Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere: Nye registreringer
Viser treff 361-380 av 433
-
Lesing i samfunnsfag. Hvordan kan man arbeide med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag for å styrke undervisningen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i problemstillingen ”Hvordan kan man arbeide med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag for å styrke undervisningen?” For å forsøke å svare på dette spørsmålet laget vi tre utdypende forskningsspørsmål som tar for seg hvordan fokus på lesing som grunnleggende ferdighet påvirker samfunnsfagundervisningen, hvilke elementer ved lesing man bør ta ... -
"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med ... -
Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masterstudien i norskdidaktikk forsøker å besvare problemstillingen: «Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?» Variabler jeg har sett på er gutt/ jente, sterk/ svak leser og født 1. kvartal/ 4. kvartal. Utvalget mitt besto av 45 elever på 4. trinn. Utvalget i prosjektet er så lite, at ... -
Film som læringsverktøy i samfunnsfagundervisningen. Hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen; «hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? – Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?». Denne problemstillingen ble forsøkt besvart gjennom fire underordnede og utdypende forskningsspørsmål. Disse forskningsspørsmålene omhandlet elevens og lærernes tanker og didaktiske ... -
«Vi har jo lest teksten mange ganger, uten å tenke på at vi har lest den». En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med lesestrategier
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)I denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan jobber lærere med lesestrategier i sin undervisning?" og delspørsmålet "Kan lesestrategier motivere elever i arbeidet med lesing?" For å svare på disse spørsmålene har jeg benyttet med av to kvalitative arbeidsmetoder: observasjon og semistrukturert intervju. Jeg observerte i til sammen tolv undervisningstimer i tre ... -
En undervisning med elevtenkning i fokus. En kvalitativ studie om hvordan en dyktig lærer retter fokuset på å finne elevtenkning for videre læring i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteren i matematikkdidaktikk er en kvalitativ studie om hvordan en dyktig lærer retter fokuset på å finne elevtenkning for videre læring i matematikk. I forskningen studerer jeg hvordan en dyktig lærer legger til rette for læring i matematikkundervisningen gjennom å stille spørsmål, innhente matematiske ideer og resonnementer, og elevaktivisering. Hensikten med prosjektet vil først og ... -
"Hva betyr det at en bil er sort?" En studie av flerspråklige elevers arbeid med ord og skriftlige tekster i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)Dette masterprosjektet består av en kvalitativ studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Forskningsspørsmål er: «Hvilken påvirkning har arbeid med ord og støttestrukturer på flerspråklige elevers skriftlige tekster i norskfaget?». Adjektiv, synonymer og abstrakte begreper er ofte noe som er problematisk i flerspråklige elevers arbeid med tekst, derfor valgte jeg og utfordre denne ... -
Vurdering av elevers matematiske kompetanse i muntlig eksamen. En utforskende studie av læreres oppfatninger om gjennomføring av muntlig eksamen og dens vurderingsmuligheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Hensikten med denne studien var først og fremst å finne ut om muntlig eksamen medførte særegne muligheter til å vurdere aspekt av matematisk kompetanse som er vanskelig å vurdere på skriftlige tester. Dette grunnet vår oppfatning av forskningslitteraturen rundt den norske muntlige matematikkeksamen som utilstrekkelig, og det store potensiale vi antok et slikt vurderingsinstrument kunne ha. For å ... -
"Hvordan samtaler elever om litteratur?" En kvalitativ studie om elevers samtaler om skjønnlitterære tekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive hvordan elever samtaler om litterære tekster, og hvorvidt begrepene navigering, utfylling og fordobling kan gi et godt og helhetlig bilde av elevers forståelse av litterære tekster. Studien ble gjennomført i en niendeklasse, og datamaterialet er basert på lydopptak av to fokusgrupper på 3-4 elever per gruppe. Prosjektet vil ta for seg følgende ... -
Teachers textbook use in English. Newly qualified teachers’ use of textbooks in planning and execution of English lessons
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)This thesis will look at the use of textbooks in both planning and in lessons, specifically in English. The thesis encompasses teachers that have a background from the University of Tromsø Department of Education and the pilot MA-program that was started in 2010. The thesis want to reflect upon the effects the competence gained from the pilot program have had on textbook use. Other factors that the ... -
Homework: based on tradition or research? A qualitative study on teachers' considerations when assigning homework in English
