Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere: Recent submissions
Now showing items 381-400 of 466
-
Lærernes vurderingspraksis i naturfag. En kvalitativ studie av naturfaglærernes valg av vurderingsmetoder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Temaet for denne studien omhandler naturfagslærernes vurderingspraksiser. Med dette menes hvilke vurderingsformer som benyttes og hvilke tilpasninger lærerne gjør knyttet til en vurderingssituasjon. I tillegg tar studien for seg hva lærerne tester i naturfaget og hva vurderingen tar utgangspunkt i. Studien tar i bruk kvalitative intervjuer for å belyse temaet fra lærernes perspektiver, og tar ... -
Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål klasseromsdialogen i naturfag?". Studiet er en kvalitativ videostudie som ser på to lærere i tre klasser ... -
Programmering + Matematikk = Sant? En casestudie om overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Programmering + matematikk = sant? Er en casestudie som ser på overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget. Programmering valgfag innføres som en prøveordning i ungdomsskolen, der det hevdes flere tilknytninger til matematikkfaget. Det teoretiske rammeverket for studien tar utgangspunkt i teorien rundt situert kognisjon, samt det Hierbert og Lefevre (1986) beskriver som ... -
Hvordan vurderer lærerne praktisk arbeid i naturfag? En kvantitativ analyse av lærernes formative vurderingspraksis av praktisk arbeid i naturfagundervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie som er gjennomført blant naturfaglærere i grunnskolen. Forskningsspørsmålet er: ”På hvilken måte og i hvor stor grad bruker naturfaglærere formativ vurdering i den praktiske delen av naturfagundervisningen i grunnskolen?”. Jeg har også med følgende tilleggsspørsmål: ”Påvirkes lærernes vurderingspraksis av (1) undervisningserfaringen i faget; (2) klassetrinn ... -
En studie om læreres holdning til praktisk aktivitet i naturfag. En forskning som tar for seg hvordan lærernes bakgrunn og erfaring er med på å påvirke den praktiske undervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne forskningen ser på hvordan lærerens bakgrunn og erfaringer kan være med på å påvirke deres holdninger til praktisk arbeid i naturfag. Det rettes også et blikk på hvilke faktorer som påvirker mengde praktisk arbeid i faget. Formålet med denne forskningen er å få en bedre innsikt i hvordan læreres erfaring og bakgrunn påvirker implementeringen av praktisk arbeid i naturfag, med utgangspunkt i ... -
Motivasjon gjennom dramametode. En elevaktiv læringsform for å skape motivasjon i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Temaet for dette studiet var motivasjon i samfunnsfag gjennom bruken av ulike dramametoder. Hensikten med studiet var å få innsikt i, og se hvordan lærere kan ta i bruk drama som læringsform for å motivere elevene for læring. En tok utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan ulike dramametoder brukes i samfunnsfag for å motivere elevene til læring? En benyttet seg av kvalitativ ... -
Fra form til formål. Om sammenheng mellom en lærers instruksjoner og elevers tekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne studiens formål er å se nærmere på den endringen i synet på skriving, fra form til formål, som kom med revisjonen av læreplan i norsk i 2013. For å undersøke dette har jeg valgt å følge et autentisk skriveløp laget av en erfaren lærer på niende trinn. Skriveløpet består av en undervisningsøkt der elevene ble introdusert for en skriveoppgave og fikk muntlige instruksjoner, og skriftlige ... -
Leseglede på ungdomstrinnet. En kvalitativ undersøkelse om leseglede i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)I denne undersøkelsen ønsker jeg å se nærmere på hvordan norsklærere arbeider med leseglede i skolen. Lesing som grunnleggende ferdighet er sentralt i skolen, men jeg vil forsøke å se om det er fokus på å skape leseglade elever i den praktiske hverdagen. Leseglede henger tett sammen med motivasjon og engasjement. Uten dette kan det være utfordrende å utvikle leseglede, dette fordi disse faktorene ... -
Å lære bort divisjon med brøk. Hvordan forklarer matematikklærere i ungdomsskolen sin undervisning i emnet divisjon med brøk?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere forklarer sin undervisning knyttet til emnet divisjon med brøk. Hensikten med undersøkelsen har vært å avdekke sentrale kjennetegn ved ulike måter å undervise på når det gjelder det aktuelle emnet. Som et teoretisk grunnlag for oppgavens tematikk har jeg i det andre kapittelet løftet frem ulike forståelser av brøk, divisjon og ... -
Undervisning om et nytt samfunn. Et kvalitativt studie om hvordan nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålene: «Hvordan mener lærere i innføringsklasser at nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag? Hvilke didaktiske hensyn mener de bør foretas når elevene ikke kan språket og har et mangfold av forskjellige bakgrunner?» Undersøkelsen benyttet en kvalitativ metode med semistrukturerte intervju og observasjon som metoder for datainnsamling. ... -
