• Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres forståelse av digitale ferdigheter og begrepets utvikling i samfunnsfaglige læreplaner 

      Lilleberg, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      I denne studien har jeg undersøkt digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag og undersøkelsen hadde som hensikt å bidra til forståelse av ferdigheten i faget. Studien har en kvalitativ tilnærming og gjennom dokumentanalyse av samfunnsfaglige læreplaner og intervju av lærere i samfunnsfag hadde jeg som mål å svare på følgende problemstilling: «Hvordan har tematikken digitale ...
    • Digitale hjelpemidler i musikk på ungdomstrinnet. I takt med samfunnet? 

      Richardsen, Trond Helge; Stark, Remi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Den teknologiske utviklingen medfører nye muligheter for innhold og arbeidsmetoder i musikkfaget. I disse dager er ny læreplan ferdigstilt og i ferd med å bli innført i skolen. Denne planen har blant annet utvidet og spesifisert innholdet i grunnleggende digitale ferdigheter og hvordan man bør jobbe med disse i fag. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med fokusgruppeintervju som handler om hva ...
    • Digitale læreverk og undersøkende undervisning i matematikk 

      Roxrud, Martine; Bjørknes, Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      «Digitale læreverk» og «undersøkende undervisning» – to svært aktuelle begrep i forbindelse med dagens matematikkundervisning. Digitale læreverk på bakgrunn av matematikkundervisningens stadig økende digitalisering, og undersøkende undervisning på bakgrunn av de kvalitetene en slik tilnærming ansees å ha for elevenes læringspotensial i matematikk. Teorien peker blant annet på at lærerne bør tilrettelegge ...
    • Digitale verktøy og grunnleggende digitale ferdigheter i samfunnsfag. En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres oppfatninger av digitale verktøy og digitale ferdigheter 

      Johansen, Lovise Tøllefsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Denne masteroppgaven fokuserer på digitale verktøy og digitale ferdigheter i samfunnsfag. Gjennom oppgaven er det forsøkt å belyse fordeler og ulemper som samfunnsfaglærere ser med dette i skolehverdagen. Besvarelsen forsøker å belyse hvordan man forstår begrepene ”digitale verktøy” og ”digitale ferdigheter” fra et lærerperspektiv. I dagens skole er temaer rundt IKT høyst aktuelle. Fokuset på ...
    • "Du kan ikke gå helt til bunnen, for den finnes ikke". En kvalitativ studie av hva fagfornyelsens vektlegging av dybdelæring kan bety for arbeidet med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet 

      Hansen, Kjersti (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I denne kvalitative studien har vi studert prosessen med implementeringa av fagfornyelsen og dens vekting av dybdelæring i norskfaget. Formålet med studien har vært å studere hva denne vektlegginga kan bety for arbeidet med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Gjennom en diskursanalytisk tilnærming har vi studert tre ulike diskurser og hvordan disse omtaler metaforene dybde, bredde og overflate i ...
    • «Du lykkes hvis du er den middels eleven» En kvalitativ casestudie om ungdomsskolelæreres tilpasning av undervisning for elever med stort læringspotensial i matematikk 

      Søderholm Kuraas, Julie Mathilde (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdomsskolelærere praktiserer tilpasset opplæringen knyttet til elevgruppen elever med stort læringspotensial i matematikk. Hensikten med studien er å tette kunnskapshull, men også øke min egen kompetanse rundt dette temaet. Målet med studien er å undersøke hvordan ungdomsskolelærere tilrettelegger undervisningen for elevene med stort læringspotensial i ...
    • "Du må rekke opp hånda mer!" 

