Viser treff 365-384 av 400

    • tXt-aksjonens lærerveiledninger 2014-2021: Litteratursyn og bruk 

      Hansen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Målsetningen med denne studien er å undersøke hvilket litteratursyn som kommer til syne i tXt-aksjonens lærerveiledninger, og hvordan ulike lærere bruker disse. Flere undersøkelser antyder at elevene i dag leser mindre enn før, noe som har gitt begrepet leselyst en ny form for relevans. Foreningen !les utarbeidet tXt-aksjonen i 1998, med det formål om å fremme leselyst hos elever i ungdomsskolen. ...
    • Ubehagelige tema i samfunnsfagundervisning 

      Heggland, Cecilie Randa; Alfstad, Ingrid (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-13)
      Denne masteroppgaven omhandler ubehagelige tema i samfunnsfagundervisning. Hva som oppleves ubehagelig, og hvor sterkt ubehaget oppleves, varierer fra lærer til lærer. Noe som likevel går igjen i oppgaven, er at de ubehagelige opplevelsene til lærerne ofte innebærer følelser som frustrasjon, usikkerhet, oppgitthet og bekymring. Studien er kvalitativ og tar utgangspunkt i følgende problemstilling: ...
    • Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? 

      Øgsnes, Anders (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-04)
      Denne oppgaven studerer 72 elevers faglige besvarelser på spørreskjema om energi før og etter ei læringsøkt i Newton Engia – Equinor energirom – Ofoten. Hensikten er å kunne måle og tallfeste hvor mye kunnskap elevene tilegner seg i løpet av økta, når de selv kvitterer med ordet «masse» på spørsmål om de har lært noe. Vi ser 5,8% økning av korrekt bekreftede påstander fra pre- til posttest, og 6,5% ...
    • Undersøkende matematikkundervisning – en undervisningsform som favner om alle? En kvalitativ studie av læreres opplevelse av tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning 

      Olsborg, Martine; Heimdal, Eline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ, fenomenologisk studie av læreres opplevelser av tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning. Tilpasset opplæring er et lovfestet prinsipp som oppleves krevende for lærere å ivareta. Samtidig vil den pågående fagfornyelsen trolig medføre at elevene i større grad enn før skal arbeide undersøkende med matematikkfaget. Det ...
    • Undervises det om skeiv seksualitet og identitet i ungdomsskolen? Kvalitativ forsking av skeiv seksualitet og identitets inkludering i ungdomsskoler i Tromsø kommune 

      Vonka, Tonje (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-13)
      Over halvparten av elever ønsker mer undervisning om skeiv seksualitet og identitet i seksualitetsundervisningen, og skeive opplever ofte at undervisning om seksualitet og identitet ikke er tilpasset skeive. Forskning viser også at det er sterk sammenheng mellom mobbing, psykisk helse og seksuell legning i skolen. I tillegg synes både lærere og elever at det er for lite undervisning om seksualitet ...
    • Undervisning i lokalsamfunnet – ressurs eller byrde for lærer? En kvalitativ studie av hvordan samfunnsfaglærere forholder seg til læreplanens oppfordring til bruk av lokalsamfunnet 

      Jacobsen, Sondre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Utgangspunktet for dette prosjektet var en læreplananalyse for å avdekke det kompetansemålet som mest direkte går på bruk av lokalsamfunnet i geografidelen i samfunnsfagundervisningen. Denne masteroppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvordan forholder samfunnsfaglærere i ungdomsskolen seg til kompetansemålet om at elevene skal kunne utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet ...
    • Undervisning om et nytt samfunn. Et kvalitativt studie om hvordan nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag 

      Høie, Ulf (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålene: «Hvordan mener lærere i innføringsklasser at nylig ankomne immigranter bør undervises i samfunnsfag? Hvilke didaktiske hensyn mener de bør foretas når elevene ikke kan språket og har et mangfold av forskjellige bakgrunner?» Undersøkelsen benyttet en kvalitativ metode med semistrukturerte intervju og observasjon som metoder for datainnsamling. ...
    • Undervisningskunnskap i matematikk 

      Braaten, Vegard Båtnes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan matematikklærere oppfatter begrepet undervisningskunnskap. Studiet har en kvalitativ tilnærming, der jeg har intervjuet og observert to matematikklærere. Mitt teoretiske rammeverk for oppgaven tar utgangspunkt i Ball mfl. (2008), men jeg har også drøftet lærernes svar opp mot andre rammeverk. Kategoriene i rammeverket er allmenn ...
    • Undervisningskunnskap i matematikk. En kvalitativ studie om matematikklæreres oppfatninger om hvilke undervisningskunnskaper som er viktig for god undervisning i matematikk 

      Nikolaisen, Therese; Hansen Solli, Ulrikke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk undersøker vi hvilke undervisningskunnskaper lærere mener er viktig for å kunne gjennomføre god undervisning. Da resultatene av TIMSS undersøkelsen i 2007 ble publisert fikk vi se at elevene fikk dårlige resultater i matematikk. Jens Stoltenberg skrev at en av grunnene til dette kunne være lærernes kunnskap. Hattie (2009) skriver ut fra sin egen forskning ...
    • Undervisningsopplegget Åstedet- kreativitet og motivasjon i et skriveforløp. En kvalitativ studie om elevers opplevelse av et undervisningsopplegg i norskfaget 

      Erichsen, Morten; Mjøen, Hege Storflor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen: På hvilke måter kan undervisningsopplegget Åstedet fremme kreativitet og motivasjon for skriving i en ungdomsskoleklasse? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan et undervisningsopplegg kan stimulere til kreativitet og motivasjon for skriving. Dette har vi gjort ved å være deltagende observatører i ...
    • Ungdomsskoleelevers generaliseringsprosess. En kvalitativ studie om hva som kjennetegner ungdomsskoleelevers generalisering av figurmønsteroppgaver. 

