Now showing items 121-140 of 8015

    • You don’t walk into a funeral and say: slay bestie, this is so Sigma!: Incorporating Gen Z slang in English lessons at a lower-secondary school 

      Olsen, Kima (Master thesis, 2025)
      Norwegian teenagers scores very high on English language proficiency, largely due to the extensive exposure they have to English though digital media and social interaction. This integration of language has led to use of informal linguistic forms, such as Generation Z (Gen Z) slang, in teens everyday communication. While the Norwegian English curriculum emphasizes language awareness and reflection, ...
    • The Haunting of Ukraine: A Geopolitical Spectacle of Self-Destruction 

      Polishchuk, Alexandra (Master thesis, 2025)
      This thesis has identified four interweaving causes of the Russo-Ukrainian war. The first is domestic fragmentation between cultural identities and political models of statehood, internal contradictions which have fused with modern political currents and have thus embedded themselves within competing geopolitical paradigms – the second cause of war. Indeed, this toxic union has cemented Ukraine’s ...
    • Spedbarnsdødeligheten i Flakstad og Borge prestegjeld, 1821-1925 

      Johansen, Kristina (Master thesis, 2025)
      Spedbarnsdødelighet har vært en universell utfordring i alle samfunn, men nivået og årsakene har variert betydelig mellom ulike geografiske områder, folkegrupper og tidsperioder. Denne oppgaven undersøker sesongvariasjoner i spedbarnsdødeligheten i Flakstad og Borge prestegjeld i perioden 1821–1925. Området ble valgt for å undersøke om Lofotfisket kan ha påvirket dødeligheten blant spedbarn. Analysene ...
    • 2. bergkompani og frigjøringen av Finnmark: Ulike erfaringer, ulike fortellinger 

      Larsen, Magnar (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvorfor fortellingen om 2. bergkompanis innsats under frigjøringen av Finnmark 1944-45 har vært preget av så ulike og til dels motstridende fortellinger. Som den eneste norske hærstyrken som deltok aktivt i landoperasjoner på norsk jord under andre verdenskrig, har kompaniet blitt både hyllet og kritisert i ettertid. Noen fortellinger vektlegger det militære bidraget ...
    • Nevrodivergente stedskonstruksjoner 

      Hamnevoll, Madeleine (Master thesis, 2025)
      Dette masterprosjektet tar sikte på å belyse nevrodivergentes sensoriske- og kroppslige erfaringer av Tromsø. Inspirert av et fenomenologisk stedsperspektiv, undersøkes det hvilke steder Tromsø utgjør for mennesker med sensoriske variasjoner, og hva det betyr for opplevelsen av-, og følelsen til Tromsø. Problemstillingen for masterprosjektet er: Hvilke stedskonstruksjoner av Tromsø kommer til syne ...
    • The Long and Winding Polar Silk Road: Explaining China’s Limited Success in Policy Implementation of the Belt and Road Initiative in the Arctic 

      Opheim, Katrine (Master thesis, 2025)
      China developed the elusive ‘Polar Silk Road’ policy around 2017. The Polar Silk Road connects China’s Arctic policy with the global Belt and Road Initiative, and aims to increase Chinese activity within shipping, infrastructure construction and resource development in the Arctic region. In the eight years that have passed since, the policy has produced remarkably few concrete results. This thesis ...
    • Youth spaces of care and art at Tvibit 

      Gunst, Julia (Master thesis, 2025)
      This research addresses the gap in research on youth arts spaces with a specific focus on their role as social infrastructure through a case study of the youth house Tvibit in Tromsø, Norway. Youth and staff everyday experiences of Tvibit and informal arts learning were explored through semi-structured interviews, observations, and a zine workshop to understand how Tvibit’s public space acts as a ...
    • International Practices of Speech-Language Pathologists Working with Bilingual Speakers with Primary Progressive Aphasia 

