Viser treff 266-285 av 400

    • Modell-lesere i nasjonale prøver i lesing: En analyse av de skjønnlitterære tekstene i nasjonale prøver for 5. og 8. trinn i perioden 2008 til 2021. 

      Solberg Johansen, Marthe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-24)
      Temaet for dette masterprosjektet er de skjønnlitterære tekstene i nasjonale prøver i lesing for 5. og 8. trinn i perioden 2008 til 2021. Oppgavens overordnede målsetting er å beskrive modell-lesere i de nasjonale prøvene i lesing, og på bakgrunn av funnene ønsker jeg å reflektere over hvilke former for leseglede det inviteres til i prøvene. Mitt metodiske utgangspunkt er tekstanalyse, og ...
    • Modellering ved bedriftsbesøk 

      Christiansen, Mattis Engelbrecht (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne oppgaven tar for seg modellering i matematikk. Matematiske modeller brukes i dag på mange områder. De kan brukes til å analysere aksjepriser, værforhold, miljøforandringer og rakettoppskytninger. Modeller er en av de mest virkelighetsnære formene for matematikk der man setter sammen den matematiske og virkelige verden for å komme frem til et resultat. En av de store endringene i den nye ...
    • Moral judgement i rollespill om bærekraftig utvikling. En enkeltcase i naturfagdidaktikk med blikk på hvordan elever uttrykker moral judgement i rollespillet Klimatoppmøte i skolen 

      Skodvin, Helga Øygard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      I denne enkeltcasen så jeg på rollespillet Klimatoppmøte i skolen. Det er et rollespill som simulerer internasjonale forhandlinger i FN. Hensikten med studien var å finne ut hvordan moral judgement uttrykkes av elevene gjennom rollespillet. Jeg gjennomførte studien i en 9. klasse med 14 elever. I innsamlingen av datamateriale benyttet jeg tre metoder; spørreskjema før og etter gjennomføring av ...
    • Motivasjon gjennom dramametode. En elevaktiv læringsform for å skape motivasjon i samfunnsfagundervisningen 

      Johansen, Håvard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Temaet for dette studiet var motivasjon i samfunnsfag gjennom bruken av ulike dramametoder. Hensikten med studiet var å få innsikt i, og se hvordan lærere kan ta i bruk drama som læringsform for å motivere elevene for læring. En tok utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan ulike dramametoder brukes i samfunnsfag for å motivere elevene til læring? En benyttet seg av kvalitativ ...
    • Motivasjon i arbeid med virkelighetsnære oppgaver i en undersøkende matematikkundervisning 

      Langsæther, Mathias Johannessen; Kleven, Jakob Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      I denne studien har vi sett på hvordan elevers motivasjon kommer til uttrykk i arbeid med virkelighetsnære oppgaver. I alle fag vil motivasjon være viktig for at elevene skal kunne være villige til å jobbe med et tema. Vi har med bakgrunn fra egen praksis og lærerarbeid sett at mange elever i matematikk sliter med å se en mening og en relevans med det de lærer på skolen. Etter innføringen av ...
    • Motivasjon til matematikkfaget - En kvalitativ undersøkelse av motivasjonsfaktorer hos elever på 5.- 8.- og 10.-klassetrinn. 

      Kristiansen, Eli Grete Hansson (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne studien har tittelen Motivasjon til matematikkfaget. Hensikten med studien er å undersøke elevers motivasjon til matematikkfaget og prøve å forstå hva som kan bidra til å øke elevenes motivasjon til faget. Som ferdig utdannet lærer er det viktig for meg å kunne bidra til å øke elevenes interesse og ferdigheter i faget. Jeg har hatt fokus på elevene, og hvilke faktorer som spiller en rolle i ...
    • Motivasjonsfaktorer til høyere utdanning i matematikk. En kvalitativ studie på faktorer som motiverer studenter til å ta høyere utdanning i matematikk 

      Johansen, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget matematikk?”. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn og har et kvalitativt ...
    • Motivation in Language Learning. A qualitative study of teachers’ views on the importance of including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English 

      Eltoft, Anna Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      This study investigates a sample of teachers’ experiences and opinions about including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English. The intent of the study is to investigate the importance of choice of topics, teaching methods and learning context in order to enhance pupils’ motivation in language learning. The research question is as follows: To what extent do English teachers ...
    • Mulighetsrom for inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen: Læreres beskrivelser av praksis 

      Myreng, Anneli Berg; Johansen, Ingunn Jendine Dahn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven er en casestudie der formålet har vært å undersøke læreres beskrivelser av sitt arbeid med inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen. Datamaterialet er samlet inn fra 3 kvalitative intervjuer med lærere som på godt og vondt deler sine erfaringer fra praksisfeltet. Intervjuene gir innblikk i lærernes opplevelse av kompetanse, særskilt ...
    • Muntlig deltakelse og interaksjonsmønster i klasser med få antall elever 

      Henriksen, Jovnna Ánde Balto (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      I min masteroppgave er fokuset på helklassesamtaler i matematikk i klasser med få antall elever. Målet i denne oppgaven er å få en dypere innsikt i deltakelsesmønsteret og interaksjonsmønsteret i helklassesamtaler. Til dette har jeg brukt observasjon og intervju som metode. Jeg har valgt å intervjue rutinerte lærere for å få innsikt i deres erfaringer knyttet til tematikken, og for å kunne ...
    • Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene 

      Prestbakk, Ingrid Helen Evensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på ...
    • Muntlighet i norskfaget: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform. 

