Viser treff 348-367 av 571

    • Om fargelegging, relasjoner og etikk i barnehage og skole 

      Ludvigsen, Henriette; Unstad, Torstein; Steinsvik, Betty; Madsen, Siri Sollied; Boldermo, Sidsel; Bartnæs, Pernille Elisabeth; Dardanou, Maria; Bråthen, Hanne Kristin (Chronicle; Kronikk, 2022-11-01)
      Lærer Ketil Stokkan løfter i et innlegg i Nordlys fram sin bekymring knyttet til et skjema som skal kartlegge relasjonen mellom lærer og elev. Skjemaet angir fargekoder som gir karakteristikker av elever som for eksempel "lett å elske", "får det til å koke" eller "vanskelig å forstå". Læreren skal så gi eleven fargekoder ut fra sitt forhold til eleven.
    • Om læringsmål i yrkesutdanninger som forutsetter fysiske ferdigheter 

      Andreassen, Svein-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-18)
      I artikkelen studeres nasjonale føringer for formulering av læringsutbyttebeskrivelser for fagskoler. Formålet med studien er å vise hvilke konsekvenser disse føringene får for lokalt arbeid med utvikling av studieplaner for yrker som forutsetter fysiske ferdigheter.<p><p> I studien er det anvendt to metoder. Den ene er kvalitativ tekstanalyse av relevante nasjonale styrings- og veiledningsdokumenter, ...
    • Om metode: Bruk av inter-observatør enighet og inter-rater reliabilitet i NTA, og forslag til utvidelse av repertoaret i atferdsanalytiske studier 

      Dechsling, Anders; Øien, Roald A; Nordahl-Hansen, Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020)
      For at atferdsanalytiske studier skal inkluderes i evidensbasene må forskningsdesign og de tilhørende statistiske analyser være av god kvalitet. En kvalitetsindikator innen psykologiforskning er bruk og rapportering av enighet mellom observatørene under datainnsamling og analyser. Denne artikkelen beskriver omfanget av artikler i Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse som har metodedel, som oppgir å ...
    • Om sammenhenger mellom forskningsspørsmål, aksjonsforskning, casestudier og generalisering 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Andreassen, Svein-Erik (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      The purpose of the article is to contribute to the discussion about the relationship between action research with qualitative data and generalization. Working towards this purpose, we look into two other elements of research design. These two are research questions and case study as a research strategy. We apply theoretical concepts about different types of action research, different types of case ...
    • Omstilling i Statped - Delrapport 1: Ansattes vurderinger i en tidlig fase 

      Andrews, Therese Marie; Hustad, Bent Cato (Research report; Forskningsrapport, 2022)
      Rapporten viser resultater fra en spørreskjemaundersøkelse blant ansatte i Statped som ble gjennomført høsten 2021. Undersøkelsen inngår i en følgeevaluering av en omstilling i Statped som pågår i perioden 2020-2024. Spørreskjemaet var i hovedsak konsentrert om ansattes erfaringer med og vurderinger av aspekter som informasjon og informasjonsprosessen i forbindelse med omstillingen, ledelse ...
    • Omstilling i Statped - Delrapport 2: Ny organisasjonsmodell, utviklingstrekk og erfaringer 

      Andrews, Therese Marie; Bragtvedt, Stian; Hustad, Bent Cato (Research report; Forskningsrapport, 2023)
      Denne delrapporten fra følgeevalueringen av omstillingen i Statped, retter oppmerksomheten mot den nye organisasjonsmodellen som ble innført 1. mai 2022. Den gir et innblikk i utviklingen av modellen, i hvilke føringer som ble lagt, og i hvilke erfaringer ansatte har både med modellen som helhet og deres egen plassering i den. Datamaterialet stammer fra dokumenter som gjelder omstillingen, ...
    • Omstrukturering av spesialundervisning. Rapport 1, Forutsetninger og konsekvenser. Prinsipper og modeller 

      Stangvik, Gunnar; Rønbeck, Ann Elise; Simonsen, Ole (Research report; Forskningsrapport, 1995)
    • Omvendt undervisning som talesjanger i veilederutdanningen- Studenters perspektiv på forhold som har betydning for læreprosesser 

      Worum, Kirsten Sivertsen; Hansen, Inger Merethe; Olsen, Rigmor (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-11-15)
      Formålet med artikkelen er å få innsikt i forhold som har betydning for studentenes læringsprosesser når veilederutdanningen er designet som omvendt undervisning. Forskning på omvendt undervisning i veilederutdanning for lærere i barnehage og skole er viet lite oppmerksomhet. Denne studien har en kvalitativ tilnærming og undersøker følgende: Hvordan fremme gode læringsprosesser når omvendt undervisning ...
    • Oppsummering KOMII H-2017- V 2018. Arbeidsnotat i KOMII-prosjektet - en kort, stikkordsbasert oppsummering 

