Viser treff 324-343 av 400

    • Sammenligning av norske lærebøker i matematikk og matematikkoppgaver i TIMSS. En komparativ studie av matematikkoppgaver i to norske læreverk og matematikkoppgaver i TIMSS 2015 

      Ryvold, Tonje Elisabeth Solheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Dette er en matematikkdidaktisk masteravhandling som sammenligner oppgaver fra fire norske lærebøker og TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2015 på 8. og 9.trinn. Oppgaven begrenser seg til å inkludere algebra og statistikk som emneområder, da norske elever presterer dårlig i algebra og godt i statistikk i TIMSS. På bakgrunn av dette ønsket jeg å undersøke problemstillin ...
    • Samspill for alle! En kvalitativ studie om hvordan musikklærere jobber med differensiering i samspill 

      Nordaune, Paul (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)
      Elever møter skolen med forskjellige forutsetninger, evner og interesser. Det er et godt forankret prinsipp, i lover og forskrifter, at skolen skal tilpasse seg disse. Å differensiere undervisningen, det vil si å gi elevene forskjellig undervisning ut fra deres nivå og forutsetninger, er et viktig virkemiddel for å oppnå en tilpasset opplæring. En musikkundervisning som er tilpasset elevene, kan ...
    • Samtaletrekk - målrettet samtale i matematikk 

      Elde, Ingvild; Eilertsen, Florence (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Matematikkfaget er i stadig endring, og fokuset på den matematiske samtalens plass i undervisningen har med fagfornyelsen fått større betydning. Forskning viser at den matematiske samtalen fremmer forståelse og det er derfor viktig å ha mer fokus på dette. En måte å fremme den matematiske samtalen på er å benytte samtaletrekk, beskrevet av Kazemi og Hintz (2019). Problemstillingen vår er: Hvilke ...
    • "Samvittigheten hans plager ham" 

      Aasen, Ingrid Lene; Gravelsæter, Hanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt høytlesning av kognitivt utfordrende bildebøker for å engasjere elever med norsk som andrespråk til å være språklig aktive i undervisningen. Tidligere forskning viser at andrespråkselevene ofte utsettes for både et forenklet språk og faglig innhold i skolen, og hevder at undervisningen bør gi elevene mer komplekse faglige og språklige utfordringer (Daugaard ...
    • Sandbox games. A way to promote deeper learning in cross-curricular teaching? Example scenarios for classroom implementation 

      Lyngstad, Aleksander (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Deeper learning is a term that gained a lot of attention lately. Deeper learning involves pupils spending more time on subjects by using their knowledge and competences to solve authentic problems in order to make learning last. New and interesting opportunities have presented themselves with the introduction of ICTs in schools, and in particular with game-based learning (GBL). Within game-based ...
    • "Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp. 

      Mjøs, Siw Anita; Rognmo, Ingeborg Jørgensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-27)
      Denne masteroppgaven tar for seg tematikken vurdering for læring, med særlig vekt på den formative vurderingen og en lærers vurderingspraksis i norskfaget. Opplæringsloven (2006, § 3-2) slår fast at formålet med vurdering i fag er å fremme læring både underveis og ved avslutning av opplæringen i faget. Tidligere forskning viser at vurdering i form av karaktersetting har liten effekt på videre læring, ...
    • Seksualitetsundervisning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet underviser om seksualitet i samfunnsfag. 

      Hjelle, Aleksandra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere og to helsesykepleiere som arbeider på ungdomstrinnet i norsk grunnskole. Undersøkelsen søker innsikt i hvordan det undervises om seksualitet i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Mine funn indikerer at informantene har ulik ...
    • Selvbestemmelse som grunnlag for læringslyst i kroppsøving - En litteraturstudie om hvordan lærerens kunnskap om selvbestemmelse kan påvirke elevens læringslyst 

      Hellberg, Øystein (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-17)
      Hensikten med denne oppgaven er å ta et dypdykk i litteraturen som er publisert på tematikken rundt selvbestemmelse og medbestemmelse i kroppsøvingsundervisning. Gjennom dette ønsker jeg å svare på problemstillingen «Hvordan er lærerens kunnskap om elevmedvirkning og selvbestemmelse viktig for å kunne tilrettelegge for elevers læringslyst i kroppsøvingsundervisningen?». Den metodiske tilnærmingen ...
    • A Short Hike: Writing with a videogame 

      Nguyen, Duc Anh (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      This master thesis focuses on implementing a videogame in an educational setting. By doing this, the study can focus on the pupils’ interactions with the videogame and how their texts are inspired by the videogame A Short Hike. The study was performed in two different classes in 5th and 7th grade. With this in mind, the research question is: How does an adventure videogame inspire the pupils’ writing? ...
    • Skal vi snakke om porno i skolen? 

      Reite, Andrea Kjekshus; Mardal, Ingri Elise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-12)
      Rapporter fra medietilsynets undersøkelser viser at andelen barn og unge som eksponeres for pornografisk innhold på nett øker. Elevene Redd Barna har snakket med opplever ikke undervisningen om pornografi som tilfredsstillende, og søker til internett for å innhente informasjon om tematikken (Berggrav, 2015; Berggrav 2020). Gjennom rapporten Barneliv bak, foran og i skjermen (NOU:3, 2021), kommer det ...
    • Skjønnlitteraturens rolle i danningsfaget norsk. En kvalitativ studie om læreres forståelse av forholdet mellom norskfagets danningsoppdrag og arbeid med skjønnlitteratur. 

