Viser treff 237-256 av 400

    • Lærernes vurderingspraksis i matematikkfaget. En kvalitativ studie fra Nord-Troms av matematikklæreres oppfatninger av vurdering i faget 

      Kristiansen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      Denne mastergradsoppgaven bygger på et konstruktivistisk verdenssyn, og er følgelig av kvalitativt preg. Jeg har gjennom åtte semistrukturerte intervjuer med matematikklærere på ungdomstrinnet ønsket å finne ut av: "Hva er matematikklærernes oppfatninger av vurdering i faget?". Et underliggende begrepsapparat utgjorde teorigrunnlaget mitt. Teorigrunnlaget og innsamlet data ble gjenstand for en ...
    • Lærernes vurderingspraksis i naturfag. En kvalitativ studie av naturfaglærernes valg av vurderingsmetoder 

      Østgård, Vegard; Jensen, Sander (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Temaet for denne studien omhandler naturfagslærernes vurderingspraksiser. Med dette menes hvilke vurderingsformer som benyttes og hvilke tilpasninger lærerne gjør knyttet til en vurderingssituasjon. I tillegg tar studien for seg hva lærerne tester i naturfaget og hva vurderingen tar utgangspunkt i. Studien tar i bruk kvalitative intervjuer for å belyse temaet fra lærernes perspektiver, og tar ...
    • Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis 

      Bergvik, Rolf; Erichsen, Øyvind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      Bakgrunn for denne studien var vår deltagelse på forskningsprosjekt ved Universitetet i Tromsø for styrking av matematikkpraksis for lærerstudenter. Vi har også selv en sterk personlig interesse for utforskende matematikk. I denne studien undersøkte vi et utvalg lærerstudenters affekt av matematikk og studerte om det var noen relasjon til utforskende matematikk. Vi ønsket å se hvilken affekt av ...
    • Lærerstudenters oppfatninger. En kvalitativ studie av lærerstudenters oppfatninger om matematikk, læring og undervisning i matematikk, før og etter bruk av problemløsning i egen undervisningspraksis 

      Antonsen, Stine Stordahl; Nicolaisen, Terese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Hvilke oppfatninger en har, blir innenfor litteraturen sett på det som forklarer ens undervisningspraksis. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hvilke oppfatninger et utvalg lærerstudenter har om matematikk, læring og undervisning i matematikk. Samtidig å undersøke om disse oppfatningene endrer seg etter at lærerstudentene har gjennomført et undervisningsopplegg som fokuserer på ...
    • «Man må alltid vite hva formålet med denne teksten er, hva skal den få deg til å tro eller gjøre» - En kvalitativ studie om ungdomsskoleelevers kritiske literacy og engasjement for norskfaget i arbeid med ulike tekstformer 

      Karlsen, Marte Isabel; Mikalsen, Birgitte Emilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt følgende problemstilling: På hvilken måte vil bruken av skriftlig tekst og tekst fra sosiale medier i undervisningen påvirke ungdomsskoleelevers kritiske literacy, og vil det ha noe å si for deres engasjement for norskfaget? Formålet med denne studien er å undersøke om et undervisningsopplegg der vi benytter to ulike tekster vil ...
    • Man skal ikke ta alt for god fisk - En studie om hvordan elever utøver kritisk literacy i møte med nye tekster på internett. 

      Eliassen, Maja Nordheim; Nordgård, Kamilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-13)
      Dette er en masteroppgave som er en kvalitativ studie hvor problemstillingen lyder som følgende: «Hvordan utøver elevene kritisk literacy i møte med nye tekster?». Vi har avgrenset studien ved å fokusere på hvordan elevene vurderer avsenderen av en tekst, og om de kan reflektere rundt underliggende motiv. Vi har gjennomført fire undervisningsøkter i en klasse på tiende årstrinn, der fokuset har vært ...
    • ''Man trenger jo heller ikke være spesielt naiv før man har gått i fella'' 

      Karlsen, Karl Martin Myrvoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres refleksjoner rundt kritisk tenking i norskfaget. Dette har jeg gjort ved å intervjue lærerne og videre gjennom tre forskningsspørsmål svart på oppgavens problemstilling. Forskningsspørsmålene omhandler lærernes refleksjoner i tre forskjellige områder; hvordan de tolker kritisk tenking i LK20, hvordan de ...
    • Mangfoldets rolle i skolen / Valljivuođa oassi skuvllas 

      Jensen, Ine Emilie Rist (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne mastergradsoppgaven ser på følgende problemstilling: Hvilke fordeler og utfordringer knyttet til skolehverdagen opplever foreldre og lærere til elever som har opplæringen i eller på samisk? Problemstillingen er både aktuell og interessant av flere grunner. Gjennom endringene i lærerplanene de siste årene har tilbudet til samiske elever gått fra manglende anerkjennelse for sitt språk og kultur ...
    • Masteroppgave i matematikkdidaktikk: Super:bits overføringsverdi til matematikk. En studie angående læreres tanker og erfaringer rundt Super:bits eventuelle overføringsverdi for elever på 5-10.trinn 

      Bårdgard Jakobsen, Bente Nina; Parken, Mia Hammari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      Med utgangspunkt i fagfornyelsen (LK20, Utdanningsdirektoratet, 2020a) der programmering og tilknyttede begreper nå har fått en vesentlig plass, ønsker vi å undersøke hvilke tanker og erfaringer lærere har rundt Super:bit. Super:bit-oppdraget er en satsing i regi av Vitensenteret for å få programmering inn i alle skoler, og vi retter derfor denne oppgaven mot lærere som har vært deltakende på ...
    • Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket 