      Kalseth, Susan Madeleine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hva som kjennetegner ungdomsskoleelevers generaliseringsprosess i arbeid med figurmønster. Tidligere forskning viser at få elever klarer å bruke algebra for å uttrykke sammenhenger eller å generalisere til en fullstendig formel (Rivera & Becker, 2005). Hensikten med prosjektet var å få en oversikt over hvilke strategier elevene brukte og hvilke argumentasjoner ...
    • Using pre-speaking activities to increase pupils’ oral confidence in English 

      Skardal, Ida-Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      The purpose of the present study is to examine the effect of ‘The English Mode’ (TEM) in increasing pupils’ oral confidence in English. TEM is a self-constructed method, which contains pre-speaking activities that focus on authentic and spontaneous communication. Observation and experiences in schools show that many pupils do not participate orally in class, and are reluctant to speak English during ...
    • Utdanning for bærekraftig utvikling i møte med elever og grafikk. En undersøkelse i hvordan arbeide med gjenbruksmaterialer og trykk. 

      Underhaug, Rigmor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-06)
      I denne mastergradsoppgaven ønsker jeg å finne ut hvordan eget arbeid med kollografi i et UBU-perspektiv (utdanning for bærekraftig utvikling) kan implementeres i undervisning av elever i grunnskolen. Valg av tema var motivert utfra egen interesse i arbeid med kollografi med fokus på miljø og gjenbruk. Jeg var nysgjerrig på hvordan dette ville fungere i undervisningssammenheng. Skolen skal utdanne ...
    • Uteskole i matematikk - En kasusstudie som viser hvordan en erfaren lærer underviser matematikk utendørs 

      Hansen, Simon Christoffer Moi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med tema knyttet uteskole og matematikk, hvor jeg ser på hvordan en erfaren lærer bruker metoden på mellomtrinnet. Forskningen setter søkelys på hva som gjør at denne læreren lykkes med uteskole og hvorfor hen fortsetter å ta elevene med ut for å lære matematikk. I tillegg ønsket jeg å utvide min egen kompetanse innen undervisning ...
    • Utformingen av kjerneelementene for matematikkfaget i grunnskolen. En kvalitativ dokumentanalyse med fokus på utforsking 

      Heggli, Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I bestillingen av ny læreplan, stortingsmelding 28 legges det vekt på at utforske og skape bør bli en større del av fagene. Verbet «utforske» er mye brukt i stortingsmeldingen og i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget på grunnskolen. Dermed er det viktig å vite hva som legges i begrepet og hvordan bruken er forventet å fungere i skolen. Formålet med denne studien er å få bedre ...
    • Utforskende matematikkundervisning i offentlig norsk skole sammenlignet med en internasjonal friskole 

      Høybakken, Elise Kristin Modell; Åsheim, June Strand (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om forskjeller og likheter i matematikkundervisningen ved én internasjonal skole og to offentlige skoler. Fokuset er rettet mot utforskende arbeid, som er en interessant tematikk med tanke på i hvor stor grad Kunnskapsløftet 2020 inkluderer denne arbeidsformen. Vår problemstilling er: Hvordan arbeides det med utforskende aktiviteter i matematikkfaget i en utvalgt ...
    • Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark 

      Larsen, Johanne; Bremnes, Henrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-11)
      Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre å anvende faget. I matematikkfaget innebærer disse kjerneelementene ...
    • Utforsking av bedriftsbesøk som en alternativ læringsarena for å lære om bærekraftig utvikling 

      Johansen, Hege Anett (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Et kvalitativ studie som ser på bruk av bedriftsbesøk som alternativ læringsarena for å lære mer om bærekraftig utvikling.
    • Utforsking av kvensk kulturs plass i matematikkundervisningen 

      Hermansen, Hendrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven var å forhøre meg med lærere på 5-10.trinn i kvensk kjerneområde om hvilke meninger de hadde rundt det å inkludere kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen. Jeg ønsket å få innsikt i hvilke fordeler og utfordringer dette kunne medføre, og dermed utformet jeg problemstillingen: - Hva mener lærere i kvenske kjerneområder om å inkludere kvensk ...
    • "Utforskning på 1. trinn handler mer om å etablere en kultur for utforskning, enn den faktiske utforskningen" 

      Lampe Hagberg, Lisa; Eriksen, Anne-Rebekka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Gjennom dette masterprosjektet har vi undersøkt hva det vil si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn. Utforskende matematikkundervisning har de siste årene vært aktuelt innenfor forskning i matematikkdidaktikk og har fått større plass i utdanningspolitikk og i læreplaner (Artigue & Maaß, 2013, s. 797). Ved revidering av ny læreplan, var en av de største endringene at det nå er ...