Viser treff 286-305 av 400

    • Omvendt undervisning i matematikk på ungdomsskolen En kvantitativ undersøkelse av hvordan undervisningsformen kan påvirke elevenes opplevelse av faget 

      Lorentsen, Sondre; Paulsen, Tobias Hjorthen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Omvendt undervisning har de siste årene har blitt stadig mer utbredt i norsk skole, men er likevel et område det er forsket svært lite på. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke mulige sammenhenger mellom omvendt undervisning og elevenes opplevelse av matematikkfaget og matematikkundervisningen på ungdomsskolen. For å undersøke dette er det gjennomført en ex post facto-undersøkelse. ...
    • Oppdagende skriving: En tilnærming til den første lese- og skriveopplæringa 

      Johansen, Ida Marie; Bjørnes, Sigrid Beate (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I Rammeplan for grunnskolelærerutdanninga 1.-7. trinn blir utviklingsarbeid vektlagt i større grad enn tidligere (Forskrift om plan for grunnskolelærerutdanning, trinn 1–7, 2016, § 2). Denne studien bygger videre på et dansk utviklingsprosjekt gjennomført av Korsgaard, Hannibal og Vitger (2011), som er presentert i boka Oppdagende skriving – en vei inn i lesingen. I dette prosjektet viser de hvordan ...
    • Oppfatninger av undervisning i ligninger. En kvalitativ studie av matematikklæreres oppfatninger av undervisning i emnet ligninger 

      Mikkelsen, Daniel; Johansen, Glenn Tommy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva matematikklærere på ungdomsskolen mener er hensiktsmessig undervisning i emnet ligninger. Vi har undersøkt læreres oppfatninger av matematikk og ligninger, og deres oppfatninger av læring og undervisning i matematikk og ligninger. Vi svarer på vår problemstilling ved å se sammenhenger mellom disse oppfatningene. Denne studien tar utgangspunkt ...
    • Oral assessment in the English subject 

      Eriksen, Andreas Gamst (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      This study investigates how teachers of English assess oral competence at lower secondary schools in Norway. Previous studies (Svenkerud, 2013, Hertzberg, 2012, Bøhn, 2015) point to oral presentations as the main method used for oral assessment, and the assessment given varies because of the subjective nature of oral assessment. It is also assumed that teachers disagree on how oral assessment ...
    • "Paper dictionaries are sooo outdated!!!" - A study on Norwegian pupils' look-up strategies in the English subject 

      Nilsen, Thor Øyvind; Mandal, Runar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      This study investigates Norwegian pupils’ choice of look-up strategies in the English subject, and why they use these specific strategies. Additional questions are: -Do the pupils use the same strategies at home, as they do in school? -Where have they obtained/learned these strategies? -Are the pupils competent enough to evaluate the quality of the results generated from the strategies? Our ...
    • På hvilke måter kan norsklærernes underveisvurderinger fremme elevenes skrivekompetanse? En kvalitativ kasusstudie om underveisvurderingens kraft. 

      Solvang, Line Birgitte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: På hvilke måter kan norsklærerens underveisvurderinger fremme elevenes skrivekompetanse? Formålet med prosjektet har vært å undersøke norsklæreres erfaringer med formative vurderinger på elevers tekster, og hvilke erfaringer lærerne har med elevenes utvikling av metaspråklig kompetanse. Casestudien tar utgangspunkt i empiri gjennom en ...
    • På hvilke måter påvirker leseferdighetene elevene i regning? Et mixed methods research studie med fokus på leseferdighetenes betydning i regning 

      Dyrkorn, Iver-Olai Tomren; Tårnes, Erlend Sander Sørensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-23)
      I vår masteroppgave tar vi for oss tematikken leseferdigheter i regning og belyser dette gjennom to forskningsspørsmål. - På hvilke måter påvirker leseferdigheten elevene i regning? - Hvilken effekt har lesetilrettelegging på regneferdigheter? Vårt valg av mixed methods research design har gjort det mulig å se på hvilke måter leseferdigheter påvirker elevene i regning og hvilken effekt en ...
    • På hvilken måte legger Kontekst 8-10 Basis opp til bruk av skapende estetiske arbeidsmetoder i oppgavesettene? En lærebokanalyse om norsk som estetisk fag 

      Moan, Julie Walle (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-23)
      Norskfaget inneholder mange dimensjoner, og norsk som estetisk fag har vist seg å bli viktig også for norsk som dannelsesfag og for elevenes opplæring generelt. Krysspresset mellom målbarhet og den unektelig viktige friheten som kommer ved danning vises tydelig i skolen, og forskere og elever etterlyser praktiske arbeidsmetoder og mindre resultatpress. Denne masteroppgaven er en læreverksanalyse ...
    • På jakt etter dybdelæring i lesing av noveller. En kvalitativ studie med Lesson Study som metode. 

