Blar i tittel Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere
Viser treff 151-170 av 400
-
Hvordan kan jeg vite hva jeg skal gjøre, når jeg ikke vet hva det skal bli til slutt? En undersøkelse av hvilke utfordringer man kan støte på i oppdrag og oppgaver med løse rammer, innen kunstfaget.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Denne masteroppgaven tar for seg utfordringer oppgaver med løse rammer kan føre med seg. Egne erfaringer med å illustrere en akademisk bok, og erfaringer i kraft av å undervise ungdomsskoleelever i kunst og håndverksfaget danner grunnlaget for denne oppgaven. Å få et kunstnerisk oppdrag har mange likhetstrekk med å få en oppgave i faget kunst og håndverk. Oppdragets form og oppgavens utforming legger ... -
Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap basert på Lesson Study og Building Thinking Classrooms in Mathematics bidra til å forbedre undervisningskvaliteten i norskundervisningen i grunnskolen?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke problemstillingen: Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap basert på Lesson Study og Building Thinking Classrooms in Mathematics bidra til å forbedre undervisningskvaliteten i norskundervisningen i grunnskolen? Å kunne kalle seg en profesjonell yrkesutøver stiller visse krav. I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan en lærerstudent og ... -
Hvordan kan undervisning om arter i nærmiljøet bidra til handlingskompetanse hos elever i barneskolen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)Gjennom denne masteroppgaven har jeg forsøkt å svare på følgende problemstilling: «Hvordan kan undervisning om arter i nærmiljøet bidra til økt handlingskompetanse hos elever i barneskolen?» For å støtte opp under problemstillingen ble følgende forskerspørsmålene benyttet: «Hvilke artskunnskaper har elevene utviklet i løpet av perioden?», «På hvilken måte har elevenes holdning til humler ... -
Hvordan påvirkes elever og lærere av variert undervisning i naturfag? En kvalitativ studie av variert undervisning i naturfag på ungdomstrinnet
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)Flere trekker frem variert undervisning som et godt virkemiddel for å tilpasse opplæringen i klasserommet. Elever sier at de ønsker en mer variert undervisning, og at de tror dette kan gi økt motivasjon for å gå på skolen. Gjennom litteratursøk fant vi lite om hva variert undervisning er og hvordan det brukes i naturfag. Dette gjorde oss mer nysgjerrig på hvordan naturfagundervisningen på ungdomstrinnet ... -
Hvordan påvirkes matematikkundervisningen av antall elever i klassen? En sammenligning av en liten og stor klasse, med fokus på matematisk innhold, tidsbruk, elevaktivitet og hjelp fra læreren
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)Hvordan påvirkes matematikkundervisningen av antall elever i klassen?, er en kvalitativ studie hvor det sees på hvordan antall elever kan påvirke fire faktorer (matematisk fremstilling, tidsbruk og deltakelse og hjelp fra læreren) av matematikkundervisningen i to 5. klasses matematikkundervisning. Problemstillingen for studiet er: Hvordan påvirkes matematikkundervisningen av antall elever i klassen? ... -
"Hvordan samtaler elever om litteratur?" En kvalitativ studie om elevers samtaler om skjønnlitterære tekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive hvordan elever samtaler om litterære tekster, og hvorvidt begrepene navigering, utfylling og fordobling kan gi et godt og helhetlig bilde av elevers forståelse av litterære tekster. Studien ble gjennomført i en niendeklasse, og datamaterialet er basert på lydopptak av to fokusgrupper på 3-4 elever per gruppe. Prosjektet vil ta for seg følgende ... -
Hvordan vurderer lærerne praktisk arbeid i naturfag? En kvantitativ analyse av lærernes formative vurderingspraksis av praktisk arbeid i naturfagundervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie som er gjennomført blant naturfaglærere i grunnskolen. Forskningsspørsmålet er: ”På hvilken måte og i hvor stor grad bruker naturfaglærere formativ vurdering i den praktiske delen av naturfagundervisningen i grunnskolen?”. Jeg har også med følgende tilleggsspørsmål: ”Påvirkes lærernes vurderingspraksis av (1) undervisningserfaringen i faget; (2) klassetrinn ... -
Hvordan vurderer man egentlig i musikkfaget? En kvalitativ studie om ungdomsskolelæreres vurderingspraksiser i musikkfaget.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-09)I denne kvalitative studien hvor temaet er vurdering i musikkfaget har problemstillingen vært «Hvilke vurderingspraksiser har musikklærere på ungdomsskolen og hvordan påvirkes vurderingspraksisene av ulike rammefaktorer?». For å svare på problemstillingen valgte jeg å gjennomføre semistrukturerte intervjuer av fem musikklærere som underviser i ungdomsskolen. I etterkant har jeg ved hjelp av ... -
Hvorfor er finsk skole «best i Norden»? En kvalitativ komparativ studie av finsk og norsk læreplan i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)På tidlig 2000-tallet opplevde skole-Norge det som i ettertid beskrives som PISA-sjokket. Siden da, har den finske skolen blitt trukket fram som et prakteksempel på «den perfekte skolen». Denne studien sammenligner læreplanene i matematikk fra Finland og Norge og har følgende problemstilling; «Hvilke likheter og forskjeller er det i læreplanene i Finland og Norge?». Studien ser på læringsmål fra ... -
Hvorfor sitte inne, når man kan være ute?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne masteroppgaven handler om bruk av uteskole på første trinn innenfor det matematiske temaet måling. Hensikten med studien var å bidra til å tette det vi etter hvert kom til å anse som et hull i forskningsfeltet, i tillegg til at vi ønsket å øke vår kompetanse på feltet. Målet med studien var å undersøke på hvilken måte uteskole kunne påvirke læringsprosessen til førsteklassinger tilknyttet ... -
