Now showing items 1-20 of 557

    • Å skape rom for språk: Transspråking som pedagogisk praksis i flerspråklige klasserom 

      Havlund, Eirin (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg ungdomsskolelærere reflekterer rundt pedagogisk transspråking i flerspråklige klasserom. Studien har et særlig fokus på hvordan lærere oppfatter og erfarer det å aktivere elevers ulike språkressurser i undervisningen, og hvordan de forstår transspråking som pedagogisk tilnærming. Undersøkelsen bygger på en kvalitativ, fenomenologisk tilnærming ...
    • Funksjonell og utforskende skriving på første trinn 

      Eikrem, Ingrid Nygård; Ødegården, Therese Alexandra Brenna (Master thesis, 2025)
      Et sentralt område innen forskning på begynneropplæring er de ulike tilnærmingene til elevenes skriftspråkopplæring. Temaet for denne masteroppgaven er funksjonell og utforskende skriving på første trinn gjennom bruk av rammelek. Formålet med studien har vært å utvikle kunnskap om hvordan rammelek kan brukes som en pedagogisk tilnærming for å styrke elevenes skriveferdigheter, samt undersøke hvilke ...
    • "Det er bedre enn lesestund" 

      Sivertsen, Maja Ulrikke; Øiesvold, Helena (Master thesis, 2025)
      Resultater fra PISA-undersøkelsen i 2022 viser en nedgang i norske elevers lesekompetanse (Jensen et al., 2023). I skolen har norskfaget et særskilt ansvar for leseopplæringen (Kunnskapsdepartementet, 2024, s. 5), og ved å rette fokuset mot dette kan det bidra med å heve norske elevers lesekompetanse. Som fremtidige norsklærere er dette noe vi må være bevisste på og ta stilling til. Vi har begge ...
    • Drømmen om samisk i norsklæreverkene 

      Samuelsen, Telma (Master thesis, 2025)
      I denne oppgaven presenterer jeg skisser for hvordan læremidlene i norskfaget kunne vært utforma for å speile læreplanverkets intensjoner om å inkludere samer i et mangfoldig «vi». Arbeidet gis form gjennom å bygge forståelse i tre deler. Hver del tar sikte på å svare på et forskningsspørsmål: Det første spørsmålet: Hva vi vet om samiske emner i læremidler for norskfaget svarer jeg på gjennom å ...
    • Hvordan forholder utdanningssystemet seg til sosial reproduksjon? 

      Nyvold, Oliver Herlof Otnes (Master thesis, 2025)
      Denne studien undersøker hvordan utdanningssystemet forholder seg til sosial reproduksjon i norsk skole. Sosial reproduksjon omhandler koblingen mellom bakgrunn og videre muligheter for å oppnå sosiale goder. Dette er noe som påvirker elevers muligheter og prestasjoner i det norske utdanningssystemet. Studien setter søkelys på hvordan utdanningspolitiske dokumenter som Kunnskapsløftet 2020 ...
    • Lærernes undervisningsstrategier i møte med programmering 

      Lyder, Erica Nathalie (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative studien tar for seg syv matematikklærere sine undervisningsstrategier i matematikk med programmering som verktøy. Hensikten er å få kunnskap om hvordan lærere jobber når de skal integrere programmering i matematikkundervisning for å kunne bruke det som et digitalt verktøy, på lik linje som en i dag bruker blant annet GeoGebra og Excel. Problemstillingen er Hvordan beskriver ...
    • Hva kan man gjøre for å øke elevenes leseferdigheter? 

      Asbjørnslet, Eline Hansen (Master thesis, 2025)
      I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan én skole har arbeidet med å øke elevenes leseferdigheter i utviklingsarbeidet Leseløftet. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål for å belyse lærernes erfaringer og opplevelser ved innføringen og gjennomføringen av utviklingsarbeidet. Studien tar utgangspunkt i datamaterialet som består av tre semi-strukturerte ...
    • «Du er den einaste som stoler på meg på denne skulen, og den einaste som blir glad for å sjå meg». Ein kvalitativ intervjustudie om å nytte skulehund i arbeid med elevar med skulefråvær 

      Dugstad, Hilde Kristine (Master thesis, 2025)
      Samandrag Eit ekstra par labbar er til hjelp i ein hektisk skulekvardag med for få hender og utfordringar med å få tida til å strekke til, skreiv NRK hausten 2024 i ein artikkel om skulehundar. Nokre skular nyttar nettopp skulehundar i arbeidet med elevane sine. Erfaringar som blir rapportert om, er blant anna betre skulemiljø, at relasjonsbygginga går raskare og at elevar får auka motivasjon til ...
    • "Buorre Beibi" 

      Vollstad, Jeanette Elisabeth Olsen (Master thesis, 2025)
      Samisk språk har historisk sett vært marginalisert i det norske utdanningssystemet, men nå ønsker politikere og pedagoger å styrke samiske språk gjennom revitalisering og større tilstedeværelse av språket skolen. For å klare å dette, må man ha kunnskap om hvordan det å bruke samiske språk i skolen fungerer i praksis. Tidligere forskning har i stor grad satt søkelys på samiske temaer og språkundervisning ...
    • Inkludering av barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen 

      Flæthe, Mariell Celine Dale (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative studien har undersøkt hvordan pedagoger fremmer inkludering av barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen. Formålet med studien er å få en dypere forståelse og økt kunnskap om inkludering av barn med behov for ASK. Masteroppgaven belyser følgende problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan fremmer pedagoger inkludering av barn med behov for ...
    • Elevenes opplevelse og forståelse av isbreer og deres rolle i klimaendringer 

