Now showing items 171-190 of 403

    • Implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. En kvalitativ studie om hvordan Thinking Classroom kan legge til rette for god undervisning i matematikk i henhold til læreplanen, og en lærers erfaringer fra implementeringen 

      Fredriksen, Guro Kvåle; Gimse, Vilde Kvenshagen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har til formål å undersøke problemstillingen implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. Etter at den nye læreplanen ble iverksatt høsten 2020 er det blitt økt fokus på selvstendighet, utforsking og problemløsning, samarbeid og kommunikasjon i matematikkfaget. Lærere har derfor et ansvar for å finne løsninger som fremmer disse evnene. Da vi ...
    • Inkludering av samisk innhold i matematikkundervisningen. En kvalitativ studie av læreres meninger om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen 

      Larsen, Ingri Maylén Fredsdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne masteroppgaven handler om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Formålet var å finne ut hvilke meninger lærere i samiske kjerneområder har om å inkludere samisk innhold i matematikkundervisningen. Jeg ville finne ut hvilke styrker og utfordringer som kommer med dette, og utformet problemstillingen: Hva mener lærere i samiske kjerneområder om å inkludere samisk innhold i ...
    • Innføring av samtaletrekk i en klasse. En case-studie av hvilke virkninger innføring av samtaletrekk kan ha på elevene i en klasse 

      Foshaug, Kristine; Olsen, Kent Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-31)
      Hensikten med denne studien var å undersøke elevaktiviteten i en klasse hvor man innførte Chapin et al. (2009) og Kazemi og Hintz (2014) sine samtaletrekk som verktøy for elevaktiv kommunikasjon i klassen. Underveis i hele prosessen har problemstillingen vår: «Hvilken virkning kan innføring av samtaletrekk i matematikkundervisningen ha på elevene i en klasse?» vært i fokus og styrt valg vi har tatt ...
    • Instruerende og utforskende undervisning: En mikroetnografisk kasusstudie av hva som kjennetegner matematikkundervisningen til tre anerkjente lærere på 7.-10. trinn i New Zealand 

      Bergo, Christer Tungland; Fjørtoft, Sivert Vatnehol (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt og analysert hva som kjennetegner matematikkundervisningen til tre anerkjente lærere på 7.-10. trinn i New Zealand. Formålet var å avdekke, beskrive og lære av grepene lærerne gjør. Med en kvalitativ tilnærming brukte vi observasjon og intervju for å undersøke hva som kjennetegner lærerne. Deretter utførte vi en tematisk analyse for å identifisere og drøfte ...
    • Intercultural competence in English language textbooks. A qualitative study of the promotion of intercultural competence in two English language textbooks for upper primary level in Norway. 

      Danielsen, Martine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      This study investigates and compares how two English language textbooks for upper primary level in Norway (one old and one new) support intercultural competence. The old textbook is adapted for LK06 and the new textbook is adapted for LK20, and will be implemented this August. The research questions are as follows: To what extent do texts and images in English upper primary level textbooks from LK06 ...
    • Intercultural competence within the English subject 

      Isaksen, Anniken; Seljestad, Vebjørn Holen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      This thesis attempts to investigate two lower secondary school teachers’ possibilities for teaching intercultural competence in the English classroom, focusing on stereotypes and prejudice. Two research questions were formed with the intention of collecting data from teachers and pupils at a lower secondary school regarding their experiences with topics related to intercultural competence. In ...
    • Intuitiv tenkning i sannsynlighet. En kvalitativ studie av 5. klasseelevers intuitive tenkning i sannsynlighet 

      Pettersen, Patrick (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-25)
      Dette mastergradsprosjektet er et kvalitativt studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Studiens forskningsspørsmål er: «hva kjennetegner elevers intuitive tenkning i sannsynlighet?». Et underliggende tema i studien er sammenhengen mellom elevenes intuisjoner og misoppfatninger i sannsynlighet. Med et rammeverk basert på Efraim Fischbeins (1987) kjennetegn ved intuitiv tenkning, ...
    • “It’s svorsk, but only between English and Norwegian”. En kasusstudie av arbeidsplassen som arena for norskopplæring 

      Watterud, Susanne Katarina Ellisiv (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-05)
      Formålet med denne studien har vært å hente inn mer kunnskap om språkpraksisen i arbeidshverdagen hos to arbeidsinnvandrere som jobber ved et større overnatting- og konferansehotell i Norge. Hensikt er å få mer kunnskap om hvordan en bedre kan arbeidsrette språkopplæring. Jeg ser på faktorer som ser ut til å være styrende for kollegiets språkvalg og drøfter hvordan språkpraksisen påvirker mulighet ...
    • Ivaretar LK20 danningsoppdraget? 