      Grasso, Stephanie M.; Gallée, Jeanne; Cartwright, Jade; Jokel, Regina; Lavoie, Monica; McGowan, Ellen; Pozzebon, Margaret; Beber, Barbara Costa; Duboisdindien, Guillaume; Montagut, Núria; Norvik, Monica I.; Sugimoto, Taiki; Townsend, Rosemary; Unger, Nina; Winsnes, Ingvild Elisabeth; Volkmer, Anna (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-01-09)
      Background - Although primary progressive aphasia (PPA) is considered a rarer form of dementia, individuals living with PPA are increasingly identified by healthcare professionals. Research investigating speech-language assessment and intervention in PPA has been conducted primarily in monolingual speakers and little is known about clinical decision-making of speech-language pathologists (SLPs) ...
    • Kritisk literacy i møte med kunstig intelligens 

      Sletten, Minna Othilie (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative studien bruker innholdsanalyse, utprøvende undervisning og elevintervju for å undersøke hvordan en undervisningspakke fra Tenk.faktisk.no om kunstig intelligens fungerer, sett i lys av teori om kritisk literacy. Tenk har som overordnet målsetting å styrke barn og unges kompetanse i kildebevissthet og kritisk mediebruk. Undervisningspakken «KI i klasserommet» har forskjellig innhold, ...
    • Nedgangen i omsorgsovertakelser - En kvalitativ studie om hva som påvirker barnevernsansattes beslutninger 

      Eltoft, Renate Anita (Master thesis, 2025)
      Bakgrunn: Det har de siste årene vært betydelig nedgang i antall omsorgsovertakelser i Norge. Dette har vakt bekymring og skapt diskusjoner både i fagmiljøer og på et mer overordnet nivå. Det har blant annet blitt reist spørsmål om hvilken betydning dommene fra EMD har hatt på denne utviklingen. Studiens formål er å undersøke hvordan denne nedgangen oppleves fra et innsideperspektiv. Problemstilling: ...
    • «Minoritetsbarn i fosterhjem» 

      Pettersen, May Rita Steen (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Stadig flere minoritetsbarn plasseres i fosterhjem. Spørsmålet som er aktuelle å stille seg i den forbindelse er bør minoritetsbarn plasseres i majoritetsfosterhjem, eller bør barnet plasseres i ett hjem som har samme kulturelle bakgrunn. Følgende problemstilling ligger til grunn for studiet: Hvordan opplever minoritetsbarn at deres identitet og kultur ivaretas ved plassering i ...
    • Hvordan svarer institusjonens planarbeid på behandlingskravet jamfør barnevernsloven §§10-1 og 10-15 i arbeid med ungdommer som har atferdsproblemer? 

      Meier, Emmely Elise Skavik (Master thesis, 2025)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvordan institusjonens planarbeid svarer på behandlingskravet jamfør barnevernsloven §10-1 og §10-15 i arbeid med ungdommer som har atferdsproblemer. Det er gjennomført en kritisk dokumentanalyse av åtte institusjonsplaner tilknyttet BUFETAT. Studien viste at bare tre av institusjonene benyttet ordet behandling, hvorav to av disse omtalte seg selv som et ...
    • Informasjon som forutsetning for barn og unges rett til medvirkning i barnevernet 

      Jakobsen, Mari (Master thesis, 2025)
      Synet på barn har endret seg over tid. En sentral utvikling er at perspektivet har skiftet fra at barndom ble ansett som en fase på veien mot voksenlivet, til å anerkjenne barndommen som en egen livsfase, samt at barn ses på som aktive aktører i eget liv og subjekter med egne rettigheter. I forlengelsen av dette fremheves barns medvirkningsrett. Oppgavens problemstilling er todelt: Hva er innholdet ...
    • Going beyond colonialism? Historien om Grønland og Danmark (DR, 2022) – analysis of the docudrama series as a media text, compared with audience responses in Greenland 