      Karlsen, Tord Fjellvang (Master thesis, 2025)
      Læring utenfor klasserommet kan bidra til dypere og mer langvarig forståelse av vitenskapelige sammenhenger, samt bidra til økt forståelse av naturen som system (Ayotte-Beaudet et al., 2017). Samtidig har virtual reality (VR) vist seg å kunne ha positiv innvirkning på elevers motivasjon og forståelse av komplekse faglige tema (Rojas-Sánchez et al., 2023). Det finnes imidlertid begrenset forskning ...
    • Utforsking på læreplanen: En kvalitativ studie av fem læreres perspektiver på utforsking i matematikkfaget 

      Lilleberg, Miriam; Shanker, Taja Mari (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative studien undersøker hvordan fem ulike matematikklærere forstår begrepet utforske og hva det innebærer i matematikkfaget i skolen. Begge begrepene har vi fått kunnskap om og kjennskap til gjennom vårt studieløp, samtidig som vi begge har erfart at begrepene har vært utfordrende å definere. Utforsking i seg selv kunne vi umiddelbart koble til hvordan barn utforsker omstendighetene ...
    • Undersøkende undervisning og tilpasset opplæring for alle elever - også de med stort læringspotensial 

      Ersfjord, Liv Mona (Master thesis, 2025)
      Tilpasset opplæring innebærer at alle elever skal få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, uavhengig av hvilke forutsetninger de har. Alle skal også få utnyttet og utviklet sine evner, noe som tilsier at prinsippet om tilpasset opplæring også skal gjelde for elever med stort læringspotensial. Undervisningen skal i tillegg legge vekt på at elevene skal ha kompetanse i utforsking og problemløsing. ...
    • Det (u)synlige samiske i Nord-Troms - En studie av lærernes arbeid med samiske temaer i norskfaget 

      Somby, Maien Nergård (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan samiske temaer planlegges og praktiseres i henhold til læreplanens krav i norskfaget i Nord-Troms, og hvordan undervisningen kan ivareta en helhetlig tilnærming til temaet. Studien kombinerer en dokumentanalyse av LK20 med en kvantitativ spørreundersøkelse rette mot norsklærere på 5-10. trinn i regionen. Funnene viser at selv om læreplanen åpner for integrering ...
    • "Kanskje det ikke er aktiv mobbing for den som gjør det, men det betyr ikke at opplevelsen av å bli mobba ikke er der" 

      Småbach, Erica Grunni (Master thesis, 2025)
      I 2020 innførte barnehageloven et nytt kapittel som skal sikre barnehagebarn et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Loven fastslår at barnehagen ikke skal godta krenkelser, som for eksempel mobbing (Barnehageloven, 2005, §41-43). Tradisjonelt sett har mobbing blitt forbundet med noe som foregår i skolen. Nyere forskning på området, samt innføring av kapittel VIII, kan ha ført til økt oppmerksomhet ...
    • "Vi kan jo ikke akkurat snakke om livet midt i en runde volleyball liksom". Friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen: En kvalitativ studie av elevers opplevelser med bålet som læringsplattform 

      Johansen, Markus; Johansen, Inger-Helene (Master thesis, 2025)
      Det overordnede temaet for vår masteroppgave er friluftsliv. Hensikten med studien er å undersøke elevers opplevelser av et undervisningsopplegg i skolens nærmiljø, med bålet som læringsplattform. Vi ønsket samtidig å utforske hvilke muligheter for læring et slikt opplegg kan gi for elever i ungdomsskolen. Studiens teoretiske rammeverk er hentet fra friluftslivspedagogikk, sosiokulturell læringsteori ...
    • "Vannet går over til vanndamp fordi det varmes opp" En videostudie av elevers fagsamtaler på barne- og ungdomstrinnet når det gjennomføres kjemieksperimenter 

      Johansen, Charlotte Mathilde; Bråten, Therese (Master thesis, 2025)
      Eksperimenter har alltid vært en viktig del av naturvitenskapen, og læreplanen i naturfag fremhever at elevene skal forstå verden i et naturfaglig perspektiv gjennom undring, opplevelser og erfaring ved å jobbe praktisk. Med bakgrunn i dette, var det interessant for oss å undersøke hvordan de faglige samtalene mellom elevene varierer når de gjennomfører kjemieksperimenter, og hvordan lærerens ...
    • Dybdelæring i personlig økonomi- en tverrfaglig studie lærebøker i matematikk og samfunnsfag 

      Eskeland, Marie (Master thesis, 2025)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke tverrfaglige muligheter et utvalg lærebøker i matematikk og samfunnsfag kan gi for dybdelæring i personlig økonomi. Bakgrunnen for studien er SIFO- og PISA- rapporter som peker på at norsk skole gir barn og unge for lite og for dårlig undervisning om temaet, samt at det finnes lite forskning på området. Studien tar utgangspunkt i to forskningsspørsmål: ...
    • Fictional novels as a social educator 

      Alslie, Kristoffer Aalstad (Master thesis, 2025)
      Learning through reading books has been a strategy in our educational systems for as long as education itself has existed, although the focus has primarily been on reading factual books. However, there has not been much focus on reading fictional books, all be it for understandable reasons. On the other hand, reading fictional novels has a potential for learning, socializing, influence and development ...
    • Hvilken effekt har Number Talks på elevengasjementet på mellomtrinnet? 

      Ahmed, Hashmat Omer (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvilken effekt undervisningsmetoden «Number Talks» har på elevers engasjement i matematikkfaget på mellomtrinnet». Formålet med studien er å undersøke hvordan en samtalebasert undervisningsmetode kan påvirke elevenes atferdsmessige, emosjonelle og kognitive engasjement i matematikkundervisningen. Oppgaven er forankret i eksisterende forskning på ...