Viser treff 376-395 av 403

    • Undervisningsopplegget Åstedet- kreativitet og motivasjon i et skriveforløp. En kvalitativ studie om elevers opplevelse av et undervisningsopplegg i norskfaget 

      Erichsen, Morten; Mjøen, Hege Storflor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt problemstillingen: På hvilke måter kan undervisningsopplegget Åstedet fremme kreativitet og motivasjon for skriving i en ungdomsskoleklasse? Hensikten med prosjektet er å se nærmere på hvordan et undervisningsopplegg kan stimulere til kreativitet og motivasjon for skriving. Dette har vi gjort ved å være deltagende observatører i ...
    • Ungdomsskoleelevers generaliseringsprosess. En kvalitativ studie om hva som kjennetegner ungdomsskoleelevers generalisering av figurmønsteroppgaver. 

      Kalseth, Susan Madeleine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hva som kjennetegner ungdomsskoleelevers generaliseringsprosess i arbeid med figurmønster. Tidligere forskning viser at få elever klarer å bruke algebra for å uttrykke sammenhenger eller å generalisere til en fullstendig formel (Rivera & Becker, 2005). Hensikten med prosjektet var å få en oversikt over hvilke strategier elevene brukte og hvilke argumentasjoner ...
    • Using pre-speaking activities to increase pupils’ oral confidence in English 

      Skardal, Ida-Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      The purpose of the present study is to examine the effect of ‘The English Mode’ (TEM) in increasing pupils’ oral confidence in English. TEM is a self-constructed method, which contains pre-speaking activities that focus on authentic and spontaneous communication. Observation and experiences in schools show that many pupils do not participate orally in class, and are reluctant to speak English during ...
    • Utdanning for bærekraftig utvikling i møte med elever og grafikk. En undersøkelse i hvordan arbeide med gjenbruksmaterialer og trykk. 

      Underhaug, Rigmor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-06)
      I denne mastergradsoppgaven ønsker jeg å finne ut hvordan eget arbeid med kollografi i et UBU-perspektiv (utdanning for bærekraftig utvikling) kan implementeres i undervisning av elever i grunnskolen. Valg av tema var motivert utfra egen interesse i arbeid med kollografi med fokus på miljø og gjenbruk. Jeg var nysgjerrig på hvordan dette ville fungere i undervisningssammenheng. Skolen skal utdanne ...
    • Uteskole i matematikk - En kasusstudie som viser hvordan en erfaren lærer underviser matematikk utendørs 

      Hansen, Simon Christoffer Moi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med tema knyttet uteskole og matematikk, hvor jeg ser på hvordan en erfaren lærer bruker metoden på mellomtrinnet. Forskningen setter søkelys på hva som gjør at denne læreren lykkes med uteskole og hvorfor hen fortsetter å ta elevene med ut for å lære matematikk. I tillegg ønsket jeg å utvide min egen kompetanse innen undervisning ...
    • Utformingen av kjerneelementene for matematikkfaget i grunnskolen. En kvalitativ dokumentanalyse med fokus på utforsking 

      Heggli, Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I bestillingen av ny læreplan, stortingsmelding 28 legges det vekt på at utforske og skape bør bli en større del av fagene. Verbet «utforske» er mye brukt i stortingsmeldingen og i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget på grunnskolen. Dermed er det viktig å vite hva som legges i begrepet og hvordan bruken er forventet å fungere i skolen. Formålet med denne studien er å få bedre ...
    • Utforskende matematikkundervisning i offentlig norsk skole sammenlignet med en internasjonal friskole 

      Høybakken, Elise Kristin Modell; Åsheim, June Strand (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om forskjeller og likheter i matematikkundervisningen ved én internasjonal skole og to offentlige skoler. Fokuset er rettet mot utforskende arbeid, som er en interessant tematikk med tanke på i hvor stor grad Kunnskapsløftet 2020 inkluderer denne arbeidsformen. Vår problemstilling er: Hvordan arbeides det med utforskende aktiviteter i matematikkfaget i en utvalgt ...
    • Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie med nyutdannede og erfarne ungdomsskolelærere i Finnmark 

      Larsen, Johanne; Bremnes, Henrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-11)
      Med innføring av fagfornyelsen i 2020 ved introduksjon til læreplan LK20, har lærere i landet måttet tilpasset undervisningen til de nye kompetansemålene læreplanen introduserte. Videre har læreplan introdusert kjerneelementer til hvert enkelt fag – det mest betydningsfulle innholdet som eleven skal lære for å kunne mestre å anvende faget. I matematikkfaget innebærer disse kjerneelementene ...
    • Utforsking av bedriftsbesøk som en alternativ læringsarena for å lære om bærekraftig utvikling 

      Johansen, Hege Anett (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Et kvalitativ studie som ser på bruk av bedriftsbesøk som alternativ læringsarena for å lære mer om bærekraftig utvikling.
    • Utforsking av kvensk kulturs plass i matematikkundervisningen 

      Hermansen, Hendrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven var å forhøre meg med lærere på 5-10.trinn i kvensk kjerneområde om hvilke meninger de hadde rundt det å inkludere kvensk kulturelt innhold i matematikkundervisningen. Jeg ønsket å få innsikt i hvilke fordeler og utfordringer dette kunne medføre, og dermed utformet jeg problemstillingen: - Hva mener lærere i kvenske kjerneområder om å inkludere kvensk ...
    • "Utforskning på 1. trinn handler mer om å etablere en kultur for utforskning, enn den faktiske utforskningen" 

      Lampe Hagberg, Lisa; Eriksen, Anne-Rebekka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Gjennom dette masterprosjektet har vi undersøkt hva det vil si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn. Utforskende matematikkundervisning har de siste årene vært aktuelt innenfor forskning i matematikkdidaktikk og har fått større plass i utdanningspolitikk og i læreplaner (Artigue & Maaß, 2013, s. 797). Ved revidering av ny læreplan, var en av de største endringene at det nå er ...
    • Veien fra stor til liten tavle - en komparativ casestudie om lærerens tilrettelegging for matematisk kommunikasjon, samt bruk av tusjtavler for å øke elevaktiviteten. 

