Viser treff 1215-1234 av 1657

    • Rammene for opplæring i nynorsk som sidemål. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av rammenes innvirkning på sidemålsundervisning 

      Pedersen, Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Temaet for avhandlingen er nynorsk som sidemål. Den presenterer en kvalitativ studie rettet mot læreres erfaringer av rammene for sidemålsundervisningen, og hvordan disse påvirker valgene de tar for undervisningen. Forskningsspørsmålet er: Hvordan oppfatter norsklæreren at rammefaktorer påvirker deres didaktiske valg i opplæring i nynorsk som sidemål? Det har vært nødvendig å gå bredt ut, for å ...
    • Rapport fra prosjektet "Spesialpedagogisk kompetanseutvikling Norge-Nordvest-Russland 2002-2005" 

      Ånensen, Magne (Research report; Forskningsrapport, 2007)
      Denne rapporten oppsummerer prosjektet ”Spesialpedagogisk kompetanseutvikling Norge–-Nordvest-Russland 2002–2005”. Det er den avsluttende delen av et norsk-russisk samarbeid som har strukket seg over perioden 1998–2005. Prosjektet er grundig beskrevet i prosjektplanen som ble utarbeidet i sin endelige form i mars 2003 (vedlagt). Første del av samarbeidet, perioden 1998–2001, var organisert i prosjektet ...
    • Rapport II fra evaluering av LOSA. Nærstudier i tre kommuner og ved moderskolen i Nordkapp kommune 

      Germeten, Sidsel; Jakobsen, Helene; Pedersen, Aksel; Solheim, Torill (Research report; Forskningsrapport, 2007)
    • Rapport om lærerutdanningene i Rovaniemi og Alta: en sammenlignende studie. 

      Johansen, Ole Martin; Niiranen, Leena (Research report; Forskningsrapport, 2010)
    • Rask bokstavprogresjon. En tilpasning for elevmangfoldet? 

      Biti, Kari Tveit; Ingebrigtsen, Victoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Forskning viser at en rask bokstavprogresjon gir flere fordeler for elevmangfoldet. Blant annet viser forskningen at en rask bokstavprogresjon medfører et tidligere møte med skriftspråket, samtidig som den muliggjør et tidligere arbeid med bokstavrepetisjon. Vi ønsket derfor i denne avhandlingen å undersøke hvilke muligheter og utfordringer den raske bokstavprogresjonen ga for tilretteleggingen av ...
    • Reading development in bilingual pupils 

      Kjølaas, Jorun Høier (Research report; Forskningsrapport, 2005)
      The subjects are a group of bilingual pupils in 3rd grade. They live in an area dominated by Norwegian, but their parents have chosen Sámi as their first language in school. The pupils communicate in Sámi with one or both parents, the teacher, classmates during lessons, and in some cases other family members. In play, both in their neighbourhood and school, the children use Norwegian. Earlier ...
    • Reading for Intercultural Competence in English Textbooks for EFL learners 

      Isaksen, Amelie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Stories and their narratives surround us and penetrate our everyday lives. We use them to make sense of and to navigate the world around us, to communicate and to learn, but if the stories we use to educate and communicate are based on stereotypes and prejudice they can impair our ability to communicate appropriately with people who have different mindsets and communication patterns. This study ...
    • Realisering av utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) – slik erfart av et utvalg naturfagslærere i videregående skole 

      Sundstrøm, Elina Maria; Killengreen, Siw Turid; Misund, Stig; Køller, Hans-Georg (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-04-09)
      Education for sustainable development has been implemented in the Norwegian teaching curriculum since 2005. The goal was initially to give the students knowledge in order for them to live more sustai­nable lives. We conducted interviews and a questionnaire survey to investigate how science teachers in upper secondary school teach this subject, and what they considered to be the challenges. Results ...
    • Recognition and equal educational opportunities 

      Kristiansen, Andrew (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-29)
      This article discusses how recognition may contribute towards giving underprivileged groups and students, a voice in education. Traditional measures aimed at forwarding equal opportunities for all, like redistributing resources and improving objective conditions have had limited success. The inequality gap between privileged and underprivileged, rural and urban, indigenous and descendants of ...
    • Redirecting, progressing, and focusing actions-a framework for describing how teachers use students' comments to work with mathematics 

      Drageset, Ove Gunnar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
      n order to describe and analyze teachers’ orchestrating of classroom discourse, detailed descriptions of teachers’ comments and questions are critical. The purpose of this article is to suggest new concepts that enable us to describe in detail how teachers use or do not use students’ comments to work with the mathematical content. Five teachers from upper primary school (grades five to seven, students ...
    • Reduced grey- and white matter volumes due to unilateral hearing loss following treatment for vestibular schwannoma 

      Heggdal, Peder Olaf Laugen; Larsen, Kristina S.; Brännström, Jonas; Aarstad, Hans Jørgen; Specht, Karsten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-03)
      <i>Objective</i> - Previous studies of the consequences of unilateral hearing loss (UHL) on the functional-structural organization of the brain has included subjects with various degrees of UHL. We suggest that the consequences of a total loss of hearing in one ear might differ from those seen in subjects with residual hearing in the affected ear. Thus, the main aim of the present study was to compare ...
    • Reelt krav eller ønsketenking. Hvordan opplever lærerne kravet om nivådifferensiering for elever med stort læringspotensial? 