      Svendsen, Øystein Renø; Halsebø, Fredrik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteroppgaven er danning. Problemstillingen i denne studien er: Hvordan legger LK20 til rette for å ivareta skolens danningsoppdrag? Dokumentene som vi skal analysere gjennom denne oppgaven vil derfor være overordnet del LK20 og læreplanen i samfunnsfag etter 7. og 10. trinn. På bakgrunn av problemstillingen vår, var det viktig å fremme dannelsesteori i teoridelen vår. Derfor ...
    • Ja takk, begge deler! En kvalitativ studie av hvilke erfaringer samfunnsfaglærere har med bruken av digitale og analoge lærebøker 

      Mathisen, Maria Casandra (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke erfaringer har lærere i samfunnsfag med bruk av digitale og analoge lærebøker? Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfaglærere sier om hvordan de bruker den digitale og analoge læreboka i faget, hvilke muligheter og utfordringer de opplever og eventuelt andre faktorer som ...
    • «Ja, eg trur nok foreldra er krumtappen» 

      Sommernes, Knut Olav (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Ein ønsker å gjere det ein vil på fritida – gjerne noko som ein meistrar og opplever glede ved å gjere. Mange lågt presterande lesarar opplever verken meistring eller glede ved å lese, og vel derfor bort lesing når dei ikkje må. Ved fråvære av lesing i sommarferien kan dei risikere å tape fleire månaders leseutvikling. Og å lese fordi ein har lyst til det er noko av det som utgjer den største ...
    • «Ja, men nå er de fleste sjøsamer slik som oss kanskje» 

      Lange, Birgitte Mari Midtervoll; Pedersen, Julie Marie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Som lærere har vi en rekke styringsdokumenter som krever at samiske perspektiver er en del av undervisningen vår. I naturfag har vi gjennom Fagfornyelsen fått et eget kompetansemål som sier følgende: «Gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen» (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er få studier og ...
    • "Jeg forstår ikke helt. Kan du forklare på en annen måte?" 

      Nybakk, Oddbjørg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-11-02)
      Gjennom å sette meg inn i teori, tidligere forskning og egen erfaring på blant annet hvilket kraftfullt pedagogisk verktøy multimodal teknologi kan være, har min undring kommet. Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke sammenhenger er det mellom multimodal samfunnsfagundervisning i videregående skole, og elevenes opplevde læring? Teorien jeg har anvendt er ...
    • "Jeg har opplevd mye skriveglede. Sikkert nok til å fylle hele jorda!" Et digitalt samskrivingsprosjekt på mellomtrinnet 

      Ringerike, Thea (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven omhandler digital samskriving blant mellomtrinnselever, og har fokus på skriveglede og samarbeidslæring. Studien ble gjennomført i to klasser på femte årstrinn, og datamaterialet består av observasjonsnotater og elevlogger. Hovedspørsmålet som belyses er som følger: Hvordan påvirker digital samskriving elevers skriveglede på mellomtrinnet? Dessuten var det også et mål å finne ...
    • Jeg hører deg ikke, det er for mørkt her 

      Endresen, Kaja Haugli (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-31)
      Denne studien tar for seg hva en hørselshemmet elev i ordinær grunnskole mener en matematikklærer må kunne og gjøre, for å tilpasse matematikkundervisningen i det ordinære klasserommet. Problemstillingen er som følger: Hva mener en hørselshemmet elev er viktig for å kunne tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med hørselsproblematikk? For å besvare problemstillingen har jeg benyttet ...
    • "Jeg leser bare på mobilen min" 

      Moss Larsen, Magnus; Christensen, Eirik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven har et søkelys rettet mot ungdomsskoleelevers lesevaner, holdninger til lesing og leseforståelse på skjerm og papir. Problemstillingen som har vært utgangspunktet for prosjektet er følgende: Hvilket lesemedium foretrekker elever på ungdomstrinnet, og hvilke sammenhenger har det med lesemotivasjonen og leseforståelsen deres? Som en operasjonalisering av problemstillingen for å ...
    • «Jeg måtte se for meg mer enn det som står i teksten.» En studie av elevers bruk av egen fantasi og forkunnskaper i møtet med en skjønnlitterær tekst. 

      Antonsen, Iselin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne masteroppgaven presenterer en empirisk undersøkelse som har sett på hvordan elever bruker egne minner og erfaringer i møtet med en skjønnlitterær tekst for å tolke det teksten antyder, men ikke fremstiller direkte. I studien ble det gjennomført et undervisningsopplegg i en åttendeklasse, og datamaterialet består av skriftlige elevbidrag og observasjonsnotater. Forskningsspørsmålet som belyses ...
    • "Ka sei elevan..." - En kvalitativ case-studie om elevers kommunikasjon med arbeid ved vertikale tavler 

      Oxem, Theresa; Akselsen, Silje Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Vår masteroppgave setter søkelys på den matematiske kommunikasjonen mellom elever. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan samtalene mellom elevene foregår i klasserommet når det arbeides med vertikale tavler. Problemstillinga vår er «Hva kjennetegner den matematiske kommunikasjon mellom elever ved bruk av vertikale tavler?». I det teoretiske rammeverket presenteres teori om sosiokulturelt ...
    • Kan man leke seg til tallforståelse? 

      Slettstrand, Alicia; Nyvoll, Lene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om undervisning om tallforståelse gjennom lek på andre trinn. Hensikten med studien er å forske på hvilken måte leken blir ivaretatt i undervisning om tallforståelse. Vi ønsket i tillegg å øke vår kompetanse om faglige og sosiale valg som tas når en lærer skal undervise på varierende og aktive måter. Målet for studien innebar å undersøke ulike pedagogiske og faglige valg ...
    • Kartferdighet - Et verktøy for kompetanse i samfunnsfag? 

      Henriksen, Tom-Jøran; Jensen, Kenneth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Formålet med denne studien er å framheve kartferdighet som et verktøy for elevene i samfunnsfag. Studien fokuserer på bruk av kart i undervisning, og hvordan dette påvirker elevenes kartferdighet. Vi har valgt å bruke disse funnene til å diskutere hvordan kartferdigheter kan være et verktøy for å heve elevenes kompetanse. Studiet består av metodetriangulering og har dermed et særegent forskningsdesign. ...