Blar i utgivelsesdato Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere
Viser treff 61-80 av 400
-
Å lære bort divisjon med brøk. Hvordan forklarer matematikklærere i ungdomsskolen sin undervisning i emnet divisjon med brøk?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere forklarer sin undervisning knyttet til emnet divisjon med brøk. Hensikten med undersøkelsen har vært å avdekke sentrale kjennetegn ved ulike måter å undervise på når det gjelder det aktuelle emnet. Som et teoretisk grunnlag for oppgavens tematikk har jeg i det andre kapittelet løftet frem ulike forståelser av brøk, divisjon og ... -
"Hva betyr det at en bil er sort?" En studie av flerspråklige elevers arbeid med ord og skriftlige tekster i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)Dette masterprosjektet består av en kvalitativ studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Forskningsspørsmål er: «Hvilken påvirkning har arbeid med ord og støttestrukturer på flerspråklige elevers skriftlige tekster i norskfaget?». Adjektiv, synonymer og abstrakte begreper er ofte noe som er problematisk i flerspråklige elevers arbeid med tekst, derfor valgte jeg og utfordre denne ... -
Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-13)Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvilken status har prosessorientert skriving blant lærere i tromsøskolen?» For å kunne besvare denne problemstillingen valgte jeg å ta i bruk en kvalitativ metode, nemlig semistrukturert intervju. Tanken bak å velge denne metoden var å få en mulighet til et dypdykk i lærernes tanker og refleksjoner rundt prosessorientert skrivepedagogikk. ... -
Læreres begrunnelser av undervisning om ligninger. En kvalitativ studie om hvordan lærere på ungdomstrinnet begrunner sine didaktiske valg i undervisning om ligninger
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Denne masteroppgaven har tittelen Læreres begrunnelser for undervisning om ligninger. Hensikten med denne studien er å undersøke hva lærere mener det er viktig å fokus på når man underviser om ligninger. Problemstillingen til denne oppgaven er: «Hvordan begrunner lærere på ungdomstrinnet sine didaktiske valg i undervisning om ligninger?» Denne studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk ... -
«Vi har jo lest teksten mange ganger, uten å tenke på at vi har lest den». En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med lesestrategier
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)I denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan jobber lærere med lesestrategier i sin undervisning?" og delspørsmålet "Kan lesestrategier motivere elever i arbeidet med lesing?" For å svare på disse spørsmålene har jeg benyttet med av to kvalitative arbeidsmetoder: observasjon og semistrukturert intervju. Jeg observerte i til sammen tolv undervisningstimer i tre ... -
Hvordan vurderer lærerne praktisk arbeid i naturfag? En kvantitativ analyse av lærernes formative vurderingspraksis av praktisk arbeid i naturfagundervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie som er gjennomført blant naturfaglærere i grunnskolen. Forskningsspørsmålet er: ”På hvilken måte og i hvor stor grad bruker naturfaglærere formativ vurdering i den praktiske delen av naturfagundervisningen i grunnskolen?”. Jeg har også med følgende tilleggsspørsmål: ”Påvirkes lærernes vurderingspraksis av (1) undervisningserfaringen i faget; (2) klassetrinn ... -
Teachers textbook use in English. Newly qualified teachers’ use of textbooks in planning and execution of English lessons
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)This thesis will look at the use of textbooks in both planning and in lessons, specifically in English. The thesis encompasses teachers that have a background from the University of Tromsø Department of Education and the pilot MA-program that was started in 2010. The thesis want to reflect upon the effects the competence gained from the pilot program have had on textbook use. Other factors that the ... -
Ideals meet reality. A qualitative study on student teachers’ attitudes and thoughts on oral English and how this is reflected in their practice
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)This study aims to explore how student teachers view the ideal English teacher when it comes to the use of oral English in the classroom. It also investigates whether or not the student teachers’ attitudes and thoughts on oral English are reflected in their practice. The following research questions was thus formed: “How are student teachers’ attitudes and thoughts towards the use of oral English ... -
Sandbox games. A way to promote deeper learning in cross-curricular teaching? Example scenarios for classroom implementation
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Deeper learning is a term that gained a lot of attention lately. Deeper learning involves pupils spending more time on subjects by using their knowledge and competences to solve authentic problems in order to make learning last. New and interesting opportunities have presented themselves with the introduction of ICTs in schools, and in particular with game-based learning (GBL). Within game-based ... -
