Viser treff 512-531 av 1660

    • Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie 

      Jensen, Hogne Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-26)
      Introduksjon og utvalg: Med utgangspunkt i observasjoner gjort i løpet av praksisperioder i løpet av logopedistudiet ved universitetet i Tromsø, undersøkte denne studien komorbiditet av stemmevansker og afasi mellom en mål- og en kontrollgruppe. Utvalget i målgruppen besto av 14 deltakere med ekspressiv afasi i kronisk og sub-akutt fase mens utvalget i kontrollgruppen besto av sammenlignbare deltakere, ...
    • Funksjonell skriving i begynneropplæringen. En enkeltcasestudie om et skriveopplegg på første trinn 

      Goffeng, Alette Mikkelsen; Mortensen, Marthe Strifeldt (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Formålet med studien vår har vært å innhente og utvikle kunnskap om hvordan funksjonell skriveopplæring på første trinn kan gjennomføres, og oppnå innsikt i hvilke synspunkter som ligger til grunn for denne skriveopplæringen. På denne måten håper vi å kunne bidra med kunnskap på forskningsfeltet, samtidig som vi kan utvikle oss som lærere i den første lese- og skriveopplæringen. For å belyse ...
    • Fysikk med varmluftballong : et dataprogram for å leke og lære fysikk : for barn og voksne 

      Haugland, Ole Anton (Others; Andre, 2003)
      I Fysikk med varmluftsballong versjon 2.0 kan du lære om: luftas egenskaper, hvordan en moderne varmluftsballong virker, planlegging og gjennomføring av en flytur med ballong, luftfartens pionerer - fra brødrene Montgolfiér til i dag, hvordan du kan bygge din egen varmluftsballong og aktuelle emner fra matematikk, geografi og historie. Programmet passer for elever fra mellomtrinnet til videregående ...
    • «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. 

      Lillemoen, Lise Bakkeby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-20)
      Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som tema. Studiens forskningsdesign er fenomenologisk hermeneutikk. Jeg ønsket gjennom fenomenologien innsyn ...
    • Førstefødtlæstadianernes selvrepresentasjon. En analyse av to brosjyrer 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      In 1992 and 2010 the group within the Laestadian tradition labeled “the firstborns” or “the firstborn group” published brochures in which they express their beliefs and identity. Using a discourse analytical approach the article aims to examine the Firstborn’s selfrepresentation in these brochures. A goal is to investigate whether or not the Firstborn self-representation has ...
    • The Gamified Classroom: "It has been different, because we know what we are talking about" 

      Lajord, Runar Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-21)
      Video games and gaming is part of a large popular culture that many pupils today are engaged in on a daily basis. This is, however, something that educators have had little success in exploiting for educational benefits. This study aims to explore how a gamified classroom can improve the oral activity of pupils of English teaching in lower secondary school. Implementing principles and mechanics of ...
    • Gaming in Second Language Acquisition: A literature review and discussion on gaming as a resource in the English classroom 

      Hind, Dennis Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis has looked at research relating to the effects of gaming on English language acquisition and discuss the findings in context of the Norwegian lower secondary school. Relevant research in the field was identified by using relevant search strings, recommendations from my supervisor, and by looking at the references from the research I discovered via search strings. The research reviewed ...
    • Gamingklubben, veien tilbake til skolen? 

      Martinsen, Anne Mai (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Skolevegring er en utfordrende vanske for skolen å sette inn tiltak overfor, spesielt i den grad eleven ikke er til stede på skolen. Dette mastergradsprosjektet tar for seg en kvalitativ semistrukturert intervjuundersøkelse av tre informanter tilknyttet en gamingklubb. Målet med studien er å få dypere innsikt i hvordan en gamingklubb har bidratt til å få ungdommer med utfordringer innen skolevegring ...
    • Gården - en alternativ opplæringsarena. "Det var verdens gøyeste skoledag" 

      Pedersen, Sissel-Merete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Fra mine tidligere arbeidserfaringer med barn og dyr, har jeg sett gleden og verdien barn har av å være sammen med dyr. På bakgrunn av denne erfaringen, ville jeg se nærmere på temaet Inn på tunet og hvilke muligheter dette kan gi i skolesammenheng. Formålet med dette prosjektet var at jeg ønsket å få en dypere forståelse om hva samarbeidet med Inn på tunet-gårder går ut på, og å lære om hvordan ...
    • Gender and noun inflection: The fate of ‘vulnerable’ categories in Northern Norwegian 

