Viser treff 304-323 av 400

    • Qualitative action research on how pupils in a lower secondary school can develop intercultural communicative competence through picturebooks 

      Kaarby, Hanna (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates how pupils at a lower secondary school can develop intercultural communicative competence (ICC) through picturebooks within the theme of everyday life. To answer the thesis question, three research questions were formulated; how pupils’ picturebook dialogues can foster intercultural learning, what are the possibilities and challenges when developing ICC through picturebooks, ...
    • A Qualitative Study of Teachers’ Attitudes Towards Drama-Based Activities in the English Classroom 

      Berntsen, Maja; Riis, Marikken Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)
      This study aims to explore Norwegian EFL- teachers’ attitudes towards drama-based activities as a method in teaching English as a foreign language. It also investigates the teachers’ thoughts and experiences on drama-based activities in TEFL. The following research question was thus formed: “How do upper primary level and lower secondary level teachers experience drama as a teaching method in ...
    • Rammene for opplæring i nynorsk som sidemål. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av rammenes innvirkning på sidemålsundervisning 

      Pedersen, Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Temaet for avhandlingen er nynorsk som sidemål. Den presenterer en kvalitativ studie rettet mot læreres erfaringer av rammene for sidemålsundervisningen, og hvordan disse påvirker valgene de tar for undervisningen. Forskningsspørsmålet er: Hvordan oppfatter norsklæreren at rammefaktorer påvirker deres didaktiske valg i opplæring i nynorsk som sidemål? Det har vært nødvendig å gå bredt ut, for å ...
    • Reading for Intercultural Competence in English Textbooks for EFL learners 

      Isaksen, Amelie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Stories and their narratives surround us and penetrate our everyday lives. We use them to make sense of and to navigate the world around us, to communicate and to learn, but if the stories we use to educate and communicate are based on stereotypes and prejudice they can impair our ability to communicate appropriately with people who have different mindsets and communication patterns. This study ...
    • “Regardless if you succeed or not, interdisciplinary teaching is not a wasted effort.” Benefits, challenges, and facilitating factors for interdisciplinary teaching 

      Åseng, Kjerstin Annie; Riekki, Anniina Tiia Tuulikki (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      This study looks at the benefits of interdisciplinary teaching for students and teachers, and investigates what teachers believe needs to be facilitated in order to promote interdisciplinary teaching in lower secondary school. This study is a cross-subject collaboration between English didactics and Social Studies didactics. Our findings are based on empirical data gathered through interviews of ...
    • Regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet? 

      Berg, Anna Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Problemstilling Denne oppgaven er basert på en kvalitativ studie omkring regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Problemstillingen for denne oppgaven er Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet? Jeg vil belyse denne problemstillingen med forskningspørsmålene - Hva legger et utvalg lærere i ...
    • Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk 

      Gleditsch, Gabriel; Sønvisen, Hanna Eline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema i lærebøker fra fire forlag. Utvalget består av totalt ti lærebøker fra Aschehoug, Cappelen Damm, ...
    • Representasjoner i musikk og matematikk. Tverrfaglig temaarbeid i musikk og matematikk 

      Riise, Brage Zylla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      I denne masteravhandlingen undersøker jeg hvilke mønstre og strukturer som fremkommer i elevers musikk, hvordan de representerer den, og om den kan tolkes som matematikk. Fremgangsmåten har vært intervensjonsbasert og metoden var designbasert forskning. Jeg designet et undervisningsopplegg hvor elevene komponerte og skreiv notasjon egen musikk. Det var viktig for meg at elevene skulle oppleve musikken ...
    • Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri 

      Fallsen, Aleksander Pedersen; Fjørtoft, Mathias Vatnehol (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet resonnerer i et undersøkende undervisningsopplegg i geometri. Vår hensikt har vært å analysere elevenes tilnærming til oppgaven de møtte og identifisere geometriske tenkevaner i elevenes resonnementer. Bakgrunnen for studien er resultatene fra TIMSS som viser at norske elever presterer dårligere enn elever fra andre ...
    • Revisjonsprosessen som eit samarbeidsprosjekt mellom lærar og elev: Ein kvalitativ studie om dialogen mellom lærarkommentarar og elevrevisjonar i eit skriveforløp 

      Skår, Maren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Korleis går samhandlinga mellom lærar og elevar føre seg i ein revisjonsprosess? Formålet med dette masterprosjektet er å få meir kunnskap om handlingane og reaksjonane til lærarar og elevar i eit prosess- og revisjonsfokusert skriveforløp. Casestudien opnar for å sjå tekstmaterialet i lys av konteksten, og å sjå nærare på korleis undervisningsformer, roller og tekstideal kan ha påverka tilbakemeldings- ...
    • Rike, matematiske helklassekommunikasjoner. En kvalitativ forskningsstudie av lærerens og normers betydning for matematiske helklassekommunikasjoner, hvor læring, samhandling og deltakelse vektlegges 

