Mastergradsoppgaver ILP: Nye registreringer
Viser treff 401-420 av 550
-
Tilpasset matematikkundervisning for minoritetsspråklige elever. En kvalitativ studie av hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-22)Norge er blitt et flerkulturelt samfunn som stadig er i endring, og skolen har et stort mangfold av elever som kommer fra forskjellige land. Disse elevene skal også, uavhengig av språkkompetanse, kunne få opplæring som er til deres beste. Tilpasset opplæring i en norsk skole beskrives som å legge til rette undervisningen for alle elever uansett kjønn, kognitivnivå, etnisitet, geografi, økonomi samt ... -
”Men kvifor skriv dei slik at plastiske operasjonar høyrest bra ut?”. Ein kvalitativ studie om elevar sin utøving av kritisk literacy
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I dette masterprosjketet har problemstillinga vore ”Korleis ein kan få elevar til å utøva kritisk literacy med å arbeida med språkleg medvit”. I tillegg har eg stilt forskingsspørsmålet: ”Kva slags utfordringar møter elevar når dei skal utøva kriktisk literacy”. Eg har gjennomført eit undervisningsopplegg i ein 9. klasse kor me arbeida med omgrepa konnotasjon og denotasjon. Elevane skreiv på slutten ... -
Undervisningskunnskap i matematikk. En kvalitativ studie om matematikklæreres oppfatninger om hvilke undervisningskunnskaper som er viktig for god undervisning i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk undersøker vi hvilke undervisningskunnskaper lærere mener er viktig for å kunne gjennomføre god undervisning. Da resultatene av TIMSS undersøkelsen i 2007 ble publisert fikk vi se at elevene fikk dårlige resultater i matematikk. Jens Stoltenberg skrev at en av grunnene til dette kunne være lærernes kunnskap. Hattie (2009) skriver ut fra sin egen forskning ... -
Wiki som motivasjonskilde for skriving. Om motivasjon, skriving og digitale ferdigheter på mellomtrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne masteroppgaven handler om skriving i wiki. Oppgaven fokuserer i hovedsak på tre tema: motivasjon, skriving og digitale ferdigheter. Studien blir kategorisert som en kasusstudie og datainnsamlingen har foregått gjennom observering av en femteklasse og elevintervju. Problemstillingen min er: Hva skjer når en femteklasse får skrive i wiki for første gang? I tillegg har jeg formulert et ... -
Oppfatninger av undervisning i ligninger. En kvalitativ studie av matematikklæreres oppfatninger av undervisning i emnet ligninger
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva matematikklærere på ungdomsskolen mener er hensiktsmessig undervisning i emnet ligninger. Vi har undersøkt læreres oppfatninger av matematikk og ligninger, og deres oppfatninger av læring og undervisning i matematikk og ligninger. Vi svarer på vår problemstilling ved å se sammenhenger mellom disse oppfatningene. Denne studien tar utgangspunkt ... -
"Tilbakemeldinger, noe mer enn bare 'bra'". En casestudie av læreres underveisvurdering av elevtekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan et utvalg norsklærere på mellomtrinnet benytter tilbakemelding og underveisvurdering i et prosessorientert skriveløp for å utvikle elevens skrivekompetanse. Studien er gjennomført som en casestudie. To lærere ble intervjuet og observert i klasserommet. I tillegg ble til sammen 32 elevtekster med lærerens kommentarer samlet inn og analysert ved hjelp ... -
Skjønnlitteraturens rolle i danningsfaget norsk. En kvalitativ studie om læreres forståelse av forholdet mellom norskfagets danningsoppdrag og arbeid med skjønnlitteratur.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen: Hvordan forstår et utvalg norsklærere forholdet mellom arbeid med skjønnlitteratur og norskfagets danningsoppdrag? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan arbeid med skjønnlitterære tekster kan legitimeres ut fra et danningsperspektiv. Dette har vi gjort ved å gjennomføre kvalitative intervju med syv ... -
Tilpasset opplæring i samfunnsfag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Formålet med denne masteravhandlingen var å se på hva innebærer i begrepet tilpasset opplæring, og hva samfunnsfaglærere legger i begrepet tilpasset opplæring. Det ble sett på hvilke måter samfunnsfaglærere på mellomtrinnet implementere tilpasset opplæring i samfunnsfag undervisningen. Jeg benyttet meg av kvalitativt intervju som metode på tre samfunnsfaglærere på mellomtrinnet ved skoler i Troms. ... -
Et utvalg læreres refleksjoner omkring digital lesing. Hvordan reflekterer et utvalg lærere omkring digital lesing, og hvordan bruker de lesestrategier til digitale tekster?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som belyser problemstillingen: “Hvordan reflekter et utvalg lærere omkring digital lesing, og hvordan brukes lesestrategier til digitale tekster?”. Bakgrunnen for prosjektet er hvordan digital lesing er blitt en stor del av skolehverdagen. Både grunnleggende ferdigheter I lesing og digitale ferdigheter trekker inn digital lesing som en del av hva norske ... -
Tverrfaglig undervisning mellom naturfag og mat og helse. En kvalitativ studie på mellomtrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne studien er en kvalitativ studie med tema tverrfaglig undervisning mellom fagene naturfag og mat og helse. Forskningsspørsmålet er Hvordan kan et tverrfaglig undervisningsopplegg i naturfag og mat og helse legges til rette slik at det vil gi mest mulig læringsutbytte for elevene? For å finne svar på forskningsspørsmålet har det blitt gjennomført et tverrfaglig undervisningsopplegg i to klasser ... -
Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-11)Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms og Nordland. Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen ... -
Skriftlig vurderingspraksis. En studie av lærerens skriftlige tilbakemeldinger til elevene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-08)Denne masteroppgaven omhandler skriftlig vurderingspraksis av elever på ungdomsskolen og konsentrerer seg om lærerens skriftlige tilbakemeldinger. Oppgaven har fokus på hva som kommenteres og hvordan de skriftlige tilbakemeldingene er uttrykt/formulert. Studien tar utgangspunkt i tekster elever på tiende trinn har skrevet i forbindelse med skrivedag i norsk våren 2016, datamaterialet består av de ... -
Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Studien omhandler utvikling av et case-basert undervisningsopplegg, der målet var å få elever til å gjøre risikovurderinger før- og under praktisk arbeid på laboratoriet. I undervisningsopplegget fikk elevene presentert en fiktiv fortelling om noen sølte kjemikalier inne på laboratoriet. Elevenes oppgave var å finne ut hvilke kjemikalier som var sølt og hvilke sikkerhetstiltak som var nødvendig. To ... -
"Du kan ikke gå helt til bunnen, for den finnes ikke". En kvalitativ studie av hva fagfornyelsens vektlegging av dybdelæring kan bety for arbeidet med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I denne kvalitative studien har vi studert prosessen med implementeringa av fagfornyelsen og dens vekting av dybdelæring i norskfaget. Formålet med studien har vært å studere hva denne vektlegginga kan bety for arbeidet med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Gjennom en diskursanalytisk tilnærming har vi studert tre ulike diskurser og hvordan disse omtaler metaforene dybde, bredde og overflate i ... -
Ungdomsskoleelevers generaliseringsprosess. En kvalitativ studie om hva som kjennetegner ungdomsskoleelevers generalisering av figurmønsteroppgaver.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hva som kjennetegner ungdomsskoleelevers generaliseringsprosess i arbeid med figurmønster. Tidligere forskning viser at få elever klarer å bruke algebra for å uttrykke sammenhenger eller å generalisere til en fullstendig formel (Rivera & Becker, 2005). Hensikten med prosjektet var å få en oversikt over hvilke strategier elevene brukte og hvilke argumentasjoner ... -
Undersøkende matematikkundervisning – en undervisningsform som favner om alle? En kvalitativ studie av læreres opplevelse av tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne mastergradsoppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ, fenomenologisk studie av læreres opplevelser av tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning. Tilpasset opplæring er et lovfestet prinsipp som oppleves krevende for lærere å ivareta. Samtidig vil den pågående fagfornyelsen trolig medføre at elevene i større grad enn før skal arbeide undersøkende med matematikkfaget. Det ... -
Matematisk kompetanse - hvordan vurderer man det? En kvalitativ studie av matematikklæreres summative vurderingspraksis på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne avhandlingen er et resultat av en kvalitativ studie med en induktiv temaanalyse. Formålet med studien var å finne ut hvordan summativ vurdering i matematikk på ungdomstrinnet foregår. Vårt fokus innenfor temaet vurdering var summativ vurdering og kompetanse. Metoden vi brukte for innhenting av data var intervju, med en teknisk del som ga grunnlag for en kvantitativ tilleggsanalyse som ble ... -
På hvilke måter kan norsklærernes underveisvurderinger fremme elevenes skrivekompetanse? En kvalitativ kasusstudie om underveisvurderingens kraft.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: På hvilke måter kan norsklærerens underveisvurderinger fremme elevenes skrivekompetanse? Formålet med prosjektet har vært å undersøke norsklæreres erfaringer med formative vurderinger på elevers tekster, og hvilke erfaringer lærerne har med elevenes utvikling av metaspråklig kompetanse. Casestudien tar utgangspunkt i empiri gjennom en ... -
Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres forståelse av digitale ferdigheter og begrepets utvikling i samfunnsfaglige læreplaner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)I denne studien har jeg undersøkt digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag og undersøkelsen hadde som hensikt å bidra til forståelse av ferdigheten i faget. Studien har en kvalitativ tilnærming og gjennom dokumentanalyse av samfunnsfaglige læreplaner og intervju av lærere i samfunnsfag hadde jeg som mål å svare på følgende problemstilling: «Hvordan har tematikken digitale ... -
Differentiated Instruction in the English Subject. A qualitative study of teachers’ approaches to differentiated instruction and the factors that affect their ability to differentiate
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)In this thesis I have investigated the following research question: How and to what extent do a selection of English teachers differentiate their instruction according to their students’ needs, and which factors affect their ability to do so? This study investigates how a sample of English teachers differentiate instruction through content, product, process, and affect/environment according to the ...