Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere: Nye registreringer
Viser treff 421-440 av 466
-
Læreplan i norsk - skrevet, men ikke forklart - lest, men ikke forstått?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Målsettingen for masteravhandlingen er å bidra til utvikling av læreplanforståelse for norskfaget i LK06. Det handler om vår tolkning av planen, men også å møte læreplanen på en ny måte gjennom lærere. Studiet har flere datasett. Det første er fire læringsepisoder som har bidratt til vår læreplanforståelse, gjennom å bruke oss selv som informant. Vi har analysert læreplanen for norsk i LK06, for ... -
Erfart profesjonsutvikling gjennom videreutdanning i matematikkdidaktikk. På hvilken måte gir videreutdanning profesjonsutvikling?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne kvalitative undersøkelsen tok utgangspunkt i forskningsspørsmålet «På hvilke måter erfarer lærere på MatematikkMOOCen ved UiT og HiST, profesjonsutvikling gjennom sin videreutdanning?» og videre oppfølgingsspørsmålet «På hvilke måter kan lærernes profesjonsutvikling påvirke elevenes matematiske læring?». Jeg jobber med videreutdanning, hvor inntrykket mitt er at dette er et tema studenter ... -
Teaching English in introduction classes. A case study of challenges and facilitating factors for teachers who teach English in introduction classes
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-11)The aim of this study was to get more knowledge about how teachers teach English in introduction classes, and to gain more insight into the challenges and facilitating factors teachers meet in this particular teaching situation. The research project was designed as a particularistic observational case study. Both qualitative and quantitative methods were used to collect data in an introduction class ... -
Rom til å utvikle scientific literacy - En tekstanalyse av ”Forskerføtter og leserøtter”-lesehefter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne masteroppgaven har scientific literacy som hovedtema. Forskningsspørsmålet er ”Hvordan kan lesehefter fra Forskerføtter og leserøtter, brukt i tråd med lærerveiledningene, bidra til at elever på mellomtrinnet utvikler scientific literacy?”. Metoden er en tradisjonell tekstanalyse av to lesehefter fra undervisningsopplegget ”Forskerføtter og leserøtter”. I tillegg beskrives tilhørende ... -
Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på ... -
Digitale verktøy og grunnleggende digitale ferdigheter i samfunnsfag. En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres oppfatninger av digitale verktøy og digitale ferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne masteroppgaven fokuserer på digitale verktøy og digitale ferdigheter i samfunnsfag. Gjennom oppgaven er det forsøkt å belyse fordeler og ulemper som samfunnsfaglærere ser med dette i skolehverdagen. Besvarelsen forsøker å belyse hvordan man forstår begrepene ”digitale verktøy” og ”digitale ferdigheter” fra et lærerperspektiv. I dagens skole er temaer rundt IKT høyst aktuelle. Fokuset på ... -
Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)Tittel: Kortreist Kunnskap. Formål og Problemstilling: Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og distriktskolers vektlegging av lokale læremidler ?” Metode På bakgrunn av problemstillingen ... -
«Det handler om å se og bli sett hele livet». En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres forståelse av lytting i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Lytteferdigheten har lenge hatt en liten plass både i forskning- og skolesammenheng, særlig i forhold til ferdighetene lesing og skriving. I tillegg blir lytting ofte sammenlignet med å høre, noe som kan gi forestillinger om at alle barn kan lytte. Lytteferdigheten er samtidig viktig for aktiv deltakelse i samfunn- og arbeidsliv. Jeg var derfor interessert i undersøke ungdomsskolelæreres forståelse ... -
Å lykkes med Forskerspiren. En studie om implementering av hovedområdet Forskerspiren i naturfaglæreres undervisningspraksis.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne studien retter et positivt blikk på implementering av forskerspiren, et hovedområde i læreplanen for naturfag (LK06). Det er viktig og aktuelt, å prøve og avdekke hvilke faktorer som kan bidra til en vellykket implementering i en organisasjon som skolen. Formålet med forskningsprosjektet er å bidra med innsikt i hvordan lærere kan lykkes med implementering av forskerspiren, og hvilke faktorer ... -
Motivasjonsfaktorer til høyere utdanning i matematikk. En kvalitativ studie på faktorer som motiverer studenter til å ta høyere utdanning i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget matematikk?”. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn og har et kvalitativt ... -
Tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk. En kvalitativ undersøkelse av hvordan et utvalg matematikklærere fra ungdomskolen forstår, erfarer og praktiserer tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk er en kvalitativ studie som har som hensikt å undersøke hvordan et utvalg matematikklærere fra ungdomstrinnet forstår, erfarer og praktiserer tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk. Forskningen har et kvalitativt forskningsdesign, hvor jeg har brukt semi strukturert intervju som metode.Totalt intervjuet jeg fem lærere. Mine funn kan tyde ... -