      Sharrow, Margaret Ann (Master thesis, 2025)
      In 2022, the Danish national public service broadcaster DR produced a television series commemorating the 300th anniversary of the arrival of the priest Hans Egede in Greenland in 1721, a traditional marker of the beginning of Danish colonisation. Called Historien om Grønland og Danmark (The history of Greenland and Denmark, DR 2022), the series traces the “felles historie” (shared history) of the ...
    • Bush-doktrinen på skandinavisk: doktrinær påvirkning og motstand En kvalitativ-komparativ analyse av Bush-doktrinens utenriks- og sikkerhetspolitiske innvirkning i Norge, Sverige og Danmark i perioden 2002-2012 

      Kjølholdt-Gustavsen, Njål Alhadeff Benkestoch (Master thesis, 2025)
      Denne oppgaven har som analytisk mål å avdekke mulige doktrinær påvirkning fra USA blant regjeringene i Norge, Danmark og Sverige i en tiårsperiode etter starten av den globale krig mot terrorisme, og hva som kan forklare en slik påvirkning. Med utgangspunkt i det beskrevne analytiske målet Følgende problemstilling er formulert for å besvare spørsmålene: «Hvilke element av Bush-doktrinen finnes i ...
    • Kan boligtiltak være et virkemiddel for å motvirke stagnasjon, og under hvilke betingelser kan boligtiltakene overføres til andre rurale kommuner? 

      Øien, Roar (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan boligtiltak kan brukes som virkemiddel for å motvirke stagnasjon i rurale distriktskommuner, som preges av fraflytting og stagnasjon. Studien er en dokumentundersøkelse som tar utgangspunkt i Røst og Værøys utfordringer, og søker å identifisere boligtiltak som er brukt i andre kommuner og med hjelp av translasjonsteori og SWOT-analyse vurderes det hvorvidt ...
    • "Det er ikke bare om å vite, men om å faktisk forstå informasjonen, og KI kan veldig lett hjelpe deg å faktisk forstå det" 

      Hovind, Oddbjørn Solhaug; Steinli, Vegard (Master thesis, 2025)
      Masteroppgaven adresserer et forskningsgap ved å undersøke elevers oppfatninger og holdninger til bruk av kunstig intelligens (KI) i naturfag. Selv om det er økt teknologisk utvikling og forskning på KI, er det relativt lite empirisk forskning på brukeropplevelser og effekter av KI-verktøy i undervisning, spesielt fra et elevperspektiv. Det finnes et behov for mer kunnskap om hvordan elever oppfatter ...
    • En kritisk diskursanalyse av kvenske/norskfinske temaer i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnskunnskap for ungdomstrinnet og Vg1 

      Nilsen, Marthe Bjørseth (Master thesis, 2025)
      Denne masteravhandlinga handler om hvordan kvenske/norskfinske temaer blir formidla i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnsvitenskap for ungdomstrinnet og Vg1. Datamaterialet er et tverrsnitt av lærebøker gitt ut etter Kunnskapsløftet 2020, og omfatter 15 trykte læreverk fra de fire største forlagene i Norge: Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal. Kritisk diskursanalyse ...
    • Kompromiss 

      Josefsen, Linn Thea Kaldager (Master thesis, 2025)
      Dette er ei oversettelsesbasert masteroppgave i russisk språk og litteratur. Den består av oversettelser med kommentarer og drøfting. Oppgava tar for seg prosessen med å oversette et utvalg tekster av Sergej Dovlatov fra russisk til norsk. Tekstene som oversettes er fortellingene «Emigranty», «Tsjirkov i Berendejev» og «Igrusjka» samt utdrag av bøkene Zona, Kompromiss og Nasji. Utfordringer i ...
    • A Process Tracing Study: The ‘Comfort Women’ Issue’s Persistence and Salience in South Korea–Japan Relations 

      Vindenes, Rannveig (Master thesis, 2025)
      This thesis examines two questions: (1) Why has the ‘comfort women’ issue become so important to South Korean identity? (2) Why do diplomatic tensions between South Korea and Japan over the issue escalate during some periods and not during others? The study develops hypotheses for each question using the Explaining-Outcome Process-Tracing method. The aim has been to craft minimally sufficient ...