Høytlesing for økt muntlighet i førsteklasse - "... de pratet så mye mer enn jeg hadde forventet": En kvalitativ studie om hvordan planlegging av den litterære samtalen kan påvirke elevmuntligheten under høytlesing
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)Temaet for denne masteroppgaven er muntlighet i undervisningen. Bakgrunnen for studien er forskning som forteller at elevmuntligheten i norske førsteklasserom er lav og at høytlesing uten planlagt samtale knyttet til er en aktivitet som forekommer ofte. Med utgangspunkt i dette ønsket jeg å undersøke hvordan høytlesingens sentrale plass i førsteklasserom kan utnyttes for å øke elevmuntligheten. ... -
“I am Cristiano Ronaldo, and I want to be a teacher!”. Motivating L2 English learners through fan fiction-inspired writing
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)This thesis presents a qualitative study based on a lesson plan that introduces fan fictioninspired writing to pupils. Two classes in a lower secondary school participated in the study and completed lessons which gave them the opportunity to choose a fictional character or a celebrity they are fan of and write two texts. The texts they wrote were a resume and a job application, and they were ... -
I kastet me down on the sofa: A dive into lexical errors and Norwegian influence in the English of pupils in Norway
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Abstract This study aims to find the distribution between interlingual and intralingual influence among pupils in Norway, in addition, we want to observe to what extent the lexical errors among the pupils are influenced by Norwegian. We also observed which lexical errors influenced by Norwegian were the most common. In order to answer our thesis and research questions, we used a quantitative ... -
‘I think reading is fun, right up to the point where I have to write something about it’. Action Research on the influence of Extensive Reading on pupils’ relationship towards reading English literature
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)This study examines lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature and how the implementation of Extensive Reading can influence said relationship. The thesis question is: How may a period of facilitated Extensive Reading influence lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature? Using Action Research, the thesis question was investigated ... -
Ideals meet reality. A qualitative study on student teachers’ attitudes and thoughts on oral English and how this is reflected in their practice
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)This study aims to explore how student teachers view the ideal English teacher when it comes to the use of oral English in the classroom. It also investigates whether or not the student teachers’ attitudes and thoughts on oral English are reflected in their practice. The following research questions was thus formed: “How are student teachers’ attitudes and thoughts towards the use of oral English ... -
Identifisering av arter i fjæra med digitale verktøy. En mixed methods undersøkelse om hvordan elever bruker og lærer arter i fjæra med Artsapp og Artsorakelet.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-27)Denne studien hadde to formål. Det første var å videreutvikle en app slik at den kunne brukes av ungdomsskoleelever til å identifisere de vanligste artene i fjæra. Det andre formålet var å undersøke hvordan elever brukte forskjellige apper i identifikasjonsarbeidet. Det ble gjennomført en 60 min undervisningsøkt med 17 elever i 10. årstrinn om arter i fjæra. Økten inkluderte en førtest og spørreskjema, ... -
Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)Denne studien har hatt som formål å beskrive ulike myter og strukturer som legger føringer for hvordan matematikkopplæringen planlegges med hensyn til tilpasset opplæring og like muligheter for alle elever. Ved å benytte posisjoneringsteori har jeg utforsket hvilke storylines som kunne identifiseres i nyutdannedes opplevelser knyttet til deres arbeid med tilpasset opplæring. Videre hvordan disse ... -
Identitet i overflaten. En undersøkelse i skapende arbeid
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)I denne masteroppgaven har jeg sett på Meld. St. 28 og departementets ønske av fagfornyelsen i praktiske og estetiske fag. Målsetningen er at elevene i grunnskolen skal få kunnskaper, ferdigheter og erfaring med innhold og arbeidsformer som avspeiler videregående opplærings mange retninger og muligheter. Som tilnærming til tematikken har jeg stilt følgende spørsmål: Hvordan utvikle materialkunnskaper ... -
Identitetsbygging gjennom fiksjonsskriving. En studie av identitet i noen fiksjonstekster skrevet av elever på 7.trinn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)I dette masterprosjektet søker jeg svar på hvilke identiteter som kommer til syne i noen fiksjonstekster skrevet av elever på 7. trinn. Jeg gjør undersøkelsen ut fra en forståelse av identitet som bygger på James Paul Gees artikkel Identity as an analytic lens for research in education (2000) og hans bøker Introduction to Discourse Analysis (2014) og How to do Discourse Analysis(2014). Formålet med ... -
Implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. En kvalitativ studie om hvordan Thinking Classroom kan legge til rette for god undervisning i matematikk i henhold til læreplanen, og en lærers erfaringer fra implementeringen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har til formål å undersøke problemstillingen implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. Etter at den nye læreplanen ble iverksatt høsten 2020 er det blitt økt fokus på selvstendighet, utforsking og problemløsning, samarbeid og kommunikasjon i matematikkfaget. Lærere har derfor et ansvar for å finne løsninger som fremmer disse evnene. Da vi ...