      Sellevoll, Vilde; Mørtberg, Anniken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-29)
      Temaet for denne oppgaven er lærerstudenter med innagerende atferd, og deres opplevelser og erfaringer. Muntlig aktivitet er en stor del av skolehverdagen, og norskfaget har et særskilt ansvar for muntlige ferdigheter (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det blir knyttet forventinger til at man blant annet skal delta i fremføringer og samtaler, og norsk muntlig er et eget vurderingsfelt hvor man får en ...
    • Dysleksivennlig skole - en god skole for alle. En beskrivelse av en dysleksivennlig skole 

      Salin, Leena-Mari Iversen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      Oppgavens formål er å avdekke kjennetegn ved dysleksivennlige skoler og deres praksis. Problemstillingen for oppgaven er "hva kjennetegner en dysleksivennlig skole?" Med fokus på leseopplæring og skoleutvikling er målet å beskrive en skole som har fått utmerkelse som dysleksivennlig skole. Gjennom en casebeskrivelse og analyse av sentrale funn har jeg kommet frem til kjennetegn ved skolens praksis, ...
    • Eksemplifisere for å briljere 

      Kvikstad, Ole Martin; Johansen, Fredrik Solberg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Utforskende undervisning blir stadig mer aktuelt i skolen, og en finner elementer fra nettopp dette i LK-20. Problemgenerering kan i mange tilfeller være en stor del av den utforskende undervisningen, og i flere tilfeller selve grunnstenen. Studien er gjennomført på to byskoler, med totalt 25 deltakere. For å måle elevene innenfor problemgenerering har vi brukt en kreativitetsskala, da kreativitet ...
    • Elektrolyse av kobber. Muligheter for metallsløyd i framtidens skole 

      Riibe, Stig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      I denne masteroppgaven har jeg gjort en A/R/Tografisk undersøkelse av eget skapende arbeid. Jeg har jobbet med elektrolyse av kobber for å se om dette kan være en teknikk som kan bidra til at metallsløyd kan overleve nedskalering av spesialrom, endringer i lærerutdanningen og ny læreplan. Elektrolyse av kobber er en enkel teknikk å lære. Den krever lite utstyr og heller ikke spesialrom. Utstyret som ...
    • Elevenes opplevelse av oppgaver i matematikk. En mixed methods studie om elevers opplevelse av undersøkende oppgaver og tradisjonelle oppgaver på en skriftlig prøve i matematikk. 

      Tunstad, Sondre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I mitt mastergradsprosjekt har jeg sett på hvordan elever opplever undersøkende oppgaver og tradisjonelle oppgaver på en skriftlig prøve. I 2020 innføres gradvis en ny læreplan i matematikk med større fokus på undersøking. Tradisjonelle oppgaver og undersøkende oppgaver stiller forskjellige kognitive krav, og det vil derfor være spennende å se hvordan elever opplever de forskjellige oppgavene. Studiet ...
    • Elevenes perspektiv på seksualitetsundervisning 

      Søsveen, Maja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-10)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie om seksualitetsundervisning som har blitt gjennomført blant 242 elever fra åttende til tiende trinn på fire forskjellige ungdomsskoler. Jeg har på bakgrunn av litteratur om seksualitetsundervisning laget en spørreundersøkelse som har som mål å undersøke problemstillingen: «Hvilke holdninger, erfaringer og ønsker har ungdomsskoleelever til ...
    • Elevens møte med matematiske problemer 

      Sundelin, Kaisa N.; Kvammen, Kristin B. (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-28)
      Problemløsning er i dag en sentral del av læreplanen i matematikk. Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som undersøker hvordan lærere arbeider for å utvikle gode problemløsere. Studien har et særlig fokus på hvordan lærere støtter elvenes inngang til matematiske problemer. Dette innebærer hvilke grep lærere gjør for at elevene skal forstå og investere i et problem. Den sosiokulturelle ...
    • Elever med lav måloppnåelses motivasjon og oppfatning av undervisning, med tanke på nivådifferensiert – og ordinær aldersdelt undervisning. En kvalitativ undersøkelse bygd på teori og intervju med et lite utvalg elever. 