Elever med lav måloppnåelses motivasjon og oppfatning av undervisning, med tanke på nivådifferensiert – og ordinær aldersdelt undervisning. En kvalitativ undersøkelse bygd på teori og intervju med et lite utvalg elever.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Dette er en master i matematikkdidaktikk som ser på motivasjon hos svake elever i en nivådifferensiert og en ordinær klasse. På bakgrunn av stor interesse for motivasjon og tilpasset undervisning vil jeg se på problemstilling: Hva kjennetegner svake elevers motivasjon og syn på matematikk undervisning i en nivådifferensiert - og ordinær aldersdelt klasse? Dette er en generisk kvalitativ studie, ... -
«Jeg måtte se for meg mer enn det som står i teksten.» En studie av elevers bruk av egen fantasi og forkunnskaper i møtet med en skjønnlitterær tekst.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne masteroppgaven presenterer en empirisk undersøkelse som har sett på hvordan elever bruker egne minner og erfaringer i møtet med en skjønnlitterær tekst for å tolke det teksten antyder, men ikke fremstiller direkte. I studien ble det gjennomført et undervisningsopplegg i en åttendeklasse, og datamaterialet består av skriftlige elevbidrag og observasjonsnotater. Forskningsspørsmålet som belyses ... -
Kartferdighet - Et verktøy for kompetanse i samfunnsfag?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Formålet med denne studien er å framheve kartferdighet som et verktøy for elevene i samfunnsfag. Studien fokuserer på bruk av kart i undervisning, og hvordan dette påvirker elevenes kartferdighet. Vi har valgt å bruke disse funnene til å diskutere hvordan kartferdigheter kan være et verktøy for å heve elevenes kompetanse. Studiet består av metodetriangulering og har dermed et særegent forskningsdesign. ... -
Rammene for opplæring i nynorsk som sidemål. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av rammenes innvirkning på sidemålsundervisning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Temaet for avhandlingen er nynorsk som sidemål. Den presenterer en kvalitativ studie rettet mot læreres erfaringer av rammene for sidemålsundervisningen, og hvordan disse påvirker valgene de tar for undervisningen. Forskningsspørsmålet er: Hvordan oppfatter norsklæreren at rammefaktorer påvirker deres didaktiske valg i opplæring i nynorsk som sidemål? Det har vært nødvendig å gå bredt ut, for å ... -
Matematisk resonnement i 7.klasse. En kvalitativ undersøkelse av høytpresterende elevers matematiske resonnement i arbeid med generalisering av geometriske figurer og numeriske følger.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne rapporten har belyst problemstillingen; Hva kjennetegner de matematiske resonnementene til elever i barneskolen med høy måloppnåelse i matematikk, i arbeid med generalisering av geometriske figurer og numeriske følger? Rapporten har avdekket at elever med høy måloppnåelse i matematikk ikke kan sees på som en homogen gruppe. Med dette menes det at den matematiske forståelsen vil variere ... -
Brøkundervisning i forskning og praksis. En kvalitativ studie om hva forskning sier er god brøkundervisning og på hvilke måter dette kommer til syne i praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)I denne masteroppgaven har vi sett på hvordan forskning beskriver god brøkundervisning og på hvilke måter dette kommer til syne i praksis. Hensikten er å danne eksempler på god brøkundervisning. Studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor datainnsamlingen baserte seg på observasjoner i to klasser på 6. trinn. Det ble i tillegg benyttet intervju for å underbygge observasjonene. I observasjonen ... -
Motivasjon til matematikkfaget - En kvalitativ undersøkelse av motivasjonsfaktorer hos elever på 5.- 8.- og 10.-klassetrinn.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne studien har tittelen Motivasjon til matematikkfaget. Hensikten med studien er å undersøke elevers motivasjon til matematikkfaget og prøve å forstå hva som kan bidra til å øke elevenes motivasjon til faget. Som ferdig utdannet lærer er det viktig for meg å kunne bidra til å øke elevenes interesse og ferdigheter i faget. Jeg har hatt fokus på elevene, og hvilke faktorer som spiller en rolle i ... -
Teachers’ Knowledge and Classroom Practices of Pronunciation in Lower Secondary School in Norway
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)This study investigates English pronunciation teaching among Norwegian teachers with regards to classroom practices and knowledge of this subject matter. In addition, the research aims to find out the role that formal education has when it comes to teaching pronunciation. This includes the amount of formal education in teaching and in English that the teachers have, and additionally what it could ... -
Regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Problemstilling Denne oppgaven er basert på en kvalitativ studie omkring regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Problemstillingen for denne oppgaven er Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet? Jeg vil belyse denne problemstillingen med forskningspørsmålene - Hva legger et utvalg lærere i ...