• Hvor stor betydning har medarbeidersamtalen? En masteroppgave der vi undersøker hvordan ansatte i en norsk kommune vurderer medarbeidersamtalen 

      Eriksen, Anita; Bratteng, Siv (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-06-01)
      <p>Fenomenet medarbeidersamtalen kan synes å ha en variert betydning blant ansatte som har benyttet slike samtaler. Med dette som utgangspunkt ønsket vi å undersøke <i>medarbeidersamtalen</i> og hvilken betydning denne faktisk har. Vår problemstilling ble derfor «Hvor stor betydning har medarbeidersamtalen»? For å få svar på dette ble ansatte i Harstad kommune valgt ut til å besvare spørsmål knyttet ...
    • Lean implementering. Lean på et sykehuslaboratorium og i en barnehage 

      Høiseth, Gunn-Torill; Måge, Janne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-06-10)
      Sammendrag Lean er kommet for å bli og tas stadig i bruk i flere og flere organisasjoner. Det har vært gjort mye på forskningsområdet om Lean, men det har vært vanskelig å finne en klar sammenheng mellom det å implementere Lean og det å vise til bedre resultater. Kvalitative og kvantitative studier har faktisk vist motstridende resultater (Andersen, Røvik & Ingebrigtsen, 2013). I de virksomhetene ...
    • "Dere har hørt det er sagt" En kvalitativ undersøkelse av hva og hvem som påvirker politipatruljens forståelse av Nærpolitireformen 

      Nilsen, Hans Jørgen; Richardsen, Eva Løite (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-22)
      Problemstillingen i vår oppgave er hva og hvem som påvirker politipatruljens forståelse av Nærpolitireformen. Det er tre teoretiske begreper i denne oppgaven: sensemaking, sensegiving og sensegivers. Sensemaking er forståelsen som dannes hos politipartruljen. Sensegiving er hva som påvirker denne forståelsen. Sensegivers er hvem som påvirker denne forståelsen. Metoden vi har brukt er et case-studium ...
    • Hardførhet («hardiness»). Kan en psykologisk test forutsi hvem som vil yte det lille ekstra i krevende situasjoner? 

      Lundberg, Torbjørn Fossbakken; Helland, Thomas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-27)
      I denne studien har vi sett på sammenhengen mellom skåren på en psykologisk test ved navn hardførhetstesten og det å bestå et krevende opptak. Vår problemstilling er «Kan hardførhetstesten ha forklaringskraft for hvorfor noen kandidater består en krevende seleksjonsprosess, og andre ikke gjør det?». Videre har vi testet fire hypoteser for å finne svar på ulike aspekter ved vårt tema. Disse fire ...
    • Ny på arbeidsplassen. Hva skoleledere bør vite om nytilsattes møte med organisasjonen. 

      Wang, Bodil Synnøve; Strømsør-Bygdevoll, Marita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-28)
      I denne masteroppgaven har vi studert hvilke opplevelser nyansatte lærere har hatt i møte med sin nye arbeidsplass og yrkestilværelse. Vi har sett på de erfaringer de har gjort seg knyttet til ansettelsesprosess, veiledning, ledelse, arbeidsbelastning og sosiale faktorer. Bakgrunn for valg av tema ligger i utfordringer som knytter seg til læreryrket spesielt, og store deler av offentlig sektor ...
    • Kommunale enhetslederes opplevelse av eget handlingsrom. En studie av enhetslederes handlingsrom i tonivå-kommuner 

      Skog, Hans-Terje; Næss, Hege Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-29)
      Det er mange som arbeider som ledere i dagens samfunn, både i ulike organisasjoner og på forskjellige nivåer. Man kan lede et stort konsern med mange ansatte, eller en liten bedrift med få ansatte. Noen ledere sitter på toppen, mens andre ledere er prosjektledere, avdelingsledere eller mellomledere. Det er faktisk mange flere mellomledere enn det er toppledere i samfunnet, men til tross for dette ...
    • Fra profesjonsidentitet til lederidentitet. En studie om utvikling av lederidentitet 

      Bakken, Rita Henie; Trøite, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-30)
      Formålet med denne oppgaven er forstå hvordan profesjonsutøvere opplever utvikling av lederidentitet. Å utvikle lederidentitet viser seg å være en prosess. En prosess der en går fra profesjonsutøver til å bli leder. En profesjonsutøver kalles gjerne for en hybridleder i forskningslitteraturen. Et moderne ord som brukes i mange sammenhenger. Identitet har flere interessante vinklinger på hvordan vi ...
    • “Should I stay, or should I go”. Hva motiverer ledere til å jobbe i Forsvaret? 