      Sørly, Rita; Bye, Geir; Ellingsen, May-Britt; Antonsen, Yngve; Skare, Roar (Research report; Forskningsrapport, 2018-08-17)
      Arbeidsnotatet presenterer en kort oppsummering av de viktigste funnene i KOMI-prosjektet – Kommunal Innovasjonsledelse og Innovasjonskultur - høst 2017 og vår 2018. Notatet har to deler. Del 1 tematiserer erfaringer fra ulike deler av arbeidet knyttet opp mot implementering av arbeidspakker i Utviklingsprogrammet i Tromsø Kommune, høsten 2017. Del 2, våren 2018, undersøker suksessfaktorer ...
    • The optimal platelet concentration in platelet-rich plasma for proliferation of human cells in vitro:diversity, biases, and possible basic experimental principles for further research in the field: A review 

      Straum, Olav Kansgar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-11-13)
      <i>Background</i> - In the last decades, several in vitro studies have tested the effect of plate-rich plasma (PRP) on the proliferation of human cells in search of a wizard for the use of PRP in a clinical setting. However, the literature displays striking differences regarding this question despite the relatively similar experimental design. The aim of this review is twofold: describe and explain ...
    • Outdoor chemistry in teacher education – a case study about finding carbohydrates in nature 

      Höper, Jan; Køller, Hans-Georg (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-09-17)
      In this case study, we describe an inquiry-based approach to enhancing tuition in chemistry by taking student teachers out of the lab and into nature. We used video observation and interviews to gain insight into student teachers’ expectations and experiences of such fieldwork. Through thematic analysis, we found that the participants perceived the approach as individually relevant and worthy of ...
    • Outside belonging: A study of bullying in a daycare institution 

      Helgesen, Mai Brit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-11)
      In this study of bullying during children’s play and other interactions in a daycare setting, the empirical data are based on interviews with staff and notes from discussions with staff and with two special education teachers. The results confirm that bullying is a complex phenomenon, as many and varied forces, both human and non-human, were found to play a role in the construction of bullying in ...
    • Parabolantenner og lyskastere etterligner blomster-design 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2016)
    • Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to the Profession (STEP): Becoming a professional teacher 

      Bjerkholt, Eva; Olsen, Knut-Rune; Brokke, Tonje Harbek; Madsen, Janne; Havre, Sissel; Hjardemaal, Finn; Antonsen, Yngve; Stenseth, Anna Maria Helena; Mork, Magnus; Skytterstad, Remi (Conference object; Konferansebidrag, 2023-03)
      STEP will develop research- and experience-based knowledge on transition from Master Initial Teacher Education (M-ITE) into the teacher profession to influence on further development, implementation and institutionalization of the Norwegian national framework for induction and mentoring Newly Qualified Teachers (NQTs). 
    • På vei mot kvalitetsreformen : nye læringsformer i pedagogikkundervisningen 

      Berger, Anne-Harriet (Research report; Forskningsrapport, 2005)
    • Pedagogical Translanguaging to Create Sustainable Minority Language Practices in Kindergarten 

      Kleemann, Carola (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03-24)
      The coastal areas of Finnmark have deep Sámi roots. With the Norwegian assimilation policy—Norwegianization—the transition to the Norwegian language has been extensive here, placing the region outside Sámi core areas. Nevertheless, indigenous Sea Sámi identity still exists, and language vitalization and raising awareness of culture are shown in Sámi institution building. Within these frames, ...
    • Perceptions of Cultural Diversity among Pre-service Teachers 

      Larsen, Annelise Brox (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-14)
      The present article examines how a group of Norwegian pre-service teachers of English and other foreign languages perceived the term “cultural diversity” when student-centred learning activities were used. A qualitative inquiry, comprising data retrieved from three student-centred activities: student narratives, role-playing, and focus group discussion are thematically analysed. Theoretical ...
    • Perspectives on the tensions in teaching with technology in Norwegian teacher education analysed using Argyris and Schön’s theory of action 

      Thorvaldsen, Steinar; Madsen, Siri Sollied (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-22)
      Teachers’ professional digital competence (PDC) is of increasing importance in classrooms in the majority of EU countries. Norway is one of the countries that has been exposed to a strong top-down implementation of information and communication technology in education. However, despite national efforts, practitioners in the education system do not seem to work in line with the given policy. There ...
    • Perspektiver på hva en førskolelærer trenger å kunne om religion : rammeplananalyse og preskriptive innspill 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      What does a pre-school teacher need to know about religion? This question is discussed in two separate parts of the article. The first part is a curriculum analysis of the framework surrounding Early Childhood Education and the three year undergraduate program for pre-school teachers in Norway. The analysis leads to a critical discussion on the bias towards Christian values in this framework. The ...
    • PhD revisited: Content in Nordic Pupil Narratives in Instructed EFL: A Norwegian Perspective 

      Larsen, Annelise Brox (Chapter; Bokkapittel, 2019-06-18)
      In this chapter, the results of a doctoral study (Larsen, 2009) of thematic content in Nordic pupil narratives in EFL2 are presented. A literary analysis of pupil texts focussing on intertextual references was applied. The findings suggest that the pupils’ narratives formed a discourse in which these narratives explored the power aspects of the parent–child relationship, rebelled against teachers, ...