denne studien, ble jeg en del av SUM-prosjektet, hvor jeg fikk tilgang til datamateriale som var samlet inn fra lærerne som deltok i prosjektet. Dette datamaterialet besto av spørreskjemaer før ...