      Søderholm, Kathrine Iselin; Hanssen, Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Kommunikasjon og samhandling mellom lærer-elev og elev-elev i helklassesituasjoner, blir innenfor litteraturen sett som sentral for elevenes læring. Ulike forskere i det matematikkdidaktiske forskningsfeltet har beskrevet hva matematiske helklassekommunikasjoner bør inneholde, for å utvikle matematisk kompetanse hos elevene. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hva som påvirker ...
    • Rollespill som didaktisk metode i samfunnsfag. En studie om læring gjennom anvendelse av rollespill 

      Ursin, Nikolai (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Formålet med dette studiet er å undersøke problemstillingen "på hvilken måte kan rollespill bidra til læring i samfunnsfag?". Forskningen baseres på kvalitativ fenomenologisk metode. Intervju av lærere som anvender metoden i sin undervisning danner forskningens datamateriale. Forskningens funn baserer seg på følgende kategorier: Lærers forståelse og erfaring, faglig kompetanse, samspill, motivasjon, ...
    • Rom til å utvikle scientific literacy - En tekstanalyse av ”Forskerføtter og leserøtter”-lesehefter 

      Hansen, Ragni Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne masteroppgaven har scientific literacy som hovedtema. Forskningsspørsmålet er ”Hvordan kan lesehefter fra Forskerføtter og leserøtter, brukt i tråd med lærerveiledningene, bidra til at elever på mellomtrinnet utvikler scientific literacy?”. Metoden er en tradisjonell tekstanalyse av to lesehefter fra undervisningsopplegget ”Forskerføtter og leserøtter”. I tillegg beskrives tilhørende ...
    • Samfunnsfag og lokal tilnærming 

      Hauan, Eivind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnsfag med sin brede tematikk, er uten tvil et perfekt fag for å utnytte de lokale ressursene og perspektivene som omkranser oss til enhver tid. Denne pedagogiske tenkningen kan vi se manifestert i alle læreplanene siden M74. Dette var den læreplanen som først åpnet opp for en ganske betydelig grad av lærerautonomi på det lokale planet. Lokalt innholds status i læreplanen økte med de to neste ...
    • "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget 

      Johansen, Ida Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med ...
    • Samisk kultur og historie i svenske og norske læreplaner. Samme urfolk, ulike praksiser i skolens samfunnsfag? 

      Vándar, Ole-Fredrik Ivar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne oppgavens formål er å analysere og undersøke læreplanenes innhold hva gjelder samisk historie og kultur og urbefolkningsbegrepet, samt forståelsen av samisk identitet knyttet opp mot majoritetens felles nasjonale identitet. Det er en komparativ, kvalitativ dokumentanalyse som tar utgangspunkt i norske og svenske læreplaner. Læreplanene som er undersøkt er i samfunnsfag (o-fag, historie, geografi ...
    • Samisk tradisjonell kunnskap i naturfag: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? 

      Hellenes, Fred Even (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      I denne oppgaven belyses problemstillingen: Hva kan samisk tradisjonell kunnskap tilføre naturfagundervisning om bærekraftig ressursbruk? Bakteppet er fagfornyelsen og de nye læreplanene som ble tatt i bruk fra 2020. Her blir det lagt større vekt på å innlemme samisk tradisjonell kunnskap (árbediehtu) i naturfag, og koble denne sammen med bærekraftig ressursbruk. Jeg samlet inn data til oppgaven, ...
    • Sammenhengen mellom Campus Diskusjon og undersøkende tilnærming til matematikk 

      Kim, Isabella Hyo Jeong; Johansen, Henriette Emilie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnet vårt er i stadig utvikling og det er utfordrende å forutsi hvilke kunnskaper som vil være nødvendige i fremtiden. Det vi derimot vet er at fremtidige arbeidsgivere fortsatt søker ansatte som er i stand til å løse ikke-rutinemessige problemer, analysere data, diskutere med kolleger, kommunisere resultater og arbeide selvstendig (PRIMAS, 2013). Campus Inkrement er et av de digitale læreverkene ...
    • Sammenhengen mellom undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanning og lærerpraksis 

      Holme, Louise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      Denne masteroppgaven har problemstillingen: På hvilken måte er det sammenheng mellom læreres oppfatninger av undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanningen og hvordan de bruker undersøkende matematikkundervisning i sin matematikkundervisning? Jeg har avgrenset problemstillingen min til å gjelde lærere som er utdannet i løpet av de to første kullene i den nye lærerutdanningen ved UiT og som ...
    • Sammenhenger mellom representasjonsformer av rasjonale tall. 

      Åsheim, Lisa Strand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Målet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hva matematikklærere på 7. trinn anser som viktige faktorer i undervisningen om sammenhenger mellom de ulike representasjonsformene av rasjonale tall; brøk, prosent og desimaltall. Kvalitative data ble samlet inn gjennom intervju av fire lærere, ved hjelp av intervjutypen ”Interview guide approach” av Patton (Cohen, Manion & Morrison, 2011). Ved ...