      Broch, Peter Fredrik; Kvernevik, Jan-Arne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-30)
      Denne masteroppgaven setter søkelys på hvorfor noen ledere velger en livslang karriere i Forsvaret mens andre ikke gjør det. Hensikten med studien var å se på hvilke motivasjonsfaktorer som får folk til å velge å bli i Forsvaret, slik at gjennomsnittlig «ståtid» kan øke. Vi koblet dette mot Fredrick Herzberg sin to-faktorteori (Herzberg, 1959), for å se om det er spesielle hygienefaktorer eller ...
    • Hvordan oppleves motivasjon og engasjement hos ansatte i Sparebank 1 Nord-Norge i dag, og hva kan gjøres for å tilrettelegge for motiverte ansatte som fremmer bankens målrealisering. 

      Solvang, Frank-Halvar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      Formålet med denne oppgaven har vært å forsøke å redegjøre for hvilke faktorer ved jobb og ledelse som tilrettelegger for motivasjon i organisasjonen Sparebank 1 Nord-Norge. Bank- og finansnæringen går i likhet med mange andre områder av samfunnet gjennom en omfattende teknologisk utvikling, og da er det viktig at de menneskelige ressursene er motiverte for å klare å takle slike omfattende endringer, ...
    • Hvilke belastninger opplever befalet ved ledelse av innsatser i sivilforsvaret, og hva kan gjøres for å forberede befalet på møtet med fremtidige belastninger? 

      Gjertsen, Lars Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      Befal i Sivilforsvaret opplever belastninger i forbindelse med ledelse av innsatser i Sivilforsvaret. Belastningene er av psykisk og fysisk karakter og påvirker befalet ved ledelse av innsatser i Sivilforsvaret. Dette er det samlede innrykk basert på en undersøkelse av kvalitativ tilnærming hvor befal i Sivilforsvaret lot seg intervjue. En sentral belastning synes å være usikkerhet. Usikkerheten ...
    • Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole 

      Torblå, Eirin Anne Karlsen; Rydning, Wenche Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      Denne oppgaven dreier seg om sammenslåingen av Tromsø Maritime skole (TMS) og Breivika videregående skole til Ishavsbyen videregående. Sammenslåingen omfatter foreløpig bare organisatoriske endringer, men skal også innebære geografisk samlokalisering når et nytt skolebygg står klart om tre til fem år. Sammenslåingen foregår som et prosjekt parallelt med daglig drift. Vinklingen vi har valgt for ...
    • Opplevelsen av organisasjonsidentiteten i Forsvarsbygg. Er det motsetninger mellom den formelle uttalte- og opplevelsen av identiteten blant ansatte ved hovedkontoret og i Indre Troms? 

      Strømseth, Cathrin Amundsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-11)
      Denne masteroppgaven fokuser på begrepet organisatorisk identitet i Forsvarsbygg, og hvordan de ansatte opplever den vs den formelle uttalte identiteten til Forsvarsbygg er. Identitet dreier seg om hvem vi er og om hvordan vi grunnleggende definerer oss selv. Slik er det også ved organisasjonsidentitet, det dreier seg om oss og hvem vi er som organisasjon. Oppgaven tar utgangspunkt i Albert & ...
    • Hvordan påvirker egenskaper ved fagfelt ledelse av kunnskapsarbeidere? 

      Teigland, Arnt Steve (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-09-02)
      Sammendrag Kunnskapsarbeid er et tema som har fasinert og interessert meg i mange år. Tema for oppgaven er ledelse av kunnskapsarbeidere, med problemstillingen: Hvordan påvirker egenskaper ved fagfelt ledelse av kunnskapsarbeidere? For å forsøke å finne svar på problemstillinga har jeg også laget noen forskningsspørsmål: 1. Hvordan opplever lederen kunnskapsarbeidernes behov for ledelse i ...
    • Hvordan påvirker digitale endringsprosesser mellomledernes atferd? 