Flerspråklighet som ressurs. En kvalitativ undersøkelse om hvordan norsklærere tar i bruk flerspråklighet som ressurs i undervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)I denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan tar norsklærere i bruk flerspråklige elevers språklige kompetanse som ressurs i undervisningen? Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere stiller seg til ideen om flerspråklighet som ressurs i undervisningen. Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og det er brukt semistrukturert ... -
Læreres begrunnelser av undervisning om ligninger. En kvalitativ studie om hvordan lærere på ungdomstrinnet begrunner sine didaktiske valg i undervisning om ligninger
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Denne masteroppgaven har tittelen Læreres begrunnelser for undervisning om ligninger. Hensikten med denne studien er å undersøke hva lærere mener det er viktig å fokus på når man underviser om ligninger. Problemstillingen til denne oppgaven er: «Hvordan begrunner lærere på ungdomstrinnet sine didaktiske valg i undervisning om ligninger?» Denne studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk ... -
Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-13)Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvilken status har prosessorientert skriving blant lærere i tromsøskolen?» For å kunne besvare denne problemstillingen valgte jeg å ta i bruk en kvalitativ metode, nemlig semistrukturert intervju. Tanken bak å velge denne metoden var å få en mulighet til et dypdykk i lærernes tanker og refleksjoner rundt prosessorientert skrivepedagogikk. ... -
Lesing i samfunnsfag. Hvordan kan man arbeide med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag for å styrke undervisningen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i problemstillingen ”Hvordan kan man arbeide med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag for å styrke undervisningen?” For å forsøke å svare på dette spørsmålet laget vi tre utdypende forskningsspørsmål som tar for seg hvordan fokus på lesing som grunnleggende ferdighet påvirker samfunnsfagundervisningen, hvilke elementer ved lesing man bør ta ... -
"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med ... -
Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masterstudien i norskdidaktikk forsøker å besvare problemstillingen: «Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?» Variabler jeg har sett på er gutt/ jente, sterk/ svak leser og født 1. kvartal/ 4. kvartal. Utvalget mitt besto av 45 elever på 4. trinn. Utvalget i prosjektet er så lite, at ... -
Film som læringsverktøy i samfunnsfagundervisningen. Hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen; «hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? – Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?». Denne problemstillingen ble forsøkt besvart gjennom fire underordnede og utdypende forskningsspørsmål. Disse forskningsspørsmålene omhandlet elevens og lærernes tanker og didaktiske ... -
«Vi har jo lest teksten mange ganger, uten å tenke på at vi har lest den». En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med lesestrategier
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)I denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan jobber lærere med lesestrategier i sin undervisning?" og delspørsmålet "Kan lesestrategier motivere elever i arbeidet med lesing?" For å svare på disse spørsmålene har jeg benyttet med av to kvalitative arbeidsmetoder: observasjon og semistrukturert intervju. Jeg observerte i til sammen tolv undervisningstimer i tre ... -
En undervisning med elevtenkning i fokus. En kvalitativ studie om hvordan en dyktig lærer retter fokuset på å finne elevtenkning for videre læring i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteren i matematikkdidaktikk er en kvalitativ studie om hvordan en dyktig lærer retter fokuset på å finne elevtenkning for videre læring i matematikk. I forskningen studerer jeg hvordan en dyktig lærer legger til rette for læring i matematikkundervisningen gjennom å stille spørsmål, innhente matematiske ideer og resonnementer, og elevaktivisering. Hensikten med prosjektet vil først og ... -
"Hva betyr det at en bil er sort?" En studie av flerspråklige elevers arbeid med ord og skriftlige tekster i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)Dette masterprosjektet består av en kvalitativ studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Forskningsspørsmål er: «Hvilken påvirkning har arbeid med ord og støttestrukturer på flerspråklige elevers skriftlige tekster i norskfaget?». Adjektiv, synonymer og abstrakte begreper er ofte noe som er problematisk i flerspråklige elevers arbeid med tekst, derfor valgte jeg og utfordre denne ...