      Sørensen, Elisabeth Bruvold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I denne studien har jeg undersøkt om et valgt undervisningsopplegg i litteratur på ungdomskolen, kan fremme dybdelæring. Dette er en aktuell problemstilling i forbindelse med vektleggingen av dybdelæringsbegrepet i fagfornyelsen (LK20). Forskningsmetoden jeg brukte var kvalitativ, og jeg forsket på én klasse i gjennomførelsen av ett undervisningsopplegg. Funnene kan derfor ikke generaliseres til å ...
    • Physically active learning in the English subject 

      Stjern, Lars Morten; Hågensen, Lars (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study examines how teachers with physically active learning (PAL) competence incorporate this method in their English teaching. PAL is an educational approach that combines physical activity with academic content. The master thesis investigates the following research question: “How do teachers at PAL schools implement physically active learning in the English subject, and what can English ...
    • The Potential for Empathy Learning through Video Games 

      Gerhardsen, Ådne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      This thesis has looked at the potential for empathy-learning and exploration of ethical issues through the use of narrative video games in education. Video games is a relatively modern medium that is unique in the sense of the level of interaction, player-agency and engagement it has the potential to produce. Video games can be used as story-telling devices within education, along the lines of ...
    • Praktisk matematikk. Hvordan forstår og praktiserer lærere i matematikk i ungdomskolen praktisk matematikk i undervisningen? 

      Bergvoll, Katarina Josefine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere i matematikk på ungdomskolen forstår og praktiserer praktisk matematikk i sin undervisning. I tillegg ønsket jeg å finne svar på om praktisk matematikk fremmer tilpasset opplæring. Hensikten med denne undersøkelsen har vært å få en forståelse av hva praktisk matematikk egentlig er, samt finne ut av om det kan være med på å fremme ...
    • Problemløsing individuelt og i grupper. En kvalitativ casestudie av hvordan elever arbeider med problemløsing individuelt og i grupper 

      Larssen, Jonas; Martinsen, Anders (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Hva som er mest hensiktsmessig av gruppearbeid og individuelt arbeid innen problemløsing er et tema flere har forsket på, og som det er uenighet rundt. Denne studien har til hensikt å undersøke forskjeller og likheter i hvordan elever arbeider i problemløsing individuelt og i små grupper. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datainnsamlingen tok utgangspunkt i observasjoner og lydopptak ...
    • Problemløsningsmønstre. En kvalitativ studie av elevers problemløsningsstrategier for numeriske tallrekker og geometriske mønstre 

      Sivertsen, Vegar Audun Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne undersøkelsen har tittelen: Problemløsningsmønstre. Hensikten med oppgaven er å bedre forståelsen av hvilke problemløsningsstrategier som kommer til syne når elever løser oppgaver med tallrekker innenfor algebrafeltet. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn, og har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen fant sted i to 9. klasser ved to skoler. Jeg har tatt i ...
    • Problemløsningsoppgaver om prosent. En kvalitativ undersøkelse om elevers tanker i problemløsning 

      Nilssen, Marlene Øyan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Dette er en master i matematikkdidaktikk som har fått tittelen Problemløsningsoppgaver om prosent. Hensikten med denne studien er å undersøke elevers tankemåte gjennom problemløsningsoppgaver om prosent, samtidig prøve å forstå hva som ligger til grunn for valgene elevene tar gjennom arbeid med slike oppgaver. Ut fra dette har jeg valgt å formulere forskningsspørsmålet slik: Hvordan tenker elever ...
    • Programmering + Matematikk = Sant? En casestudie om overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget 

      Verstad, Andrej Levin Tørkel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Programmering + matematikk = sant? Er en casestudie som ser på overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget. Programmering valgfag innføres som en prøveordning i ungdomsskolen, der det hevdes flere tilknytninger til matematikkfaget. Det teoretiske rammeverket for studien tar utgangspunkt i teorien rundt situert kognisjon, samt det Hierbert og Lefevre (1986) beskriver som ...
    • Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner 

      Rehnlund, Rebecca Yvonn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-13)
      Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvilken status har prosessorientert skriving blant lærere i tromsøskolen?» For å kunne besvare denne problemstillingen valgte jeg å ta i bruk en kvalitativ metode, nemlig semistrukturert intervju. Tanken bak å velge denne metoden var å få en mulighet til et dypdykk i lærernes tanker og refleksjoner rundt prosessorientert skrivepedagogikk. ...
    • Pupils as producers of visual texts: A mixed-method study on implementing visual literacy and its effects on pupils´ multimodal texts 

      Larsen, Rikke Elida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      This master´s thesis is the result of a mixed-method study on the implementation of visual literacy and its effects on pupils´ attitude to images and their production of multimodal texts. While simultaneously, it reviewed how teachers can assess multimodal texts where the focus is on the visuals. The research question for this masters´ thesis is as followed: To what extent can working with visual ...
    • Qualitative action research on how pupils in a lower secondary school can develop intercultural communicative competence through picturebooks 

      Kaarby, Hanna (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates how pupils at a lower secondary school can develop intercultural communicative competence (ICC) through picturebooks within the theme of everyday life. To answer the thesis question, three research questions were formulated; how pupils’ picturebook dialogues can foster intercultural learning, what are the possibilities and challenges when developing ICC through picturebooks, ...
    • A Qualitative Study of Teachers’ Attitudes Towards Drama-Based Activities in the English Classroom 

      Berntsen, Maja; Riis, Marikken Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)
      This study aims to explore Norwegian EFL- teachers’ attitudes towards drama-based activities as a method in teaching English as a foreign language. It also investigates the teachers’ thoughts and experiences on drama-based activities in TEFL. The following research question was thus formed: “How do upper primary level and lower secondary level teachers experience drama as a teaching method in ...