      Tårnes, Tora-Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Prosjektet har sin grobunn i inspirasjon fra blant annet Svenkerud (2013) sin undersøkelse av elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Funn som presenteres i Svenkeruds artikkel, motiverte meg til å gjøre nærmere undersøkelser om hva som foregår i norske klasserom. Jeg fikk kunnskap om blant annet forekomsten av muntlige arbeidsformer gjennom tidligere forskning på feltet, noe som ...
    • Muntligopplæring i norskfaget – sett fra et elevperspektiv. «Det e jo en øvesak, hvis man øve, blir det bedre!» 

      Martinussen, Frida Skøyen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært min brennende interesse for betydningen av muntlige ferdigheter i dagens samfunn. Muntlighet er flyktig og situasjonsbestemt, og evnen til å gripe øyeblikket er av stor betydning for hvorvidt man når fram med sitt budskap. Temaet for prosjektet har vært muntligopplæringen i den norske skole. Dagens samfunn stiller stadig økende krav til retoriske ferdigheter ...
    • Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? 

      Eriksen, Karin Bersvendsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og læreres erfaringer med dem. Det ble utformet ei undervisningsøkt der partisanenes historie i Finnmark under ...
    • Naturfagelevers erfaringer i møte med reindrifta 

      Rendal, Marlene Antonie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne fenomenologiske enkelcasestudien tar for seg naturfagelevers møte med samiske tradisjoner og tradisjonellkunnskap i reindrifta. Jeg fikk følge elever, lærere og reindriftsutøvere gjennom en todagers ekskursjon under høstens reinsamling. Elevene var med for å lære om samisk tradisjon i tilknytning til naturfagundervisning, og fikk blant annet delta i praktiske oppgaver, spise tradisjonell ...
    • Naturgeografi i samfunnsfag. På hvilken måte forholder et utvalg lærere i mellomtrinnet og ungdomskolen seg til naturgeografi som en del av samfunnsfaget? 

      Christensen, Anders Bergheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålene: «På hvilken måte forholder et utvalg lærere i mellomtrinnet og ungdomskolen seg til naturgeografi som en del av samfunnsfaget?» og «Blir naturgeografien bortprioritert i samfunnsfaget av lærerutdanningen, lærerne eller skolemyndighetene?». Bakgrunnen for undersøkelsen er at jeg selv ikke opplevde naturgeografiens tilstedeværelse i samfunnsfaget. ...
    • Når is framstår som hardt vann. Om metaforer i elevtekster skrevet av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet 

      Dørum, Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Metaforer er ofte noe som er problematisk når man snakker om minoritetspråklige elever og skriveopplæring på andrespråket, og denne teksten utfordrer problemtenkingen rundt temaet. Teksten handler om læreres erfaringer med metaforer i skriveopplæringen av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet: om metaforer blir brukt skriftlig av minoritetsspråklige elever, hvordan de kan deles inn, hvordan ...
    • Noen ganger ser man bare et tall og skjønner hele oppgaven 

      Engebakken, Paul Andreas; Johnsen, Marcus Wilhelm (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I vår mastergradsavhandling har vi undersøkt hvordan barneskoleelever oppnår innsikt i arbeid med problemløsningsoppgaver. Tidligere forskning viser at innsikt er en viktig del av problemløsningsprosessen, men at det ikke forkommer tydelig hvor og når innsikt oppstår i forhold til problemløsningsmodellene (Haavold & Sriraman, 2021). Dette var noe vi fant interessant og som vi har til hensikt ...
    • Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur 

      Isaksen, Charlotte Marie; Liljebakk, Lotte Nystad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
      Læreplanens generelle del fastslår at Norge har et særlig ansvar for å hegne om samisk språk og kultur, styrke samiske elevers identitet og gi felles kunnskap om samiske tema til alle elever. Samtidig blir norsk omtalt som et fag for kulturforståelse og identitetsutvikling, der elevene skal bli bevisst egen og andres identitet (Utdanningsdirektoratet, 2015a, s. 4). Formålet med dette ...
    • Norsklæreren som andrespråkslærer. En deskriptiv studie av hvordan avvikende setninger blir forklart til elever med norsk som andrespråk 

      Ingilæ, Jorunn Juliussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at norsklærerens rolle er gått fra å være morsmålslærer til elever med norsk som morsmål, til også å være andrespråkslærer til elever med norsk som andrespråk. Andrespråkselever vil ha andre avvik i en setning enn en med norsk som morsmål, og disse elevene har derfor andre behov enn elever med norsk som førstespråk. Tema i mitt prosjekt er læreres tilbakemeldinger ...