      Lund, Lea Marie Mikkelsdatter; Enoksen, Marie Gamst (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne masteroppgaven i norskdidaktikk tar utgangspunkt i hvordan Kunnskapsløftet 2020 og Overordnet del inkluderer samisk innhold, med spesielt fokus på læreplan i norsk. I studiet har vi sett på hvordan to lærere i Sápmi arbeider for å inkludere samisk kultur og språk i norskfaget etter hva Kunnskapsløftet 2020 sier. I tillegg vil det belyses hvordan to primary schools på Aotearoa New Zealand ...
    • Matematikk og kommunikasjon – en kraftig kombinasjon? En kvalitativ studie av elevers kommunikasjon i et Tenkende klasserom 

      Stefanussen, Runar; Mannsverk, Håvard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Denne studiens tema er elevkommunikasjon under implementeringen av Tenkende klasserom. Gjennom en kvalitativ studie utviklet vi et rammeverk bestående av ti kategorier elevutsagn: korte svar og påstander, argumenter, utfordringer, evalueringer og avklaringer, forklaringer, spørsmål, forslag, resonnementer, kommentarer og ikke-faglig. Videre har vi sett på hvor ofte hver type utsagn oppsto blant tre ...
    • Matematikk, motivasjon og matlaging 

      Nyvold, Stina Berger (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Hensikten med studien var å finne ut hvordan man kan fremme elevers motivasjon i matematikk. Med utgangspunkt i motivasjonsteori planla jeg et undervisningsopplegg i måling av vekt der elevene skulle utforske og brukte kunnskapen sin om måling av vekt på skolekjøkkenet. Studiens problemstilling er: Hvordan kan elevenes motivasjon for matematikk fremmes gjennom et praktisk undervisningsopplegg i mat ...
    • Matematikklæreres holdning til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen 

      Johansen, Hans Roar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I min masteroppgave har jeg fokus på matematikklærers holdning til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen. Der problemstillingen er: Matematikklæreres holdninger til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen. Med forskningsspørsmålene: Hvilke holdninger har matematikklærere til bruk av problemløsningsoppgaver i matematikkundervisningen? Og Hvilken sammenheng er ...
    • Matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. En kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse 

      Mathiassen, Solveig; Møller, Carita Maylén (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk rapporterer fra en kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. Vi ønsket i denne studien å finne ut hvilke oppfatninger disse matematikklærerne hadde av relasjonell forståelse, og hvilke oppfatninger og erfaringer de hadde med utviklingen av denne forståelsen. I tillegg ønsket vi å finne ut hvilke ...
    • Matematikkspråk og hverdagsspråk 

      Vollstad, Julie Helen Olsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Dette mastergradsprosjektet ser nærmere på hvordan et utvalg elever opplever hverdagslige uttrykk som bruker matematiske begrep. De valgte uttrykkene kan gis ulik betydning i hverdagsspråket og i matematikkspråket, og hensikten med prosjektet var å se hvordan elevene opplever disse uttrykkene. Som teoretisk grunnlag vil relevant tematikk beskrives i eget kapittel. Her løftes det fram hvordan ...
    • Matematisk kompetanse - hvordan vurderer man det? En kvalitativ studie av matematikklæreres summative vurderingspraksis på ungdomstrinnet 

      Aronsen, Jørgen; Ulset, Astrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne avhandlingen er et resultat av en kvalitativ studie med en induktiv temaanalyse. Formålet med studien var å finne ut hvordan summativ vurdering i matematikk på ungdomstrinnet foregår. Vårt fokus innenfor temaet vurdering var summativ vurdering og kompetanse. Metoden vi brukte for innhenting av data var intervju, med en teknisk del som ga grunnlag for en kvantitativ tilleggsanalyse som ble ...
    • Matematisk kompetanse gjennom samhandling på 1. trinn 

      Joensen, Marte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-25)
      Målet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan matematisk kompetanse kommer til uttrykk i samhandling blant elever på 1. trinn. Problemstillingen er: «Hvordan uttrykker elever på 1. trinn matematisk kompetanse når de samhandler i en konstruksjonsaktivitet?». I undersøkelsen av dette har jeg gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie. Jeg har benyttet videoopptak som datainnsamlingsmetode for ...
    • Matematisk resonnement i 7.klasse. En kvalitativ undersøkelse av høytpresterende elevers matematiske resonnement i arbeid med generalisering av geometriske figurer og numeriske følger. 

      Vestad, Patrick Reidar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Denne rapporten har belyst problemstillingen; Hva kjennetegner de matematiske resonnementene til elever i barneskolen med høy måloppnåelse i matematikk, i arbeid med generalisering av geometriske figurer og numeriske følger? Rapporten har avdekket at elever med høy måloppnåelse i matematikk ikke kan sees på som en homogen gruppe. Med dette menes det at den matematiske forståelsen vil variere ...
    • Matematiske forklaringstyper. Kjennetegn på matematiske forklaringstyper til 1. trinnselever med stort læringspotensial 

      Moe, Guro Mariann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Problemstillingen i denne oppgaven er " Hva kjennetegner de matematiske forklaringstypene til 1. trinnselever med stort læringspotensial i matematikk". Hensikten med prosjektet er å beskrive og kategorisere kjennetegn ved matematiske forklaringer gitt av 1. trinnselever med stort læringspotensial for å få en bedre forståelse av hva slags matematiske forklaringer disse elevene bruker og hvilke ...
    • Matematiske samtaler på førstetrinn 

      Hildonen, Malin Charlotte Lyngvær (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven i begynneropplæring er en kvalitativ flercasestudie som undersøker følgende problemstilling: «Hvordan fasiliterer to matematikklærere en matematisk samtale på førstetrinn?». Denne masteroppgaven har rettet fokus på hvordan to matematikklærere har planlagt og gjennomført en matematisk samtale med sine førsteklasser og hvorfor det er blitt fasilitert slik. Formålet med dette ...