      Haslevang, Mona; Haslevang, Magne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-09-03)
      Tema for denne studien er om digitalisering påvirker lederatferd. Stadige nye teknologier og digitale endringsprosesser påvirker organisasjonen, ledere og medarbeiderne. Vi har valgt organisasjonen Zalaris for å gjennomføre studiet og intervjuet noen av mellomlederne som jobber der. Zalaris jobber mot outsourcing markedet, der bedrifter kan kjøpe lønns- og HR tjenester.
    • Fra liten gründerbedrift, til stor vekstbedrift – hva skyldes suksessen? Lederne i KOA sine betraktninger – en kvalitativ casestudie 

      Reinholdtsen, Tina Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-26)
      I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg hva ledelsen i KOA har vektlagt i prosessen fra liten gründerbedrift til stor vekstbedrift. Jeg har med utgangspunkt i teori om organisasjoners livssyklus (vekstfaseteori) tatt for meg de naturlige endringene i lederutfordringene når KOA vokste, og hvordan ledergruppa løste disse utfordringene. Videre har jeg med utgangspunkt i forskning rundt faktorer som ...
    • Hvordan beholde kunnskapsmedarbeideren - En studie om nytilsatte kunnskapsmedarbeideres motivasjon 

      Eriksen, Stina Bakke; Kristiansen, Therese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-20)
      En av de største utfordringen for dagens organisasjoner er å kunne tiltrekke og beholde dyktige kunnskapsmedarbeidere. Ansettelsesprosesser og opplæringsperioder er tidkrevende og kostbare, og det er derfor viktig å gjøre gode ansettelser og har en plan for en tilpasset og effektiv opplæring av nyansatte. Når ansettelsen og opplæringen er ferdig, og de nyansatte er fullstendig integrert i organisasjonen, ...
    • Lederes opplevde handlingsrom for kompetansemobilisering En studie av kompanisjefer i Forsvaret 

      Dyrnes, Gro Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)
      Denne oppgaven tar for seg hvilket opplevd handlingsrom ledere i Forsvaret har for kompetansemobilisering av sine medarbeidere, med bakgrunn i teori knyttet til militær ledelse, lederes handlingsrom, kompetanse og kompetansemobilisering. Studien ble gjennomført ved bruk av kvalitativ metode, nærmere bestemt semi- strukturerte intervjuer med kompanisjefer i Brigade Nord/ Hæren. Respondentene har ...
    • Hvilke forventninger har lærere i videregående skole til sine ledere? 

      Hanssen, Halvor S.; Sollie, Frode (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-27)
      I denne oppgaven undersøker vi hvilke forventninger lærere i videregående skole har til sine ledere. Vi deler lærerne inn i 2 kategorier basert på utdanning og yrkesbakgrunn og ser etter likheter og forskjeller mellom de to gruppene. Den ene består av lærere som har ulik yrkesfaglig bakgrunn, og den andre av lærere som har akademisk bakgrunn med studier på lærerhøgskole eller universitet. ...
    • Ledelse som balansekunst. Når tverrsektorielle ambisjoner møter kommunale rammebetingelser 

      Høiseth, Bente Bjørkly; Haugen, Leif Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-27)
      Denne studien handler om lederes betydning for tverrsektorielt samarbeid. Å lykkes med samarbeid på tvers er en utfordring som mange organisasjoner og ledere kan kjenne seg igjen i. Dette er også noe vi selv har erfart fra ulike roller i forskjellige organisasjoner. Det er lagt til grunn tre forskningsspørsmål for studien: 1. Hva er konteksten for ledere i en kommune? 2. Hvilke faktorer hemmer ...
    • Pedagogisk leder - en (u)mulig rolle å fylle? En studie av pedagogiske lederes oppfatning av egen rolle. 

      Olsen, Tone; Solhaug, Wårinn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)
      Statistikk knyttet til alle slags yrkesgrupper var det som først gav oss antagelser om at det å være pedagogisk leder i en barnehage kan være belastende. Det er høyt sykefravær og stor grad av turnover hos mange som innehar denne type arbeidsrolle, det kan man se i mange av landets barnehager. Er det selve lederrollen, forventninger, eller noen av arbeidsoppgavene som er en utløsende faktor for at ...