      Sollid, Hilde; Conzett, Philipp; Johansen, Åse Mette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
    • Gender Dysphoria, Sexuality and Autism Spectrum Disorders: A Systematic Map Review 

      Øien, Roald A; Cicchetti, Domenic V.; Nordahl-Hansen, Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-07-18)
      In this systematic map review, we aimed (1) at identifying studies including the co-occurrence of autism spectrum disorders (ASD) and gender dysphoria (GD) between 1946 and 2018, and (2) to present the papers included in this systematic map review to provide authors in the field of GD, sexuality and ASD with an important database of studies focusing on this very complex topic. The field is of emerging ...
    • Gifted Students’ Actualization of a Rich Task’s Mathematical Potential When Working in Small Groups 

      Simensen, Anita Movik; Olsen, Mirjam Harkestad (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-31)
      This article examines gifted students’ (ages 13–16) groupwork on a rich task in mathematics. This study was conducted in Norway, which has an inclusive education system that does not allow fixed-ability grouping. The purpose of this study was to better understand how to cultivate mathematical learning opportunities for gifted learners in inclusive education systems. The analysis was conducted ...
    • Girls and story-based videogames: an intervention in a 10th grade English class 

      Plener, Jonas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-30)
      I denne masteroppgaven i engelsk didaktikk har jeg undersøkt hvordan en 10. klasse i en norsk ungdomsskole tenker om dataspill som måte å oppleve fortellinger på. Gjennom en nasjonal undersøkelse utført av Medietilsynet (2020) kom det fram at jenter i langt mindre grad enn gutter synes dataspill er god kilde for fortellinger. Data hentet fra denne undersøkelsen viser at 25% av jentene synes ...
    • Gjenoppretting og forsoning i barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter 

      Saus, Merete (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Dette kapittelet handler om barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter. Forskning, brukerundersøkelser og offentlig debatter viser at barnevernet dårlig omdømme blant minoritetsbefolkningen og at det er utfordrende både for brukerne og barnevernsansatte (Bufdir, 2016; Saus, Salamonsen, Douglas, Hansen, & Thode, 2018; Øverli, Bergman, Finstad, & Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk, ...
    • Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth 

      Borgen, Jorunn Spord; Ødegaard, Elin Eriksen (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Global trends in education are accompanied by both paradoxes and provocations. The paradoxes constitute inherent educational dilemmas, such as the paradox of institutional education, wherein social rules and mandatory tasks are played out as a means of imparting lessons about freedom and independence. Our argument in this chapter is that we should reconsider the ‘future’ of planned and controlled ...
    • "Goddag mann økseskaft". Om læreres perspektiv på opplæring for flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker 

      Lans, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker er en stor og uensartet gruppe, både når det gjelder norskferdigheter og hvordan språkvanskene kommer til uttrykk. Det er lite forskning tilgjengelig om denne elevgruppen, og den forskningen som finnes handler i stor grad om utredning og i mindre utstrekning om hvilke typer tiltak som vil være passende. Selv om identifisering og ...
    • Grepene som virker - Anerkjente læreres erfaringer fra tidlig innsats i matematikk 

      Bartholdsen, Camilla; Mathisen, Wibeke O. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-10-31)
      Tidlig innsats har hatt stort fokus i den pedagogiske debatten gjennom de seneste tiårene. Ønsket er å øke læringsutbyttet for elevene, redusere behovet for spesialundervisning og minske frafall i videregående skole. Målet for denne forskningsoppgaven var derfor å finne ut hva de lærerne som lykkes i arbeidet med tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk gjør, og vår problemstilling ble da ...
    • Group coaching that promotes self-Efficacy and role clarity among school leaders 

      Brandmo, Christian; Aas, Marit; Colbjørnsen, Tor; Olsen, Rolf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-08-29)
      Group coaching is emerging as an approach with a strong potential for developing leadership competencies. However, there is little research on its use in the professional training of school leaders. In this study, we investigate the outcome of and the processes involved in group coaching using data from reflection papers and evaluations. The results suggest that group coaching fosters self-efficacy ...
    • Grunnleggende matematikk med illustrasjoner 

      Birkeland, Alv (Book; Bok, 2006-02)
      Matematikken har sitt eget språk. Det består av egne faguttrykk og symboler og har en lang utviklingshistorie. For å forstå matematiske ideer som er uttrykt i et matematisk språk, må man forstå dette språket. Ved bruk av illustrerende figurer og eksempler kan denne boken bidra til å føre leseren inn i matematikkens verden. Gjennom hele historien har nye faguttrykk og symboler kommet til. For eksempel ...