Homework: based on tradition or research? A qualitative study on teachers' considerations when assigning homework in English
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Research on homework indicates that pupils can experience numerous effects from homework and that the effects differ between pupils. Evidence on whether homework influences achievement is considered inconclusive, and dependent on variables such as subject, teacher, level of proficiency, type of task and socio-economic background. Apart from the academic effects, homework is also found to affect ... -
"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med ... -
Vurdering av elevers matematiske kompetanse i muntlig eksamen. En utforskende studie av læreres oppfatninger om gjennomføring av muntlig eksamen og dens vurderingsmuligheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Hensikten med denne studien var først og fremst å finne ut om muntlig eksamen medførte særegne muligheter til å vurdere aspekt av matematisk kompetanse som er vanskelig å vurdere på skriftlige tester. Dette grunnet vår oppfatning av forskningslitteraturen rundt den norske muntlige matematikkeksamen som utilstrekkelig, og det store potensiale vi antok et slikt vurderingsinstrument kunne ha. For å ... -
Film som læringsverktøy i samfunnsfagundervisningen. Hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen; «hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? – Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?». Denne problemstillingen ble forsøkt besvart gjennom fire underordnede og utdypende forskningsspørsmål. Disse forskningsspørsmålene omhandlet elevens og lærernes tanker og didaktiske ... -
Lesing i samfunnsfag. Hvordan kan man arbeide med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag for å styrke undervisningen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i problemstillingen ”Hvordan kan man arbeide med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag for å styrke undervisningen?” For å forsøke å svare på dette spørsmålet laget vi tre utdypende forskningsspørsmål som tar for seg hvordan fokus på lesing som grunnleggende ferdighet påvirker samfunnsfagundervisningen, hvilke elementer ved lesing man bør ta ... -
Undervisning om et nytt samfunn. Et kvalitativt studie om hvordan nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålene: «Hvordan mener lærere i innføringsklasser at nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag? Hvilke didaktiske hensyn mener de bør foretas når elevene ikke kan språket og har et mangfold av forskjellige bakgrunner?» Undersøkelsen benyttet en kvalitativ metode med semistrukturerte intervju og observasjon som metoder for datainnsamling. ... -
Flerspråklighet som ressurs. En kvalitativ undersøkelse om hvordan norsklærere tar i bruk flerspråklighet som ressurs i undervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)I denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan tar norsklærere i bruk flerspråklige elevers språklige kompetanse som ressurs i undervisningen? Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere stiller seg til ideen om flerspråklighet som ressurs i undervisningen. Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og det er brukt semistrukturert ... -
En undervisning med elevtenkning i fokus. En kvalitativ studie om hvordan en dyktig lærer retter fokuset på å finne elevtenkning for videre læring i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteren i matematikkdidaktikk er en kvalitativ studie om hvordan en dyktig lærer retter fokuset på å finne elevtenkning for videre læring i matematikk. I forskningen studerer jeg hvordan en dyktig lærer legger til rette for læring i matematikkundervisningen gjennom å stille spørsmål, innhente matematiske ideer og resonnementer, og elevaktivisering. Hensikten med prosjektet vil først og ... -
Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masterstudien i norskdidaktikk forsøker å besvare problemstillingen: «Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?» Variabler jeg har sett på er gutt/ jente, sterk/ svak leser og født 1. kvartal/ 4. kvartal. Utvalget mitt besto av 45 elever på 4. trinn. Utvalget i prosjektet er så lite, at ... -
"Hvordan samtaler elever om litteratur?" En kvalitativ studie om elevers samtaler om skjønnlitterære tekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive hvordan elever samtaler om litterære tekster, og hvorvidt begrepene navigering, utfylling og fordobling kan gi et godt og helhetlig bilde av elevers forståelse av litterære tekster. Studien ble gjennomført i en niendeklasse, og datamaterialet er basert på lydopptak av to fokusgrupper på 3-4 elever per gruppe. Prosjektet vil ta for seg følgende ... -
Fra form til formål. Om sammenheng mellom en lærers instruksjoner og elevers tekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne studiens formål er å se nærmere på den endringen i synet på skriving, fra form til formål, som kom med revisjonen av læreplan i norsk i 2013. For å undersøke dette har jeg valgt å følge et autentisk skriveløp laget av en erfaren lærer på niende trinn. Skriveløpet består av en undervisningsøkt der elevene ble introdusert for en skriveoppgave og fikk muntlige instruksjoner, og skriftlige ...