      Håvik, Katrine Marie; Bergsaker, Katrine Matilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen: Hvordan forstår et utvalg norsklærere forholdet mellom arbeid med skjønnlitteratur og norskfagets danningsoppdrag? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan arbeid med skjønnlitterære tekster kan legitimeres ut fra et danningsperspektiv. Dette har vi gjort ved å gjennomføre kvalitative intervju med syv ...
    • Skriftlig vurderingspraksis. En studie av lærerens skriftlige tilbakemeldinger til elevene 

      Kermit, Hans Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-08)
      Denne masteroppgaven omhandler skriftlig vurderingspraksis av elever på ungdomsskolen og konsentrerer seg om lærerens skriftlige tilbakemeldinger. Oppgaven har fokus på hva som kommenteres og hvordan de skriftlige tilbakemeldingene er uttrykt/formulert. Studien tar utgangspunkt i tekster elever på tiende trinn har skrevet i forbindelse med skrivedag i norsk våren 2016, datamaterialet består av de ...
    • Sometimes I think I will faint. A study on introvert proficient language learners’ experiences on oral activity in English lessons 

      Nordheim, Kamilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      This study investigates how proficient, but introvert language learners experience speaking English in the classroom and addresses factors that affect their reluctance to speak. Introvert behaviour involves individuals who abstain from speaking, who put more consideration on what they chose to say, tend to listen more than they speak and struggle to show their skills in public (Lund, 2012; Skyggebjerg, ...
    • Språkmangfold og nyere flerspråklighet i et utvalg norsklærebøker En kvalitativ innholdsanalyse av lærebøker i norsk produsert for ungdomstrinnet, i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 

      Haugli, Marte Lisedatter; Simonsen, Susann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      I denne mastergradsoppgaven har vi ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse undersøkt språkkapitler og tekstutvalg i fire læreverk, som er produsert for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Utvalget består av totalt åtte bøker fra forlagene Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal forlag. Den overordnede problemstillingen for ...
    • Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag 

      Bjørkås, Lasse Joakim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål klasseromsdialogen i naturfag?". Studiet er en kvalitativ videostudie som ser på to lærere i tre klasser ...
    • Stillelesing på ungdomstrinnet 

      Pleym, Ane Therese; Storvoll Steinkjær, Susanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Stillelesing er en arbeidsmetode med lang tradisjon i skolen. Samtidig er det gjort relativt lite forskning på dette feltet i norsk sammenheng. Hensikten med denne studien er å undersøke hva et utvalg på ni elever og tre lærere på ungdomstrinnet gjør under stille leseøkter, og hvilke forventninger de har til utbyttet av stillelesing. Med utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming søker vi svar på ...
    • Styrking av matematiske samtaler. En kvalitativ studie av hvilke grep to engasjerte matematikklærere tar for å styrke de matematiske samtalene i klasserommet 

      Ottesen, Håkon; Figenschau Pedersen, Ådne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ casestudie som undersøker følgende forskningsspørsmål: «Hvilke grep gjør to engasjerte lærere på mellomtrinnet knyttet til de matematiske samtalene i klasserommet, og hvordan styrker grepene samtalene?». Studien retter fokus mot tre undersøkelsesfaktorer som ble oppdaget i datainnsamlingen: 1) oppgaver, 2) samtalegrep og 3) undervisningso ...
    • Støtte i undersøkende matematikkundervisning. En kvalitativ studie av læreres støtte i undersøkende undervisning 

      Nergård, Marte; Hustad, Petter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)
      Masteroppgaven vår er et resultat av en kvalitativ studie, hvor formålet er å finne ut hvilke faktorer som spiller inn for hvilken støtte som blir gitt i den undersøkende fasen i en undersøkende undervisningssekvens, ved bruk av interaksjonsskalaen til Knutsen og Ittelin (2021). Interaksjonsskalaen til Knutsen og Ittelin (2021) bestod av fem ulike nivåer av interaksjoner, men vi har i vår oppgave ...
    • Subtraksjon gjennom problemløsning og godt samarbeid. En kvalitativ studie om hvordan elever på 2.trinn jobber med subtraksjon gjennom problemløsning 

      Solheim, Signe Elise Isaksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan elever på 2.trinn jobber med subtraksjonsoppgaver i problemløsning. Studien undersøker hvilke strategier elevene bruker når de løser ulike subtraksjonsoppgaver og hvordan elevene samarbeider og kommuniserer under problemløsning. Det er gjort en del forskning på dette feltet, men lite om hvilke strategier norske elever bruker under subtraksjon, samt hvordan ...
    • Summativ vurdering i matematikk på ungdomsskolen 

      Skårvik, Mathilde Ingilæ; Skårvik, Victoria Carolin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Etter inntredelsen av den nye læreplanen LK20 er det i matematikkfaget større fokus på problemløsning og utforskende arbeid. Når undervisningen skal fokusere i stor grad på disse ferdighetene, vil det være naturlig at de summative vurderingsmetodene lærere velger speile seg i samme retning, da summativ vurdering brukes for å bekrefte hva elevene kan sett i sammenheng med definerte læringsmål. ...