      Pedersen, Karianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Dette er en master i matematikkdidaktikk som ser på motivasjon hos svake elever i en nivådifferensiert og en ordinær klasse. På bakgrunn av stor interesse for motivasjon og tilpasset undervisning vil jeg se på problemstilling: Hva kjennetegner svake elevers motivasjon og syn på matematikk undervisning i en nivådifferensiert - og ordinær aldersdelt klasse? Dette er en generisk kvalitativ studie, ...
    • Eleveres arbeid med Scratch. En kvalitativ studie om elevers bruk av løsningsstrategier og typer argumentasjon i programmering 

      Berg, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke løsningsstrategier og type argumenter et utvalg elever bruker når de løser programmeringsoppgaver. Programmering kom inn på læreplanen til grunnskolen høsten 2020 (Utdanningsdirektoratet, 2020) og er nytt for mange lærere og lærerstudenter. Tanken bak programmering i skolen er å forberede elevene på å kunne delta i et raskt utviklende samfunn. Formålet ...
    • Elevers bruk av historiefaglige nøkkelbegreper. Hvordan operasjonaliserer elever på femte trinn nøkkelbegreper i sine besvarelser av historiske spørsmål? 

      Losnedahl, Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Jeg har i denne oppgaven undersøkt hvordan elever i femteklasse operasjonaliserer nøkkelbegreper i sine besvarelser av historiske spørsmål. Dette er da nøkkelbegreper innenfor historiefaget, som skal hjelpe elevene å analysere historiske hendelser. Jeg har undersøkt elevenes bruk av kilde-, empati- og endringsbegrepet. I tillegg til å se på hvordan elevene benyttet begrepene, ville jeg sammenligne ...
    • Elevers divergente og konvergente tenkning i matematikk. En kvantitativ analyse av kreativitet i elevbesvarelser 

      Dalheim, Frida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)
      Kreativitet er en sentral kompetanse i fagfornyelsen som ble innført høsten 2020. Formålet med denne masteroppgaven er å få innblikk i elevenes kreative tenkning i matematikk. Dette undersøkes ved å se på konvergent og divergent tenkning, som er to aspekter av kreativitet. Det undersøkes også i hvilken grad disse samsvarer. I tillegg undersøkes det om det er en sammenheng mellom divergent tenkning ...
    • Elevers lesepreferanser - Lesepreferanser i sammenheng med kjønns- og aldersforskjeller i leseprestasjoner 

      Riise, Anette; Vaeng, Anita Brovoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      SAMMENDRAG Tema for denne oppgaven er elevers lesepreferanser. Vi ser på lesepreferansene i sammenheng med kjønns- og aldersforskjeller i leseprestasjoner. Resultatene fra flere store internasjonale og nasjonale leseundersøkelser viser at det er relativt store kjønnsforskjeller i jentenes favør. Vi har benyttet oss av kvantitativ metode ved bruk av en digitalt survey etterfulgt av en statistisk ...
    • Elevers matematiske arbeid og kommunikasjon i et tenkende klasserom: en kvalitativ studie av læreres beskrivelse av elevers matematiske arbeid og kommunikasjon når de jobber med problemer i et tenkende klasserom 

      Aanensen, Eivind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg studert hvordan fem lærere beskriver elevers matematiske arbeid og kommunikasjon når de jobber med problemer i et tenkende klasserom. Teori som er anvendt i oppgaven handler om hva elever må kunne i matematikk, problemløsning, undersøkelseslandskap og rammeverket tenkende klasserom. For å undersøke oppgavens problemstilling har jeg gjennomført en kvalitativ ...
    • Elevers matematiske forklaringer - Praktisk og matematisk baserte likheter og ulikheter 

      Johnsen, Esben; Olsen, Espen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne teksten fokuserer vi på elevenes forklaringer i matematikk. Gjennom deltakende observasjon fant vi ut at elever på 8.klassetrinn forklarer seg på et ulikt teknisk nivå i elevstyrte og lærerstyrte kontekster. Størst variasjon i forklaringene fant vi når samtalen var lærerstyrt, og her kom det frem at enkelte spørsmål satte elevene i en forklaringssituasjon hvor de ikke kunne gjøre rede for ...