      Dahl, Stein Vegard Larsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Masteroppgaven har undersøkt hvordan lærere opplever kravet om å tilby nivådifferensiert undervisning til elever med stort læringspotensial. Forskningsdesignet brukt i oppgaven er et enkelt casedesign med seks analyseenheter. Utvalget består av lærere i norsk grunnskole, og datainnsamlingsmetoden har vært semistrukturerte intervjuer. Signifikante funn i forskningen er at informantene rapporterer om ...
    • Reflektera för att lära med grundskolans yngre elever 

      Möller, Lillemor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-11-12)
      Bakgrund: Mitt intresse för reflektioner hänger ihop med den verksamhet som jag arbetar i. Vi hör ofta skolledningen uppmana oss pedagoger att reflektera och även att eleverna ska ges möjlighet till reflektion. Reflektioner finns även beskrivet i våra styrdokument som styr verksamheten. Jag upplevde att reflektionsbegreppet var ett nytt pedagogiskt modeord och ville ta reda på vad som gömde sig ...
    • Refugees' Encounters With Nordic Rural Areas - Darkness, Wind and "Hygge"! 

      Paulgaard, Gry; Herslund, Lise Byskov (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03-15)
      The paper investigates how refugees settled in rural Norway and Denmark experience and interact with their new rural places of residence. Theoretically, the paper finds inspiration in “phenomenology of practices” (Simonsen, Prog. Hum. Geogr., 2012, 37, 10–26), which emphasizes the bodily and sensory experiences of daily life that spur feelings of, for example, “orientation” or “disorientation”. The ...
    • “Regardless if you succeed or not, interdisciplinary teaching is not a wasted effort.” Benefits, challenges, and facilitating factors for interdisciplinary teaching 

      Åseng, Kjerstin Annie; Riekki, Anniina Tiia Tuulikki (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      This study looks at the benefits of interdisciplinary teaching for students and teachers, and investigates what teachers believe needs to be facilitated in order to promote interdisciplinary teaching in lower secondary school. This study is a cross-subject collaboration between English didactics and Social Studies didactics. Our findings are based on empirical data gathered through interviews of ...
    • Regine Normann i hundre år 

      Willumsen, Liv Helene (Book; Bok, 2005-05)
      Jubileumsboken Regine Normann i hundre år er laget for å hedre Regine Normann (1867–1939) hundre år etter hennes debut som forfatter. Regine Normann var den første kvinnelige forfatteren fra Nord-Norge som slo gjennom i norsk litterær offentlighet, og hun har satt spor etter seg i vårt lands litteraturhistorie. Debutromanen Krabvaag (1905) ble begynnelsen av et forfatterskap på 18 bøker, bestående ...
    • Regional Differentiation and National Uniformity: Norwegian Elementary School Legislation in the Eighteenth and Early Nineteenth Century 

      Skinningsrud, Tone; Skjelmo, Randi (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      Previous research on Norwegian educational reforms after 1814, the year when Norway became a constitutional state, has emphasized the conservatism of the elementary education acts of 1816 and 1827. Contrary to expectations for a constitutional state, these acts did not reflect a concern for fostering politically active citizens. Neither did they follow up the enlightenment idea of teaching secular ...
    • Regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet? 

      Berg, Anna Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Problemstilling Denne oppgaven er basert på en kvalitativ studie omkring regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Problemstillingen for denne oppgaven er Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet? Jeg vil belyse denne problemstillingen med forskningspørsmålene - Hva legger et utvalg lærere i ...
    • "Rektor må ønske å yrkesrette og sette av tid til det". Leders rolle i arbeidet med utvikling av vurdering og opplæring. 

      Jenssen, Jon Sneve (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt vurderingsordninger i opplæringen på yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole. Vurderingsordningene er undersøkt i forhold til vurderingsteori for å se etter områder som kan utvikles. Dette settes i et perspektiv med tanke på ledelse i forbindelse med implementering og oppfølging av opplæring og vurdering i forhold til noen av dagens myndighetskrav. ...