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Research on homework indicates that pupils can experience numerous effects from homework and that the effects differ between pupils. Evidence on whether homework influences achievement is considered inconclusive, and dependent on variables such as subject, teacher, level of proficiency, type of task and socio-economic background. Apart from the academic effects, homework is also found to affect ... -
Your English is fucked up, man. A study of classroom breaches of pragmatic and sociolinguistic competence in Norwegian, upper secondary learners of L2 English
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)The present text presents an investigation of the pragmatic and sociolinguistic transgressions made by three groups of Norwegian, upper secondary level 2 (VG2) EFL learners, along with their teachers’ responses to said breaches. The younger generations’ tendency towards having their out-of-school experiences with English taint their language output in what are supposed to be more professional ... -
Ideals meet reality. A qualitative study on student teachers’ attitudes and thoughts on oral English and how this is reflected in their practice
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)This study aims to explore how student teachers view the ideal English teacher when it comes to the use of oral English in the classroom. It also investigates whether or not the student teachers’ attitudes and thoughts on oral English are reflected in their practice. The following research questions was thus formed: “How are student teachers’ attitudes and thoughts towards the use of oral English ... -
Sandbox games. A way to promote deeper learning in cross-curricular teaching? Example scenarios for classroom implementation
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Deeper learning is a term that gained a lot of attention lately. Deeper learning involves pupils spending more time on subjects by using their knowledge and competences to solve authentic problems in order to make learning last. New and interesting opportunities have presented themselves with the introduction of ICTs in schools, and in particular with game-based learning (GBL). Within game-based ... -
Identitetsbygging gjennom fiksjonsskriving. En studie av identitet i noen fiksjonstekster skrevet av elever på 7.trinn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)I dette masterprosjektet søker jeg svar på hvilke identiteter som kommer til syne i noen fiksjonstekster skrevet av elever på 7. trinn. Jeg gjør undersøkelsen ut fra en forståelse av identitet som bygger på James Paul Gees artikkel Identity as an analytic lens for research in education (2000) og hans bøker Introduction to Discourse Analysis (2014) og How to do Discourse Analysis(2014). Formålet med ... -
Læreplanverkenes samtid preger tematikken i historiedisiplinen. Hvilke endringer har skjedd i historiedisiplinens tematikk, fra 1971 til 2013?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)Et dypdykk i historien til læreplanen i samfunnsfaget, hvor fokuset i oppgaven er på utviklingen og revideringene som har vært gjort fra M71 og frem til REV.LK06. Denne masteroppgaven tar for seg hvilken endringer som har skjedd i løpet av de 6 siste revideringen av læreplanverkene for grunnskolen. En spesifisering av forskningsspørsmål gjorde at historiedisiplinen ble hovedfokuset i mastergradsprosjektet ... -
Kyss, klapp og skam. Om seksualitet i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-15)Denne oppgaven prøver ut en norskfaglig og språklig orientert tilnærming til emnene seksualitet og skam. Seksualitet og skam er vanligvis ikke noe man knytter til norskfaget. Målet er da å finne ut hvordan man kan trekke temaene inn og gjøre dem faglig relevante. Skam knyttes her hovedsakelig til vår verbale og nonverbale kommunikasjon, og anerkjennes som beskyttelse av sosiale bånd, altså en sunn ... -
Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og læreres erfaringer med dem. Det ble utformet ei undervisningsøkt der partisanenes historie i Finnmark under ... -
Bevegelse i tegning. En studie av bevegelsesuttrykk i todimensjonal media
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-31)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i min personlig erfaring, der jeg har utviklet mening om at formspråk er en vesentlig komponent i flere områder av faget kunst og håndverk. Evnen til å utrykke seg slik at budskap blir forstått av betrakteren, er essensielt i visuell kommunikasjon, design og en stor del av mestring i kunst. Ro og bevegelse er to sider av formspråk, og jeg valgte derfor å fokusere ... -
Demokratisk opplæring i samfunnsfag. En kvalitativ undersøkelse av et utvalg samfunnsfaglæreres forståelse av demokratiopplæring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålet: «Hvilket fokus har et utvalg samfunnsfaglærere på demokratisopplæring i skolen?» Bakgrunnen for undersøkelsen er at opplæringsloven og kunnskapsløftet fokuserer på at elevene skal utdannes til å bli demokratiske borgere. Jeg ønsket derfor å se nærmere på om dette realiseres i skolen eller om fokuset ikke er særlig sterkt. Undersøkelsen ...