      Hagen, Heidi; Sørum, Ina Margrethe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Sammendrag I vår masteroppgave er fokus på den matematiske kommunikasjonen mellom lærer og elever. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan læreren legger opp til kommunikasjon i klasserommet. Samtidig ønsket vi å se på om tusjtavlene kunne være et verktøy for å øke elevaktiviteten. Problemstillingen vår er: “Hvordan legger læreren opp til matematisk kommunikasjon og hvordan kan tusjtavlene ...
    • «Vi har jo lest teksten mange ganger, uten å tenke på at vi har lest den». En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med lesestrategier 

      Estensen, Linn Amalie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      I denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan jobber lærere med lesestrategier i sin undervisning?" og delspørsmålet "Kan lesestrategier motivere elever i arbeidet med lesing?" For å svare på disse spørsmålene har jeg benyttet med av to kvalitative arbeidsmetoder: observasjon og semistrukturert intervju. Jeg observerte i til sammen tolv undervisningstimer i tre ...
    • «Vi har jo lite kjennskap til samer ...» 

      Ruistuen, Hanne; Mikkelsen, Julie Pedersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven omhandler samisk tematikk i lærebøker og undervisning. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke forestillinger om det samiske formidler lærebøker gjennom tekst og bilder, og hvordan forholder et utvalg lærere seg til samisk tematikk? I tilknytning til problemstillingen, søker studien å svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå ...
    • Video games in the English subject: An exploration of video games for teaching about narratives 

      Pedersen, Jonas Mikal; Birkeland, Tobias Håkon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      This study looks at video games as a way of teaching about narratives in English. More specifically, this study is going to answer to what extent What Remains of Edith Finch is a suitable video game for teaching about narrative perspectives in the English subject, and to what extent Thomas Was Alone is a suitable video game for teaching about character archetypes in the English subject. In addition, ...
    • Virkeligheten og fantasien, vitenskapen og fantasteriet En kvalitativ studie av hvordan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole kan bidra til å løfte norskfaget i begynneropplæringen 

      Klasbu, Mari Gullner; Jensen, Mia Fyhn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne kvalitative kasusstudien følger et samarbeidsprosjekt mellom en teaterinstruktør fra kulturskolen og en norsklærer på småtrinnet. Samarbeidet drøftes ut fra følgende problemstilling: «På hvilke måter kan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole løfte norskfaget i begynneropplæringen?». Studien tar utgangspunkt i Aud Berggraf Sæbøs (1998, s. 44) definisjon av dramafaget som en kompleks ...
    • Virkelighetsnær og realistisk matematikk 

      Hermansen, Ida Christin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne mastergradsavhandlingen undersøker elevenes kommunikasjon i matematikk ved bruk av virkelighetsnær og realistiske oppgaver. Kommunikasjon og samarbeid blir ansett som viktige kompetanser i fremtidig arbeids- og samfunnsliv (St. Meld 28 (2015-2016, s.14). Tidligere forskning viser til at uteundervisning kan være med å påvirke elevenes matematiske kommunikasjon positivt (Fägerstam, 2013). Formålet ...
    • Vocabulary development in the English classroom 

      Løkke, Eskil (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-06-01)
      This thesis investigates the following research question: How do teachers work with vocabulary development in the English subject and why? The study examines how a sample of English teachers approach vocabulary teaching, and why they have chosen their respective approaches. In order to answer the main research question, I formulated two additional questions: what are teachers’ cognition towards the ...
    • Vocational Orientation and Relevance in textbooks for the Upper Secondary Vocational Study Programme. A multimodal analysis of Vocationally Oriented Texts in the Subject English 

      Lockertsen, Monica Kronstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Hovedfokuset i denne masteroppgaven er yrkesrelevans i faget engelsk på det yrkesfaglige studiet i videregående opplæring. Forskningsspørsmålet jeg har utviklet i denne sammenhengen er hvordan legger læreverket SKILLS til rette for kravet om yrkesorientering i faget engelsk gjennom bruk av multimodale tekster. Metoden er en grundig kvalitativ multimodal analyse av fire utvalgte tekster fra det ...
    • Vurdering av elevers matematiske kompetanse i muntlig eksamen. En utforskende studie av læreres oppfatninger om gjennomføring av muntlig eksamen og dens vurderingsmuligheter 

      Frydenlund, Tobias; Mathiassen, Julian V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Hensikten med denne studien var først og fremst å finne ut om muntlig eksamen medførte særegne muligheter til å vurdere aspekt av matematisk kompetanse som er vanskelig å vurdere på skriftlige tester. Dette grunnet vår oppfatning av forskningslitteraturen rundt den norske muntlige matematikkeksamen som utilstrekkelig, og det store potensiale vi antok et slikt vurderingsinstrument kunne ha. For å ...